رفتن به محتوای اصلی

از نخبگان ایرانی تا نخبگان کرد!
16.09.2012 - 18:52

جامعه‌ از هم گسسته‌، پراکنده‌، ناهمگون، بی اعتماد و بیگانه‌‌ از هم ایران، در روزهای اخیر برگ دیگری از این تاریخ را به‌ نمایش گذاشت. یک بخش از دو بخش حزب دمکرات کردستان ایران و یک بخش از چهار بخش سازمان زحمتکشان کردستان ایران(کومله‌)، با دور زدن بخش های دیگر این دو جریان، احزاب، فعالین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داخل و خارج کردستان، توافقنامه‌ای را مبنی بر همکاری  با همدیگرامضاء کردند، کە در شرایط عادی می بایست بە آنان تبریک گفت.اما این دو جریان در شرایطی به‌ چنین توافق سریعی دست یافته‌اند کە عاجز از حل مشکلات داخلی گروە های خود و دیگر بخشهای دو طیف دمکرات و کوملە هستند. این اتحاد هرچند با موافقت برخی کە عمداتا" بە حلقە این دو جریان مربوط هستند، مواجە شد، در همانحال با انتقادات جامعه‌ فعال کرد در داخل و خارج نیز روبرو گشت. این توافقنامه‌ رسوبات فکری، سیاسی، فرهنگی و تشکیلاتی غیر دمکراتیک گذشته‌ را در خود مستتر دارد و بعداز گذشت بیش از سی سال نتوانستە است، خود را از افکار و شگردهای سابق رها سازد:

-          بیش از بیست سال است افراد و گروە های مختلف فعال در عرصه‌ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کردستان در داخل و خارج در تلاش بوده‌ و هستند تا در سطح کردستان جبهه‌ای فراگیر بوجود بیایید، برای این منظور بارها افراد، شخصیت ها و گروه‌ های کرد در داخل و خارج بە این احزاب و جریانهای کردی از جملە آقایان مصطفی هجری و عبدالە مهتدی مراجعە کردە و خواستار راهگشایی برای رسیدن بە این هدف شدند. اما به‌ دلایلی که‌ مشخص نیست این دو جریان از اقدام جدی خودداری کرده‌ و بجای آن در مسیرانشقاق و انشعاب گام برداشتند، تا جائیکه‌ امروز به‌ طور رسمی دو جریان به‌ اسم دمکرات و 4 جریان به‌ اسم کومله‌ وجود دارد کە بە این تعداد باید گروەها و دسته‌های منفصل ولی وابسته‌ به‌ حلقه‌ فکری و سیاسی دمکرات و کوملە را بە آن اضافە کرد. اتحاد اخیر دو جریان که‌ آقایان مهتدی و هجری نمایندگی آنرا دارند، محصول طبیعی روند سیاسی، دیالوگ و گفتگو در جامعه‌ کردستان نبوده‌، بلکه تلاش برای‌ آلترناتیوسازی در سە وجه کردستانی، ایرانی و جهانی در رابطە با کردستان است، حذف دیگران و جهش از مشکلات درون سازمانی را هدف قرار دادە است. سئوال برانگیز آنکه‌ این دو جریان هنوز روابط  غیر معقول را با‌ دیگر بخش های دمکرات و کومله پیش می برند.‌ این اتحاد قبل از اینکه‌ مسرورکننده‌ باشد، سئوال برانگیز است.

-          با توجه‌ به‌ مسائل فوق، انتشار این بیانیه‌  موجی از انتقاد  کردها را موجب شد که‌ در رسانه‌های کردی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت، اما شروع موج نامسئولانه‌، مغرضانه‌ و دشمنانه‌ افراد وابسته‌ و منفرد سازمانهای سراسری در راستای تخطئه‌ خواستهای مردم کرد و دیگر مردمان غیر فارس، پیشبرد روند انتقاد، بحث و گفتگو را دچار اخلال کرد و جو عمومی رسانه‌ها مسموم شد، در چنین شرایطی نگاه‌ ها از این دو جریان برگشت و به‌ درستی به‌ دفاع از خواسته‌های مردم کرد و دیگر مردمان این سرزمین معطوف شد.

-          برگشت نگاه‌ منتقدین کرد از این دو جریان بطرف جریانهای سراسری و افراد تمرکزگرا، تضاد و نه‌ همگرایی مرکز و مناطق را عیان تر کرد و از طرف دیگر نقش و اهمیت و جایگاه این مناطق در آینده‌ این سرزمین را به‌ نمایش گذاشت، ‌همچنین بی خبری و بیگانه‌ بودن سازمانهای سراسری و فعالین منفرد سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی را نیز به‌ صورت عریان رو کرد و نقش مثبت و منفی و گاها" مخرب برخی از آنان را عیان ساخت. نمایان شدن پیچیدگی سیاسی و مسئولیت سیاسیون مرکز و مناطق، وجە دیگر این رویداد در دو سوی مرکز و مناطق بود. اگر این مجموعه‌ در جریان مباحثات و انتقادات جامعه‌ روشنفکری کردستان قرار می داشتند، که سالهاست بە زبان کردی جریان دارد،‌ می توانستند منطقی تر و مفیدتر به‌ روند بحثها بپیوندند. ناآگاهی تاریخی نخبگان ایران از این سرزمین و مردمانش آنها را به‌ موضعگیری ذهنی کشاند، هرچند بسیاری نه‌ بر اساس عدم آگاهی بلکه‌ بر بستر درک و ایدئولوژی خود، با ملل غیر فارس و خواسته هایشان به‌ مخالفت و دشمنی می پردازند.

-          دو جریان حزب دمکرات و کومله‌ که‌ تاریخ خونینی را پشت سردارند، هنوز نتوانسته‌اند اعتماد مردم و جامعه‌ فعال کردستان را دوباره‌ به‌ دست آورند، تا آنهنگام که‌ مسائل فی مابین دمکراتها، کومله‌ها و بخش خارج از حلقه‌ این دو جریان و روشنفکران و فعالین سیاسی، مدنی، اجتماعی و فرهنگی داخل و خارج حل نشده‌ و اعتماد جایگزین بی اعتمادی نشده،‌ هر اتحادی از این دست به‌ پیچیده‌تر کردن اوضاع کمک خواهد کرد.

-          در این روزهای اخیر در برابر بیانیە"حفظ استقلال و تماميت ارضی ايران، سرآغاز هر کارپايهء سياسی است!     از طرف فعالین کرد دو بیانیە منتشر شد کە هر دو دیدگاههای ماورای امضاء کنندگان توافقنامە را ارائە کردند، یکی بر ناممکن بودن، ماندن در چهارچوب مرزهای ایران اشارە می کند و دیگری زندگی برابر حقوقی در ایران را مد نظر دارد. انتشار همین دو بیانیە نشان از وجود خطوط سیاسی دیگر در سطح جامعە کردستان دارد، کە بە این دستە و گروه ها باید دیگر سازمانها و احزاب کردی داخل و خارج را اضافە کرد. این واقعیت کە جامعە کردستان از نظر سیاسی همە گونە است و بە تنهای از این دو نیرو تشکیل نشدە است خود گویای بی توجهی نخبگان ایران از طرفی و حذف آنها از طرف امضاء کنندگان توافقنامە می باشد. بە همین دلیل از بیست سال پیش تلاش برای تشکیل جبهەای از همە نیروها در جریان بودە، کە توافق اخیر نشان از قطع این پروسە از طرف این دو جریان دارد.

-          نکته‌ بسیار مهم و گرهی جایگاه‌ اصلی مبارزه‌ و نیروهای اصلی مبارزه‌ در کردستان و هر جای ایران است. دو جریان فوق الذکر دو جریان مقیم خارج هستند و در دوره‌ اخیر بیش از یک ربع قرن است که‌ از جامعه‌ و مردم کردستان دور هستند. اگر آنها در سال 57 و 58 اکثریت آرای مردم را کسب کردند، امروز در صورت انتخابات آزاد آن نیروهایی اکثریت را بدست خواهند آورد که‌ در طول سی سال اخیر در تمام شرایط سخت و مرگبار در کنار مردم بوده‌اند و اکنون در زندانها و یا خارج از زندان در محرومیت کامل به‌ مبارزه‌ و فعالیتهای سیاسی، اجتماعی، مدنی و فرهنگی وعلمی خود علیرغم همه‌ فشارها، ادامە می دهند. دو جریانی که‌ توفقنامه‌ همکاری را امضاء کرده‌اند در بهترین حالت نماینده‌ گروەههای خودشان هستند، زیرا کسان دیگری غیراز آنها نیز مدعی دمکرات و کومەلە بودن، هستند، این مناذعە هنوز پایان نپذیرفتە است. ثروت گذشته‌ که‌ رای مردم باشد به‌ تنهای به‌ آنان تعلق ندارد و اصولا" استناد نمودن بە این گذشتە در این رابطە، نشان از  انجماد فکر و اندیشە و ایستا دیدن جامعە و زمان دارد. جمعیت امروز کردستان بیش از دوبرابر آن سالهاست، جمعیت شهری امروز سه‌ برابر جمعیت شهری سابق و جمعیت روستای امروز از سه‌ چهارم به‌ یک چهارم تقلیل پیدا کرده‌، جمعیت بیسواد و باسواد و تحصیل کرده به‌ نسبت آن سالها درست وارونه‌ شده‌ است. تغییرات فکری، سیاسی،فرهنگی افراد و جامعه‌، تغییرات طبقاتی و ظهور اقشار مدرن و اقشار پروتمند کە کیسە مشترک با بازار سایر نقاط و تنیدە در سیستم سیاسی و اداری جمهوری اسلامی ایران هستند، واقعیت امروز جامعە کردستان است. همین قشر اخیر منافع مشترک خود با رژیم کنونی را دنبال می کند و صد البتە بخشی از روشنفکران و نخبگان برخاستە از این قشر خادمین رژیم در عرصەهای مختلف هستند کە در این زمینە نمونە بە اندازە کافی وجود دارد. باید به‌ این مسئله‌ باور داشت در شرایط بازشدن فضای سیاسی و یا رفتن جمهوری اسلامی احزاب جدیدی در کردستان و سراسر ایران شکل خواهند گرفت، درست همانطور که‌ در ترکیه‌ این اتفاق افتاد. خواب تکرار وضعیت جنوب کردستان(اقلیم کردستان) که‌ دو حزب همه‌ قدرت را قبضه‌ کنند، واقعیت پیدا نخواهد کرد، حتا اگرتراژدیهای میان حزبی سال 57 به‌ بعد تکرار شود. بنابراین خود را در جایگاه‌ نمایندگان مردم کرد بە میل خود قرار دادن، بحران و تشتت بیشتر بە همراە خواهد آورد، کە باید جلو آنرا گرفت. باید بە سرنوشت و خوشبختی مردم اندیشید نە آنچە دو حزب جنوب کردستان(اقلیم کردستان) پیشە خود کردەاند.

ابراهیم فرشی

سپتامبر ٢٠١٢- آلمان‌

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.