رفتن به محتوای اصلی

پیرامون خارج شدن نام سازمان مجاهدین خلق از لیست تروریستی آمریکا
01.10.2012 - 16:56

تردیدی نیست هنگامیکه‌ 15 سال پیش آمریکا مجاهدین را وارد لیست سازمانهای تروریستی کرد، این تصمیم عمدتا بمنزله‌ی اعطای امتیازی به‌ دولت وقت سید محمد خاتمی و بطور کلی رژیم ایران تلقی گردید. اکنون نیز علیرغم آنکه‌ مقامات آمریکا تصمیم خود در خصوص خارج ساختن مجاهدین از لیست مزبور را فرایند یک پروسه‌ی قضایی نشان داده‌ و آنرا با " پناه‌ نبردن این سازمان به‌ اعمال تروریستی" در سالهای گذشته‌ و پایبندی این سازمان به‌ این موضوع در آینده‌ و همچنین همکاری مجاهدین در روند تخلیه‌ی کمپ اشرف مرتبط می‌سازند، کتمان نمی‌توان کرد که‌ خارج ساختن مجاهدین از لیست سیاه‌ آمریکا نیز انگیزه‌ی سیاسی داشته‌ و نمی‌توان آنرا از زمینه‌های رشد‌ اختلافات میان آمریکا و ایران که‌ در حال حاضر در بدترین حالت خود قرار دارد، متمایز ساخت.

قرار دادن نام مجاهدین در لیست تروریستی آمریکا و اروپاییان با تمامی مفاهیم سیاسی و پیامدهای حقوقی‌ای که‌ از چنین تصمیمی حاصل شده‌‌بود، کادوی دیپلماتیکی برای جمهوری اسلامی بود که‌ همزمان از سویی موجب دلخوشی و جسارت بیشتر این رژیم و از سوی دیگر ارتکاب جنایت و تجاوز علیه‌ نیرویی که‌ علیرغم ملاحظاتمان در خصوص سیاستها و مواضع آن یکی از جدی‌ترین نیروهای اپوزیسیون رژیم جمهوری اسلامی بشمار می‌رود، گردید. به‌ همین دلیل همه‌ی آنهایی که‌ خواستار از بین رفتن رژیم جمهوری اسلامی هستند، نمی‌توانند از این تصمیم وزارت امور خارجه‌ی آمریکا ناخرسند باشند.

در همان حال جا دارد این تصمیم ایالات متحده‌ی آمریکا، مجاهدین را تشویق نماید تا با‌ توجه‌ به‌ شرایط جدیدی که‌ این سازمان در آن قرار گرفته‌ است و نیز ضرورتهای دوران حاضر، چه‌ از لحاظ مناسبات داخلی و چه‌ در برخورد با دیگر بازیگران اپوزیسیون ایرانی عملکردهای خود را مورد بازنگری قرار دهد و با عقلانیتی باز و دمکراتیک به‌ آینده‌ی سیاسی خود نگریسته‌ و این آینده‌ را در چارچوب آینده‌ی مشترک آزادیخواهان ایران باز‌تعریف نماید. بجاست که‌ هرگونه باز‌تعریفی در خصوص جایگاه و پایگاه مجاهدین از سوی آمریکا و کشورهای غربی نیز با توجه‌ به‌ همین ملاحظات انجام پذیرد.

 

دبیر‌خانه‌ی حزب دمکرات کردستان

1/10/2012‌‌

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.