رفتن به محتوای اصلی

سیاست ترکیه در سوریه فاجعه آفرین است!
06.10.2012 - 10:53

 سیاست ترکیه در برابر سوریه به مرحله ی خطیر و حساسی رسیده است . مبارزه مردم سوریه علیه دیکتاتوری بشار اسد اکنون با دخالت خارجی به جنگ داخلی مبدل گشته که از ماه مارس سال گذشته تاکنون بیش از 20 هزار نفر کشته بجا گذاشته و اکنون در پی اصابت گلوله های خمپاره سوریه به خاک ترکیه ، به واکنش نظامی ترکیه علیه سوریه نیز انجامیده است .

در حال حاضر پارلمان ترکیه علی رغم این که برخی نمایندگانش خواستار استیضاح داود اوغلو (وزیر خارجه ترکیه) به مناسبت سیاست خارجی اشتباه آمیز او بودند، در نشست فوق العاده خود با رای اکثریت اجازه ی عملیات برون مرزی ارتشی را در سوریه به مدت یک سال به دولت « اردوغان» واگذار کرده است. در پی این تصمیم ، استانبول دیروز شاهد تظاهرات مخالفان جنگ بود. دخالت ترکیه در امور سوریه تا کنون سودی برای آن نداشته است، سهل است، موجب درگیری بیشتر با کردهای داخل ترکیه شده است. ادامه جنگ ترکیه درصورت تمدید و حتا به مدت یک سال که مجلس آن کشور تصویب کرده است می تواند لطمات جبران ناپذیری به درآمد توریستی ترکیه وارد کند. افزون بر آن بیم آن می رود که جنگ در منطقه گسترش یافته و به کشورهای دیگر سرایت کند.خوش بینی مقامات ترکیه به اوضاع جاری همراه با رویای تجدید امپراتوری عثمانی می تواند برای آن کشور و برای همسایگانش فاجعه بیافریند. 

داود اوغلو ، پس از وتوی دومین قطعنامه ی غرب گفت حتا اگر تمام جمعیت سوریه از کشور خود خارج شده و به ترکیه بیایند ، برای اسکان تمام مردم سوریه آمادگی داریم ولی شواهد نشان می دهد که ظرفیت ترکیه برای پذیرش پناهنده اشباع شده است و اکنون نزدیک به 150هزار پناهنده سوری با زنان و کودکان خود که درخاک ترکیه در چادر زندگی می کنند میان آتش ترکیه و سوریه گرفتار شده اند و اگر جنگ شدت بیابد اولین قربانیان همین پناهندگان خواهند بود.

 برخی کشورها ی عربی همچون تونس ، گرچه با ادامه ی حکومت بشار اسد موافقتی نداشته اند اما با دخالت خارجی در سوریه علنا مخالفت نموده اند . حال ترکیه با ادامه جنگ نه تنها همدلی این کشورهای عربی را از دست خواهد داد ، بلکه این هراس را در دل آنها خواهد افکند که ترکیه در پی سرزمین های از دست رفته زمان عثمانی است . ممکن است ترکیه همراهی آمریکا و دیگر کشورهای غربی را برای ادامه اقدامات نظامی در سوریه تا آنجا که منجر به سقوط بشار اسد بدست آورد شود در این صورت سرنوشت سوریه مشابه سرنوشت لیبی خواهد بود و اولین نتیجه آن تجزیه و تکه پاره شدن سوریه است و بسختی می توان باور کرد که به سود ترکیه خواهد بود. متاسفانه ترکیه هیچگاه مطامع خود را حتا نسبت به کشور عراق و یا آذربایجان ایران نیز پنهان نکرده است. چنین نظرات توسعه طلبانه ای می تواند به آسانی دستاویز سوء استفاده شود و به دخالت ناتو بیانجامد، به نحوی که دخالت در سوریه فقط اغازی برای این سناریوی وحشت آور شود که ایران نیز در مرحله ی بعدی آن قرار گیرد. در این صورت خود ترکیه و ایران و بسیاری از کشورهای منطقه اولین بازندگان این بازی دهشتناک خواهند بود.
 

2012-10-05 استکهلم

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
سایت ایران لیبرال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.