رفتن به محتوای اصلی

بازی احمدی نژاد با خامنه ای: چه کسی خواهد برد؟!
28.10.2012 - 22:50

محمود احمدی نژاد قبل از ریاست جمهوری در سمت های مختلف دولتی مسئولیت هایی داشته است. فعالیت سیاسی خود را از سپاه پاسداران شروع کرده است. با حمایت سپاه و علی خامنه ای رهبر حکومت ایران در موقعی که تصدی پست رئیس شهرداری تهران را در اختیار داشت، پیروز انتخابات ریاست جمهوری نهم اعلام شد. زیرا به عقیده خامنه ای کسی بهتر از یک بسیجی مطیع مانند احمدی نژاد نمی توانست اهداف و خواسته های او را بر آورده کند. مواضع ضدغربی، پافشاری برای تداوم برنامه هسته ای، پایبندی به اصول و ارکان نظام، مطیع سر سخت ولایت فقیه بودن او و همچنین نداشتن اعتقادی بر آزادی بیان و حقوق شهروندی از خصوصیات بارز احمدی نژاد بود که او را به عزیز دردانه خامنه ای تبدیل کرده بود.

در طول 4 سال یعنی دوره اول ریاست جمهوری احمدی نژاد و حتی مدتی در دوره بعدی هم خامنه ای حامی سرسخت احمدی نژاد بود. قبل از شروع انتخابات ریاست جمهوری دهم خامنه ای در سفری که به کردستان کرده بود حمایت علنی خود را از احمدی نژاد و دولت او اعلام کرد. در این میان احمدی نژاد هم سعی کرده بود با بزرگنمایی و دستکاری آمار و ارقام دولت خود را موفق جلوه داده و دل آقا را بدست آورد. همچنین ایشان راه را برای ورود سپاهیان با همدستی خامنه ای هموار ساخت.

بعد از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری سپاه و بسیج بنا به دستور رهبر ایران به تقلب گسترده انتخاباتی دامن زده و احمدی نژاد را دوباره به پست ریاست جمهوری نشاندند. احمدی نژاد در شرایطی که خیابانها را با کمک برادران سپاهی و بسیجی خود و حمایت رهبر از معترضین و فعالین سیاسی را با توسل به زور و قدرت قوه قهریه سرکوب کرده و از شر مخالفان خلاص یافته بود و همچنین ترس از بی رحمی نيروهای امنيتی که بيشتر معترضان را خانه نشین کرده و از تداوم اعتراض بازداشته بود با خصوصیات رفتاری دیکتاتور مابانه ای که داشت سعی در تحقیر و تخریب مسئولین حکومت بر آمد. در اکثر موارد بدون توجه به قانون سعی کرد کشور را بر اساس سلیقه و مطابق میل و نظرات شخصی خود اداره کند. این مسئله باعث شد انتقاداتی و حمله هایی از طرف یک عده از محافظه کاران به طرف احمدی نژاد سرازیر شود و احمدی نژاد اکثر این انتقادات را به تمسخر گرفت و به راه خود در اداره کشور که مملو از تخلف و قانون شکنی بود ادامه داد و با این کار خود بر تعداد مخالفان و دشمنان خود در داخل حکومت افزود. بازار، سپاه، قوه قضائیه، اکثر نماینده گان مجلس، روحانیون محافظه کار و مراجع تقلید در حال حاضر به دشمنان احمدی نژاد تبدیل شده اند.

علاوه بر این، رفتار اطرافیان و نزدیکان احمدی نژاد مانند اسفندیار رحیم مشایی خط قرمز های علی خامنه ای را نشانه گرفته بود که بعدا فعالیت آنها تحت عنوان جریان انحرافی یاد شد، بر شدت این دشمنی ها افزود.

نبوسیدن دست خامنه ای در مراسم تحلیف ریاست جمهوری به بهانه سرما خوردگی، اخراج اژه ای و مسجد جامعی از کابینه توسط احمدی نژاد، تاخیر در اجرای حکم حکومتی رهبر برای عزل مشایی، اخراج وزیر اطلاعات حیدر مصلحی و قهر 11 روزه از خامنه ای، بازی با خط قرمز های رهبر مثل رابطه با غرب، آزادی مطبوعات که اخیرا به عنوان حربه ای بر علیه رهبر و طرفدارانش از طرف احمدی نژاد استفاده می شود و ... نمونه هایی از عواملی بودند که بهانه خوبی به دست سپاهیان و محافظه کاران رادیکال طرفدار خامنه ای داد که تقصیر همه بدبختی ها و مشکلات در کشور را که خود آنها هم سهم عمده ای در بوجود آمدن آنها دارند به گردن احمدی نژاد و طرفدارانش بیندازند تا اینکه راه را برای حذف تمام عیار آنها از صحنه قدرت سیاسی کشور هموار سازند.

در حال حاضر فشاری که برای رژیم از بابت مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور وارد می شود به احتمال زیاد باعث تشدید اختلاف ها و تنش ها بین طرفداران احمدی نژاد و طرفداران خامنه ای خواهد شد و شکاف ها را در داخل رژیم بین جناح های مختلف سیاسی عمیق تر خواهد ساخت. با توجه به شرایط موجود این جدال و نزاع احتمالا به سود رهبر دیکتاتور یعنی خامنه ای تمام خواهد شد که تمام ابزارهای قدرت را در دست دارد.

اگر به خصوصیات اخلاقی و شخصیتی خامنه ای نظری بیندازیم یک فرد کینه ای، بی رحم و خود خواه می باشد. رهبر حکومت ایران تجربه حذف و برخورد با افرادی قویتر از احمدی نژاد مثل میر حسین موسوی، مهدی کروبی، مرحوم آیت الله منتظری و دهها رجال سیاسی مخالف دیگر را در پرونده خود دارد. پس با توسل به قوه قهریه هم می تواند از پس احمدی نژاد و طرفدارانش بر آید و به راحتی این مسئله را مدیریت کند.

تداوم وضع موجود یعنی نافرمانی ها و جدال احمدی نژاد با طیف محافظه کار طرفدار خامنه ای، بالطبع اکثر مسئولین سیاسی و فرماندهان نظامی، روحانیون محافظه کار، بازاریان سنتی را حول محور رهبر ایران جمع خواهد کرد. چون این افراد تابع قدرت هستند و به خاطر منافع خود هم که شده در برابر احمدی نژاد خامنه ای را حمایت خواهند کرد. خامنه ای هم که هر موقع شرایط ایجاب کند پروژه حذف خود را عملی خواهد کرد. در حال حاضر خامنه ای و سپاه تمام فعالیت های طیف احمدی نژاد را رصد می کند و در حال تشکیل پرونده های قطور از عملکرد آنها هستند. این پرونده ها بیشتر در مورد تعدی از قانون، تخلفات مالی طرفداران احمدنژاد، عدم پایبندی به اصل ولایت فقیه و... می باشند که درصورت نیاز یکی پس از دیگری بدستور خامنه ای گشوده خواهند شد. در نهایت خامنه ای و طرفدارانش در رسانه های عمومی سیاست های دولت احمدی نژاد را باعث بروز مصائب و مشکلات در کشور معرفی کرده و در این باره آنها را مقصر جلوه خواهند داد تا اینکه به پروژه حذف خود در دید مردم مشروعیت بخشند.

عملکرد خام احمدی نژاد و طرفدارانش و تبلیغات سپاه و سایر ارگانهای حکومت علیه آنها در حدود 2 سال اخیر آنها را به بی ارزش ترین افراد در دید حکومت جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است. حتی حکم حکومتی خامنه ای در مورد مسئله عزل حیدر مصلحی توسط احمدی نژاد و بازگرداندن دوباره او به کرسی وزارت توسط خامنه ای و اخیرا مخالفت قوه قضائیه با بازدید احمدی نژاد از زندان اوین یک نوع هشداری برای احمدی نژاد بود که می خواست با کوچک کردن او نشان دهد در این مملکت هیچ کاره است و قدرتی ندارد.

اخیرا سایت اینترنتی رهبر ایران با انتشار یک یادداشتی اعلام کرد هیچ کس نمی تواند از اطاعت رهبر شانه خالی کند و در این یادداشت به صراحت آمده است: همه‌ مردم و از جمله نخبگان و صاحب‌نظران باید از اوامر رهبری اطاعت کنند. این دیدگاه ها و بویژه دیدگاه هایی که در سایت های اینترنتی منسوب به طیف محافظه کار و سپاه پاسداران منتشر می شوند اخیرا در بیشتر مواقع احمدی نژاد و طرفدارانش را نشانه می روند تا اینکه با آماده سازی افکار عمومی و ایجاد بدبینی نسبت به آنها در بین عموم مردم پروژه حذف خود را عملی کنند و اینکه این پروژه چه موقعی بطور کامل به تحقق خواهد پیوست به رفتار احمدی نژاد و طرفدارانش در قبال خامنه ای و سپاه، شرایط و اوضاع داخلی و بین المللی و نظر علی خامنه ای بستگی دارد. به احتمال زیاد خامنه ای و طرفدارانش برای این کار تا انتخاب ریاست جمهوری آینده صبر خواهند کرد و در چنین وضعیتی موانع بازداشت و نابودی تیم احمدی نژاد(جریان انحرافی) برای آنان با توسل به قدرت نظامی و حمایت سایر نهادها و ارگان های حکومتی مرتفع خواهد شد. درنهایت احتمالا در آینده نه چندان دور احمدی نژاد و یارانش بازی را باخته و عرصه قدرت و سیاست را به نفع خامنه ای و سپاه پاسداران ترک خواهند کرد.        

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.