رفتن به محتوای اصلی

چرا جایگاه نیروهای سیاسی در اپوزیسیون مشخص نمی گردد؟
31.10.2012 - 22:06

 اغتشاش و پراکندگی در میان نیروهای اپوزیسیون به عامل طولانی تر شدن عمر حکومت اسلامی تبدیل شده است !

اختلاف جناح های مختلف در حکومت اسلامی در سایه عدم حضور اپوزیسیون همجنان ادامه دارد!

رژیم اطمینان دارد که اپوزیسیون هیچ بهره برداری از اختلافان درون جناحی حاکمیت نمی تواند داشته باشد ،لذا شعله اختلافات در حاکمیت همچنان زبانه می کشد!

چرابرگزار کنندگان نشست های استکهلم و بروکسل که در ماه آینده در پراگ گرد خواهند آمد در ماه گذشته به یکباره در کنار اتحاد جمهوری خواهان قرار گرفتند وهیچ توضیحی به مردم ایران ندادند؟

مشکل اساسی نیروهای سیاسی ایران در 34 ساله گذشته ، ابتدا در سکتاریسم بی کران نهفته بود واینک در عدم شفافیت برنامه و همکاری نیروهای سیاسی  شکل گرفته است!

مردم ایران تا کنون هیچ شناخت درستی از نیروهای سیاسی و اهداف آنها ندارند و تنها بعنوان تماشاچی بازی ها و  رویداد ها ی سیاسی نظاره گر شده اند وهیچ تصمیمی برای آنها نمی توانند بگیرند!

اطلاعيه مطبوعاتی برگزاری سومين کنفرانس پيشبرد اتحاد برای دمکراسی در ايران، در پراگ

http://news.gooya.com/politics/archives/2012/10/149600.php

 

برای مثا ل مواضع سیاسی آقای فرخ نگهدار در اتحاد جمهوری خواهان  را همه نیروهای سیاسی بخوبی می شناسند.او بارها اعلام کرده است که هیچگاه در نشست هائی که شعار براندازی نظام جمهوری اسلامی را سرلوحه مبارزه خویش قرار داده اند شرکت نخواهد کرد!

نامبرده تاکنون با عهدی که با خود و قاطبه سیاسی یاد کرده است ،همواره استوار مانده است و با هیچ یک از جریانات سرنگون طلب به نشست سیاسی نپرداخته است!در همینجا باید به پافشاری وی براصول و مواضعش بعنوان یک پرنسیب تحسین نمود! فرخ نگهدار با مواضعی که  به روشنی اعلام کرده است به پرنسیب هائی دست یافته است که طبعا حق دمکراتیک وی نیز می تواند باشد وکسی  حق تعرض بدان را ندارد!  بیشتر نیروهای سیاسی و مردم ایران فرخ نگهدار را بنام حافظ نظام  واصلاح جمهوری اسلامی می شناسند!

در همایش اتحاد جمهوری‌خواهان که در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اکتبر در کلن برگزار گردید، بیشتر راهکار های آشتی ملی و هدایت جمهوری اسلامی به پروسه اصلاحات به چشم می خورد !اما جای تعجب در این بود که نیروها و شخصیت هائی در همان همایش شرکت جسته اند که هیچگاه با پرنسیب های فرخ نگهدار هم پیمان نبوده اند ویاشاید تاکنون با وی هم نظر بوده اند اما اعلام نمی کردند که همه اینها جای تاسف بر جای گذاشته است!

0- در همین همایش یکی از اعضای اتحاد جمهوری خواهان ایران (۲) گفته است که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اگر یک "اصولگرای معتدل" نامزد شود، در انتخابات شرکت خواهند کرد: "

1- http://www.roozonline.com/persian/opinion/opinion-article/archive/2012/october/29/article/-b791b63de6.html

در میان شخصیت های یاد شده ،اسامی کسانی به چشم می خورد که قبلا کنفرانس های متعدی جهت سرنگونی نظام را سازماندهی کرده اند اما آنها یکبار ه در کنار نیروهای سیاسی اصلاح طلب جای گرفته اند؟ پس همه آن کنفرانس های که آنها برگزار کرده بودند، بیهوده و بی اعتبار بوده است.در همینجا مسئله بی اعتمادی مردم به گرو ههای سیاسی پیش می آید! ازهمه اینها که یاد شد نشان از بی هویتی این گونه افراد حکایت می کند ! مردم همه این رویداد ها را در حافظه تاریخی خود ثبت خواهند و دیگر به دنباله روی از اشخاص بی هویت نخواهند پرداخت! تراژدی تاریخ در ایران کنونی در این هست، در دورانی که مردم نسبتا به جمهوری اسلامی توهم داشتند و بعضا از نظام حمایت می کردند ـ شخصیت ها ی اصلاح طلب کنونی به شدت طرفدار سرنگونی حکومت اسلامی بودند.اما اینک که مردم طرفدار سرنگونی نظام شده اما به یکباره ،بخش وسیعی از نیروهای برانداز سابق به اصلاح طلبان حکومتی تبدیل گشته اند! در دورانی که مردم ایران از جمهوری اسلامی به سبب بدبختی ،ظلم و جنایت ،گرانی، بیکاری ، ورشکستگی به ستوه آمده اند وخواهان سرنگونی حکومت شده اند اما نیروهای معینی در خارج کشور در صدد حفظ نظام و اصلاح آن بر آمده اند!

آیا  نیروهای سیاسی یاد شده ـ بدرستی آمال و آرزوهای مردم را نمایندگی می کنند تا برای آنها طرح هائی ارائه دهند؟

بزرگترین اعتبار یک شخصیت و نیروی سیاسی پرنسیب های شناخته شده او می باشد که با آن مولفه ها می توان در میان مردم جلب اعتماد نماید!

اگر پرنسیب های یک شخص هر بار تغییر نماید ،طبعا اعتبار سیاسی وی نیز از بین  خواهد رفت!

 

آنان که «کج میروند»‌ تعدادشان کمتر از مشت است ونباید صدای آنان را صدای «اپوزیسیون خارج کشور»‌ دانست.فرخ نگهدار

http://www.rahesabz.net/story/55642/

 

 

به گزارش سایت خودنویس، همایش اتحاد جمهوری‌خواهان که در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اکتبر در شهر کلن برگزار شد، محلی بود برای اظهار نظر برخی از طیف‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی. هرچند که در این همایش و در میان سخنرانان جای برخی از گروه‌های اپوزیسیون مانند نیروهای اصلی چپ، سلطنت‌طلبان و برخی از احزاب قومی خالی بود. از چهره‌های اصلی و مهمان شرکت کننده در این مراسم می‌توان به جواد خادم، شهریار آهی، اردشیر امیرارجمند، حسن یوسفی اشکوری، مرتضی کاظمیان، رضا علیجانی، علی مزروعی، نوشابه امیری، بهروز بیات، حسن شریعتمداری، مهرداد عمادی، ملیحه محمدی، علی هنری، فرخ نگهدار، مهدی فتاپور، مهرداد درویش‌پور و... اشاره کرد. شرکت کنندگان در این همایش از کشورهای مختلف جهان گرد هم آمده بودند. 

آقای فرخ نگهدار، یکی از چهره های شاخص سیاستی است که چندی قبل اعلام کرده است، که نباید با مقام رهبری و خامنه ای درافتاد، بلکه باید خواهان تغییر رفتار رهبری شد ، که این روزها در سایت جرس نیز قلم می زند.

آشتی اپوزیسیون با حکومت اسلامی خواست فرخ نگهدار

http://www.khodnevis.org/persian/

«من و مسعود رجوی طی سال های ۵۸ و ۵۹ بارها رو در رو پیرامون پاسخ به این سوال با هم گفتگو کردیم. هردو پیش بینی می کردیم که قطع نظر از میزان دوری و نزدیکی سیاست های حکومت از مواضع و سیاست های ما، یک چیز مسلم است و آن این که این حکومت گروه های سیاسی را تحمل نخواهد کرد و حق فعالیت سازمان یافته از فدائیان و مجاهدین و دیگر احزاب و سازمان ها سلب و یا بشدت محدود خواهد شد. هر دو می دیدیم که دیرتر یا زودتر ما را هم خواهند زد.» از مصاحبه فرخ نگهدار ـ

فرخ نگهدار: «آقای خمينی از سال‌ها پيش از انقلاب شايد از همان اواسط دهه چهل، طرح حکومتی کاملا شسته رفته‌ای در ذهن خود داشت و چنانچه در آن زمان حکومت را در دست گرفته بود تز ولايت فقيه بر اساس اين طرح پياده می شد. اينکه آقای خمينی در فرانسه آن حرفها را زدند، به نظر من اينها مصلحت سنجی‌های تاکتيکی بود».

«همچنین فرخ نگهدار از اعضای ارشد سازمان فدائیان خلق (اکثریت) در سخنان خود خواستار هم‌گرایی نیروهای اپوزیسیون شد. وی همچنین از نیروهای فعال سیاسی خواست که تمهیدی بی‌اندیشند «تا ترس جمهوری اسلامی از نیروهای اپوزیسیون بریزد.» وی ترس جمهوری اسلامی از مخالفان را دلیل عدم عقب نشینی نظام اسلامی دانست»

به کسانی که تاکنون در راه سرنگونی حکومت اسلامی فعالیت داشته اند اما اینک در کنار حافظان نظام نشسته اند باید گفت: شما راهی را آغاز نموده اید که دیگران آن راه را پیموده و شکست خورده اند.حجت اسلام محمد خاتمی بعنوان نماینده اصلاح طلبی به خودش لقب تدارکات چی لقب داد و میدان پیشبرد اصلاحات را به تاریخ سپرد!

تاریخ ایران به همگان نشان داده است که اصلاحات در نظام های سیاسی ایران هیچگاه به موفقیت نرسیده است! همواره تاریخ ایران از قتل وزیران باهوش به ما خبر می دهد وتاریخ معاصرسیاسی ایران نیز هنوز در از دست دادن قائم مقام ها و امیر کبیر ها و مصدق ها رنجور هست!

برای مثال در سال 2004 در برلین با شرکت هفتصد نفر ایرانی شیفته برای برون رفت از بحران و بن بست سیاسی کشور ـ همایش جمهور ی خواهی را برگزار گردید و در بیانیه اولیه خود به صراحت اعلام نمودند که از برپائی یک نظام سکولار حمایت می نمایند اما در نهایت به دنبالچه جریانات" اسلام سیاسی" داخل کشور مانند مشارکت اسلامی ومجاهدین انقلاب اسلامی تبدیل گردیدند و آن حرکت سیاسی ، عاقبت به انشعابات مختلف منجر گردید و دیگر آن از جریان چیز قابل ملاحظه ای باقی نمانده است!

 

شاید کسانی به من بگویند که تاکنون سرنگونی نظام های سیاسی در ایران نیز هیچ کمکی به پیشبرد اصلاحات  وتوسعه سیاسی و اقتصادی ایجاد نکرده است؟

اما باتمام قوت باید گفت که انقراض سلسله قاجار یک قدم بسیار بزرگ برای پیشرفت ایران بود!سرنگونی خاندان پهلوی نیز اگر به رژیم ولایت فقیه ختم نمی شد ،آنگاه می تواست برای مردم ایران موفقیت های بسیار ، سعادتمندی و حاکمیت ملی را به ارمغان بیاورد!اما نیروهای ارتجاعی که مانند ترمز تاریخی عمل می کنند درسایه اختلاف ها و عدم اتحاد نیروهای دمکرات به یک مانع بزرگ تبدیل شدند و همه شانس ها را سد کردند.

اینک نیز به همان درد مزمن که قبلا رخ داده است مبتلا شده ایم ود پراکند گی بسر می بریم!

آقای فرخ نگهدار بعنوان یکی از بنیانگذاران اتحاد جمهور خواهان می گوید :

"استراتژی سازمان ما گذر مسالمت آمیز از این نظام به سوی دمکراسی و تحکیم آن به میانجی انتخابات آزادست و ناگزیر با افراد و سازمانهایی که به سرنگونی و قهر می‌اندیشند، آلترناتیوی ساخته اند و یا در پی جانشین‌سازی نابهنگام در خارج کشورند نمی‌توانیم همکاری کنیم !

 در مبارزات اخیر مردم ایران که میلیونها ایرانی تحت شعار سبز به خیابانها آمدند اما برای بعضی ها آن قیام ها خوش نیامد و جنبش آزادی خواهی مردم را به مذاکره و چانی زنی کشاندند تا نظام حفظ گردد! 

آیت الله خمینی همواره به یاران نزدیک خود که در به مسند آوردن حکومت اسلامی شرکت داشتند سفارش کرده بود: "همه باید با وحدت کلمه در حفظ حکومت اسلامی کوشا باشند" تبیین آن وصیت اینک در میان پایوران رژیم اسلامی دیده می شود. همگان به لحاظ تاریخی تاکنون شاهد جنبش های مستقلی در ایران بوده اند که قیام های هفته های گذشته مردم نیز نمی تواند از آن جنبش ها مستثنی باشد. مردم ایران هرگز در راه رسیدن به آزادی و استقرار حکومت قانون باز نمانده اند.این روزها باردیگر مردم ایران برای رسیدن به اهداف عالیه خود به تجربیات گرانبهائی دست یافتند.

آقای بازرگان بعنوان بنیانگذار اصلاح طلبی که از رخداد به قدرت رسیدن آخوند ها در آستانه 22 بهمن سال 57  تاسف خورد ه و جمله تاریخی ( باران می خواستیم اما سیل آمد ) را گفت ـ  در طول 9 ماه نخست وزیری تشخیص داد که با جماعت طرفدار ولایت فقیه نمی توان کاری پیش برد اما حالا شما آقای حکمت بدین نتیجه رسیده اید که می توان با نظام شرعی ولایت فقیه ،اصلاحاتی را پیش برد؟! شکست خاتمی و بنی صدر و همه اصلاح طلبان را پیش روی خود دارید اما همچنان بر طبل اصلاح طلبی می کوبید!

آقای بازرگان نیز اشتباه و توهم شما را در منظومه فعالیت سیاسی خویش تکرار نمود وفکر می کرد می تواند بطور قانونی در مجلس شورای اسلامی به اصلاحات سیاسی دست یابد و پس از استعفای از مقام نخست وزیری ـ بعدها در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران شرکت نمود و وارد مجلس شد  که توسط شیخ صادق خلخالی مورد توهین وشتم وضرب قرار گرفت و هاشمی رفسنجانی بعنوان رئیس مجلس  به ریش مهندس بازرگان خندید!

در روز ۱۴ آبان ۱۳۵۸ یک روز پس از تسخیر سفارت امریکا در تهران، دولت موقت به نخست‌وزیری مهندس مهدی بازرگان استعفای خود را تقدیم امام کرد. بازرگان در متن استعفای خود از «دخالت‌ها، مزاحمت‌ها، مخالفت‌ها و...» می‌گوید. مواردی که به گفته او وحدت کلمه لازم برای پیشبرد اهداف انقلاب را تهدید می‌کند. همین مسائل بود که باعث شد دولت موقت در طول دوران زمامداری ۳ بار استعفا کند اما هر بار بنا به دلایلی ناچار به ادامه کار شد. اما واقعه گروگان‌گیری در سفارت امریکا عزم دولت موقت به کناره‌گیری را جزم کرد و آخرین استعفای دولت مهندس بازرگان مورد قبول واقع و پایان کار این دولت ۹ ماهه اعلام شد.

جنبشی که می رفت تا ستون های استبداد ولی فقیه را به لرزه در آورد اینک مسیر مذاکره و نامه نگاری و چانی زنی را می پیماید وعاقبت نیز اعلام خواهند کرد که همه طرفین دعوا برای حفظ کیان اسلام و نظام به مصالحه رسیده اند.رژیم اسلامی با طولانی کردن مذاکرات با مدعیان وطرفین مقابل دعوای انتخاباتی ۲۲ خرداد ، آنقدر مسئله را پشت درهای بسته نگاه خواهد داشت که عاقبت همه مسائل مشمول مرور زمان گردد تا همه اتفاقات به فراموشی سپرده شود. آیا همه آن ظلم هائی که از جانب حکومت اسلامی تاکنون درحق مردم ایران شده است را می توان به فراموشی سپرد؟ برای اولین بار درآغازاعتراضات مردمی پس انتخابات ۲۲ خرداد آقای سعید علم الهدا در مقاله ائی مبسوط ،یاد آوری نمود که رژیم در فکر خرید زمان است! که آن هشدار روشنگرانه به گوش آقایان موسوی و کروبی نرفت و آنها در انتخاب بین حفظ نظام و کیان مردم ـ ترجیح دادند تا در کنار حکومت بمانند.

آنهائیکه به هاشمی رفسنجانی دل خوش می کنند و رقابت های او با خامنه ائی را برای کسب قدرت سیاسی در آینده را عمده کرده اند تاشاید از تضاد های ظاهری آنها استفاده ببرند، اما همه آنها هنگامیکه با سازشی که هاشمی با رهبر بعمل میآورد مواجه خواهند شد.هاشمی رفسنجانی نیز همه اعتراضات مردم را نسبت به تقلب انتخاباتی بی ارزش قلمداد کرد وچنین گفت: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به تحولات اخیر پس از انتخابات، آن را فتنه‌ای پیچیده از سوی عوامل مرموزی دانست که ایجاد وفاق و جدایی میان مردم و نظام و سلب اعتماد و اطمینان آحاد مردم از نظام اسلامی را هدف گرفته است. تدبیر رهبری معظم انقلاب را در تمدید مهلت شورای نگهبان برای بررسی بیشتر مسائل و ادای توضیحات قانع‌کننده و ابهام‌زدایی از انتخابات بسیار ارزشمند ذکر کرد و گفت: این اقدام با ارزش مقام معظم رهبری، برای جلب اعتماد و اطمینان مردم به روند انتخابات بسیار موثر است و امیدواریم دست‌اندرکاران این امر بتوانند به طور دقیق و با رعایت انصاف و عدل و با همکاری کاندیداها به اعتراضات قانونی به طور کامل رسیدگی کنند. « ایلنا ـ

با اینکه رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه ۱۹ یونی به صراحت هرچه تمام انتخابات ۲۲ را تائید کرده و کاملا از محمود احمدی نژاد حمایت بعمل آورد اما آقای مهدی کروبی ملتمسانه از رهبر استداعا دارند تا مقام رهبری به حسب مصلحت ، انتخابات را تایید کند!از همان آغاز بسرعت بر همگان آشکار گردید که شخص رهبر با همدستی شورای نگهبان پشت کودتا ایستاده اند. اما آقای مهدی کروبی عاجزانه تقاضا دارند تا نگذارند جایگاه شورای نگهبان نزد افکار عمومی بیش از این تنزل پیدا کند! شورای نگهبانی که برای چندمین بار چه در تائید صلاحیت کاندید های مجلس شورای اسلامی و چه در تعین کاندید های ریاست جمهوری دخالت کرده و پس از برگزاری همه انتخاباتی که تاکنون در جمهوری اسلامی انجام گرفته ، همواره در شمارش آرای مردم ـ امانتدار صادقی نبوده است ،اما آقای مهدی کروبی همچنان اصرار دارند تا دامن شورای نگهبان به دروغ ودستبرد به آرای مردم آلوده نگردد!
«سحام نیوز : مهدی کروبی با نگارش نامه ای به شورای نگهبان با اعضای این شورای اتمام حجت کرد . کروبی دراین نامه خواستار ان شد تا این شورا به لحاظ حقوقی و حسب وظیفه شرعی و قانونی به مانند دوره حضرت امام با استناد به نظر رهبری و واگذاری بار مسئولیت آن به رهبری به حسب مصلحت انتخابات را تایید کند و نگذارد جایگاه شورای نگهبان نزد افکار عمومی بیش از این تنزل پیدا کند.«

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دیدار یک شنبه شب این کمیته با محمد خاتمی، این دیدار را بسیار صمیمانه و رضایت‌‌بخش توصیف کرد و افزود: خاتمی در این دیدار بسیار مثبت صحبت کرد و اظهارات بسیاری درباره اهمیت حفظ نظام،‌ پاسداری از قانون اساسی و علاقه‌مندی به رهبری بیان کرد.
ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اینکه باید ارتباط با خاتمی حفظ شود، گفت: آقای خاتمی در این دیدار تاکید داشت که باید اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی از نو تعریف شود و محور تلاش همه حفظ نظام باشد.«

دعواهای خانوادگی نظام ، هیچ ربطی به مردم و اپوزیسیون ندارد!

آیا شکست اصلاح طلبان مساوی با ناکامی مردم است؟آیا سازشکاری اصلاح طلبان با استبداد ولایت فقیه به معنای کنار آمدن مردم با دیکتاتوری است؟آیا جنبش کنونی مردم ایران ـ آنچنان به رهبری اصلاح طلبان وابسته است که بدون رهبری آنها منزوی و خانه نشین خواهند شد؟ آیا مردم ایران بدون اصلاح طلبان نیز به مبارزات خویش برای رسیدن به آزادی ادامه خواهند داد؟

 اخیرا رئیس انجمن پژوهش های اجتماعی ایران، آقای دکتر حسین لاجوردی تاکیدی زیادی داشتند که کودتائی در نظام جمهوری اسلامی در حال شکل گیری است که تحولی بنیادی در ساختار و جایگاه شخصیت های کلیدی جمهوری اسلامی به وقوع خواهد پیوست. بقول آقای دکتر لاجوردی زمان زیادی باقی نمانده است و همه نیروهای سیاسی باید تکلیف خود شان را با مردم وخود شان تعین نمایند!بنظر نگارنده این پیش بینی امروز به واقعیت تبدیل شد. نشانه های این کودتای خزنده و مخملی را می توان از مرگ آیت الله توسلی رئیس دفتر آیت الله خمینی که در جلسه  شورای که در دفاع از شخصیت های اولیه انقلاب اسلامی برگزار گردید و ایشان جانشان را ازدست دادند ردیابی کرد!

در پایان باید تذکرد داد که ! تضاد ها و اختلافات پایوران جمهوری اسلامی ، هرگز دعواهای مردم و اپوزیسیون سیاسی آگاه نخواهد شد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ناشناس

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.