رفتن به محتوای اصلی

یادداشتی بر گفتمانِ ملّیِ: دکتر مهران براتی، رحمت عزیزی
18.11.2012 - 16:42

● آقای دکتر مهران براتی در همایش برای اتحادِ ملّی و جایگزینی دمکراسی در ایران که اکنون در شهر پراگ هست، مطالبی مفید و تاریخی را در رابطه با مسائل قومی ملّی مطرح کرده اند که آقای رحمت عزیزی نقدی: « مهران براتی هنوز به "تفرقه بینداز و حکومت کن" اعتقاد دارد »  شتایان و نسنجیده بر آن در سایت ایران گلوبال انتشار داده اند.

  در این مورد ضرورت دیدم کامنتی در پانویس نوشتهء آقای رحمت عزیزی بگذارم، از آنجا که این کامنت کمی طولانی شد و اضافه بر آن مطالبی عمومی در گفتار و نوشتار این دو نفر و در این کامنت وجود دارد بر آن شدم که آنرا در سایت بیرونی بگذارم. در جواب نوشتار آقای رحمت عزیزی باید گفت که:

 آقای دکتر مهران براتی، دکترای علوم سیاسی است و تا آنجا که من میدانم، جایگاه استادی دانشگاه آزاد شهر برلین آلمان را دارند، با دیدگاه سیاسی و شخصیّت اجتماعی ایشان از نزدیک در همایش اوّل اتحّاد جمهوری خواهان ایران آشنا شدم، برداشت من این هست که دکتر براتی انسانی رُک و راست و راسیونالیست هستند، در جامعهء آلمانی ایشان هم گمنام نیست. بطور کلی نمیدانم پیشینهءِ أتنیکی ایشان جه هست، ولی نوشته ها و نظرات ایشان بویژه در مورد خاورمیانه برای من قابل تأمل بود و هست. وجود ایشان در جلسهء پراگ بر شک و تردید ما به چنین جلساتی میکاهد.

● آقای براتی تنها به مناسبت تعهد به مدرک تحصیلی و صداقتی که در بکارگیری دانشی که آموخته و برای حفظ شخصیّت اجتماعی خود حرف بی حساب و کتاب نخواهند زد. صحبت های آقای براتی با هر کم و کاستی امّا فازی جدید و مفید در مورد مسائل قومی ملّی در شهر پراگ هست. گفته های ایشان قانونمند و مطابق با منابع مردم شناسی و باستان شناسی دانش محور در ایران و جهان هست

● بزرگترین اشتباه دانسته و یا ندانستهءِ آقای دکتر مهران براتی این هست که گفته اند که  وجود هخامنشیان در جامعهء ایرانی رو به تحلیل نهاده است، در صوزتیکه هخامنشیان امروز در شماری بسیار بسیار بیشتر از زمان باستان در ایران وجود دارند و در جغرافیای قدیمی و جدید هخامنشیان یعنی در استانهای غرب، جنوب غربی، و در جنوب بسر می برند.

● در مورد وابستگی مردم کُرد به ایرانیان باستان(هخامنشیان) که آقای دکتر براتی به آن اشاره کرده اند کاملأ درست و مستند تاریخی مدرن است. من بسیار خوشحالم که کسانی مانند آقای دکتر براتی را اکنون در کنار خود می بینم، که دیوار سانسور در تاریخ نگاری و جعل تاریخ در ایران را شکسته اند. اینکه آقای رحمت عزیزی شما با فرهنگی نسنجیده وابستگی مردم کُرد به هخامنشیان و ایرانیان را به مسخره میگیرید، شخصیّت اجتماعی و سواد عمومی شما را زیر سئوال می برد و در ذات موضوع تأثیری نخواهد داشت.

 اینکه شما آقای رحمت عزیزی میفرمایید که هخامنشیان در خراسان و ایران مرکزی بوده اند بی اساس و پراکنده گویی بی پرده و بی پرنسیپ است، محبّت فرمایید اگر مدرک و سند معتبر تاریخی، با جغرافیای سیاسی زیستی و یا منابع مورد اعتماد دانشگاهی معتبر در اختیار دارید من را در پژوهش در این مورد که از چندی قبل در صدد تدوین و تکوین رساله ای در این زمینه هستم یاری رسانید که بسیار سپاسگزار خواهم شد. از جمله در نوشتار: سرزمین پارس کجاست و پارسی کیست ؟ (بخش یکم)

 شما آقای عزیزی وقتی چنین ادعای وجود هخامنشیان در خراسان و ایران مرکزی را دارید، باید برای پاسخگویی و مناظرهءِ در رابطه با آن هم در هر مکان و زمان هم حاضر باشید،  من برای یک مناظره در خدمت شما هستم.

  دلایل تاریخی ایی که آقای رحمت عزیزی در نوشتار خود مطرح کرده اند، احساسی بدون منطق و بدون پشتوانه و بیشتر فیزیکی اقتدارگرایی قومی فئودالیته است. بحث ملّی و قومی از چنین مراحل احساسی گذشته و در فاز قانونمندی و تاریخی مستند و حقوقی است که دیگر با تلاش سنگ اندازی امثال آقای رحمت عزیزی از حرکت خود باز نخواهد ایستاد.

● آقای مهران براتی مانند سایر ایرانیان قصد تفرقه و دشمنی بین مردم کُرد و آذری را ندارند، همهء ایرانیان از همزیستی مسالمت آمیز مردمان تُرک آذری و کُرد خشنود هستند، امّا تاریخ واقعی گذشته و رخدادهای دیروز و امروز و فردا بیانگر مسائل تلخ دیگری و آینده هم همانطور که آقای دکتر براتی اشاره کرده اند آبستن حوادثی ناگوار هست. درستی گفته های آقای رحمت عزیزی و دکتر براتی را به فردا و ایران آینده می سپاریم، گذر زمان خود پرده بر بسیاری از مسائل بر میدارد، امّا سیاست ورزی و آینده نگری برای همین هست که آینده را خوب پیش بینی کند تا بتواند آنرا برنامه ریزی و از بسیار مسائل نا خوشایند جلوگیری کند.

   جنبش جمهوری خواهی و استقلال آذربایجان و کُردستان به رهبری شوروی بود و چون از یک مرکز یعنی شوروی و با ایدئولوژی و با یک هدف آنهم تنها شوروی برنامه ریزی شده بود با هم در تضاد نبودند، روزی که قاضی محمد در میدان مهاباد جمهوری کردستان را اعلام میکرد، پرچم شوروی با حضور یک ژنرال روسی حضور داست.

● امروز اردوگاه سوسیالیستی در هم فروریخته، دوران تکاملی دیگری و جهان و خاورمیانه در روند تازه ای است و خواسته های مردم آذربایجان و کردستان دیگر هم یکی نیست و یا حداقل روش های جایگزینی دمکراسی و برخورداری از خواسته های قومی آنها در این نقاط از کشور دیگر همسان و همسو هم نیست. مردم کُرد به حقوق دمکراتیک خود هرگز دست نخواهد یافت مگر اینکه مسئلهء مردم کُرد در کشور ترکیه حل شود، در مقابل گروه قابل توجهی از مردم تُرک آذربایجان خودمختاری خود را با پشتیبانی ترکیه و جمهوری آذربایجان جستجو میکنند، و بطور شفاف از منافع تُرک تباری ترکیه دفاع میکنند. علی خامنه ای در رأس این گروه میباشد.

● حل مسائل قومی تنها مشکل ایران نیست و در چهار کشور هست، مرکز اصلی مشکلات قومی در کشور ترکیه  و راه حلّ آن هم مسئلهء خاورمیانه و بین 3 قطب: ایرانیان، تُرک تباران، و اعراب هست، به عبارتی دیگر، میان 1- پان ایرانیسم 2- پان ترکیسم، 3- پان عربیسم هست. مردم کُرد از جمله آقای رحمت عزیزی باید با درایت و خویشتن داری و آینده نگری راه و مسیر خود را در میان این سه قطب مشخص کنید، شما فرض بر این بگذارید که ایرانیان در مورد کُردها در گذشته اشتباه کرده اند، و اکنون به این اشتباه تاریخی خود پی برده اند و امتیازات و احترام خاصی را برای شما مردم کُرد وظیفهء ملّی و تاریخی خود میدانند، آیا جواب شما آقای رحمت عزیزی، گردنکشی و با احساسات بازی کردن هست ؟

● مطمئن باشید، شما مردم کُرد هر انتخابی غیر از پان ایرانیسم( ایرانیّت را) در پیش گیرید، بازنده طولانی تاریخی این بازی شطرنجی در ایران و در خاورمیانه و در آسیای کوچک (ترکیه امروز) خواهید بود، کردستان بزرگ مجموعه ای از مردمان کُرد : در ترکیه، در ایران، در عراق،  و در سوریه، استراتژی کوتاه و درازمدّت ماست. حال چه کردستان بزرگ با ایران بماند و یا خود مستقل باشد در ماهیّت امر تفاوتی نخواهد داشت.

لینک در ارتباط همین موضوع:

http://www.iranglobal.info/node/12152

|نوامبر 2012 میلادی| آلمان| ناصر کرمی|

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ناصر کرمی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.