رفتن به محتوای اصلی

پرسش و پاسخ در مسایل ملی
18.11.2012 - 23:57

 مدیریت با علاقه کامنتهای محترمانه و مستدل و متین
 را جهت مطالعه به صفحه اول منتقل میکند. - ایران گلوبال

 

آراز تورک آی تبریزلی

آقای تبریزی امروز کشف بزرگی کرده ام که می خواهم به شما و دوستان بگویم و اعتراف نمایم ...!!! آقای یدالله کنعانی بهترین دوست من و شخصیتی است که سالهای سال است وی و کارهای وی را تعقیب کرده ام و ایشان را استاد خود می دانم. . ایشان به سه مقوله 1- ملت آذربایجان جنوبی 2- زبان ترکی آذربایجانی 3- حق تعیین سرنوشت و حق جدا شدن ملت ترک بر اساس رفراندوم و همه پرسی و کسب استقلال یا فدرال و خودمختاری اعتقاد عمیق دارند . لذا همفکران ایشان صراحتا ابه 3 مورد اعتراف و ایمان دارند و حتی به گفته خود در اساسنامه و مرامنامه حزب توده هم علنا قید کرده اند و ابایی هم ندارند. همین سه مقوله از سوی همفکران هم حزبی ایشان برای ما فعالین هویت گرا کافیست . حال کشف بزرگم این است که من هم از جریان چپ هستم و اگر هر چپی به سه اساس اعتقاد داشته باشد من نه تنها مخالف نیستم بلکه عضوی از آن حزب چپ هستم و خواهم بود.

تنقید ایشان به دوستانی که جریان چپ را نادیده می گیرند و یا چپ ها را متهم می کنند می باشد که تا حد بسیاری به حق است آقای تبریزی با این اوصاف باید بگویم که من متعلق به چپ راستین هستم و نه چپی که شما دو جریان چپ و ناسیونالیسم را دشمن هم و مقابل هم قرار می دهید و ادعا می کنید بنده و دوستان ما مثل شوونیستهای فارس آریایی دگم اندیش نیستند و افتخار می کنم که در کنار هر جریانی باشم که کاملا برابری طلبانه باشد و آزادی خواهی و دمکراسی خواهی من تعارضی با هویت طلبی معقول و انسانی ملتم ندارد. و حال شما آقای تبریزی به من بگویید و بنویسید که آیا شما هم به ملت بودن آذربایجان اعتراف میکنید؟! به داشتن زبان ترکی و به حق جدا شدن یا ماندن بر اساس همه پرسی و رفراندوم برای استقلال یا فدرال ؟! این حد و مرز ماست منتظر دیدگاه و جواب شما به 3 مورد فوق به صورت شفاف هستم شاید شما هم جزو چپ مترقی و راستین باشید ؟!

 تبریزی

دوست گرامی، آراز تورک آی تبریزلی،

...واژه (ملت آذربایجان) دو معنای صد در صد وارونه و ناهمسان باهم می تواند داشته باشد!

یک معنای واژه (ملت آذربایجان) این است: مردمی که در بخشی از کره زمین که آذربایجان نام دارد زندگی می کنند و یا مردم باشنده در آذربایجان از هر نژاد و گویشوران به هر زبان. این مردم شاید ترک، پارس، عرب، کرد، ارمنی، آشوری باشند و به زبان های گوناگون سخن بگویند.[ شناسنامه 1]

معنای دوم واژه (ملت آذربایجان) این است: کسانی که نژاد آنها از نژاد ترکانی است که پدران و مادرانشان از سرزمینی به نام ترکستان یا ختا در شمال باختری چین که امروز بخشی از کشور چین به نام سین کیانگ است به بخشی از کره زمین که آذربایجان نام دارد کوچ کرده اند و به زبان ترکی سخن می گویند آذربایجانی هستند.[ شناسنامه 2]

 شما سه پرسش از من پرسیده اید و گفته اید که: ( .... منتظر دیدگاه و جواب شما به 3 مورد فوق به صورت شفاف هستم .... ) که نخستین آنها این است: ( ....آقای تبریزی به من بگویید و بنویسید که آیا شما هم به ملت بودن آذربایجان اعتراف می کنید؟! ....) 
این هم از پاسخ روشن و سر راست من به شما درباره 
پرسش نخست: چون واژه (ملت آذربایجان) دو معنا و دو شناسه صد در صد ناهمسان دارد با شناسه نخست من آذربایجانی بودن و ایرانی بودن و آمریکائی بودن و کانادائی بودن و چینی بودن و .... را می پذیرم که به این دیدگاه تک میهنی (اینترناسیونالیسم) گفته می شود
و با شناسه دوم از واژه (ملت آذربایجان)  نه آذربایجانی بودن را می پذیرم، نه ایرانی بودن را می پذیرم، نه ترک بودن را می پذیرم، نه پارس بودن را می پذیرم، نه آلمانی بودن را می پذیرم، نه ژاپنی بودن را می پذیرم و نه هیچ (ملتی) را در سرتاسر کره زمین! به شناسه دوم از واژه (ملت) دیدگاه ناسیونالیستی یا شعبی یا بوم گرایانه گفته می شود.

دیدگاه بیطرفانه در مورد زبان

 درباره پرسش دوم شما که آموزش زبان ترکی است پاسخ شما و دوستانی مانند شما را من چندین بار داده ام و نیازی به چندباره گوئی نیست و پاسخ کوتاه و گویای شما این است که دیدگاه من درباره زبان های گوناگون دیدگاهی بی طرفانه است و زبان تنها ابزاری است برای پیوند میان انسان ها و جز این ارزش دیگری ندارد و زبان کاربردی همه مردم ایران یعنی هفتاد میلیون ایرانی اگر ترکی باشد یا روسی باشد یا چینی باشد یا عربی باشد یا انگلیسی باشد یا پارسی باشد یا کردی باشد و یا هر زبان دیگری باشد می تواند باشد و ما نباید از زبان بتی ناسیونالیستی بسازیم وهمه چیز را در پای این بت ناسیونالیستی قربانی کنیم!

استقلال یا فدرالیسم

 درباره پرسش سوم شما ( .......... حق جدا شدن یا ماندن بر اساس همه پرسی و رفراندوم برای استقلال یا فدرالیسم .......... ) درباره خودگردانی (فدرالیسم) من بارها نوشته ام که خودگردانی بهترین و خردمندانه ترین روش کشورداری در جهان است و شناسۀ خودگردانی (فدرالیسم) تمرکز زدائی از پایتخت و پخش کردن همۀ دارائی یک کشور در سرتاسر یک سرزمین و گرداندن کارهای هر بخش از کشور از سوی مردم همان بخش است و کشورداری پیشرفته در جهان نیز بر این روال است و همه کشورهائی که در سازمان ملل دارای حق وتو هستند با روش فدرالی گردانده می شوند و کشورهای پیشرفته دیگری مانند: آلمان و کانادا و سوئیس با این روش گردانده می شوند اما خودگردانی نباید دستاویزی برای دیوارکشی های ناسیونالیستی و هیتلری میان ترک ها و پارس ها و عرب ها و کردها و.......... باشد. فدرالیسم در معنای خردمندانه و مردم سالارانه آن هیچگونه پیوستگی با دیوارکشی های هیتلری میان مردم یک سرزمین ندارد اما با اندوه و افسوس فراوان باید گفت که بدبختانه بسیاری از دوستان بزرگوار به فدرالیسم تنها از دید ناسیونالیستی نگاه می کنند نه از دید مردم سالارانه!

 سرانجام ناسیونالیسم نیز پا به میدان می گذارد!

 درباره جدائی پاسخ شما این است که جدائی خواهی همواره با انگیزه های ناسیونالیستی آغاز نمی شود اما سرانجام ناسیونالیسم نیز پا به میدان می گذارد! زمانی مردم بخشی از یک کشور خواستار جدائی می شوند که رژیم هائی زورگو و ستمگر و ناکارآمد مانند رژیم ولایت فقیه بر یک سرزمین فرمانروائی کنند، چندین بار دوستان ناسیونالیست درباره جدائی آذربایجان از ایران این شعار را داده اند که: ( کشور کوچکتر، زندگی بهتر! ) من از این دوستان نازنین می پرسم: چرا در آمریکا که شش برابر ایران مساحت دارد هیچکس نمی گوید: کشور کوچکتر، زندگی بهتر؟ و چرا در هیچ کشوری که با اندیشه خردمندانه گردانده می شود و مردم آن از یک زندگی شاد و آزاد برخوردار هستند هیچ سخنی از جدائی نیست؟ اکنون که در ایران رژیمی بر سر کار است که اقتصاد آن بر پایه مفت خواری، بانکداری آن بر پایه رباخواری، دادگستری آن بر پایه رشوه خواری، کشورداری آن بر پایه زورگوئی، فرهنگ آن بر پایه خرافات، هنر آن بر پایه زوزه کشی و همه تار و پود آن بر پایه دروغ و مردمفریبی است سخنان فراوانی از جدائی گفته و نوشته می شوند اما اگر سطح زندگی در ایران مانند آمریکا و کانادا و آلمان و ژاپن و حتی ترکیه می بود و رژیمی با اندیشه خردمندانه در ایران کشورداری می کرد آیا باز هم کسی سخن از جدائی می گفت؟

 گفته می شود که در آمریکا کمابیش چهل میلیون تن سیاهپوست زندگی می کنند اما چرا سیاهپوستان آمریکا خواستار جدائی از آمریکا و برپائی کشوری به نام سیاهستان نیستند؟ چون آمریکا با اندیشه خردمندانه گردانده می شود و سیاهپوستان با دیگران دارای حقوق برابر هستند و هم اکنون سیاهپوستی به نام باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا است. خرترین خر جهان نیز اگر در آمریکا زندگی کند خواستار جدائی از آمریکا و یا تجزیه آن نخواهد شد! و یا کشور ژاپن از چهار جزیره به نام های: کیوشو، شیکوکو، هوکایدو و هونشو برپا شده است اما هرگز کسی نشنیده است که در ژاپن کسانی پیدا شوند و خواستار برپائی چهار کشور یعنی کشور کیوشو، کشور شیکوکو، کشور هوکایدو و کشور هونشو باشند! چون در چنین کشورهائی دیکتاتورهائی خونخوار و نفهم مانند علی خامنه ای با قانون (ما می فرمائیم) فرمانروائی نمی کنند. دوست گرامی، آراز تورک آی تبریزلی، پس از نابودی رژیم سر تا پا لجن جمهوری اسلامی انگیزه برای جدائی خواهی که واکنش و گریزگاهی روانی در برابر رژیم ولایت فقیه است خود به خود از میان خواهد رفت و همگان برای آبادی سرزمینشان در سایه اندیشه خردمندانه خواهند کوشید و در آن هنگام جدائی از کشوری که با اندیشه خردمندانه و رژیمی مردمی گردانده می شود چه سودی برای جدا شدگان خواهد داشت؟

چپ

 دوست گرامی، آراز تورک آی تبریزلی، این را نیز بدانید که چپ گراها همگی یک گروه با دیدگاه یکسان نیستند. برای نمونه بسیاری از چپ گراها مارکسیست نیستند و اندیشه های کارل هاینریش مارکس فیلسوف نامدار آلمانی را نمی پذیرند. گروهی از چپ گراها به مارکسیسم کلاسیک باورمند هستند. گروهی از چپ گراها فلسفه مارکسیسم را نیازمند به ویرایش و بازبینی می دانند. سازمان فدائیان اکثریت با سازمان فدائیان اقلیت دیدگاه های یکسانی ندارند. حزب کمونیست کارگری و سازمان انقلابی کارگران ایران (راه کارگر) دیدگاه های یکسانی ندارند و ...

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
برگرفته از:
کامنتهای ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.