رفتن به محتوای اصلی

پ‌ک‌ک بیگانە از ارزشها
23.11.2012 - 15:52

"حزب کارگران کردستان" پ‌ک‌ک از بدو تاسیس تاکنون بە خاطر حفظ موجودیت خویش از سیاستهایی پیروی نمودە کە نە تنها علیە منافع ملی کردها بودە، بلکە سیاستهایی بودەاند کە منافع آنها مستقیما خواست دشمنان کردستان بودە است.

حزب مذکور بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیای کردستان علیرغم اینکە حزبی کمنیستی بود، شعار کردستانی یکپارچە را سر داد کە بدون شک سازمانی همچون پ‌ک‌ک با تشکیلاتی آشکار توانایی گنجاندن و عملی نمودن چنین شعاری را ندارد چون موقعیت جغرافیایی کردستان بە گونەای است کە هر کدام از دولتهای حاکم بە کردستان قسمتی از خاک کردستان را در بر گرفتەاند چون در چنین شرایطی دولتهای حاکم بر کردستان مخالف چنین سیاستی هستند و نمی‌تواند در هیچکدام از دولتها پایگاه نظامی داشتە باشد چون از دید این دولتها جدایی طلب بە حساب میاید( در اینجا منظور من، مثبت یا منفی بودن این شعار نیست) و بە شدت سرکوب خواهد شد.

 یکی از عملکردهای پ‌ک‌ک دشمنی و ضدیت دیگر احزاب کرد بودە کە افکار و سیاست آنها با پ‌ک‌ک همخوانی نداشتە است، ارزان فروشی دیگر قسمتهای کردستان و سازش با دولتهای حاکم بر قسمتهای کردستان زیانهای جبران ناپذیری برای این حزب و رهبرانش را بە دنبال داشتە است.

در واقع شعار "کرستان مستقل" سیاستی غیرقابل باور برای پ‌ک‌ک و رهبرانش بود، چون وقتی آقای اوج آلان در دادگاه ترکیە اتهام جدایی طلبی  بە وی نسبت دادە شد، در جواب گفتند کە ما تنها برای جذب نیروی بیشتر و حفظ موجودیت، این شعار را سر دادەایم.

تاکنون بیشتر احزاب مورد غضب این حزب قرار گرفتەاند و سرکوب احزاب ترکیە مهر تائیدی بر این ادعاست، "کمال بورکای" در گفتگو با روزنامەی "طرف" گفتە بود کە دولت حاکم ترکیە از هیچ تلاشی در جهت اینکە پ‌ک‌ک بە عنوان یگانە حزب کردی در کردستان ترکیە و اوج‌آلان بە عنوان رهبر این حزب باقی بماند، دریغ نکردە است چۆن طبق این سیاست دولت می‌خواهد از طریق اوج آلان پ‌ک‌ک و از طریق پ‌ک‌ک جنبش کرد را کنترل نماید و تاکنون هرگونە افکاری جدا از رهبری پ‌ک‌ک در کردستان ترکیە پدیدار شدە است بە شدت توسط پ‌ک‌ک مورد یورش تبلیغاتی و نظامی پ‌ک‌ک قرار گرفتە است، برای مثال وقتی "حکمت فدان" مخالف تفکرات و سیاستهای این حزب بود و خواست حزب دیگری را تاسیس کند، کشتە شد، "نظام الدین تاش" و رفقای وی،"شمدین ساکیک" نیز کە از بهترین فرماندهان پ‌ک‌ک بودند، بە همین شکل از صحنە سیاسی راندە شدند.

"علی ایلامی کادر رادیو میزوپوتامیا" نیز علت جدا شدن خود را بدین شیوە از شاخە نظامی پ‌ک‌ک (پژاک) بازگو کردە است: علت بیرون آمدن من از این شاخە نظامی این بود کە این گروە دارای هیچگونە برنامە و پروژەای برای کردها نبود و کارت فشاری است کە بعد از مدتی دور انداختە خواهد شد.

این سیاستهای پ‌ک‌ک مختص بە کردستان ترکیە نبودە و بە همین شیوە نیز با احزاب کرد سوریە برخورد کرد و سد راە مبارزە آنها شد این در حالی بود کە کردستان سوریە در سیاست و اهداف پ‌ک‌ک علرغم شعار کردستانی مستقل، هیچگونە جایی نداشت چون آنوقت مقرهای اوج‌آلان در کردستان سوریە بود و در این رابطە وقتی از کادرهای پ‌ک‌ک سوال می‌شدکە کە سیاست شما در مورد کردستان سوریە چیشت؟، می‌گفتند "بشار اسد" گفتە کە شما بخشهای دیگر کردستان را آزاد کنید، کردستان سوریە متعلق بە شماست. جالب توجە این بود کە حزبهای کردستان سوریە خواهان خودمختاری و غیرە مسلح نیز بودند و عملا فعالیت آنها ممنوع بود ولی حضور پ‌ک‌ک در کردستان سوریە آزاد بود.

"کمال شاهین" کە یکی از کادرهای پ‌ک‌ک  و اهل کردستان سوریە بود، وقتی شاهد این عملکردهای پ‌ک‌ک شد، از این حزب جدا شد و حزب دیگری را تاسیس نمود کە بعدا در سلیمانیە بە دست پ‌ک‌ک ترور شد.

"صلاح بدرالدین" در گفتگویی با "سایت رنسانس" گفتە است کە عبداللە اوج‌آلان در چندین گفتگو و بعضا نیز کە بە صورت کتاب چاپ شد، اظهار داشتە است کە کردی بە نام کرد سوری وجود ندارد، اینها کردهای پناهندەای هستند کە آوارە شدەاند و من می‌خواهم دوبارە آنها را بە دیارشان باز گردانم کە همانا کردستان ترکیە است.

چندی پێش نیز سایت "روداو" در اقلیم کردستان مورخەی  ٢٦/١٠/٢٠١٢ طی خبری منتشر ساخت کە یکی از مسولین "الپارتی" حزب دمکرات کرد، در سوریە از طرف عوامل PYD شاخە نظامی PKK در سوریە ربودە شدە است.

PYD شاخه ای از پ.ک.ک است. این حزب خواستگاهش را زمانی که در سوریه از سوی دمشق مورد استقبال قرار گرفت و می توانست آزادانه عضوگیری نماید، پیدا کرد. طبق گفته های "جردی تجل" چیزی حدود ٢٥ درصد از نیروهای موثر و فعال پ.ک.ک در کردستان ترکیه را جوانان کرد سوری تشکیل می دهند که به آن حزب پیوسته و به صفوف گریلاها ملحق شده اند. هنگامی که در سال ٢٠٠٠ رابطه ی میان آنکارا و دمشق بهبود یافت، پ.ک.ک (از طرف دمشق) کنار گذاشته شده بود و این باعث تولد PYD برای کردستان سوریه شد.

بشار اسد می‌کوشد که از گروه "پ‌ک‌ک" علیه کردهایی استفاده کند که در کنار اپوزیسیون علیه حکومت مرکزی مبارزه می‌کنند. نفاق در میان کردها می‌تواند از وحدت آنان در جبهه‌ای واحد علیه رژیم اسد جلوگیری کند.

این شکاف به خوبی در سیاست‌های دوگانه گروه‌های کرد دیده می‌شود. برخلاف "پ‌ک‌ک"، شورای ملی کردستان سوریه خواهان مقابله با رژیم اسد است.

پ‌ک‌ک در کردستان عراق نیز با احزاب کرد اینگونە برخورد نمودە کە در حساس‌ترین موقعیت با حزب دمکرات کردستان عراق درگیر و چندی نگذشت با حزب اتحادیەی میهنی کردستان درگیر شد و حزب "pcdk" را کردستان عراق تاسیس نمود کە تاکنون جدا از رسانەهای پ‌ک‌ک در دیگر رسانەهای کردی اسمی از آن بردە نمی‌شود و این نشان از شناخت مردم کردستان عراق از سیاستهای پ‌ك‌ک است.

متاسفانە در کردستان ایران نیز سیاستهایی مشابە را پیروی نمود کە اولین قربانیان  کردستان ایران پیشمرگهای "اتحادیەی انقلابیون کردستان" بودند کە بعد از کشتن آنها جنازهایشان را تحویل همپیمانشان در جمهوری اسلامی دادند.

پ‌ک‌ک تاکنون هرگونە جنبش یا حرکت اعتراضی مردمی کە باب میل آنها نبودە سرکوب کردە غیرقابل قبول دانستە و در راه تخریب این گونە جریانها از هیچگونە فعالیتی دریغ نکردە است، برای مثال: جنبش مردمی سنندج در تاریخ ٣/١٢/١٣٧٧ کە بە بهانەی ربودن اوج‌آلان بە خیابانها آمدە بودند، مردم وقتی خواست و شعارهای ملی خود را سر دادند و پشتیبانی خود را از احزاب کرد اپوزیسیون حکومت اسلامی، اعلام داشتند، رهبران پ‌ک‌ک منافع خود را در ایران در معرض خطر دیدند و برای دلجویی از جمهوری اسلامی جنبش مردمی سنندج را علرغم دهها کشتە و زخمی، محکوم و جنبشی کمالیستی قلمداد نمودند.

بعد از این واقعە دستگاههای چاپ جمهوری اسلامی بە کار افتادە و کتابهای اوج‌آلان را بە چاپ رساند و کلیەی کتابفروشها مملو از کتابهای عبدالله اوج‌آلان شدند.

هدف جمهوری اسلامی از این عمل این بود کە با وجود حزب کارگران کردستان در لیست گروههای تروریستی و با استفادە از احساسات جوانان کردستان و گرویدن بە این حزب، جنبش احزاب اپوزیسیون را تروریستی قلمداد نماید را و زمينه اي است براي اعدام جوانان کرد فراهم نماید.

"والتر پورش" کارشناس مسائل خاورمیانە در مورد رابطەی میان پ‌ک‌ک و جمهوری اسلامی در طی گزارشی کە از طرف دانشگاه مطالعات امنیت اروپا آمادە شدە بود و در روزنامەی "آینە" نیز بە زبان کردی در اقلیم کردستان انتشار یافت، گفتە است کە جمهوری اسلامی بە هیچ وجە خواهان از بین رفتن این حزب نیستند چون جمهوری اسلامی این حزب را کارت فشاری علیە ترکیە بە کار می‌گیرد.

حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) تاکنون در دست دولت های رقیب ترکیه به عنوان کارتی برای فشار به دولت ترکیه استفاده شده است. در دهه هشتاد و نود میلادی دولت‌های ایران، سوریه و اتحاد جماهیر شوروی سابق حامیان اصلی این حزب بوده اند. با توجه به اختلاف و توافق دولت‌ها سیاست‌های منطقه‌ای و مواضع کشورها نسبت به پ.ک.ک همیشه در حال تغییر بوده است. به عنوان نمونه زمانی که دولت ایران و ترکیه بر سر مسائل سیاسی و منطقه‌ای اختلاف پیدا کرده‌اند، حکومت ایران از نیروهای پ.ک.ک برای فشار به دولت ترکیه استفاده کرده است و حزب مذکور با کمک ایران عملیاتهایش را علیه دولت ترکیه شدت بخشیده است. در موقع توافق هم هر دو کشور به جنگ با پ‌ک‌ک ادامه داده‌اند. در کل این حزب به عنوان اهرم فشاری در دست دولت های منطقه بر علیه ترکیه بوده است. بنابراین تنش ها و معادلات منطقه‌ای بر حمایت از پ.ک.ک و استفاده ابزاری از ین در راستای منافع دولت ها تاپیر گژار بوده است.

رحمان حاج احمدی مسئول دست نشاندە شدەی شاخە نظامی پ‌ک‌ک (پژاک) در مصاحبەای با تلویزیون نوروز بر این ادعا صحە گذاشت و رسما اعلام داشت کە تاکنون پ‌ک‌ک اهرم فشار دەست نیروهای بیگانە و خارجی بودە است.

اطلاعات و شواهدات حاکی از آن است که همگام با سیاست حمایتی جمهوری اسلامی از حکومت بشار اسد، سپاه قدس در سازماندهی و کمک به پ.ک.ک هم دریغی نکرده است.

مراد کارایلان رهبر پ.ک.ک در مصاحبه ای با آژانس خبری فرات به ایران پیشنهاد داده شما گلوله باران کوههای قندیل را متوقف کنید و ما هم به پژاک بگوئیم عملیات بر علیه نیروهای ایرانی را متوقف کنند. بیشتر رسانه های ترکیه هم از امضای یک قرار داد سری بین ایران و پ.ک.ک خبر داده اند. بنا به عقیده صاحبنظران و کارشناسان سیاسی در ترکیه حکایت دستگیری مراد کارایلان توسط ایران که بعدا توسط حکومت ایران تکذیب شد، تکرار همین سناریوی قبلی است که ایران وقتی دید مواضع و سیاست های ترکیه در مورد تحولات سوریه تغییر ناپذیر است و در تقابل با مواضع حکومت ایران قرار دارد، دوباره حمایت از پ.ک.ک را از ماه آگوست سال 2011 طی معامله ای که با کارایلان انجام داد از سرگرفت.

حدود یک‌سال پیش شورای ملی سوریه درخواست کردها را برای پذیرفتن "جمهوری فدرال سوریه" پس از بشار اسد رد کرد. پس از آن کردها "شورای موقت کرد" را تشکیل دادند. شهر قمیشلی در شمال سوریه یکی از مهمترین پایگاه‌های کردها است. یکی از مهمترین منابع نفتی سوریه نیز در نزدیکی همین شهر قرار دارد.

در اوضاع داخلی سوریه، علاوه بر "شورای موقت کرد"، "حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه" نیز نقش مهمی دارد. این حزب در واقع شاخه سوری "حزب کارگران کردستان ترکیه" (پ‌ک‌ک) است که رهبر زندانی آن، عبدالله اوجالان، سال‌های دراز مورد حمایت حافظ اسد و بشار اسد بود. "اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه" دارای پیش‌مرگه‌های مسلح نیز هست.

ارتش سوریه اکنون ماه‌ها است از بیشتر مناطق کردنشین سوریه را بە خاطر نیروهای اتحاد و دمکراتیک عقب‌نشینی کرده است. در این مناطق حرف ‌آخر را این شاخە نظامی پ‌ک‌ک می‌زند.

کنون هم پ.ک.ک توسط حکومت سوریه و سپاه قدس تغذیه می شود که به فرماندهی قاسم سلیمانی که تمام عملیات های سرکوب مخالفان درسوریه و اقدامات پ‌ک‌ک در منطقه را زیر نظر دارد. درکل نتیجه انقلاب مردم سوریه و سیاست ها و رفتار آینده جمهوری اسلامی ایران تعیین کننده سطح روابط ایران و پ.ک.ک خواهد بود. پ.ک.ک تا زمانی که جنگ داخلی در سوریه همچنان ادامه دارد با حمایت ایران و رژیم اسد به حملات خود ادامه خواهد داد در صورت سقوط رژیم بشاراسد و تضعیف موقعیت ایران در منطقه، قدرت مانور پ.ک.ک هم ضعیف خواهد شد.

در این مورد وظیفەی روزنامە نگاران و روشنفکران می‌طلبد کە جلوی سیاست‌های جمهوری اسلامی در قالب پ‌ک‌ک کە سالیان دارازیست خیال چنین تفکراتی را در سر می‌پروراند، بگیرند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.