رفتن به محتوای اصلی

تنگ بار*
20.12.2012 - 23:25

بهروزییان

1- آقای شاملی از " مردم ترک" سخن میگوید. درستش مردم آذربایجان است. آذربایجان همه را در بر میگیرد و تعیین سرنوشت هم از آن همه مردم ساکن در آذربایجان است. 
2- ایشان نوشته اند:" هدف رفراندم در نامه ارسالی به بانکی مون تحقق "حق تعیین سرنوشت" است: 
اما در نامه هدف، تشکیل دولت قید شده ؛ متن نامه به زبان آذربایجانی" میللی-دئموکراتیک دؤولت"؛ این هم به منظور استقلال است. 
3- آورده اند: « "استقلال" بصورت منفی» از سوی بهنام بیان شده :
در صورتی که از نظر آقای بهنام استقلال در حال حاضر فاقد شرایط لازم یاد شده است. و به صورت عام به "انتخاب آزادانه" مردم محول شده است. دلیل از نوشته مورد بحث:«فضایی دموکراتیک بر سر چگونگی اداره آذربایجان و سایر بخشهای ایران، بحث‌های کافی در میان مردم صورت گیرد و اختلافات نیز به صورتی دمکراتیک و با همه‌پرسی واقعی و آزاد حل شوند و دیگر هیچ ظلم و ستم و تبعیضی در کار نباشد و همه بتوانیم، در سیستمی که انتخاب می‌کنیم – چه باهم و چه جدا از هم – به رفاه و سعادت برسیم ولی این تنها می تواند آرزویی نیک باشد و فرسنگها دور از واقعیات امروزی.»
4-"محکوم کردن مطالبه رفراندوم":
رفراندوم را محکوم نکرده ، عدم شرایط لازم درجامعه مطرح شده است. رفراندم به صورت عام مورد پذیرش آقای بهنام است.
5- "هر یک از همین "تشکیلاتها" مدعی‌اند که نبض جنبش ملی آدربایجان را در دست دارند و هر لحظه می‌توانند میلیونها نفر را به خیابانها بریزند!". بله سخن آقای بهنام درست است. سند جدید خود نامه رفراندوم است که مدعی ست 30 ملیون نفر را میتواند به پای صندوق رأی بکشاند.
5- در نوشته آقای اژدر بهنام هیچگونه ضدیت دروغ و غیره نسبت به هیچ تشکیلاتی وجود ندارد. ایشان نقد و نظر خود را بیان کرده اند. متأسفانه اینکار از سوی آقای شاملی با دید دشمنانه ارزیابی شده است.
6- به بهانه ی اینکه نقد رژیم را خوشحال میکند نمیتوان نقد را به فراموشی سپرد. این نوع برخورد ها به مقالات خردمندانه نیست. 

در نوشته آقای شاملی، جهان بینی، به عنوان اندیشۀ یک "ناسیونالیست -ترکیست" افراطی که از دیدگاه " فارس استعمارگر- آذربایجان ترک مستعمره" به قضایا مینگرد ، و در گسترۀ اندیشه و عمل، حقیقت را تنها از آن خود میداند ، و غیر از دشمن کسی را نمی بیند، چبود خود را به وضوح عیان میکند. 
نوشته سندی ست توتالیتاریستی که در آن با تمام نیرو مستبدانه سعی میشود "نقاد" را مسخ کرده و به قالب خود دربیاورد. او را دشمن میشمارد. باور دارد آنکه ترکیست است دوست اوست - آنکه ترکیست نیست دشمن اوست. 
جهان و پدیده ها و اشیاء برای او تنها به دو بخش تقسیم شده اند: ترک، الهه خیر، فارس، خدای شر. در حقیقت حکومت و "ناسیونالیست-آریائیست"ها هم آن روی این سکۀ ایده لوژیک هستند. 
فکر جاری در مقاله وقتی نام " ترک" را به کار می گیرد مفهوم" ترکیست" بیرون میدهد. میکوشد مردمی را که به ترکی آذربایجانی سخن میگویند به " ترکیست" مبدل کند.
اینجا نقادیِ بینش ترکیسم برابر است با همردیفی و همذاتی با رژیم فاشیستی حاکم! و خدمت گذاری به جامعه فارسی زبان. و سخت بیگانه و دشمن با این سخن ، که: "برای آغاز نقد دیگری خودت را نقد کن". نویسنده هنوز نتوانسته تفاوت بین "گروه" سیاسی و "مردم" را درک کند. باز هم میکوشد خواست گروه را خواست مردم نشان دهد.

 میر سید

آقای شاملی شما می گویید که نه از استقلال، بلکه از رفراندم سخن گفته اید و بهنام آنرا استقلال معنی کرده. خودتان می دانید که حرفتان درست نیست. ثانیا چرا به آقای امیر حسین موحدی اعتراض نکردید که بیانیه شما را بعنوان استقلال طلبی مورد حمایت قرار داد. پاسخ اژدر بهنام به نوشته موحدی است. بهنام می گوید خودتان را جای ملت نگذارید. شما 9 گروه هستید که هر کدامتان 10 نفر بیشتر نیستید. پس به اسم ملت حرف نزنید. راست نمی گوید؟

یک ایرانی

یکم : در پاسخ به نویسنده باید اینرا بگویم که من نوشته ی جناب بهنام را نخوانده و با آنهم کاری ندارم و پاسخ من به نوشته ی شماست : شما و هم اندیشان شما که دوتا از آنها هم در بالا نگر خود را گفته اند بگونه ای درباره ی ایران و ایرانی سخن میرانید که گویی در این کشور پهناور تنها شما (آذربایجانی های گرامی) و دوم فارسها زندگی میکنند همچنانکه در جای جای نوشته شما و دوستان شما به "جامعه فارس" نشانه رفته اید , که باید به شماها یادآور شوم نه ! دوست گرامی تنها شما دو تیره نیستید (برای یادآور میگویم : کردها , لرها ,بلوچها, تالشی ها , گیلکها و بسیاری تیرهای دلاور دیگردر ایران گرامی میزیند) و اگر زرفای اندیشه شما و دوستانتان به همین اندازه که در نوشته های شما هست باشد باید گریست بر آذربایجانی که شما به رای خودتان یاوران آن هستید
 
و ایدولوگ شماها به شماها یاد داده که استراتزی شما باید " استراتزی ختنه "باشد ( با پوزش از دوستان که ناگزیر از یاد آوری این نام سخیف شدم , براستی که کسانی که ایدولوگ و رهبرشان اینگونه میندیشد روش مبارزه یشان چگونه خواهد بود) و در پایان پاسخ به نویسنده یاد آور میشوم شما برای جدا کردن یک پاره تن از تن ایران تنها با فارسها رودرو نیستید (همچنانکه بنده یک کرد ایرانی هستم) و دیگر ایرانیان این پروانه را به شما نداده و نخواهند داد !! _ دوم : آن دوست دیگری که آذربایجان را به فلسطین مانند کرده دوست گرامی یا شما تاریخ فلسطین را نمیدانی یا اینکه چون همه ی پانترکها هر چیز را همانگونه که دوست دارید برداشت میکنید از شما یک پرسش دارم : آیا اگر مردمان کرد یا تالشی در آران (یا همان به گفته شماها آذربایجان شمالی !!) و یا کمی دورتر در قبله گاهتان ترکیه مردمان کرد چنین رفراندمی که تلاشش برای جدایی از آن سرزمین است داشته باشند براستی و مردانه به همکیشانتان پشت میکنید و از آن پشتیبانی میکنید ؟؟؟ و در پایان دوستانه و برادرانه اینرا یادآور میشوم که خود نیز میدانید که این کشور تنها برای فارسها نیست و در تاریخ درازنای آنهم تنها فارسها فرمان نرانده و نخواهند راند و شما نیز نماینده ی همه ی آذریها نبوده و نیستیده و پیش از شما هم در روزگاری بسیار بر قرار تر هم ایرانیان نپذیرفتند که از ایران جداشوند پس ........

خسرو خضری 

من سایتهای زیادی را می بینم. اینهمه سایت آذربایجانی هست و من تا حالا ندیده ام که حتی یک مقاله از فارسهای مرکزگرا چاپ کنند در صورتیکه همین سایت پر است از مقالات استقلال طلبان و پان ترکیستها و سلطنت طلبان و پهلوی چیها و خلاصه همه در اینجا می نویسند. کامنتها هم که پر است نظرات جناحهای مختلف. آدم میماندد که مسولین سایت چه جور آدمهایی هستند و چه نظری دارند. این سایت تنها سایتی است که من دیده ام که همه جور نظر را چاپ میکند.
 
---------
* تنگ بار : ویژگی آنکه  به سختی اجازه حضور
به دیگران میدهد 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
برگرفته از:
کامنتهای ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.