رفتن به محتوای اصلی

زمین لرزه همچنان ورزقان را می لرزاند و بی کفایتی حکومت
27.01.2013 - 19:01

آنهنگام که زلزله شهرستان ورزقان و روستاهای اطراف آن خانه های مردم را بر سرشان آوار کرد آنچه بیشتر بر شانه های مردم سنگینی میکرد در کنار غم از دست دادن عزیزانشان فکر فرا رسیدن سرمای استخوان سوز آذربایجان بود که با پس زمینه ی فکری مردم از حوادث غیر مترقبه با تجربه ی رودبار و بم و سایر و اهمال و ناتوانی حکومتی بی کفایت می دانستند روزهای سختی را در پیش خواهند داشت و این تفکر زودتر از آنچه که سرما غالب آید خودنمایی کرد ٬ سفر شخص اول اجرایی کشور به مکه در حالیکه مردم بی خانمان و عدم کارایی سازمانهای ذیربط کمک رسانی یقین حاصل شد که روزهای سختی در بیش دارند . فاجعه بس اندوهناک و تاثر انگیز است که کشورهای مختلف دست همیاری بسوی مردم آذربایجان دراز می کنند اما حکومت دروغ و تظاهر از پذیرفتن کمکها امتنا میکند که خود توان کافی و وافی برای برخورد با حادثه داریم اما مردم بی خانمان از کوچکترین امکانات اولیه هم برخوردار نیستند .

پس لرزه های بعد از زمین لرزه ادامه دارد و وحشتی عمیق هر لحظه بر دل مردم انباشته میگردد . هنوز بر زیر آوارها جسدهای زیادی مانده اند کودکانی که پدر و مادرشان را از دست داده اند و هر کس به نحوی در خود مانده که چه باید کرد ؟ چه کسی باید حافظ آنان باشد در این بین رییس جمهور مهرورز ! مشغول طواف کعبه است و رسانه های حکومتی در بوقهای دروغ پراکنی همه چیز را خوب و رضایت بخش اعلام میکنند .

اخبار منتشر شده از اوضاع وخیم آذربایجان مردم اقصی نقاط کشور را ملتهب می کند و همه دست یاری شان را دراز کرده و به کمک هموطنان مصیبت زده ی خویش می شتابند و هر کس به نحوی قدم برمیدارد اما گزمه گان گردنه ګیر لنگر آسمان و زمین از آن جلوگیری می کنند که باید کمکهای خود را به مراکز معرفی شده اینان بسپارند که مردم نمی پذیرند و میخواهند خود مستقیم بر این زخم التیام باشند زیرا به تجارب گران قبلی اعتمادی به رساندن کمکهایشان توسط آنان به آسیب دیده ګان ندارند . پس لرزه ها کماکان ادامه دارد که ناگهان زلزله ی دیگر نازل میشود و دیوارهای ترک خورده هم آوار میشوند و مصیبت عمیقتر و حکومت اینبار از طرف مردم وضعیت را عادی اعلام میکند اما مردم نمی پذیرند و خود به عنوان اکیپهای امدادی به فکر ساختن سرپناه و بهداشت و همدردی وارد عمل می شوند که باز گزمه ګان از راه میرسند و این انسانهای مخلص را در کمال ناباوری دستگیر و روانه ی بازداشت و زندان می کند .

قریب یکماه از حادثه ګذشته است سرما هم سر رسیده و برف می بارد و مردم در زیر چادر ٬ و تلویزیون دولتی از احداث خانه و بهداشت و مدرسه خبر میدهد که ظرف ماههای آینده مردم صاحب خانه خواهند شد و رهبر مستضعفین تازه فهمیده است که ګوشه یی از مملکت زلزله آمده و مردمش نیز بی خانمان و از سرما می لرزند ! و با اعوان انصارش راهی میشود و با ذکر مصیبت و ادعیه به مردم نوید میدهد و به کاخ بیتش بر میگردد . آنسوتر هم رییس جمهور مشغول شکار شیطان بهتان خورده است ! اما پیرمردی در زیر چادر که همسرش و فرزندانش را از دست داده است با یک استکان چای تعارف میکند که ګرچه خانه یی ندارد و سرما می وزد اما ته دلش هنوز ګوشه ی گرمی وجود دارد . . .

سرما  بیداد میکند و مردم در زیر چادر معترض و لرزان و پس لرزه ها همچنان . اما مردم به لرزه های زمین عادت کرده اند و دیگر هراسی ندارند زیرا دیواری ندارند که آوارشان ګردد لذا تنها اینبار تنشان از سرما می لرزد و روحشان از مسوولین است که در رسانه هایشان پخش میکنند و انچنان که خود آنها هم بر آن باوری ندارند بعنوان مثال نماینده مردم ورزقان ‌در مجلس ادعاهای مسئولا‌ن ‌در مناطق زلزله‌زده را نادرست می‌داند و می‌گوید هنوز تعدادی از مردم در چادر زندگی می‌کنند و : برخي از زلزله زده گان به‌خانه‌هاي نيمه‌مخروبه بازگشته اند اما استاندار آذربایجان شرقی با رد این ادعا می‌گوید کسی دیگر در مناظق زلزله‌زده در چادر زندگی نمی‌کند (خبرگزاری فارس۱ دی ۱۳۹۱) این شد که دیروز ورزقان با ۴/۷ ریشتر دوباره لرزید اما به یقین این لرزشها فریاد طبیعت است از دروغ و نابخردی تا سیه روی شود هر که در او غش باشد .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.