رفتن به محتوای اصلی

بدحجابی در اندرونی آیت‌الله‌ها
23.02.2013 - 13:37

روز جمعه 4 اسفند، همایش «طرح ملی خوش حجابی» با حضور جمعی از مسئولان، معاون سیاسی و امنیتی شهر و یک نماینده مجلس، در قم برگزار شد. برگزار کننده‌ی همایش، «موسسه حجاب ریحانه النبی» است. همایش از دختران خردسال و نوجوانی که چادر بر سر داشتند، به عنوان «خوش حجاب» تقدیر کرد. قم، پنجمین شهری است که در آن همایش تقدیر از دختران خردسال «خوش حجاب» برگزار می‌شود. پیش از این در شهرهای اروميه، ساري، كاشان و مشهد همایشات مشابهی برگزار شده و به دختران 7 تا 14 ساله‌ی چادری تقدیر شده بود.

برگزاری همایش‌های پر هزینه برای ترویج حجاب امری عادی و تقریبا روزمره است. اما ویژگی طرح «موسسه حجاب ریحانه النبی»، مخاطبان آن هستند: دختران خانواده‌های مذهبی و ارزشی. دغدغه «خانواده‌‌های مذهبی و ارزشی که دختران محجبه پس از مدتی بدحجاب نشوند» و دخترانی که «هيچ تذكري را در مورد پوشش خود حتي از والدينشان نمي‌پذيرند و از آن با عنوان سلب آزادي ياد مي‌كنند».

«موسسه حجاب ریحانه النبی» سال 1384 توسط جمعی از روحانیون و طلبه‌های زن و با هدف ترویج حجاب در خانواده‌های مذهبی و برای ترغیب این دسته از دختران ایجاد شد. ریحانه النبی از میان دختران 7 تا 14 ساله عضو گیری می‌کند. اعضا در کلاس‌های توجیهی دینی، کارگاه‌های آموزشی و تورهای فرهنگی و تفریحی شرکت می‌کنند و زمانی که حجابشان کامل شد، کارت "خوش حجابی" دریافت می‌کنند. فردی که حجاب چادر را انتخاب کرده به عنوان حافظ حجاب و افرادی که حجاب کامل غیر چادر دارند، به عنوان حامی حجاب معرفی شده و مورد تشویق قرار می‌گیرند.

پس از آن که دختران به سن چهارده سالگی رسیدند، باز تحت پوشش ریحانه النبی باقی می‌مانند و این بار در چارچوب طرح دیگری. حجت الاسلام مهدي ابراهيم‌پور رئیس موسسه می‌گوید: «پس از اتمام سن ۱۴ سالگي نيز تحت حمايت اين مركز هستند و رها نمي‌شوند، بلكه در قالب طرحي ديگر با عنوان «نسيم عفاف» با مركز ريحانة النبي ارتباط خواهند داشت».

به گفته‌ی گردانندگان موسسه، کار این نهاد مکمل کار نیروی انتظامی است، تنها مخاطبان آن متفاوتند. نیروی انتظامی «هنجار شکنان حجاب» را مجازات می‌کند و در ریحانه «دختران رده سنی ۷ تا ۱۴ سال و ۱۵ تا ۲۰ سال دارای حجاب برتر، جذب و تکریم می‌شوند». به گفته‌ی حجت الاسلام ميرفتحي معاون مركز ريحانه النبي، «هدف شاخص در اين طرح تثبيت حجاب در خانواد‌هاي مذهبي است. سعي ما در اجراي اين طرح اين است كه هر چند نتوانيم سطح رو به پائين حجاب را رو به بالا كنيم اما روند روبه پايين اين سطح را در جامعه متعادل كنيم».

در آبان سال جاری عملکرد این مرکز اعلام شد. به گزارش خبرگزاری فارس، «براساس بررسی‌ها، ۷۰۰ دختر دانش‌آموز که به چادر تمایل نشان نمی‌دادند، پوشش چادر را انتخاب کردند». منصوری فرماندار ورامین در جلسه هماهنگی جهت آغاز طرح ملی خوش حجابی این شهر گفت: هر چند تمام شرایط برای انجام کار فراهم نیست، اما ما با اعتقاد و ایمان کامل پیش می رویم و تمام موانع را از سر راه بر خواهیم داشت. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.