رفتن به محتوای اصلی

گزارشى از فعاليتهاى (اهرو) در نشست شوراى حقوق بشرسازمان ملل وگزارش چهارم اح
16.03.2013 - 23:29

دربیست ودومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو که از تاریخ 11 مارس لغایت 15 مارس 2013 برگزار شده بود نمایندگانی از سازمان حقوق بشر اهواز شرکت داشتند. در این نشست آقای احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، چهارمین گزارش خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران (طی روزهای 11و12 مارس 2013) ارائه داد. دراین گزارش ایشان وضعیت حقوق بشر در ایران را وضعیتی روبه وخامت و بیش از حد نگران کننده توصیف کرده است. همچنین درمورد افزایش اعدام ها، شکنجه ها، بازداشت روزنامه نگاران واعمال محدودیت برآزادی و آزارو اذیت اقلیتهای مذهبی وگروههای قومی صحبت کردند. در مورد چگونگی تهيه این گزارش آقای احمد شهید گفت: این گزارش با استناد به ده ها گزارشات و بیانیه های رسمی و غیررسمی همچنین ملاقات و گفتگو با 286 نفر شاهد عینی تهیه شده است.

آقای شهید با اشاره به اجرای 500 حکم اعدام طى سال گذشته در ایران گفت :" ایران در سال 2012 شاهد افزایش فاحشی در نقض جدی حقوق بشر بوده " است. همچنین افزود از این 500 احکام اعدام اجراشده، 297 مورد آن رسما توسط دولت اعلام گردیده و نزدیک به 200 مورد آن به صورت سری صورت گرفته که  توسط خانواده ها، مقامات مسئول در زندان و یا دستگاه قضایی فاش گردیده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درامور حقوق بشر ایران، با اشاره به وضعیت اسفناک حقوق بشر در اقلیم عربستان(اهواز) از دولت ایران درخواست کرد که اجرای احکام اعدام 5 تن از فعالن عرب اهوازی از اعضای موسسه فرهنگی "الحوار" (گفتگو) را متوقف کند. آقای شهید گفت: اعترافات اجباری گرفته شده از آنان تحت شکنجه بوده که با توجه به استاندارهای بین المللی حقوق بشر و حتی قوانین خود ایران غیر قابل قبول می باشند.

اقای شهید افزود: "ایران ادعا می کند که قوانین موجود در کشوراعمال شکنجه را ممنوع کرده است. ولی در واقع و با توجه به گزارشها و گفته های شاهدان عینی که با آنان ملاقات و گفتگو گردید ثابت شد که این ادعاها بی پایه و اساس بوده و زندانیان و بازداشت شدگان، بخصوص کسانی که به دلایل سیاسی، عقیدتی و یا بیان عقاید شخصی  بازداشت می گردند مورد شکنجه و آزار و اذیت روحی-روانی و جسمی شدید قرار می گیرند."

پنج فعال عرب اهوازی محکوم به اعدام آقایان محمد علی عموری، هاشم شعبانی، هادی راشدی، یابر البوشوکه و برادر ایشان مختار آلبوشوکه می باشند.

صالح حمید نماینده سازمان حقوق بشر اهواز طی تماسی با "العربیه.نت" گفت: درخواست تجدید نظر در اجرای احکام صادر شده برای این پنچ تن در حالی صورت می گیرد که آنان در اعتراض به احکام ناعادلانه صادر شده در حقشان از ده روز پیش دست به اعتصاب غذا زده اند، او همچنین افزود که آنان باخطر مرگ روبرو هستند.

در همین راستا نماینده بریطانیا در این نشست موبوط به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران خواستار توقف فوری اجرای احکام اعدام این پنج فعال عرب اهوازی شد .همچنین نماینده کشور آمریکا خواستار عدم اجرای احکام اعدام در تمام ایران و احترام  به آزادی و حقوق اولیه مردم  شدند.

کمااینکه نمایندگان کشورهای سوئیس، سوئد، نروژ و اتریش، همچنین نماینده اتحادیه اروپا نقض های گسترده حقوق بشردرایران، سرکوب آزادیها، اعمال فشاربراقلیتها و افزایش اعدام ها را محکوم کرده و خواستار اتخاذ تدابیر لازم جهت وادار کردن رژیم جمهوری اسلامی ایران برای محترم شمردن حقوق بشر در این کشور شدند.

در راستاى همين دوره نشست شوراى حقوق بشر  جلسه اى مشترک بین دکتراحمد شهید و خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل برگزار گردید و نمایندگان سازمان حقوق بشراهواز آقایان صالح حمید و امیرساعدی نیزحضور داشته ودر مورد ضرورت اتخاذ موضعی واضح و شفاف نسبت به اعدام ها، پاکسازی قومی سیستماتیک و نقض روزانه گسترده حقوق بشر در اقلیم اهواز(عربستان) صحبتهایی داشتند. خانم شیرین عبادی حکم اعدام صادره برای 5 فعال عرب اهوازی عضو موسسه فرهنگی "الحوار" را به شدت محکوم کرده و گفت: "اتهامات نسبت داده شده به آنان کاملا واهی بوده واینکه دادگاهها در ایران به شاخه ایی از وزارت اطلاعات تبدیل گردیده است."

در حاشیه برگزاری این نشست نمایندگان سازمان اهرو با اغلب نمایندگان کشورها وسازمانهای حقوق بشرعربى دیدار وگفتگو کرده اند. و درطی این دیدارها ازاين نهادها و هيئت ها خواسته شد تا نسبت به اتخاذ مواضع حقوق بشرى و محکوم كردن احکام اعدام صادر شده برای فعالین عرب اهوازی همسوی با کشورهای غربی، اتحادیه اروپا وایالات متحده آمریکا گامهاى لازم برداشته شود.

در روزها مختلف جلسات شوراى حقوق بشر جزوه ها و بروشورهای مختلف در رابطه با اعدام ها ونیز جزوه ها و سی دی هایی در مورد نقض حقوق بشری که در اقلیم عربستان(اهواز) صورت می گیرد توزیع گردید.

سازمان حقوق بشر اهواز همراه با سازمانهاى حقوق بشر كورد و ترك آذربايجان و بلوچ و ترکمن و اهل سنت و ساير نمايندگان ملتهاى غير فارس و اقليتهاى مذهبى ديدارهاى مختلفى و طى نشتهاى مشتركى با هيئت هاى كشورها و سازمانهاى  مدنى و حقوق بشرى بين المللى را انجام دادند وازجامعه جهانى خواستند تا نسبت به نقض حقوق بشر و اعدامهای صورت گرفته در حق فعالان عرب اهوازی و كورد و بلوچ و غيره موضعگیری كرده و این اعمال ضد انسانی و نژادپرستانه را محکوم کنند.

هیئت فرستاده شده از سوی سازمان حقوق بشر اهواز در نشست مربوط به بررسی وضعیت اقلیتهای مذهبی که روز پنج شنبه 14 مارس در تالار کنفرانس در ژنو برگزار گردید نيز شرکت کردند. در اين جلسه آقای صالح حمید در مورد اذیت و آزار اهل سنت در اقلیم و اینکه از برگزاری مراسم مذهبی خود منع و حتی اجازه ساختن مساجد به انها داده نمی شود صحبت کرد. او با اشاره به بازداشت اخیر ده ها تن از جوانان اهل تسنن در اقلیم گفت: "پدیده گرايش به تسنن در بین جوانان عرب در اقلیم که واکنشی است به ستم ملى به عربها باسم مذهب شيعه از سوی رژیم ، رو به افزایش است. و گرچه اغلب مردم عرب اهواز شیعه مذهب می باشند اما آنها از ظلم وستم ملی و تبعیض نژادی  فقط به خاطر عرب بودنشان در رنج می باشند. واینکه  این موج بازداشتهای جوانان اهل تسنن فقط به خاطر برگزاری مراسم ومناسک مذهبی آنان می باشد."

دیگر فرستاده سازمان حقوق بشر اهواز آقای امیر ساعدی نیز در مورد وضعیت مندائیان در اقلیم صحبت کرد. آقای ساعدی در ابتدا تاریخچه و آمارهایی در رابط با حضور این اقلیت مذهبی در اقلیم ارائه داده و به شرح درد و رنج آنان از جمله عدم به رسمیت شناخته شدن حقوقشان در قوانین جمهوری  اسلامی ایران اشاره نمود.

در این نشست بروشورها و سی دی هایی در بین نمایندگان و شرکت کنندگان موجود جهت نشان دادن نقض حقوق بشر اقلیتهای مذهبی در اقلیم منتشر گردید.

سازمان حقوق بشر اهواز

15 مارس 2013

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.