رفتن به محتوای اصلی

بیانیه زندانیان سیاسی هموطن بلوچ زندانی درمورد ظلم و ستم رژیم ولی فقیه در بلوچستان ایران
18.03.2013 - 16:11

 متن بیانیه به قرار زیر می باشد:

استان سیستان و بلوچستان با جمعیتی نزدیک به ۲ و نیم میلیون نفر که با کشورهای پاکستان و افغانستان هم مرز است و از دریای چابهار با کشورهای عربی هم مرز است . وسعت بلوچستان اززاهدان تا چابهاراست  ، ۷۰ درصد بلوچستان اهل سنت و بلوچ هستند و ۳۰ درصد دیگر زابلی ها و کسان دیگر هستند .زابلی ها از سیستان هجرت کرده و به بلوچستان آمده اند .

مردمان بلوچ در تاریخ ایران و جهان نقش مهمی از خود به جای گذاشته اند و در برابر حمله ای که در زمان رضا خان در جنگ با انگلیس که از مرز پاکستان که از طرف میرجاوه است تماما دلاوری مردان بلوچ است. تاریخ بلوچستان به قبل از میلاد مسیح برمی گردد که این موضوع اصالت این منطقه را در ایران و جهان مشخص می کند .

نکته مهمی که در حال حاضر هم ادامه دارد این است که از وقتی که این حکومت سلطه گر ولایت فقیه شروع به حکومت کرد حق و حقوق مردمان بلوچ صد در صد پایمال شده است .

مسائل مختلفی پیش آمده که به خلاصه ای از این مسائل اشاره می کنیم : از قبیل برخوردهای سلیقه ای و تعصبی مثلا کشتن سرداران طوایف مختلف و درگیری بین طوایف که هر دو طرف را مسلح کردن و به هر دو مجوز سلاح دادن و کشتن سرداران طوایف مختلف و به اسارت گرفتن علما که این مسئله خیلی مهم است اعدام کردن بزرگان  دین و زندانی کردن آنها ، دستگیری زیاد جوانان و  قشرهای دیگر منطقه  بلوچستان به بهانه های مختلف ، اعدام جوانان .......و شکنجه های جسمی و روحی که می دهند.

 در بلوچستان پست ها و مقامهای بالا رتبه را به سیستانی ها و قشرهای دیگر داده اند و بلوچها از این مسائل محروم شده اند از قبیل استاندار ، فرماندار، در ادارات و غیره .

مناطق زیادی از این منطقه بلوچستان مین گذاری شده که خیلی از مردمان که هیچ گناهی مرتکب نشده اند جان خود را از دست داده اند از قبیل چوپانان ، مردم روستانشین، تخریب مساجد که چند تا از مساجد ما را تخریب کردند ، توهین به قبایل اهل سنت در منطقه بلوچستان اگر کسی یا جوانی این توهین ها را بدهد یا به زندان انداخته می شود و یا بیشتر آنها اعدام شده اند.

 با این همه شعار که از وحدت زده می شود اما هیچ گونه وحدتی در اینجا نیست حتی به مساجدی که ما می سازیم گیر می دهند که شما پول و بودجه آنها را از کجا می آورید به جایی که خودشان کمک کنند گیر می دهند و حتی کسانی که از کشورهای خارج به اینجا برای تحصیل علم دینی می آیند آنها را  وزارت اطلاعات و ارگانهای دیگر به زندان می اندازند و به آنها گفته می شود بعد از آزادی از این منطقه بروید و دیگر به این منطقه برنگردید . در حال حاضر چند نفری در زندان زاهدان موجود هستند و خیلی مسائل دیگر

مسئله مهم دیگری که پیش آمده این است که زاهدان که مرکز بلوچستان است را می خواهند از بلوچستان جدا کنند و اسم بلوچستان را از جغرافیای ایران پاک کنند این ظلم بزرگی در حق مردم بلوچ است و تقاضای مردمان بلوچ از حامیان حقوق بشر در سازمان ملل این است که جلو این جنایت و ظلم بزرگ را بگیرند و از حق و حقوقمان دفاع کنند .

با تشکر،

زندانیان سیاسی بلوچ زندانی در زندانهای ایران

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.