رفتن به محتوای اصلی

برای تفکیک جنسیتی بینندگان تلویزیون هم کاری کنید!
04.04.2013 - 16:54

چرا فقط تفکیک جنسیتی مجریان تلویزیون؟

میترا فخیم – بحثی که از اوایل سال 91 درباره تفکیک جنسیتی مجریان تلویزیون بر اساس جنسیت میهمانان برنامه وجود داشت، در تعطیلات نوروز در برخی از برنامه‌ها مانند "سین مثل سریال" این تفکیک عملی شد. تقی سهرابی مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما، در گفتگو با ایلنا گفت: «مطلوب این است زمانی که میهمان یا کارشناس برنامه‌ای زن است؛ مجری و یا فردی که با وی گفتگو می‌کند نیز زن باشد و یا زمانی که میهمان و کارشناس مرد است؛ مجری برنامه نیز مرد باشد».

گرچه سهرابی اظهار داشت: «بسیاری از میهمانان یا کارشناسان زن» تقاضا داشته‌اند فردی که با آن‌ها صحبت می‌کند، زن باشد» اما ابلاغ  «قانون تفکیک جنسیتی در برنامه‌های تلویزیونی» را تکذیب کرد. حال آن که سال گذشته، اجرای این قانون از جمله سبب شد گفتگوی شبکه سه با یک بازیگر زن شناخته شده منتفی شود. بازیگر مذکور در پشت صحنه برنامه حاضر بوده اما به وی اطلاع دادند که امکان حضور او در مقابل دوربین وجود ندارد و از او عذرخواهی کردند. به این دلیل ساده که مجری برنامه زنده، مرد بود.

از این گذشته در آذر سال 91، مساله از برنامه‌های گفتگو در تلویزیون فراتر رفت و به مجریان مسابقات تلفنی هم رسید. صدا و سیما طبق دستورالعملی از سازندگان مسابقات تلفنی خواست مجریان مرد، پاسخگوی شرکت کنندگان مونث نباشد و بالعکس.‌

تفکیک جنسیتی از دانشگاه‌ها تا تلویزیون  

اجرای سیاست تفکیک جنسیتی طی سال‌های اخیر ناشی از تحلیل ایدئوگهای حکومت اسلامی از رشد "بی بند و باری" است. آنان معتقدند اختلاط زنان و مردان جامعه را به سمت "ناهنجاری و بی‌اخلاقی" سوق داده است.

علی‌رغم اعتراضات گسترده، تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی در ده‌ها دانشگاه ایران اجرا شده است. مدافعان طرح اعتقاد دارند که جداسازی دانشجویان دختر و پسر به "سلامت اخلاقی و روانی جامعه" کمک می‌کند. به اعتقاد آنان بسیاری از دختران، نه برای تحصیل که برای خوشگذرانی و دوست یابی به دانشگاه می‌آیند. آنان وقتی با اعتراضات گسترده فعالان حقوق زنان و دانشجویان دختر روبرو شدند، چنین استدلال کردند که دختران با این طرح مخالفند زیرا «دانشگاه تنها جایی است که دختران می توانند فارغ از نظارت خانواده اعمال نامشروع و پسربازی و ... انجام دهند، به همین دلیل ۷۰ درصد دانشگاه هم دختران گرفته اند»

سپس بحث تفکیک جنسیتی ادارت به میان کشیده شد. سال گذشته مساله‌ی اونیفورم زنان شاغل در بخش دولتی نیز مطرح شد. در اسفندماه سال 91، شورای شهر گچساران با اکثریت آرا، به تفکیک جنسیتی کافی‌نت‌ها رای داد. این مصوبه قرار است در سال جاری اجرا شود.

 پس بینندگان چه؟

مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما اظهار می‌دارد، تفکیک جنسیتی در تلویزیون به خواست «بسیاری از میهمانان یا کارشناسان زن» صورت گرفته است. اما یکی از تهیه‌کنندگان تلویزیون، از سیاست صدا و سیما سخن می‌گوید که خود او مدافع آن است. رامين موسوي ملكي تهيه‌كننده برنامه «صبحي ديگر»، در تائید این سیاست گفت ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم  «بنابراين تلويزيون ما بايد يك تفاوتي با شبكه‌هاي ماهواره‌يي داشته باشد.» او تاکید کرد در برنامه‌هاي تلويزيوني، بايد مساله محرم و نامحرم ميان مجريان و ميهمانان رعايت شود.

موسوی ملکی سپس مثال زد: «زماني كه يك خانم دكتر درباره‌ي مساله زنان و زايمان صحبت مي‌كند بهتر است كه يك مجري خانم در مقابل او به گفت‌و‌گو بنشيند و راحت‌تر صحبت كنند». البته او توضیح نداد که تکلیف آن "خانم دکتر" با بینندگان مردی که او را در حال صحبت‌ درباره زنان و زایمان می‌بینند، چیست.

علاقه وافر حاکمان ایران به بازگشت به عهد قاجار غیر قابل لاپوشانی است: عهد اندرونی برای زنان، بیرونی برای مردان. عهد تفکیک جنسیتی پیاده‌روهای خیابانهای شلوغ؛ زنان از یک پیاده رو، مردان از پیاده روی دیگر. اما در عهد قاجار از تلویزیون و ماهواره و اینترنت خبری نبود. احتمالا قدم بعدی مسئولان می‌تواند تصویب قانونی برای تفکیک جنسیتی تماشاگران برنامه‌ها باشد؛ برنامه‌هایی با مجری‌گری زنان و با مهمانان زن را فقط زنان، و سایر برنامه‌ها را مردان ببینند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.