رفتن به محتوای اصلی

مدیریت سایت ایران گلوبال باید تکلیف خود را با چند پرسش مشخص روشن کند
06.04.2013 - 20:36

 من یکی از خوانندگان ایران گلوبال هستم که از چند سال پیش به این سایت مراجعه می کنم و البته به دلایلی که ذیلا خواهم گفت، پیشترها این کار را با شور و شوق و به دفعات بیشتری انجام می دادم. دلیل نوشتن این کامنت پای مطلب آقای کرمی، نه نقد آرای ایشان که تلاش برای پاسخ به سؤالاتی است که چندی پیش آقای توکلی با کاربران در مورد کیفیت سایت در میان گذاشته بودند.

من غیر مستقیم و با بررسی تنها چند سطر از مطلب جناب کرمی، تلاش خواهم کرد که به سؤالات ایشان پاسخی در سطح درک خود داده باشم. البته از طرح سؤالات توسط آقای توکلی مدت نسبتا زیادی می گذرد ولی بنده انگیزه ای برای نوشتن جواب به ایشان در خود احساس نمی کردم؛ در حقیقت این کار را بی فایده و عبث می یافتم. همچنان که گفتم، دلایلش را ذیلا تشریح خواهم کرد. فرض کنید که من یک فعال سیاسی هستم و با عقاید جناب کرمی هم هیچ آشنایی ندارم. به صورت اتفاقی مطلب حاضر از ایشان را دیده ام و علاقه مند به مطالعه آن شده ام. لذا مطالعه را از خلاصه مقاله (همان متنی که با فونت بولد نوشته شده) شروع میکنم.

از در هم آمیختن دوغ و دوشاب توسط ایشان و یکی دانستن یا حداقل هم دست دانستن حسن شریعتمداری با استقلال طلبان آذربایجان و مسائل بسیار عمده دیگر هم بگذریم (چون همچنان که گفتم مسأله نقد آرای ایشان نیست) و صرفاً روی همین چند سطر تمرکز کنیم:

"زمانی است که جمهوری اسلامی به رهبری علی خامنه ای تُرک تبار از هر سو مورد تحریم های مردمان و کشورهای دمکراتیک قرار گرفته و در جهان منزوی شده است، حکومت بشار اسد متحد و دستِ دراز ، علی خامنه ای در حال فروپاشی است، زمانی است که جنبش دمکراتیک مردم کُرد به رهبری عبدالله اوجالان در ترکیه، حکومت این کشور را در چهار دیواری محاصره کرده است و اکنون آقای حسن شریعتمداری ها و نخبگان تُرک آذری، با حکومت آذربایجان شمالی و حکومت ترکیه با اتحاد و هبستگیِ تُرک تباری و همه جانبهءِ خود از شکستن تحریمها از سوی کشور ترکیه با روان کردن کاروان فرستادن کامیونهای طلا به ایران گرفته تا انواع و روشهای گوناگون دیگر به کمک و نجات علی خا منه ای بر خاسته اند."

مشخص می شود که نویسنده محترم عقیده دارد حکومت ترکیه و جمهوری آذربایجان با حکومت ایران که تحت رهبری علی خامنه ای ترک تبار است " اتحاد و هبستگی" دارد و حتی به این جهت حاضر است برای نجات حکومت ایران کامیون کامیون طلا در اختیار ایشان قرار دهد. سوای اینکه این ادعاها به قول معروف شوخی نیستند و باید خیلی دقیق اثبات شوند که نشده اند، سؤالی که به ذهن هر کودک دبستانی متبادر میشود این است که به فرض صحت همه این مدعیات، چرا حکومت ترکیه باید از یک طرف این همه برای حکومت ایران (که به گمان جناب کرمی تحت سیطره ترکتباران است) ولخرجی کند و از طرف دیگر کمر همت به قطع دست دراز متحد همبسته خود در سوریه بسته باشد؟. مگر نه این است که حکومتهای ترکیه و ایران در موضوع سوریه رو در روی همدیگر قرار دارند و هر دو حکومت آنچه را که از دستشان بر می¬آید برای حفظ یا روی کار آوردن حکومتی که منافعشان را تأمین کند، انجام میدهند؟. این چه جور همبستگی و اتحاد است؟. لابد اتحاد از نوع ترک تباری!. ببینید، اینجا مسأله جهان بینی نویسنده نیست؛ کیفیت و سطح نوشته است که چیزی در حد حرفهای پوپولیستی و ابتذال است. زمانی که حقیر که نه تحلیلگر سیاسی هستم و نه ابداً خود را در این حدود می بینم با خواندن همین چند سطر به سستی مطلب پی می برم، نیازی به گفتن ندارد که فعالان و صاحبنظران باسواد سیاسی نیز به نتیجه مشابهی خواهند رسید. سؤال بسیار اساسی که مدیریت سایت از خود باید بپرسد این است که چرا پس حتی یک نفر از این اشخاص مثلاً همین یک نکته را در قالب کامنت متذکر نمی شود یا برای نقد نظرات کرمی مقاله ای نمی نویسد؟. آقای کرمی تا جایی که من به یاد دارم خیلی از چهره های شاخص و غیر شاخص سیاسی را به اصطلاح نقد کرده اند یا برای مقالات آنها جوابیه نوشته اند (مثلا هدایت سلطانزاده، رضا براهنی، دکتر صدرالاشرافی، رضا پرچی زاده، احزاب دموکرات و کوموله و سایر احزاب سیاسی کرد و غیره) اما تا کنون تا جایی که حافظه یاری میکند جوابی دریافت نکرده اند.

دلیلش مشخصا این است که این افراد به هر حال برای خود شأن و جایگاهی هم قائل هستند و حاضر نیستند جواب هر بد و بیراه کوچه و بازاری را بدهند. جواب توهینهایی نظیر "شمشیرت را غلاف کن!"، "باد به کله نیانداز!"، "راسیونال حرف بزن!" و نظایر آنها چه می تواند باشد؟.

مدیریت سایت ایران گلوبال باید تکلیف خود را با چند پرسش مشخص روشن کند. مثلاً اینکه:
-آیا ممکن است یک مطلب راسیستی (چه مطالب پان ترکی، چه پان کردی چه پان ایرانیستی و ...)، مطلب سطح بالایی هم باشد؟. 
-انتشار مطلبی که هم بی کیفیت است و هم مملو از اتهامات ثابت نشده بی سند و مدرک و حتی فاقد دلیل، چه دستاوردی و در عین حال چه مضراتی در بر دارد؟. 
-آیا مدیریت سایت ایران گلوبال خود را اخلاقاً جایز می داند که مقاله ای که انبوهی از اتهامات بی سند خیانت و جاسوسی و دست نشاندگی به طیف وسیعی از فعالین سیاسی کنونی و سابق ایران را در بر دارد، منتشر نماید؟. 
-احترام به آزادی بیان یک جنبه از اخلاقیات است و احترام به حیثیت افراد نیز یک جنبه دیگر است. آیا نبایستی تعادلی بین این دو برقرار باشد؟. 
-آیا صحیح است مکانی باز کنیم که به بهانه آزادی بیان و به هزینه زیر سؤال بردن حیثیت افراد مختلف، محل تخلیه عقده های افرادی مغرض و مریض باشد؟. 

سطح مطالب ایران گلوبال حتی در مقام مقایسه با سایر سایتهای فارسی زبان، ضعیف است. یک مشکل اساسی سایت همین مسأله است.
درج نظرات از جهان بینیهای مختلف و متضاد شاید مزیت سایت ایران گلوبال نباشد، اما عیب آن هم نیست. بیشتر میشود گفت که ویژگی منحصر بفرد آن است. خصوصیتی است که آن را از سایر سایتها متمایز میکند. یک ویژگی است که باعث می شود سایت در مواردی تابو شکن و آوانگارد باشد. اما به سبب آنکه برخی از این نظرات در نازلترین سطح ممکن مطرح میشوند، ایران گلوبال تأثیرگذاری لازم را ندارد. 
شما نمی توانید هم مقاله را با ناسزاهایی چون "نعلین بوس خامنه ای"، "ملای از غار گریخته"، "ملاخانه" و ... آلوده کنید و انتظار تأثیرگذاری هم داشته باشید. 
چرا که به این ترتیب نشان میدهید تا چه اندازه خودتان عصبی و متشنج هستید. 
آقایان مدیریت سایت
نمی توانند یک مقاله یک صفحه ای بنویسند که در آن دهها غلط املایی و انشایی وجود داشته باشد و انتظار جدی گرفته شدن هم داشته باشند. ضمن احترام عمیق و صادقانه به زحمات همه آقایان، اگر من مقاله ای ببینم که در چندین جای آن به جای حرف "ژ"، "ز" و به جای حرف "پ"، "ب" نوشته شده باشد، فوراً متوجه می شوم که این مقاله از کیست. بی آنکه حتی نیاز به بررسی اسم نویسنده باشد. به این ترتیب شما جدی گرفته نخواهید شد؛ چون نشان می دهید حتی خودتان هم حال و حوصله بررسی مطالب خودتان را ندارید. علاوه بر این، 

در مدیریت ایران گلوبال حداقلی از توافق بر سر مسائل اساسی نیز وجود ندارد.
ظاهراً از ساختار فدرالیسم در ایران دفاع می کند 
اما یکی از اعضای مدیریت آن یک پان کرد است که با ربط و بیربط، نقشه آرمانی کردستان بزرگ را منتشر میکند و در عین حال درباره پیوستن جمهوری آذربایجان به مام میهن و خرد کردن دک و دنده استقلال طلبان آذربایجان داد سخن میدهد. 

شما می خواهید با این نوشته ها و نقشه ها همبستگی ملی هم پدید آورید؟. آیا این آقا از مردم آذربایجان غربی در مورد سرنوشتشان نظرخواهی کرده است که این چنین برایشان تعیین تکلیف میکند و آن ها را در غالب یک کشور جدید مستقل میکند؟. 
ایران گلوبال به قایقی می ماند که هر کسی از راه میرسد، سکانش را به طرفی می چرخاند. یکی به چپ می چرخاند، آن یکی به راست، یکی می خواهد دور بزند و آن یکی هم میگوید زیر آبی برویم. آخر و عاقبت یک چنین قایقی چیست؟. امیدوارم کوبیده شدن به صخره ها نباشد. 
به نظر من مدیریت سایت ایران گلوبال درک صحیحی از آزادی بیان ندارد. به سبب پیشینه سیاسی و یا هر علت دیگری، دچار نوعی فوبیای دیکتاتوری است. می ترسد اگر به هر مطلب بی کیفیتی اجازه انتشار ندهد، مبتلا به سانسور شود. واقعیت این است که احترام به آزادی بیان، احترام به حقوق افراد است. آیا این احترام را می توان با بی احترامی به حیثیت آنها در هم آمیخت؟.

الان این مطلب آقای کرمی مدتهاست قرار است برداشته شود. پس چرا این کار انجام نمی گیرد؟. من دلیل واقعی اش را نمی دانم اما به نوبه خود حدس می زنم دلیلش بی برنامه گی، باری به هر جهت بودن و نداشتن ساز و کار مشخص از طرف سایت است. بهانه آورده می شود که خوانندگان این مطلب را نقد کنند. خواننده کجای این مطلب را نقد کند؟. بد و بیراه و اتهام کوچه بازاری را هم مگر میشود نقد کرد؟. چرا هیچ تحلیلگر و صاحب نظر سیاسی مطالب کرمی را نقد نمی کند؟. آیا سطح معلومات اینها، از خوانندگان هم کمتر است؟. جوابش را خودتان به خودتان بدهید اما جوابتان هر چه باشد، خودتان را فریب ندهید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.