رفتن به محتوای اصلی

وحشت مردم بوشهر از پس‌لرزه‌ها
11.04.2013 - 16:55

روز پنجشنبه، روز مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان زلزله‌ی دو روز پیش دشتی استان بوشهر، پس لرزه‌های دیگری که برخی بیش از 5 ریشتر شدت داشتند منطقه را لرزاند و خسارت‌های بیشتری وارد کرد. به گزارش سوک(پایگاه خبری تحلیلی استان بوشهر) از بامداد تا بعدازظهر امروز 34 زمین لرزه در منطقه کاکی و 1 زمین لرزه در شهر آبدان به وقوع پیوسته است. هنوز خبری درباره تلفات جانی احتمالی ناشی از  پس لرزه‌های امروز منتشر نشده است.

این‌ها پس لرزه‌های زلزله‌ای به قدرت 6.1 ریشتر است که  ساعت 16 و 22 دقیقه روز سه شنبه 20 فروردین کاکی واقع در استان بوشهر را لرزاند. بوشهر نیوز به نقل از مجید یکی از ساکنان کاکی، نوشت: "همه در خواب بودیم که خانه مثل گهواره لرزید، از خانه بیرون آمدیم و دیدیم کوهی که در اطراف خانه قرار گرفته، ریزش کرده، همه فریاد می‌زدند، صحنه وحشتناکی بود، زلزله حدود ۱۰ تا ۱۲ ثانیه طول کشید."

تلفن موقتا قطع شد. برق قطع و شبکه‌ی آبرسانی تخریب شد. در اثر ریزش بخش‌هایی از "کوه مند" شهرستان دشتی، برخی مسیرها مسدود شد. بسیاری از ساختمانهای مسکونی و تعدادی از مدارس تخریب شدند. بنای تاریخی " قلعه داراب‌خان" واقع در شهر "شنبه" که 200 سال قدمت دارد بیش از 80 درصد تخریب شد. سی ان ان گزارش داد زلزله بوشهر در امارات متحده، قطر و بحرین نیز احساس شده است.

از بعد از ظهر روز سه شنبه تا دیروز چهارشنبه، 65 پس لرزه روی داد که به مجروح شدن جند تن و تخریب کامل بناهایی انجامید که در زلزله سه شنبه آسیب دیده بودند.

مجروحان و کشته‌شدگان

روز گذشته ایسنا به نقل از استاندار بوشهر تعداد کشته‌شدگان را 37 تن و خبرگزاری فارس به نقل از رئیس سازمان مدیریت بحران تعداد کشته‌‌ها را  39 تن اعلام کرده بود. با این حال اداره پزشکی قانونی بوشهر اعلام کرد 35 مورد فوت به آن اداره ارجاع شده است. در لیست اسامی کشته‌شدگان نام 8 کودک (4 دختر و 4 پسر) به چشم می‌خورد. بیشتر کشته‌شدگان زنان هستند.

گزارش امروز خبرگزاری سوک حاکی است تعداد مجروحان به 1050 تن رسیده است. بیشتر مجروحان زنان و کودکان هستند. چند تن از مجروحان که در بیمارستان سلمان فارسی بوشهر بستری‌اند، در بخش آی سی یو بسر می‌برند، از جمله کودک پنج ساله‌ای که به ضربه مغزی دچار شده است.

خبرنگارانی که در محل حضور داشته‌اند از جسد 7 تن که به دلیل آسیب زیاد قابل شناسایی نیستند، نوشته‌اند که در سردخانه‌ی بیمارستان زینبیه خورموج باقی است. همچنین افرادی هنوز در جستجوی اعضای گم شده‌ی خانواده‌شان هستند. به نوشته‌ی نواجنوب، امروز دو کودک دوقلوی دوماهه سالم از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

تخریب خانه‌ها و مدارس

به گفته‌ی شاپور رستمی استاندار بوشهر، کاکی 60 هزار نفر جمعیت دارد و زلزله با محاسبه روستاها و شهرهای اطراف زندگی 100 هزار تن را تحت تاثیر قرار داده است. به نوشته ایرنا، در جلسه ستاد مدیریت بحران استان بوشهر که امروز برگزار شد اعلام شد 3 هزار و 100 واحد مسکونی مناطق زلزله زده کاملا تخریب شده‌اند.

به نوشته‌ی روزنامه اعتماد، 12 روستا بطور صد در صد تخریب شده‌اند و 92 روستا آسیب دیده‌اند. همین روزنامه از تخریب کامل سه مدرسه و تخریب 20 تا 50 درصدی 3 مدرسه‌ی دیگر خبر داد. پیش از این نیز معاون اجرایی استاندار بوشهر از تخریب کامل 2 مدرسه و آسیب‌دیدگی 5 مدرسه خبر داده بود که در کانون زلزله قرار داشتند.

بنا بر گزارشات متعدد، خانه‌ها و مدارس تخریب شده فاقد حداقل استانداردهای لازم بوده‌اند.

بنا بر اظهار معاون استانداری بوشهر، برق دستگاههای اداری و بیمارستانها و برخی مناطق در شهرهای کانون زلزله وصل شده است. مدیرعامل توزیع برق استان بوشهر، با اعلام این خبر که تاسیسات برق 13 روستا با جمعیت 1500 خانوار شدیدا آسیب دیده است، افزود چند دستگاه مولد برق به منطقه برده شده است. او معتقد است اگر بودجه و تجهیزات لازم از تهران برسد، می‌توان تاسیسان برق آسیب دیده را طی یک هفته مجددا راه‌اندازی کرد.

نوا جنوب، نیاز فوری زلزله‌زدگان را چادر و پتو اعلام کرد. آب آشامیدنی، مواد خوراکی و وسایل بهداشتی از نیازهای اولیه زلزله زدگان هستند. پس‌لرزه‌ها باعث وحشت مردم شده و برخی که هنوز چادر ردیافت نکرده‌اند شبها در فضای باز و بدون سرپناه می‌خوابند. افزایش دما و فقدان امکانات بهداشتی خطر شیوع بیماریهای واگیردار را افزایش داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
http://mitrafakhim.wordpress.com

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.