رفتن به محتوای اصلی

فضای مجازی پیش و پس از از ژینا (مهسا) امینی
04.12.2022 - 21:37

 
دادستان کل کشور به تازگی گفته که "فضای مجازی باید کلا بسته شود، اما ممکن نیست." او ادامه داد که "بزرگ‌ترین خیانت دولت قبل، همین سرپیچی از دستور آقاست [برای بستن فضای مجازی]." 
گرچه در دولت روحانی نه تنها شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، فیس‌بوک، توئیتر و جز آن مسدود شده بودند، بلکه تلاش هایی نیز برای راه‌اندازی اینترنت داخلی با نام "اینترنت ملی" صورت گرفت و هزینه های هنگفتی هم  صرف آن شد، اما به نتیجه‌ای نرسید.
اینها همه و نیز محبوب نبودن رسانه های حکومتی در میان مردم و تسخیر فضای مجازی توسط مخالفان نظام باعث شد که سیاست جمهوری اسلامی در قبال فضای مجازی، بویژه پس از ماجرای ژینا (مهسا  ) امینی و اوج گرفتن اعتراضات مردمی به کلی تغییر کرد. یعنی وقتی دیدند که نمی توانند فضای مجازی را کامل ببندند، چاره ای ندیدند که خودشان هم – در کنار فیلترینگ، انواع محدودیت ها و بگیر و ببندها - وارد گود شوند و به قول خودشان "از این تهدید، فرصت بسازند". یعنی هم کنترل فضای مجازی را به دست بگیرند و هم در مسیر دلخواه خود هدایتش کنند. این شد که "ارتش سایبری" که قبلاً دوروبر میدان کار می کرد و با عوامل نفوذی خود، گروه ها را زیر نظر داشت و رصد می کرد، مستقیم وارد میدان شد و با استخدام نیروهای حرفه ای و مزدبگیر و به کارگیری انواع ربات های اینترنتی کوشید که فضای مجازی را به تصرف خود درآورد. اگر فقط نگاهی به گروه های تلگرامی، بویژه گروه های پرعضو بیندازیم، درخواهیم یافت که از 2-3 ماه گذشته به این سو، افرادی وارد این گروه ها شده اند که بسیار هدفمند و سازمان یافته، دست به انتشار انواع مطالب دروغین، انحرافی، گمراه کننده، تفرقه افکنانه و تبلیغاتی می زنند. اینها همه البته در کنار گروه های تلگرامی "خودی" است که گاه از سوی بسیجیان، سپاهیان، سرداران و سربازان گمنامِ بازنشسته و بازننشسته و گاه بقایای "اصلاح طلبان وفادار به نظام" راه اندازی شده اند. این گروه ها در کنار انتشار مطالب متنوع، گاه سرگرم کننده و بی اهمیت و گاه متناقض سعی می کنند از یک سو فضای مجازی را در اختیار خود بگیرند و هدایت کنند و از سوی دیگر "غیرخودی ها" را شناسایی و رصد کنند. این روزها دیگر کار این افراد به جایی رسیده که در کنار خبرهای ساختگی و دروغین، حتی مستقیم از ربات ها و کانال های تلگرامی حکومتی و اطلاعاتی، همچون "سپاه سایبری پاسداران" و مانند آن فوروارد می کنند.
یکی از شیوه های مشخص و بارز این افراد و گروه ها بزرگ نمایی و کوچک نمایی است. یعنی در حالی که فجایع و رویدادهای مهم اجتماعی را ناچیز و بی اهمیت جلوه می دهند، اتفاقات کوچک و اندک را بزرگ می نمایانند. برای مثال در مورد کشته شدن ده ها نفر در فلان اعتراض یا سکوت می کنند و یا شمار کشته شدگان را اغراق آمیز و ساخته و پرداخته ی "دشمن" می دانند، در حالی کشته شدن یک نیروی "خودی" را بی اندازه برجسته می کنند.
شیوه ی دیگر تخریب شخصیت ها، بویژه شخصیت های محبوب و برجسته است، حتی شخصیت هایی که تا دیروز به عنوان الگو معرفی می شدند. نمونه ی بارزش علی کریمی، علی دایی فوتبالیست های محبوب و مردمی وبسیاری دیگر است.
راه دیگر لوث کردن و بی ارزش کردن مفاهیم است. برای مثال در برابر شعار "زن، زندگی، آزادی" شعار " زن، فحشا، هرزگی" را می سازند تا آن را از مفهوم اصلی خود تهی و دور کنند.
از دیگر شیوه های پرکاربرد، انتشار خبرهای بد و ناگوار و بزرگ نمایی آنها، بویژه در باره ی گرانی، تورم، جنایات و ناامنی در اروپا و آمریکاست تا از این طریق هم آن کشورها را از اعتبار بیندازند و هم کاستی ها و مشکلات موجود در ایران را توجیه و پذیرفتنی کنند. از روش های دیگر، تحریف و تغییر واقعیات، خبرسازی و شایعه سازی است.
البته به میدان آمدن "ارتش سایبری حکومت" خوبی هایی هم دارد. یکی از خوبی های آن این است که این افراد مستقیم و از نزدیک با اقشار مختلف جامعه و دیدگاه هایشان آشنا می شوند و از این طریق، نه تنها به واقعیت های اجتماعی پی خواهند برد، بلکه شاید حتی شیوه ی نگرش شان تا اندازه ای تغییر کند. از این رو رویارویی و برخورد با چنین افراد و مطالبی در گروه های مجازی و روشنگری و افشاگری، از وظایف شهروندی یک ایرانی آگاه و مسئول است تا هم اثرات مخرب چنین مطالبی خنثی شود، هم گروه ها از اختیار و هدایت "ارتش سایبری" خارج گردند و هم بر نیروهای حرفه ای و مزدبگیر آن، تأثیری مثبت و روشنگرانه گذاشته شود. 
آذر 1401

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.