رفتن به محتوای اصلی

خبر، شایعه، تکذیب، خبرگزاری فارس بنگاه دروغ پراکنی سپاه
03.02.2023 - 02:50
شرایط جدید خروج بانوان از کشور در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شد.

به نام زن که آغاز گر زندگی و محک آزادی است.

روز گذشته خبری کوتاه اما تکان دهنده مبنی بر اینکه «شرایط جدید خروج بانوان از کشور در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شد. سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: طبق مصوبه امروز این کمیسیون، خروج بانوان از کشور باید با اذن سرپرست باشد، مگر در موارد خاص که با حکم دادگاه انجام می ‌شود.» بر روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت که به سرعت نیز بازنشر شد و واکنش بسیاری را برانگیخت و امروز نیز به کل این خبر تکذیب شد! این موضوع که جمهوری اسلامی و قوانین آن زن ستیز و ناقض حقوق اولیه زنان ایران است دیگر بر کسی پوشیده نیست، اما اینکه چنین مطلبی که حتی فکر کردن به آن توهین به بانوان ایران است به عنوان مصوبه مجلس بر روی یکی از نزدیکترین خبرگزاری های منتسب به هسته سخت قدرت و سپاه پاسداران آن هم در چنین زمانی قرار می گیرد جای تامل بسیاری دارد. در طول فعالیت خبرگزاری فارس، این خبرگزاری اخبار نامتعارف و جنجالی زیادی منتشر کرده‌ است که بعد تکذیب شده‌اند. به گفته بی ‌بی ‌سی فارسی، تکرار این امر موجب شده ‌است که کارشناسان رسانه به این نظر رسیده اند که این اخبار نادرست نه به دلیل سهو و اشتباه بلکه آگاهانه و عمدی منتشر می ‌شوند و دلیل این کار خبرگزاری فارس منسوب به سپاه پاسداران را می‌ توان اثرگذاری این اخبار نا درست که به ادعای خود این رسانه نوعی «جنگ نرم» است، در عرصه رسانه دانست. در واقع به اعتقاد اتاق فکر این رسانه با تولید شایعات هدف دار می ‌توان در مقابل به زعم آنها تهاجمات فرهنگی و به واقع اخبار حقیقی رسانه های آزاد ایستاد. در ادامه تعدادی از این اخبار کذب را که توسط فارس منتشر و سپس تکذیب گشته را به صورت تیتروار قرار می دهم و در پایان این مطلب شما خواننده گرامی می توانید در صورت تمایل توضیحات کامل هر تیتر این اخبار را مطالعه نمایید.


·      

زنده بودن ندا آقاسلطان


·      

ماجرای تخریب وسایل ‌نقلیه توسط دراویش گنابادی


·      

خرید ۲۰ هواپیما از بوئینگ توسط ایران


·      

خرید موشک اس-۳۰۰ توسط ایران


·      

دستگیری هفت سرباز آمریکایی


·      

بازداشت سفیر سوئیس در ایران


·      

دستگیری ۱۰ جاسوس انگلیسی


·      

انفجار در مسیر حرکت احمدی ‌نژاد


·      

سخنان اصغر فرهادی در مراسم اسکار


·      

مصاحبه با البرادعی


·      

برگزاری رزمایش مشترک روسیه، چین، ایران و سوریه


·      

مصاحبه با محمد مرسی


·      

محبوبیت بیشتر احمدی ‌نژاد نسبت به باراک اوباما


·      

دستگیری اردشیر امیرارجمند


·      

پرواز جنگنده ‌های سوری بر فراز تل‌آویو


·      

مسلمان شدن یک جنین ‌شناس یهودی


·      

قاچاقچی و معتاد بودن سینا قنبری


·      

تعهد مهناز افشار


·      

ساخت ماشین زمان


·      

ساخت داروی کرونا توسط دانشمندان ایرانی


·      

لغو حکم و اعاده ی دادرسی امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی


·      

تکذیب ترور اردشیر حسین ‌پور توسط عوامل موساد

این موارد نمونه هایی از اخبار دروغ و شایعه پراکنی هایی است که تا کنون توسط فارس منتشر گشته و مشخصا در پس انتشار تمامی این اخبار دروغین در زمان انتشار آنها اهداف خاصی دنبال گشته است. اکنون و در شرایط کنونی که انقلاب زن، زندگی، آزادی به بهای خون جوانان برنای ایران توانسته رژیم را یک قدم به عقب رانده و حجاب اجباری را در جامعه متزلزل کند و به نوعی به مردمان ایران و علی الخصوص بانوان آموخته که با اتحاد و همدلی سراسری می توان این رژیم فاسد را وادار به عقب نشینی نمود، بنگاه شایعه پراکنی سپاه سعی کرد به نوعی واکنش جامعه را بیازماید. اگر عمیق به این مطلب منتشر شده فارس بیندیشیم متوجه خواهیم گشت که این خبر و این مطلب مطرح گشته در واقع به دو هدف ایجاد ترس و اضطراب و ناامنی میان بانوان برای گسستن اتحاد میان مردان و زنان ایران و سنجش واکنش جامعه به اقدامی زن ستیز در شرایطی که صف اول انقلاب را زنان با دارا بودن حمایت کامل مردان شکل داده اند، منتشر گشته است. شاید بتوان به جرات گفت که اکنون که منحنی سینوسی موج انقلاب و حضور اعتراضی در خیابان در نقطه فرود خود قرار گرفته، اگر واکنش سریع و گسترده انتقادی از سوی آحاد جامعه به این مطلب و خبر زن ستیز صورت نمی گرفت چه بسا نه تنها این خبر تکذیب نمی گشت بلکه به صورت یک طرح در مجلس تصویب شده و آغازی می گشت برای فشار حداکثری رژیم بر زنان ایران. فارس در توجیح خبر دروغ منتشر شده امروز نوشت: «نماینده مجلس، خبر «خروج زنان از کشور» را ناقص به ما گفت، بعداً اصلاحش کردیم؛ اما رسانه‌ ها نباید تیترش می ‌کردند، چون باعث سوءاستفاده ی ضد انقلاب شد.» و این در حالیست که پس از موج شدید انتقادات به این مطلب کاظم دلخوش (سخنگوی کمیسیون قضایی) مصاحبه ‌ی خود با «فارس» درمورد «اجازه خروج زنان از کشور» را گردن نگرفته است!

خبرگزاری فارس در توضیحاتی که منتشر کرده، به «ارائه اطلاعات ناقص توسط سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس» و «اصلاح خطای اولیه» در خبر اولیه‌ی خود اذعان کرده است.

 

اکنون که به دلیل مشکلات فراوان موج اعتراضات خیابانی در فرود است و متاسفانه اپوزیسیون نیز دچار چند دستگی گشته بر همه ی کنشگران سیاسی و مدنی است که فارغ از تمامی اختلافات هر حرکت رژیم، ولو بسیار کوچک، برای به عقب نشاندن انقلاب را به شدت محکوم کنند و اجازه ندهند که رژیم برای ایجاد فشار احساس آرامش یابد.

 در پایان روی سخنم با فعالان سیاسی اپوزیسیون است علی الخصوص رهبران است که گویا فراموش کرده اند جهان سیاست جهان تعامل است، تعامل حتی با دشمن. عزیزان بلاشک همه ی ما در برابر مردمان ایران و خون عزیزان جانباخته در راه آزادی مسئولیم و وظیفه ما به عنوان فعال سیاسی ایجاد راهکارهای سیاسی برای حفظ تعامل با تمامی گروه های دیگر اپوزیسیون است تا ضمن حفظ اعتقادات و خواسته های خود و حزب خود، بستر سیاسی لازم برای برقراری دموکراسی پایدار را در فردای ایران فراهم ساخته و به دشمن مشترک اجازه ندهیم تا از اختلافات سیاسی میان احزاب اپوزیسیون برای ضربه زدن به انقلاب مردمان ایران بهره برد.

مریم سلطانی ۱۳/۱۱/۱۴۰۱

---------------------------------------------------------------------------

زنده بودن ندا آقاسلطان:

پس از قتل ندا آقا سلطان، فارس در خبری عنوان کرد که شواهد جدیدی در خصوص این موضوع یافت شده ‌است «بنابراین شواهد، پس از اعلام خبر کشته شدن خانم ندا آقاسلطان در تهران فردی به همین نام در یونان اعلام موجودیت کرده و در تماسی با سفارت ایران در یونان و وزارت خارجه اعلام کرده که زنده است! وی همچنین گفته که عکس‌ هایی که در شبکه‌ های ماهواره‌ ای و برخی از سایت‌ ها منتشر شده ‌است عکس‌ های وی است! این خانم اعلام کرده که برای پیگیری این موضوع به زودی به تهران خواهد آمد.» تابناک و العربیه نوشتند که خبرگزاری فارس، خبر از زنده بودن ندا آقاسلطان و اقامت او در یونان داده ‌است. گاردین نیز در یک پوشش خبری لحظه ‌به ‌لحظه، همین موضوع را به نقل از العربیه منتشر کرد.

ماجرای تخریب وسایل‌ نقلیه توسط دراویش گنابادی:

خبرگزاری فارس، یک روز پس از اعتراضات گلستان هفتم در ۱ اسفند ۱۳۹۶، با انتشار تصویر ماشین یک درویش گنابادی بازداشتی که توسط نیروهای امنیتی و بسیج تخریب شده بود نوشت «دراویش اموال عمومی را تخریب کرده ‌اند». چنین اقدامی از سوی نیروهای امنیتی و لباس شخصی ‌های وابسته به حکومت در جریان اعتراضات سال ‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ تکرار شده بود که در جهت تخریب چهره ی معترضین و سیاه‌ نمایی صورت می ‌گیرد.

خرید ۲۰ هواپیما از بوئینگ توسط ایران:

خبرگزاری فارس در سال ۱۳۸۸ خبر فروش ۲٫۵ میلیارد دلار قطعات و هواپیمای شرکت بوئینگ از جمله ۲۰ هواپیما توسط دولت باراک اوباما برای جلب نظر ایران را داد که وزیر راه و ترابری ایران آن را رد و سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا آن را «شایعه‌ای دروغین» خواند.

خرید موشک اس-۳۰۰ توسط ایران:

در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ خبرگزاری فارس پس از کمتر از دو ساعت خبر خریداری حداقل چهار فروند موشک اس-۳۰۰ توسط سپاه پاسداران ایران که توسط این خبرگزاری منتشر شده بود را حذف کرد. فارس اعلام کرده بود که دو فروند از این موشک‌ ها از بلاروس خریداری شده که سخنگوی وزارت دفاع بلاروس این خبر را رد کرد.

دستگیری هفت سرباز آمریکایی:

در سپتامبر ۲۰۱۰ خبرگزاری فارس خبر دستگیری هفت سرباز آمریکایی را حذف کرد. این خبرگزاری در خبر خود اعلام کرد بود که این سربازان به ‌صورت غیرقانونی وارد ایران شده بودند.

بازداشت سفیر سوئیس در ایران:

بنا به ادعای رادیو فردا در تیر سال ۱۳۸۹ خبرگزاری فارس خبر بازداشت چند ساعته لیویا لئو آگوستی، سفیر سوئیس در ایران به هنگام سفر به استان خراسان شمالی را داد. دولت سوئیس خبر بازداشت سفیر این کشور را رد کرد. خبرگزاری عصر ایران نیز به نقل از یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه گفت: «سفر خانم لیویا لئو اگوستی، سفیر سوئیس در تهران به یکی از روستاهای شمال خراسان شمالی با هماهنگی و مجوز کامل وزارت امور خارجه انجام شده‌ است. نیروهای امنیتی محلی ۲۳ تیر ماه سفیر سوئیس را به دلیل عدم شناسایی به ‌طور موقت بازداشت کردند که پس از هماهنگی با دستگاه‌ های ذیربط، خانم لیویا لئو اگوستی، فورا آزاد شد.

دستگیری ۱۰ جاسوس انگلیسی:

روز یکشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۸۷، فارس به نقل از وزارت اطلاعات ایران خبر داد که ۱۰ جاسوس وابسته به انگلیس در مرزهای شرقی ایران دستگیر شده‌اند ولی این خبرگزاری ساعاتی پس از انتشار این خبر، آن را تکذیب و اعلام کرد که رسانه ‌های غربی به دروغ این خبر را به رادیو تلویزیون دولتی ایران نسبت داده ‌اند.

انفجار در مسیر حرکت احمدی‌ نژاد:

در ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ خبرگزاری فارس از انفجار یک نارنجک دست ‌ساز در مسیر حرکت خودروی حامل محمود احمدی ‌نژاد در سفر او به همدان و از دستگیری یک نفر در این ارتباط خبر داد ولی دقایقی بعد در خبر خود «نارنجک دست‌ ساز» را به «ترقّه دست‌ ساز» تغییر داد و در خبر اصلاحی خود گزارش داد که پرتاب‌ کننده ترقّه به نشانه شادمانی این کار را کرده بود.

سخنان اصغر فرهادی در مراسم اسکار:

هر چند در بسیاری از رسانه‌ های دیداری و شنیداری صحبت ‌های اصغر فرهادی در هنگام دریافت جایزه اسکار برای فیلم جدایی نادر از سیمین انعکاس یافت اما خبرگزاری فارس ضمن اعلام این ‌که فرهادی در هنگام دریافت جایزه دخترش را در آغوش کشیده، سخنان وی را این ‌گونه منتشر کرد: «این جایزه را در حالی دریافت می ‌کنم که همه جا در میان سیاستمداران صحبت از جنگ، خشونت و نامهربانی است، ایران با آن فرهنگ درخشان، غنی و کهن خود که در زیر گرد و غبار سنگین سیاست مدفون شده، با شما حرف می ‌زند. من با افتخار و غرور این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم می ‌کنم. مردمی که علی‌ رغم تمام دشمنی ‌ها و تنش‌ هایی که طی ماه‌ های اخیر بر سر برنامه هسته ‌ای ایران میان غرب و ایران به وجود آمده، برای تمام فرهنگ‌ ها و تمدن‌ ها ارزش قائلند». اما سپس خبر منتشره خود را تغییر داد و قسمت مرتبط با برنامه هسته ‌ای را حذف کرد.

مصاحبه با البرادعی:

خبرگزاری فارس در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۹۰ اقدام به انتشار مصاحبه ‌ای جعلی با محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی کرد، در این به اصطلاح مصاحبه فارس اقدام به انتشار اظهارات وی درباره ی روابط آمریکا با اسرائیل کرد و انتقادات تندی از شورای عالی نظامی حاکم بر مصر را به وی نسبت داد. دو روز بعد دفتر البرادعی با صدور بیانیه ‌ای انجام هرگونه مصاحبه توسط وی با خبرگزاری فارس را تکذیب و اعلام کرد مطالب منتسب داده شده به البرادعی در این سایت صحت ندارد.

برگزاری رزمایش مشترک روسیه، چین، ایران و سوریه:

خبرگزاری فارس با انتشار خبری (۲۹ دی ۱۳۹۱) به نقل از برخی منابع غیررسمی اعلام کرد که: «بزرگ ‌ترین رزمایش مشترک خاورمیانه با حضور ۹۰ هزار نیرو از چهار کشور روسیه، ایران، چین و سوریه بزودی در خاک و آب ‌های سوریه آغاز می ‌شود.» این خبرگزاری در ادامه مدعی شد که چین موافقت مصر را برای عبور ۱۲ ناو جنگی از کانال سوئز دریافت کرده و همزمان با چین، ناو هواپیما بر و زیردریایی اتمی روسیه و کشتی‌ های جنگی ایران نیز وارد آب‌ های سوریه خواهند گشت. این خبر در برخی رسانه ‌های داخلی ایران نیز بازتاب داشت. اما مشاور سیاسی رئیس ‌جمهور وقت سوریه (بشار اسد) بثینه شعبان در واکنش به این خبر، در مصاحبه خود با خبرگزاری اینترفکس اعلام کرد: «چنین چیزی وجود ندارد. گزارش سایت فارس دروغ است. مثل دیگر اطلاعات دروغی است که درباره ی ما (سوریه) منتشر می‌ کنند.» وزارت دفاع روسیه و وزارت امور خارجه چین نیز این خبر فارس را تکذیب کرده و آن را بی‌ پایه و اساس دانستند.

مصاحبه با محمد مرسی:

خبرگزاری فارس در تاریخ ۲۵ ژوئن ۲۰۱۲ (۵ تیر ۱۳۹۱)، فردای اعلام ریاست ‌جمهوری محمد مرسی، مصاحبه ‌ای را همراه پرونده ی صوتی آن منتشر کرد که گفته شد ساعاتی قبل از اعلام نتایج رسمی انتخابات انجام شده. فارس مدعی شد مرسی در مصاحبه خود با این خبرگزاری اظهار داشته که در قرارداد کمپ دیوید بازنگری خواهد کرد، خبر نخستین سفر رسمی خود به عربستان را (علیرغم اعلام آن توسط سخن گویش تکذیب نموده و گفت با ارتش مشکلی ندارد، ولی انحلال مجلس او را هدف گرفته بوده ‌است و متمم قانون اساسی را -که اختیارات ریاست‌ جمهوری را یک ‌سویه محدود می ‌کرد- قبول ندارد، و برای توازن راهبردی در منطقه با ایران رابطه برقرار خواهد کرد. فارس همچنین مدعی شد این خبر در خبرگزاری ‌های جهان و عرب و خود مصر بازتابی گسترده داشت و حتی از تلویزیون مصر (از شبکه ی حیات) پخش شده ‌است. بی ‌بی ‌سی به نقل از سخنگوی مرسی در قاهره اعلام کرد که چنین گفتگویی اصلاً صورت نگرفته ‌است. رویترز و خبرگزاری خاورمیانه (مِنا) نیز در خبرهایی جداگانه گزارش دادند که پاسخ پرسش خبرنگارانشان از نزدیکان مرسی در رابطه با مصاحبه فارس، تکذیب انجام مصاحبه بوده‌ است. العربیه هم در گزارشی مدعی شد که یک مقام دفتر ریاست جمهوری مصر به خبرگزاری الشرق الاوسط اعلام داشته: «محمد مرسی رئیس‌ جمهور منتخب مصر با هیچ خبرنگاری گفتگو نکرده ‌است.» العربیه در ادامه به نقل از فرید السید که سمت سخنگوی رسانه ‌ای ستاد انتخاباتی مرسی را برعهده داشته گزارش داد: «من به عنوان سخنگوی رسانه ‌ای ستاد محمد مرسی در قاهره تأکید می ‌کنم که او با هیچ رسانه ایرانی پیش از اعلام پیروزیش گفتگو نکرده اما درباره مصاحبه ‌هایش پس از اعلام پیروزیش در انتخابات خبری نداریم چرا که او در پی تشکیل تیم رسانه ‌ای جدید برای ریاست جمهوری است». خبرگزاری ایرنا نیز در ابتدا با انتشار خبری اعلام کرد سخنگوی محمد مرسی با صدور بیانیه ‌ای هرگونه مصاحبه مرسی با خبرگزاری فارس را پیش و بعد از انتخابات تکذیب کرده ‌است؛ اما در خبری که بعداً منتشر کرد اعلام داشت که سخنگوی ستاد انتخاباتی مرسی در مصاحبه خود با این خبرگزاری اظهار داشته مرسی پس از پیروزی در انتخابات با هیچ رسانه ‌ای مصاحبه نداشته و تکذیب مصاحبه با فارس نیز به بعد از انتخابات مربوط می ‌شود. یاسر علی، سرپرست امور رسانه‌ ای محمد مرسی، به رسانه ‌های مصری گفت دفتر ریاست جمهوری مصر قرار است به دلیل انتشار مصاحبه نادرست علیه خبرگزاری فارس شکایت کند. خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی به نقل از منابع متعدد از جمله رویترز، خبرگزاری فرانسه، الجزیره، العربیه، الحیات و القدس العربی اعلام کرد که محمد مرسی هیچگونه مصاحبه ‌ای با خبرگزاری فارس نداشته ‌است. در مورد فایل صوتی نیز ایرنا با سخنگویان مرسی در قاهره تماس گرفته و معلوم شده که فایل صوتی تنها به همراه خبر فارسی منتشر شده و خبر عربی فاقد آن بوده ‌است. این فایل به سمع سیف ‌الاسلام فرزند حسن بنا هم رسیده و همه مطمئن شدند که تقلبی است. نکته قابل تأمل این بوده که مرسی هرگز لهجه عامیانه محاوره ‌ای نداشته و این لهجه با شخصیت فرهیخته وی تناسبی ندارد همچنانکه تن صدا نیز صدای او نبود.

محبوبیت بیشتر احمدی ‌نژاد نسبت به باراک اوباما:

خبرگزاری فارس در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۲ در بخش انگلیسی خود خبری را از هفته ‌نامه ی فکاهی د آنیون در مورد محبوبیت بیشتر محمود احمدی ‌نژاد نسبت به باراک اوباما به عنوان خبر واقعی و با جا زدن به نام خودش منتشر کرد. این خبر که بعدها حذف گردید بیان می ‌داشت که بنا بر نظرسنجی گالوب، ۶۰٪ روستاییان سفید پوست آمریکا، احمدی ‌نژاد را به باراک اوباما ترجیح می ‌دهند و حاضرند به او رأی دهند و به اینکه حداقل مسلمان بودنش را پنهان نمی ‌کند احترام می ‌گذارند.

دستگیری اردشیر امیرارجمند:

خبرگزاری فارس در تیرماه ۹۲ به نقل از معاون عملیات قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران، از دستگیری اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی خبر داد. اما امیرارجمند که همچنان در فرانسه بود در گفتگو با رادیو فرانسه خبر دستگیری خودش را تکذیب کرد.

پرواز جنگنده ‌های سوری بر فراز تل‌آویو:

روزنامه ی کیهان (به سرپرستی حسین شریعت ‌مداری) و همچنین رسانه ‌های حکومتی چون فارس‌ نیوز، به نقل از رسانه ی خبری سوری «دام پرس»، خبری مبنی بر «پرواز جنگنده‌ های سوری بر فراز آسمان شهر تل‌آویو» رخ داده ‌است. منبع این خبر، برنامه ی طنز شبکه ی ده تلویزیون اسرائیل بود.

شایعه ی مسلمان شدن یک جنین‌ شناس یهودی:

خبرگزاری فارس در اقدامی مشابه با شایعه ی مسلمان شدن انیشتین از مسلمان شدن یک جنین ‌شناس یهودی به نام «رابرت گیلهم» خبر داد. این درحالی است که همچین فردی که اعلام شده بود، رئیس یک مرکز پزشکی تحت عنوان «انستیتو آلبرت انیشتین» است، وجود خارجی نداشته و شایعه ی مسلمان شدن او تنها در برخی وبلاگ ‌های خارجی منتشر شده بود. بنابر این گزارش: «دکتر عبدالباسط محمد السید، استاد آزمایش ‌های پزشکی مرکز ملی طبابت مصر اعلام کرده ‌است که «رابرت گیلهم» رئیس انستیتو آلبرت انیشتین و از بزرگ ‌ترین متخصصان جنین ‌شناسی در پی آشنایی با حکم عده زن مطلقه در اسلام و اعجاز قرآن در تعیین ۳ ماه برای این مدت، به اسلام گرویده‌ است. خبرگزاری فارس در تاریخ ۹۱/۰۶/۰۴».

قاچاقچی و معتاد بودن سینا قنبری:

سینا قنبری یک جوان معترض ایرانی بود که ابتدا در جریان تظاهرات ۱۳۹۶ ایران توسط نیروی انتظامی بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین در روز ۱۶ دی ‌ماه در قرنطینه ی بند چهار این زندان درگذشت. بلافاصله پس از انتشار، خبر مرگ وی واکنش‌ های بسیاری در پی داشت. گمانه‌ ها بر این بود که وی یک معترض جوان بود که در تظاهرات دستگیر شده ‌است. در این میان بخش کانال تلگرامی خبرگزاری فارس که تحت عنوان «فارس پلاس» فعالیت می‌ کند، ادعا کرد که سینا قنبری فردی «معتاد» بوده که به اتهام «قاچاق مواد مخدر» بازداشت شده و هیچ ربطی به اعتراض ‌های سراسری دی‌ ماه ۱۳۹۶ در ایران ندارد. پس از انتشار فراخوان مردمی برای شرکت، در مراسم تشییع و خاکسپاری، این خبرگزاری ضمن انتشار نامه ‌ای منسوب به خانواده ی قنبری از توطئه‌ های خارجی خبر داد و اظهار کرد که این مراسم به خواست خود خانواده قنبری، برای آنچه که این رسانه «ایجاد هزینه برای نظام و مردم کشور» نامید، لغو شده و همچنان بر عدم ارتباط وی با اعتراضات پافشاری نمود. این رسانه ادعا کرد که متن دست ‌نویس نامه ی خانواده ی قنبری که به امضای اعضای خانواده رسیده ‌است در اختیار خبرگزاری فارس قرار دارد. این در حالی است که هیچ تصویری از این نامه توسط خبرگزاری فارس منتشر نشده ‌است. به گفته ی علیرضا رحیمی، نماینده ی مجلس شورای اسلامی که اندکی پس از اعتراضات از زندان اوین بازدید کرده بود، سینا قنبری روز ۱۰ دی در یکی از ایستگاه ‌های مترو تهران به همراه ۲۱ نفر دیگر بازداشت شد. او هنگام ورود به زندان اعلام کرد که اعتیاد ندارد و به همین دلیل به بند افراد سالم فرستاده شد. در نهایت هم برای او وثیقه ی ۱۰۰ میلیون تومانی صادر شده بود.

تعهد مهناز افشار:

در پی انتشار ویدئویی از مهناز افشار در فضای مجازی که در باب آگاهی ‌رسانی نسبت به یک داروی ضد اعتیاد صورت گرفت، انتقاداتی متوجه این بازیگر سینما شد. این انتقادات مبنی بر رواج نامناسب یک آمپول خطرناک بود. پس از نشر این ویدئو خبرگزاری فارس خبری مبنی بر احضار مهناز افشار به دادگاه و سپس اخذ تعهد از او منتشر کرد. خبرگزاری فارس گفته بود که افشار متعهد شده بود که سخنانش را پیرامون آن داروی ترک اعتیاد اصلاح کند. بلافاصله پس از انتشار این خبر او خبر احضارش را تأیید ولی ادعای اخذ تعهد را تکذیب کرد. او دقایقی بعد از انتشار این خبر، در صفحه ی رسمی توئیترش گفت که هیچ تعهدی از او اخذ نشده ‌است و خبر مربوط به تعهد نادرست است. افشار در پاسخ به انتشار این خبر از خبرگزاری فارس در صفحه توئیتر رسمی ‌اش نوشت: «بله به دادسرا رفتم! موضوع شکایت، ممنوع بودن تبلیغ دارو بود. خبرگزاری رسمی زده مهناز افشار تعهد داده! تعهد چی؟ هنوز حکمی ندادن. می ‌خواین آدم‌ ها رو تو عمل انجام شده قرار بدید؟ عجب! به جای اخبار کذب در ارتباط با من، خبر واقعی کار کنین! معلم‌ ها، کارگران، مرگ زندانیان و خبر واقعی مردم ...»

ساخت ماشین زمان:

خبرگزاری فارس مدعی شده بود که یک محقق ۲۷ ساله ی ایرانی به نام علی رازقی، ماشین زمانی را ساخته که می ‌تواند آینده را پیش ‌بینی کند. خبرگزاری فارس که منبع اولیه ی انتشار این خبر بود، آن را حذف کرد اما این ادعا مورد توجه رسانه‌ های بین المللی قرار گرفت. وزیر علوم تحقیقات و فناوری ایران در مصاحبه با خبرگزاری فارس ادعای رازقی را رد کرد. فارس در خبری دیگر به نقل از رئیس بسیج علمی ایران، یک سازمان وابسته به سپاه پاسداران، ثبت این اختراع را تکذیب کرد و موکداً گفت: «طرح ادعاهای غیرقابل اجرا مورد پیگرد قانونی قرا می ‌گیرد». انتشار خبر اختراع ماشین زمان توسط خبرگزاری فارس، مورد توجه وبگاه ‌ها و خبرگزاری ‌های مختلف از جمله تلگراف، فاکس ‌نیوز و وایرد (Wired) قرار گرفت. گرچه همه ی توجه‌ ها با تردید و چاشنی طنز نیز همراه بود. واشینگتن پست با اشاره به اینکه خبر این اختراع از بخش انگلیسی خبرگزاری فارس نیز حذف شده می ‌نویسد این نخستین بار نیست که ایران ادعاهای غیر واقعی را مطرح می ‌کند.

ساخت داروی کرونا توسط دانشمندان ایرانی:

در تاریخ ۹ فروردین ۱۳۹۹ و در پی شیوع گسترده ی کرونا ویروس، خبرگزاری فارس در خبری مدعی شد داروی درمان بیماری کرونا ویروس توسط دانشمندان ایرانی از جمله مسعود سلیمانی ساخته شده به طوری که بسیاری از پزشکان از نحوه ی بازخورد این دارو بر روی بسیاری از بیماران اعلام رضایت کرده‌ اند و این دارو در فاصله ی زمانی ۳ تا ۶ روز در قالب سه مرحله می ‌تواند بیماران مبتلا به ویروس کرونا را درمان کند. مسعود سلیمانی اما پس از گذشت ساعاتی ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد: «این خبر که به نقل از بنده منتشر شده و در آن گفته شده داروی کرونا ساخته و تست اولیه ی این دارو مثبت اعلام شده ‌است، صحیح نیست و ما با استفاده از یک روش درمانی-تحقیقاتی (سلول درمانی) به دنبال درمان بیماران کرونایی هستیم.» همچنین سخنگوی وزارت بهداشت ایران هم خبر ساخت داروی ضد کرونای ایرانی را تکذیب کرد.

لغو حکم و اعاده ی دادرسی امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی:

در ۲۵ تیر ۱۳۹۹ خبرگزاری فارس خبری مبنی بر درخواست اعاده دادرسی توسط ابراهیم رئیسی، رئیس قوه ی قضائیه، با استناد به ماده ی ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری منتشر کرد. با این حال مهدی کشت‌ دار، مدیرعامل خبرگزاری میزان وابسته به قوه ی قضائیه، خبر خبرگزاری فارس را تکذیب کرد و نوشت: «خبری که یکی از خبرگزاری ‌ها مبنی بر دستور آیت ‌الله رئیسی برای اعاده ی دادرسی سه متهم اعدامی حوادث آبان‌ ماه منتشر کرده ‌است صحت ندارد». اندکی بعد خبرگزاری فارس خبر خود را تکذیب و به نقل از مرکز رسانه ی قوه ی قضائیه اعلام کرد اعاده ی دادرسی منوط به درخواست وکیل است. پیش ‌تر عمادالدین باقی در صفحه ی شخصی ‌اش در توئیتر نوشته بود: «در خصوص سه محکوم آبان در جریان هستم که از ابتدا قوه ی قضائیه با رأی شعبه ی ۱۵ مخالف و دنبال نقض حکم بود. سخنگو هم گفت: با ماده ی ۴۷۷ نتیجه تغییر می ‌کند

ترور اردشیر حسین ‌پور توسط عوامل موساد:

خبر کشته شدن اردشیر حسین‌ پور، فیزیکدان و مهندس ایرانی با «گاز رادیو اکتیو» و «توسط موساد» را نخستین بار مؤسسه استرافور روز ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ یعنی ۱۷ روز پس از مرگ او منتشر کرد. این خبر دو روز بعد در هفته ‌نامه ساندی ‌تایمز هم منتشر شد. سه روز پس از انتشار این خبر، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشت «هیچ‌ یک از دانشمندان هسته ‌ای ایران ترور نشده ‌اند و موساد قدرت عملیات در ایران را ندارد». خبرگزاری فارس همچنین نوشته بود حسین ‌پور «هیچ ارتباطی با تأسیسات هسته ‌ای اصفهان نداشته» و «این نوع اخبار با هدف عملیات روانی و فضا سازی تبلیغاتی ساخته می ‌شود». ۱۴ سال بعد مشخص شد که گزارش خبرگزاری فارس «عملیات روانی» و برای حفظ وجهه نهادهای امنیتی ایران بود. مصطفی معین وزیر علوم دولت خاتمی، در اینستاگرام خود نوشت که اولین ترور دانشمندان هسته‌ ای ایران ۱۴ سال پیش «توسط عوامل موساد» صورت گرفت و ۲۶ دی ۸۵، اردشیر حسین ‌پور، دانشمند هسته ‌ای ایران، با «گاز رادیو اکتیو» ترور شد و در آن زمان «ترور» حسین‌ پور «از سوی مقامات تکذیب شد تا سیستم اطلاعاتی زیر سؤال نرود» و علت مرگ او «گاز گرفتگی معمولی» اعلام شد.

 

-----------------------------------------------------------

منابع:

https://www.entekhab.ir/fa/news/713291/%D8%B3%D8%AE%D9%86%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%82%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%AA%DA%A9%D8%B0%DB%8C%D8%A8%E2%80%8C%D8%B4%D8%AF%D9%87_%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مریم سلطانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.