رفتن به محتوای اصلی

کمبود سوخت و نارسایی در کمک رسانی به زلزله‌زدگان اسناد بی‌کفایتی رژیم
04.02.2023 - 23:42

بسیاری از شهرهای ایران، از بلوچستان تا خراسان، یخبندان و سرمای سختی را تجربه می‌کنند. در کنار قطع برق و تعطیلی جایگاه‌های سوخت به دلیل کمبود بنزین، قطع گاز خانگی، زندگی مردم ما را طاقت‌فرسا کرده است.

در این شرایط سخت برای مردم ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه حکومت اسلامی، روز جمعه ۲۳ دی در دیدار خود با مقام‌های لبنانی بار دیگر از آمادگی ایران برای ارسال سوخت به لبنان خبر داد و گفت ایران به عراق و برخی از کشورهای دیگر گاز صادر می‌کند.

حکومت اسلامی با اختصاص نابجای منابع و بودجه به مراکز تبلیغی، مذهبی و سرکوب، سرمایه‌گذاری در تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و دادن رشوه به کشورهای مختلف و شبه نظامیان جهادگرا، بکلی سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت نفت و گاز ایران را از قلم انداخته است. فناوری مدرن لازم برای تامین انرژی برای مردم را که وظیفه یک دولت است را ندارد. درحالی که میلیون‌ها متر مکعب گاز در کنار چاه‌های نفت ایران می‌سوزد، مردم ما از سرما رنج می‌برند.

این سوء مدیریت، بی‌کفایتی و اولویت ندادن کشور ایران و مردم ایران نه تنها مردم ما را در تنگنا قرارداده است بلکه به صنایع و تولیداتی شبیه مرغداری زیان‌های ویرانساز وارد آورده است.

زلزله در شهر خوی که با قدرت ۹/۵ ریشتری دست‌کم سه کشته و ۸۱۶ زخمی به جا گذاشته، در دو عرصه بی‌کفایتی و فساد رژیم را آشکارتر می‌کند:

نخست، مردم در مناطق زلزله زده با وجود سرما و بارش برف، هنوز پس از چند روز چادر، غذا و امکانات لازم دریافت نکردند. تعلل در ارایه چادر، غذا و امکانات به زلزله‌زدگان از سوی ارتش و هلال احمر نشان عمق آماده نبودن این نهادها برای زمانی که به وجود آنها لازم است، می‌باشد. حکومت به جای کمک‌رسانی به مردم زلزله زده خوی، آنان را با ماشین آب‌پاش متفرق کرده است.

دوم، ساخت و ساز غیراستاندارد و مقایر با آیین نامه طراحی ساختمان های در برابر زلزله ۲۸۰۰ است. علیرغم اینکه شهر خوی در درجه بندی خطر نسبی زلزله شهرها و نقاط مهم ایران «خطر نسبی زلزله زیاد» ارزیابی شده است، اکثر ساختمان‌های شهر غیراستاندارد ساخته شده‌اند.

بررسی کارشناسان نشان می‌دهد ۸۰ درصد خسارات ساختمان‌ها ناشی از جداشدن و ریزش میان قاب‌ها و عدم اتصال میان قاب‌ها و یا جداشدن سقف‌ها از دیوارها بوده است. هر دوی این نوع ریزش‌ها نشان از نبود اتصال مناسب و محکم بین این اجزای سازه‌ای بوده است. این کمبود به نوبه خود نتیجه‌ی پایین بودن کیفیت مصالح و فساد در اجرای پروژه‌ها، دادن مجوزها و استاندارد نازل امتحان کردن‌ ساختمان‌ها است.

اولویت حکومت اسلامی مردم ایران نیست. با وجود اینکه ذخایر عظیم انرژی در کشور ما وجود دارد، رژیم نه می‌تواند و نه می‌خواهد صنایع نفت و گاز را مدرن کند و توسعه دهد تا مردم دچار مشکل کمبود انرژی نشوند. یا برای حوادث طبیعی چون سیل و زلزله امکانات لازم اختصاص دهد. برای ایرانی آباد، آزاد و مدرن باید با ادامه‌ی انقلاب زن، زندگی، آزادی از این نظام عبور کنیم و با همبستگی ملی ایرانی آزاد، آباد، مرفه و دموکراتیک بسازیم.

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳

احد قربانی دهناری

پ.ن. برای اطلاعات فنی بیشتر بی‌زحمت به دو سایت زیر مراجعه کنید:

درجه بندی خطر نسبی زلزله شهرها و نقاط مهم ایران

http://www.omranpooya.com/construction/technical-…

آیین نامه ۲۸۰۰ (آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله)

https://civiliha.com/regulations/2800

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

احد قربانی دهناری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.