رفتن به محتوای اصلی

یادداشت­هایی دربارۀ جنبش اخیر مردم ایران
نگاهی از برون در پرتو گذاری بزرگ در جهان
18.03.2023 - 13:12

یادداشت­هایی دربارۀ جنبش اخیر مردم ایران - ظی دی اف

 

جنبش اعتراضی اخیر مردم ایران از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ (۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲) آغاز گردید. مرگ ناگهانی مهسا امینی در بازداشت پلیس جرقه­ای شد بر مطالبات انباشته و معوق مردم و به سرعت به سراسر کشور گسترش یافت. این، عمق گسترش یابندۀ چنین جنبش­هایی را نشان می­دهد که زمان تناوب آن در سه دهۀ اخیرهرچه کمتر شده است. این جنبش­ها گسترش شکاف بین مردم و حاکمیت را نشان می­دهد. این شکاف خود مهم­ترین عرصۀ دخالت و گسترش نفوذ دشمنان خارجی برای سوءاستفاده یا خنثی کردن قدرت ژئوپلیتیک (جغرافیای سیاسی) میهنمان بوده، هست و خواهد بود. از این زاویه، عملکرد ضد وحدت ملی حکومت و نفوذ دشمنان خارجی در ستون فقرات آن از عوامل اصلی بحران­های متناوب، ممانعت از توسعۀ پایدار در چهاردهۀ اخیر، مهاجرت میلیونی متخصصان و فارغ­التحصیلان، خروج نجومی سرمایه­های مادی و معنوی، و سرانجام دخالت خارجی در امور داخلی کشور ما بوده است. هدف هردو نیز مهار مردم ایران در پیگیری و پیشبرد انقلاب ملی-دمکراتیک­شان است که علیرغم شکست­های پس از انقلاب کماکان ادامه دارد.

این ۱۸ یادداشت­ در فایل پی دی اف ضمیمه، مجموعه نظراتی است که در جریان جنبش اعتراضی اخیر، در پاسخ به پرسش­ها و در مباحثات گوناگون (در واتساپ، تلگرام، فیسبوک، مسنجر و...) از اول مهر تا بیستم آذرماه ۱۴۰۱ نوشته شده است که پس از ویراستاری و تصریحاتی در متن منتشر می­شود. خواننده می­تواند با انتخاب تیترهای مورد علاقه، از خواندن کل نوشته (۱۲ صفحه) اجتناب کند. هر موضوع مستقل از دیگری و به ترتیب تاریخ آمده است و به ناچار برخی عبارات تکراری هستند. از این جهت از خوانندگان محترم عذر می­خواهم.

امیرهوشنگ اطیابی

۲۶ اسفند ۱۴۰۱ (۱۷ مارس ۲۰۲۳)

* در رابطه با این یادداشت­ها و برای آگاهی از برنامه­های امپراطوری نئولیبرال و تسلط انحصاری­اش بر ایران و جهان، رجوع به منابع نمونۀ زیر مهم است. عملکرد و اهداف واقعی امپراطوری امریکا را از سه منبع اول و سایر اطاق­های فکری می­توان بی پرده و واضح، در پرتو وقایع سه دهۀ گذشته، دید؛ درحالی­که سند چهارم که توسط دولت بایدن منتشر شده پوشیده­تر، تبلیغاتی­تر، محطاطانه­تر و مربوط است به پس از اکتبر ۲۰۲۲:

  1. WHICH PATH TO PERSIA? Options for a New American Strategy toward Iran, The Saban Center at The Brookings Institution. June 2009  کدام مسیر به پارس؟ گزینه­های استراتژی امریکا برای ایران-مرکز سابان- مؤسسۀ بروکینگز
  2. The Project for New American Century, Website- 1997-2006 وبسایت پروژۀ قرن جدید امریکایی
  3. REBUILDING AMERICA’S DEFENSES- Strategy, Forces and Resources for a New Century, Sep. 2000 بازسازی دفاع امریکا- استراتژی، نیروها و منابع برای قرن جدید. این سند برنامه­ای بازتاب عملکرد خونین و فاجعه­بار امریکاست در سه  دهۀ گذشته.
  4. NATIONAL SECURITY STRATEGY, October 2022- استراتژی امنیت ملی دولت بایدن

** شنیدن این فایل­های صوتی فارسی در زمینۀ جغرافیای سیاسی در این وبسایت، آموزنده و مفید است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.