رفتن به محتوای اصلی

پایان1401، سال تولد ابر مفهوم " زن- زندگی-آزادی" !
18.03.2023 - 16:13

 

در زندگی هر ملتی، سال هایی هستند که متفاوتند. برخی سالها سیاهند ، سال وبا، سال جنگ، سال قحطی، سال کودتا و... و برخی سالها می درخشند : سال پیروزی، سال استقلال و...

1401 در زندگی ما سالی متفاوت است. سالی در ردیف 1285- سال صدور فرمان مشروطیت -و سال 1357، سال وقوع آن ابر حادثه همه تاریخ معاصرما که انقلاب بهمن نام گرفته است!

1401، در سویه تیره خود، در زندگی روزمره مردم ایران، سال بن بست، استبداد، کشتار بی گناهان، فقر، فساد و گرانی بود، سالی سیاه و بی افتخار! اما این سال سویه روشن و درخشانی هم داشت: تولد جنبش " زن- زندگی- آزادی" !

این جنبش پیروز نشد، به یک جنبش اجتماعی فراگیر هم فرا نرویید و اینک افتان و خیزان به 1402 پا می گذارد . اما با آن چیزی زاده شد که "بیگ بنگ" قرن 21 میلادی و قرن پانزدهم شمسی است : ابر مفهوم " زن- زندگی- آزادی " نوید بخش آغاز انقلابی در جامعه شناسی سیاسی جهان معاصر است. " زن- زندگی-آزادی" جمع جبری سه مفهوم نیست و نمی توان آنرا در دستگاه مفهومی ریاضیات ساده، تبیین و فهم کرد. تنها در یک فضای چند بعدی و در دستگاه مفهومی ریاضیات عالی می توان به آن نزدیک شد و جوش هسته ای سه اتم ، تولد مولوکول جدید و انفجار انرژی را مشاهده کرد!

این ابر مفهوم، کریستالی از جنس الماس است که در آن هیچ یک از اتم های سازنده، تقدم و تاخر مفهومی ندارند، اما پس از این، هر مفهوم جامعه شناسانه ای، با عبور از آن، باز تعریف می شوند تا دستگاه مفهومی تازه ای خلق شود که نویدگر تغییرات سترگ در قرن 21 هستند.

مهم نیست که زن-زندگی- آزادی چگونه از کوبانی، به سقز آمد. مهم است که از آنجا، پس از زایش نوین، دیگر شد و در آسمان ایران اوج گرفت و جهانگیر شد.

که رستم یلی بود در سیستان

منش کرده ام رستم داستان !

بعید است که مفهوم دیگری بدین سرعت نسلی از جوانان را به شور آورده ، در کوتاه زمانی جهانگیر شده و نام آور زنانی را تا بریدن گیسوان در خیابانها و پارلمان های جهان به وجد آورده باشد. این همه نمی توانست خلق الساعه باشد. جهان قرن هاست که آبستن بوده است. تولد تهمتن " زن- زندگی- آزادی" در زادگاه رستم را به فال نیک بگیریم و سال 1402 را با این آرزو آغاز کنیم که گردآفرید های ما، چرخش دورانی آغاز شده در سال خاکستری 1401را به فرجامی خوش هدایت کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
فیسبوک نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.