رفتن به محتوای اصلی

رقص در روز ارتحال +ویدئو و عکس
06.06.2023 - 05:12

 

سرزمین غریبی که در اوج استبداد وسرکوب! زنان ومردانی بی هراس در سال روز مرگ خمینی در خیابان ها می رقصند .

اورا دیدم، با چشم بندی سیاه و دستی آویخته بر گردن. مستانه در میان جمع می رقصید.مردی که پای چوبه دار شادی برای مردم میخواست.

کودکی دهساله را دیدم که با رنگین کمانی از عشق،چشمانی زیبا"که پلنگان برای نوشیدن رویا به کنارش می آمدند." نشسته بر قایق چوبی دست سازش بر فرازابرها می گردید .درجستجوی خدای رنگین کمانش بود تا بپرسد .

"بکدامین گناه کشته شدم ؟"

دخترک زیبا ئی دیدم با خلخال های طلائی بر پا ،تاج گلی برسر که"حدیث "عشق می گفت با گلوله سربی نشسته برقلب. با مشت های گره کرده شعار "زن ،زندگی ،آزادی " می داد.

دختری دیگرمحاصره شده دربین جانیان حکومتی. بی هراس با کیفی پر از سنگ آویخته بر گردن .در جنگ وگریزی مرگبار !مرگ دیکتاتور را فریاد می زد.

پسری دیدم زیبا تراز پیکرمرمرین داوود!با چشمانی خمار وعسلین ازمقابل پیکر تراش پیر "میکل آنژ"می گذشت .پیکرتراش پیرآه می کشید.

" خدایا فریبم دادی !او زیبا تر ازپیا مبر تو داوود است!که مرا مجبور به تراشیدن پیکراو کردی."

پسربه درد می نالد.دانه الماسی بر کنج چشمان عسلینش می نشیند."جرم من همین زیبائی بود.زیستن در سرزمینی که زیبائی جرم است.خدا لکه سیاهی است بر پیشانی، انگشتر عقیقیست برانگشت ، دشنه خونینیست بر دست جلاد. ناقص مردیست فریفته قدرت! فرمانروائیست خونریز.

ما ستایشگران زیبائی ،ستایشگران زندگی ،ستایش گران شادی قربانیان بی صدای این خدائیم .خدای تاریکی !ویرانی ،غم واندوه.

دخترکی با موهای سبز ،بنفش ،سرخ با لباسی بلوچی دوخته شده از شاد ترین رنگ ها با دسته گلی بر دست که تازه از زندان رها شده در مقابل درب آهنی زندان فریاد مرگ دیکتاتور سرداده است.

مردی دیگرچون او رها شده از بند !با حلقه گلی بر گردن ، سرو قامت ،استوار! بی هراس سخن از فرو ریختن بنای ظلم وگذر از این کویر وحشت می کند.شاعری دلسوخته هم شهری وی بدرد می گوید .

"چو از این کویر وحشت بسلامتی گذشتی ،

به شکوفه های باران برسان ُسلام مارا ."

سرزمین غریبی است چون افسانه های هزار و یکشب . خفته در میان واقعیت ورویا.چونان دماوند سر بر فلک کشیده مغرورواستوار.گاه فرو افتاده، تن بر قضا داده !گاه طغیان کرده، با گدازه های آتش بر آمده از دل .

کوهی که از درون پیوسته در جوشش است .گدازه می زند ،خاموش می گردد.در خود می رود !باز زبانه می کشد.گرمی وحیات می بخشد. سرزمینی با مردمانی رنج دیده اما مقام و استواربشیوه خود !

مردمانی که در طول تاریخ از ستم مهاجمان، فرمانرویان زخم ها خورده ، رنج ها کشیده ، اما طاقت آورده است.سرزمینی که زیبائی وتنوع خویش از تنوع وزیبائی اقوام گوناگون خود که هر یک خشتی بر آن نهاده اند می گیرد وبقای خود در وحدت وهمبستگی تاریخی خویش جستجو می کند .

ملتی که هر بار شگفتی می آفریند .شگفتی امروز ش زنانی هستند که در اوج سرکوب ووحشیگری رژیم حجاب از سربر گرفته بی پروااز مقابل چشمان وحشت زده منادیان نهی از منگر می گذرند.

یاسای چنگیزی را پائین می کشند !تصویر زیبای "مهسا "نقش شده بر حله ای تنیده شده از جان را بر می افرازند .

در سال روز مرگ خمینی درد تازیانه و وحشت گلوله را بر جان می خرند!می رقصند! تا نگهبان "شادی" این موجود زیبای تازیانه خورده ودر محاق رفته توسط حافظان اسلام ناب محمدی باشند.

زنان ومردانی که گوش بر نیوش سردار سر بر دار خراسانی سپرده اند که از بالای دار پیام شادی به مردم می داد .شادی ورقصی که خبر از فرو ریختن دیوار های قلعه کشیده شده توسط حاکمان متحجر قرون وسطا میدهد.

خبر ازبیدار شدن حس های غریبی که "خدا نور لجه ای " با رقص دل انگیز بر آمده از درون خویش ، مهر زیبائی و قدرت رقص در آفرینش شادی را بر آن کوبید.

سرزمین غریبی است این سرزمین که گورستان خاورانش قلب خود می گشاید .جنازه درد کشیده عزیزی را با دستی بر آمده بر آسمان از دل خود بیرون می دهد .تا راز جنایتی هولنک را بر ملا سازد .راز کشتار هزاران زندانی مظلوم که با دستور مردی که هیچ حسی نه به این سرزمین ونه مردمان آن داشت درمدتی کمتر از یک ماه قربانی شدند . مردی که با نفرین ابدی یک ملت بر خاک خفته است.

سرزمین غریبی که پدری با عکسی از فرزند شب هنگام سر بر خاک پسر می گذارد ،درد دل می کند. در دیگرسو پدری شرینی بر دست بر مزار پسر می رقصد.

مادری حجله عروسی بر مزار پسر بر پا می کند نقل می پاشد ،ترانه می خواند. مادری هشتاد ساله گیسوان سفید خود از زیر حجاب سالیان بیرون می کشد، گیسو می برد! چونان مادری بر جنازه هرکشته شده به جور حکومت اسلامی می گرید.عکس فرزند کشته شده بر دست گرفته در شهر می چرخد. دادخواهی می کند.

سرزمین جادوئی!غریبی است، این سرزمین .

سرزمینی که نامش ایران است ووطن ما.

سرزمینی جاوید که از بسیار صعب راه هابه سلامت عبور کرده است. این بار نیز ازاین شب تیره ترک خورده به نیزه خورشید هلهله کنان عبور خواهد کرد.شادمانه بر ویرانه های قصر ساخته شده به جور خواهد رقصید .

رقصی چنین در میانه میدانم آرزوست. ابوالفضل محققی

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
ایرانگلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

نظرات رسیده

Pegah Parsa

عشق خدا

یکماه قبل اینکه انجیل رو بخونم، در خیابان ولیعصر راه میرفتم و به خدا میگفتم:

میدونی چیه خدایا! تو قوی هستی و جای من نیستی، به من میگی اضافه بر این شش سال باز هم صبر کن، اما برای من هر ثانیه اش سخت میگذره! من که تحصیلکرده و سالم و زیبا و دارای شغل و خانواده در سطح خوب جامعه هستم، اوضاعم اینه! وای بحال کسی که تحصیلات نداره، بیکاره، بیماری داره، معتاده، ... آنها چه میکنند؟ بالا گود نشستی و میگی لنگش کن! این کار شایسته تو نیست. اگر توانایی، بیا پایین و شفاف بگو و نشون بده اگه جای من بودی چه میکردی ...

بعد که فهمیدم انجیل میگه: خدا از ذات خودش، جسم انسانی گرفت و میان ما اومد؛ باورم نمیشد ... بعد از دو سه هفته یاد حرفهای خودم به خدا افتادم. فکر کردم: من همین رو میخواستم اما حالا که فهمیدم اینکار رو کرده، باور نمیکنم!!! باور این فروتنی از طرف خدا، که خود را در محدودیت قرار بده، مشکله و نشانگر عشق کامل اوست.

او نیز وقتی به این دنیا آمد، او را به دردناک ترین شیوه زمانه، کشتند!

س., 06.06.2023 - 09:56 پیوند ثابت
نظرات رسیده

  • Habib Bahreman

    چقدر جامعه ما را بسمت دو قطبی سیاه و سفید بردند. این بزرگترین خیانت این رژیم است که جامعه را شقه شقه کرد و همه را با هم دشمن. و مرگ را خواست عمومی. نفرت موتور حرکت و نگاه و خشم ایزار برخورد.

س., 06.06.2023 - 09:54 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.