رفتن به محتوای اصلی

خامنه ای برنده اصلی انتخابات ، ائتلاف هارپر –ناتینیاهو بازنده اصلی
20.06.2013 - 02:17
با امید به تداو م شادی مردم ایران بعد از انتخاب حسن روحانی  کاندید مورد حمایت اصلا ح طلبان ،  شادمان با شادی مردم ایران و نگران در دل نگرانی ها ی آنها .   هر امیدی به مردم ایران باعث تقویت روحیه مردم و امید به زندگی است .
  
در غیاب احزاب و تشکلات سیاسی مردمی و رسانه های مستقل و آزاد ، با توجه به برنامه روحانی در اچرای قانون اساسی که اصل کلیدی  ان ولایت فقیه هست ، نمی توان چندان امید به تغییرات جدی و بنیانی در راستای ازادهای مردمی و حقوق مدنی مردم ایران ، داشت.  مردم ایران سالها ست که در سرفصل های حضور پیدا می کنند ولی  بدلیل رهبران بدون برنامه و محافظه کار از یک سو که به سرعت مردم را به حاشیه می رانند  و کنترل نهادهای اصلی تصمیم گیری سیاسی  مانند مجلس و نهادهای  اقتصادی در دست جناح خامنه ای از سوی دیگر ، در این 3 دهه گذشته باعث شده است ، تمامی خاکریزهایی که توسط مردم از دست انحصار طلبان و مستبدین تصرف شده بود ، بازپس گرفته شود .
انتخاب روحانی یک انتخاب ازاد نیست انتخاب بین بدتر و بدترین هست . وی هر گز نخواهد توانست بر حلقه قم نفوذ کند و اگر هم بخواهد کاری کند بدلیل اینکه خواهان تغییر اساسی در ولایت فقیه به عنوان سد اصلی هر گونه ازادی و برابری های اجتماعی سیاسی ، نیست ،  کاری از پیش نخواهد برد. علی لاریجانی ریس مجلس نوشت این انتخاباتی بود که رهبر می خواست . اگر نتوانند در اقتصاد که بدون حل وفصل مسله اتمی ایران، پیشرفت داشته باشند ما شاهد مهاجرت هزاران سر خورده تحصیلکرده ( مانند دوره دوم خاتمی در سال 84) به کشوری مانند کانادا خواهیم بود
 
سیاست جهانی
پیام اوباما در مورد بکار گیری ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی در استانه انتخابات  که هنوز توسط نهادهای معتبر بین المللی و مستقل تایید نشده  است ، پیامی به خامنه ای بود، که وی انرا به خوبی گرفت و پاسخ مثبتی با تایید حسن روحانی به عنوان سیاستمداری که با غربی ها اشنا هست و انها هم به وی شناخت دارند ، به طرف امریکایی داد.
بالطبغ باید شاهد پیامهای مثبتی از سوی امریکاییها باشیم . کاخ سفید  اعلام کرد که به نتبجه انتخابات ایران احترام می گذارد . فرانسه اعلام کرد که حاضر است با روحانی در مورد سوریه و پرونده هسته ای گفتگو کند.  هاراتز نوشت  الان ناتینیاهو کاری سختی برای پیدا کردن حامی برای حمله به ایران خواه داشت . سرمقاله هارتز می نویسد اسراییل باید عاقلانه  مدتی را  زیر رادار حرکت کند ولی به اوباما بگوید که نمی تواند ایران اتمی را تحمل کند .   جان بیرد وزیر امور خارجه با بی سلیقگی و بی سوادی ، شمشیر را از رو بست و نوشت این انتخابات ارزش ندارد .
کانادا – اسرائیل
ائتلاف هارپر – ناتینیاهو ضربه سختی را موقتا خوردند.  طرح اپوزیسیون سازی ایران این ائتلاف  در کانادا  با شعار حقوق بشر در تشدید تحریم ها ی بظاهر هدفمند به  محور رضا مریدی( نماینده  مجلس انتاریو از حزب لیبرال ) – نازنین افشین جم (همسر  وزیر جنگ کانادا ) – رامین جهانبگلو – نشریه شهروند - بخش های از  طیف کنگره موسوم به ایرانیان کانادا- کاوه شهروز- فرخ زندی   –- رضا پهلوی و طرفداران رجوی  که با بسته شدن سفارت کانادا د رتهران کلید خورده بود ، شکست سختی خورد و بی اعتباری تحلیل انان  د رمورد مردم ایران و سیاست در ایران بر بخش عمده ای از کامیونیتی ایرانی در کانادا اشکارتر شد .
در یک جلسه خبری  که اقای حسن زرهی واقای اسد زرین مهر و خانم احمدی  هم  حضور داشتند بحث انتخابات ایران شد رفسنجانی تازه رد صلاحیت شده بود . اقای  زرهی با قاطعیت گفت جلیلی ریس جمهوری ایران است زیر ا مورد تایید خامنه ای است . به وی گفتم اتفاقا جلیلی انتخاب خامنه ای نیست .
طبق معمول پوزخندی زد و حرفهای وی مور د تایید دو اهل رسانه کامیونیتی ایرانی که فکر می کنم دانش سیاسی شان بسیار اندک است ،  شد . به اقای زرهی گفتم شما چنان با قاطعیت و بدون تحلیل این انتخاب را می گویید که انگار همین الان از ایران امده اید در حالیکه شما از کامیونیتی ایرانی در تورنتو هم چندان خبری ندارید چه برسد به ایران. 
گفتم خامنه ای به خوبی می داند چه می کند . در ضمن رفسنجانی را هم بر نخواهد گرداند . وی می خواهد یکدست تر با امریکاییها روبرو شود و از موضع مناسب تری با انها مذاکره کند.  جمهوری اسلامی مردمی نیست ولی سالهاست که رگ خواب مردم را درانتخابات بدست اورده است و پیروز این میدان بوده است .  ضدیت ، سانسور در رسانه های جمعی کامیونیتی ایرانی ، دانش کم سردبیران ، عدم وجود مقالات تحلیلی و تحقیقی طیف های مختلف فکری اجتماعی سیاسی ، باعث پس رفتن کامیونیتی ایرانی و سرکوب اندیشه های مستقل هست .
 
حوادث اخبر نشان داد که حاکمیت جمهوری اسلامی در حالیکه زیر فشارهای شدید جهانی بخصوص در حوزه سوریه قراردارد و از داخل نیز تحریم ها و مشکلات اقتصادی زیادی که بسیاری از مردم ایران و حتی هواداران خود را نیز ناراضی کرده است ، سیاستمدارانه مدیریت کرد.  مردم ایران خوشحالند که جلیلی نشد ، روحانی شد که با جلیلی تفاوت دارد ولی بدلیل ساختار جمهوری اسلامی قادر به کمترین تغییری نخواهد شد .
اینده ایران -کانادا
حسن روحانی سیاستمدار کار کشته ای است با بسیاری از رهبران کشورهای غربی دیدار کرده است .شاید به جریت می شود گفت که در اندازه های وی در سیاست خارجی کانادا نداشته باشیم .
در هر حا ل با توجه به سیاست های خصمانه دولت هارپر ، برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران ، در دوران هارپر خیلی کم رنگ است . کانادا بدلیل عدم حضور دیپلماتیک  در ایران ، موقعیتش در خاورمیانه و اسیای مرکزی ضعیف تر خواهد شد . از سوی دیگر شرکت های نفتی های البرتا  نیز  با توجه به شکست اپوزیسیون سازی هارپر در مورد ایران ، از ادامه سیاست های تحریم و خصمانه  هارپر خوشحال نخواهند بود .  سوالی که هارپر د رکنفرانس جی 8 با ان روبرو خواهد بود این است که در حالی که اتحادیه اروپا سعی خواهد کرد روابط خود را با روحانی و ایران بهتر کند ، کانادا بدلیل حرف گوش کنی از ناتینیاهو  هم در عرصه سیاست خارجی خود در قبال ایران و بالطبع خاورمیانه  شکست جدی خورده است ، . امیدوارم  منابع  ابرانی  وزارت امور خارجه کانادا که بسیاری ازانان  قادر به خواند ن و نوشتن به فارسی نیستند ، و هم چنین  سالهاست که در ایران نبوده اند ، تحلیل های ساده اندیشانه ای ارائه می داده اند به خود ایند و اجازه ندهند که   الت دست دولت جنگ طلب و ضد ایرانی هارپر شوند که با سیاست های غلط  باعث  تضییع حقوق اکثریت جامعه ایرانی در کانادا شده است،  سیاستهای دشمنانه حلقه  هارپر- جان بردو مک گی   و جیسون کنی باعث  فشار به جامعه ایرانی در کانادا و  مردم ایران  شده است  و نه ولی فقیه و هیت حاکمه و وابستگان سیاسی و اقتصادی    ان که همواره از امکانات ویژه دولت کانادا برخوردار بوده اند . حساب مردم و کامیونیتی ایرانی از حساب هییت حاکمه ایران جداست . دولت محافظه کار کانادا که خود پاسخگو نیست ، نمی تواند دایه دلسوزتر از مادر در مورد پاسخگویی و دمکراسی مردم ایران باشد .
 
26 خرداد 92
15 ژوئن 2013

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

حسن گلسفیدی
http://kanoun-e-bayan.blogspot.ca/2013/06/blog-post_15.html

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.