رفتن به محتوای اصلی

کسانی که رای دادند یا رای ندادند هر دو خواهان تغییر در سیاست نظام بودند
20.06.2013 - 10:00

اصولگرایی میانه رو می‌باشد این واقعیت را ثابت کرد که مردم مخالف سیاست کنونی جمهوری اسلامی هستند که در همین راستا مردم سعی داشتند با این انتخاب از روند سیاست‌های غلط جمهوری اسلامی تا حدی جلوگیری به عمل آورند.
از سوی دیگر نیز کسانی هم که رای ندادند خواستار تغییراتی بنیادین در ساختار نظام جمهوری اسلامی بودند، بنابراین کسانی که رای دادند و کسانی که رای ندادن هیچ گونه مخالفتی با همدیگر ندارند و احزاب کردی هم به باور من نباید با کسانی که رای داده ند اختلافی داشته باشند. چون مطلع هستیم که مردم باتوجه به وضعیت بحرانی اقتصادی و استبدادی حاکم در ایران، ناچار بودند تلاشی را انجام دهند تا با رای دادن صدای ناراضی خود را تا حدی به اقتدارگرایان نظام برای تغییر در شیوهٔ سیاست منتقل کنند.

*******
آقای مهتدی معتقد است، احزاب باید از این به بعد، کامل‌تر و واقع بینانه تر شرایط ایران را ارزیابی کنند ودر برنامه های خود بازنگری و تغییراتی را صورت دهند و خود را با شرایط موجود بیشتر تطابق دهند.
 
آسو نیوز: عبدالله مهتدی دبیر کل حزب کومه له کردستان ایران، در گفت وگویی با بخش کردی صدای امریکا روز گذشته 26 خرداد با اشاره به نقش ولایت فقیه در ساختار نظام اسلامی، تصریح کرد،  با توجه به اینکه تمام نیروهای نظامی و سپاه پاسداران، شورای نگهبان، اقتصاد ایران، روابط خارجه وامنیت داخلی و غیره در زیر سلطه ولایت فقیه می‌باشد لذا ولایت فقیه نقش موثری را در ایران ایفا می‌کند، به همین سبب هیچ فرقی نمی‌کند که رئیس جمهور آینده ایران چه کسی باشد وهرکسی هم که به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود می‌بایست گوش به فرمان ولایت فقیه باشد که درغیر این صورت موجب تنش و اختلافات و کشمکش مابین آنها خواهد شد.

در ادامه آقای مهتدی درجواب انتخاب شدن حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری و نقش آن در ایران خاطر نشان کرد، به تصورم من دو دلیل موجب این تغییر و سرکار آمدن روحانی شده است، یک، تحریم‌های اقتصادی که تاثیرات فراوانی را بر عموم مردم و حتی سردمداران نظام گذاشته بود، به گونه ایی که شخصی مانند هاشمی رفسنجانی به عنوان اصلاح طلبان و حتی جمع کثیری از حاکمان نظام به این باور رسیده بودند که ادامه دادن به چنین روندی امکان پذیر نخواهد بود ونظام در مقابل تهدید بزرگی قرار خواهد گرفت.

دوم، با توجه به موج گسترده ایی از نارضایتی  که در ایران، احتمال نوعی خیزش و آشوب‌های مردمی در ایران نیز وجود داشت که به موجب چنین تهدیدی، سیاست جمهوری اسلامی تاحدی تغییر یافت که این تغییر نیز دو نقطه عطف را شامل می‌شود، یکی مسئله هسته ایی، یعنی به شیوه ایی تعامل و سازش با دولت‌های غربی و سازش در سیاست داخلی که در این مورد ایا نظام  فضای خفقان در در داخل حاکمیت را تغییر می دهد یا نه، در حال حاضر مبهم می‌باشد.
"آقای مهتدی با اشاره به تاثیرات روحانی در مورد مسائل سیاسی داخلی و خارجی عنوان کرد، بدون شک حسن روحانی سیاستی تا حدی سازش پذیرتر در مقایسه با دورهٔ پیش یعنی دوران احمدی نژاد دردستور کار خودقرار خواهد داد اما اینکه در مقابل سیاستهای خارجی به توافق کاملی دست یابند مبهم می باشد چون دولت‌های غربی در پی توقف کامل برنامهٔ هسته ایی می‌باشند که در این صورت نیز مراحل لغوتحریم های اقتصادی ایران زمان بردار خواهد بود به همین دلیل بدین آسانی حل بحران‌های ایران ساده و امکان پذیر نمی‌باشد."

آقای مهتدی با اشاره به تاثیرات روحانی در مورد مسائل سیاسی داخلی و خارجی عنوان کرد، بدون شک حسن روحانی سیاستی تا حدی سازش پذیرتر در مقایسه با دورهٔ پیش یعنی دوران احمدی نژاد دردستور کار خودقرار خواهد داد اما اینکه در مقابل سیاستهای خارجی به توافق کاملی دست یابند  مشخص نیست، چون دولت‌های غربی در پی توقف کامل برنامهٔ هسته ایی می‌باشند که در این صورت نیز مراحل لغوتحریم های اقتصادی ایران زمان بردار خواهد بود به همین دلیل حل بحران های ایران به ین راحتی، امکان پذیر نمی‌باشد.

وی درادامه با اشاره به اختلافات شدید ایران با اسرائیل عنوان کرده است، من فکر نمی‌کنم سیاست ایران در قبال سیاست اسرائیل تغییر کند اما احتمال تغییر در لحن گفتاربه نسبت اسرائیل وجود دارد.

دبیر کل حزب کومه له  در جواب سوالی مبنی بر تاثیرات روحانی بر اقلیت‌های ملی و حقوق زنان و توقف اعدام زندانیان سیاسی چیست، می‌گوید، در این موارد هیچ تغییرات اساسی را مشاهده نخواهیم کرد شاید تغییرات کوچکی در  اوایل روی دهد و همچنین احتمال دارد، تا حدی  فضای امنیتی در ماههای آینده کمتر شود اما در مورد اقلیت‌های ملی هیچ گونه تغییری به نظر نمی‌رسد رخ دهد.

آقای مهتدی همچنین با اشاره به تغییر برنامه احزاب با توجه به شرایط موجود، عنوان کرد، احزاب باید از این به بعد، کامل‌تر و واقع بینانه تر شرایط ایران را ارزیابی کنند ودر برنامه های خود بازنگری و تغییراتی را صورت دهند و خود را با شرایط موجود بیشتر تطابق دهند.

وی دربخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به کسانی که رای دادند یا کسانی که رای ندادند گفت، هر دو جانب، خواهان تغییرات در ساختار سیاسی ایران بودند، به سخنی دیگر رای دادن به روحانی پاسخ " نه" به سیاست‌های خارجی و داخلی جمهوری اسلامی بود و روحانی که اصولگرایی میانه رو می‌باشد این واقعیت را ثابت کرد که مردم مخالف سیاست کنونی جمهوری اسلامی هستند که در همین راستا مردم سعی داشتند با این انتخاب از روند سیاست‌های غلط جمهوری اسلامی تا حدی جلوگیری به عمل آورند.
از سوی دیگر نیز کسانی هم که رای ندادند خواستار تغییراتی بنیادین در ساختار نظام جمهوری اسلامی بودند، بنابراین کسانی که رای دادند و کسانی که رای ندادن هیچ گونه مخالفتی با همدیگر ندارند و احزاب کردی هم به باور من نباید با کسانی که رای داده ند اختلافی داشته باشند. چون مطلع هستیم که مردم باتوجه به وضعیت بحرانی اقتصادی و استبدادی حاکم در ایران، ناچار بودند تلاشی را انجام دهند تا با رای دادن صدای ناراضی خود را تا حدی به اقتدارگرایان نظام برای تغییر در شیوهٔ سیاست منتقل کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
http://www.asonews.net/farsi/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.