رفتن به محتوای اصلی

وضعیت انتشار نشریات در ایام نوروزی سال 88
20.03.2009 - 13:18

اكثر روزنامه‌هاي كشور از جمله همشهري، جام‌ جم ، اطلاعات و ... از 29 اسفند تا 15 فروردين منتشر نمي‌شوند.

به گزارش فارس، روزنامه سراسري ايران از 8 فروردين چاپ مي‌شود. اين روزنامه يكي از روزنامه‌هايي است كه در روزهاي عيد منتشر خواهد شد.

 

روزنامه هاي كيهان و رسالت نيز احتمالا قبل از پايان تعطيلات نوروزي منتشر شوند، اما تاريخ دقيق انتشار اين روزنامه ها هنوز مشخص نيست.

 

به گفته مدير مسئولان روزنامه‌هاي همشهري، جام ‌جم، اطلاعات، سياست روز‌، خورشيد و وطن امروز، اين روزنامه‌ها 15 فروردين منتشر خواهند شد.

 

همچنين روزنامه‌هاي اعتماد، اعتماد ملي، خبر، مردم‌سالاري، كار و كار‌گر، جوان، جهان صنعت، آفتاب يزد، اسرار و ابتكار نيز در 15 فروردين دوباره فعاليت خود را آغاز مي‌كنند.

در مورد اثرات ناگوار تعطیلی نشریات ایران خصوصا ایام نوروزی آنهم به مدت بیش از دو هفته، به کرات صحبت شده و به کرات جامعه مطبوعاتی بدان بی توجهی تا مرز اهانت به مردم رسیده اند. همان مطبوعاتی که تعدادی از آنان از درآمد ( کیهان ، جمهوری اسلامی و...) ملی ( بقول خودشان : بیت المال ) ارتزاق می کنند. بزبان دیگر از مردم میگیرند تا علیه مردم - بجای خبررسانی صحیح و بیطرفانه - توطئه چینی و آشوب براه اندازند. نوشتیم اهانت : توضیح آن را اینطور به اطلاع میرسانیم. تعدادی از نشریات ( و سایت های گوناگون ) پرتیراژ کشور چهارشنبه 28 اسفند ماه سال 1387 آخرین شماره خود را منتشر کردند. آنان بخوبی میدانستند که فردای آن روز 29 اسفند روز ملی صنعت نفت ایران است که باید به مردم ایران ( در همان آخرین شماره خود چهارشنبه 28 فروردین) تبریک و تهنیت گویند ، اینکار انجام نگرفت . مورد دیگر پیام شادباش به مناسبت فرا رسیدن سال نو به ملت ایران بود؛ باز هم مسئولین اکثر نشریات و خبرگزاری ها با بیشرمی و وقاحت کامل از آن طفره رفتند و توهین و بی احترامی به ملت ایران را دوبرابر رقم زدند. به احتمال زیاد جامعه مطبوعات کشور از مردم انتظار تبریک و تهنیت داشتند! جالب توجه دیگر این است که اکثر آدرس های آنان ( مطبوعات و نشریات اینترنتی ) یا اشتباه است و یا اصلا آدرس ندارند و اگر هم داشته باشند جوابی به خوانندگان نمی دهند. یعنی خواننده نمی داند به چه آدرسی با نشریاتی مانند اعتماد ، اعتماد ملی و....تماس برقرار کند!

عدم انتشار مطبوعات در ایام نوروزی برای خوانندگان به خوبی روشن نیست و بیشتر ، عذر بدتر از گناه است. مانند: عدم اقبال خوانندگان به مطبوعات در ایام نوروزی.....و.....! برای آگاهی و روشن شدن ذهن جامعه مطبوعات ایران بعنوان یک شهروند بهیچ وجه قابل قبول نمی دانم ( تحت هر شرایطی ) که مردم کشور ایران بیش از دوهفته در تحریم خبررسانی توسط مطبوعات قرار گیرند و خبررسانان عملا خبررسانی را حرام ( بیش از دو هفته : دال برآگاهی که در اکثر کشور های دنیا این روش از نادرترین موضوعات است) قلمداد کرده و مردم کشور از داخل و خارج خبری دریافت نکنند. زیرا که جامعه مطبوعاتی کشور ما (( رکن چهارم در کشورهای دموکراتیک)) ، ملت ایران را تحریم خبررسانی کرده و سفر ، تفریح و استراحت را بیشتر ترجیح میدهند! جالب توجه است که هرسال بدون توجه به اعتراضات ناشی از عدم خبررسانی در ایام نوروزی به مردم ، طول و عرض تعیطلات را برای خود اضافه می کنند و عملا دفتر نشریات برای مدتی که خود می پسندند تعطیل است.

 

سیستم اطلاع رسانی ( با ضعف ویژه خود ) در کشور با تعطیلاتی بیش از 14 روز درماه فروردین و کسالت و رخوت ناشی از ایام تعطیلات بعد از آن یعنی عملا یک ماه از سال ( صرفنظر از تعطیلات غیرلازم و اضافی که به وفور در مملکت ما وجود دارد ) با رکود خبری و به تبع نزول اقتصادی مواجهه هستیم. تعطيلي صنعت چاپ و نشر و شبکه حمل و نقل و توزیع در ايام تعطيلات نوروزی . احتمالا فروش اندک نسبت به ایام غیر تعطیل و ضرر مادی... از جمله شرايطي است که می تواند، تعطيلي را بر مطبوعات کشورتحميل ‌کند. اما با این همه نمی توان مردم کشور را بیش از دو هفته ازرویدادها و تحولات ملی و بین المللی بی خبر نگه داشت! دال بر آگاهی بدین موضوع که مدیران صنعت چاپ و نشر .. بخوبی واقفند : در ایام نوروزی نشریه ای وجود نخواهد داشت که به چاپ رسانند.

 

تعطیلی دو هفته ای مطبوعات، نه تنها با اصول حرفه ای ( خصوصا مطبوعات کشور ما که همیشه سایه توقیف بر روی سر آنان در پرواز است!) و روزنامه نگاری مغایرت دارد ، بلکه به نظام خبررسانی و ذهن جامعه لطمه میزند که اثرات سو آن ، اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. نبود نشریات به معنای نبود اطلاعات و وقفه در آگاهی رسانی به افکارعمومی است که مسائل ویژه خود را دارد. وظيفه‌ اصلى مطبوعات در واقع ، تحليل و تفسير اخبار و گزارش رویدادها از زوایای گوناگون است . و این خبررسانی و اطلاعات بطور مدام کمک شایانی است برای جوامعی مانند ما که در حال گذار و فراگیری و تجربه و کسب فرهنگ شهروندی قراردارد. و روز به روز با جامعه مدنی سنخیت بیشتری میابد. چنانکه میدانیم با وجود وگسترش پایگاههای خبری اینترنتی و وجود سایت ها و وبلاگ‌های گوناگون نیز نمی‌تواند جایگزین مطبوعات در ایام تعطیلات کشور باشند.

 

تعطيلات نوروزي در سال جاري ( مانند سال های گذشته ) با تعطيلي مطبوعات كشور نیز همراه بود. از طرف مسئولین مطبوعات گفته میشود: نبود سيستم توزيع ، چاپ و فقدان آگهي و كمبود تيراژ دخالت مستقيمي در عدم تمايل مديران مسئول به انتشار مطبوعات در اين ايام دارند. سيستم ترابري كه بخش توزيع را انجام مي دهد به طور نيمه تعطيل است و برخي عوامل توزيع روزنامه نيز حضور غير فعال دارند..! تصميم در اين مورد، صرفاً به عهده دفتر و مسئولین نشریات نيست بلكه عوامل و زمينه هاي ديگر نيز وجود دارد...! انتشار روزنامه ها درایام تعطيلات با دو مشكل مواجه است: يكي اعضاي تحريريه و كارمندان هستند كه به تعطيلات مي روند و ديگر كم شدن تعداد روزنامه خوانها باعث مي شود روزنامه در صورت انتشار در تيراژ پايين منتشر شود...! وقتي جامعه تعطيل است اشكالي ندارد كه مابقي نهادها نيز تعطيل باشد و ضرورتي نيز براي انتشار روزنامه نيست...! تعطيلي روزنامه ها تصميمي اجتناب ناپذير است زيرا اكثر روزنامه فروشي ها تعطيل و هيچ شركت توزيعي حاضر به توزيع روزنامه ها در ايام تعطيلات نيست....! مطبوعات كه از مشكلات ناخواسته اقتصادي رنج مي برند، در دوره نوروز به دليل عدم وجود شركتهاي توزيع و كم رغبتي مردم در اين دوره، ناگزير به تعطيلي طولاني مدت مي شوند تا از فشار اقتصادي وارده بكاهند....! قبل از آن كه اين مسائل به مطبوعات برگردد به فضاي عمومي جامعه، نهاد و ارگانهاي تصميم گيرنده كشور برمي گردد....!

 

چنانکه میدانیم در هيچ كجاي دنيا سیستم خبررسانی ( مطبوعات و سایت های خبری رسمی و غیر رسمی و...) مانند کشور ما، براي مدت طولاني - دو هفته تعطیل- به خواب عمیق فرو نمیروند . اگرچه کشور ما در اعدام انسان ها بعد از کشورچین مقام دوم را در سال گذشته (با اعدام 346 نفر) کسب کرده است . اما در تعطیلی مطبوعات ، کشور ما پرچم دارو بی رقیب است. برای ( نمونه ) روشن تر شدن موضوع بر میگردیم به پنجم فروردین سال 1384: در چنین ( چنان ) روزی ، بازي فوتبال بين تيم‌هاي ايران و ژاپن انجام شد كه رسانه ‌های رسمی كشور از اطلاع ‌رساني اين بازی چشم پوشی كردند چون مسئولین به اضافه کارمندان محترم آنان بخواب بهاری رفته بودند و مطبوعات کشورنيز به دليل تعطيل ( کردن) بودن نتوانستند گزارش آن را به مخاطبان برسانند. نتیجه آنکه مردم کشور از شنیده ها ، شنیدند که چنین بازی انجام پذیرفته است!

 

مدیران رسانه‌های کشور ما کی میخواهند از خواب غفلت بیدار شوند و به اين نتيجه‌ برسند كه در دنياي امروز نمي‌توان براي مدت طولاني ( آنهم 17 روز) رسانه‌ را تعطيل كرد و خود را با مهملات خودسرگرم کننده، جامعه را از پوشش خبری محروم کرد. کی باید متوجه باشند که حتی در روز تعطیلی رسمی مثلا جمعه هم باید نشریات منتشر و ( حتی با تیراژ کمتر ) در اختیار مردم قرار گیرد.تجربه نشان داده است که مردم درایام تعطيل بيشتر به روزنامه‌ و هفته نامه ها نيازداشته چون وقت زيادي براي مطالعه‌ دارند. با توجه به اينكه در تمام دنیا ، نشریات در ايام تعطيلات نيز منتشر مي‌شود بنابراين بايد شرايطي را به وجود آورد كه سیستم خبر رسانی و مطبوعات در کشورمان ایران هیچگاه بخواب نرود.

 

اگر معتقد باشیم که جامعه‌ در حال رشد محتاج بيشتري از نظر كسب و اطلاعات و اخبار دارد ، بنابراين ضرورت انتشار مطبوعات و روزنامه‌ها در روزهاي تعطيل نيز وجود دارد گرچه مسائل اقتصادی می تواند فاکتور مهمی باشد که مدیران مسئول موظف خواهند بود که به این امر مهم توجه نمایند. طبق گزارش وزارت ارشاد بودجه ای 31 میلیاردی جهت یارانه به مطبوعات کشور در سال جاری اختصاص داده شده که 12 میلیارد کمتر از سال گذشته بوده است. این یارانه خود کمکی است که مطبوعات به انتشار خود ادامه دهند. از آنجا که فضاي سياسي كشوری مانند ایران که روحانیون و سیاست مدارانش هرلحظه می توانند جامعه را منقلب کرده و دهکده جهانی را به حیرت وادارند. جا دارد مردم کشور همیشه از اخبار ملی و بین المللی آگاهی یابند.سه روز خواب بهاری برای مطبوعات در سال کافی است. با تبریک و تهنیت نوروز باستانی. اواخر مارس 09.f.yassaei@gmail.com

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.