رفتن به محتوای اصلی

آزادی یا نقض آزادی انسان، سخنی پیرامون نحوهء آزادکردن آقای رامین جهانبگلو
31.08.2006 - 13:22

 نمایش به خبرگزاری ایسنا رفتن آقای رامین جهانبگو یکراست اززندان و انجام مصاحبه بحث های زیادی را دامن می زند. این را تنها می توان یک نمایش اجرایی ازطرف جمهوری اسلامی دانست. در هیچ کجای این ارض خاکی نمی توان دید که زندانی از زندان آزاد شده باشد و یکراست به سوی یک خبرگزاری رفته و اعتراف به گناه کند. اما در ایران این اتفاق می افتد. در ایران هر چیزی در زیر سایه جمهوری اسلامی قابل اتفاق است، آنگاه که مارکسیستها در دهه 60 شمسی وادار به نوشتن متون ضد نظرشان به نفع اسلام حکومتی می شدندوغیره.

 نمی توان به نکاتی که آقای جهانبگلو نوشته است، اتکا کرد ودرموردشان نوشت. اینها همه شک برانگیز و تقریبا با واقعیاتی که ذهن یک انسان می تواند قبول کند، مغایرت کامل دارد. آنجا که نویسندگان وادار می شوند که اعتراف به فساد اخلاقی کنند و مشروب درکنارجسد رهاشده شان می گذارند، که گویا مست کرده و بلایی سرشان ازمستی آمده است، همه قبلا ازطرف دستگاه خوف وفریب آخوندهاروی داده است. مشکل است انسانی که واقعیات این رژیم را می دانددر دام همچنین اقداماتی بیافتد که یک زندانی در ایران ودر حال عادی این حرفها را بزند. حتی اگر هم این حرفها صحیح باشند- که نیستند- انسان نمی تواند آنها را ازانسانی که از زندان بیرون می آید باور کند. به هر حال سنگ جهوری اسلامی به هدف نخورده است ومانند تف وارونه برصورت ضد بشریشان خورده است.

 اما می توان به این سخنان ازاین منظر پرداخت که جمهوری اسلامی نمی تواند یک شو خوب را هم سازمان دهد. آنها ذهن مردم را با ذهن خودشان اشتباه گرفته اند. چون خودشان امنیتی واطلاعاتی هستند، در ذهنشان همه اینها تنها تبلور دارد. همه را ازاویه نظامی و امنیتی وتوطئه چینی می بینند. آنها خوف برشان داشته است وبه هذیان بافی افتاده اند. آنها کارهای علمی و تحقیقات علمی درجهان راهم همه امنیتی می دانند. در کجای جهان مراکز امنیتی خودشان را به اظهارات یک نویسنده بسنده می کنندتا استراتژی نظامی وامنیتی بریزند. اگر یک انسان که از هر مسئله نظامی بی خبر باشد، این امر ساده را می داند که نهادهای نظامی جهان امکانات علنی خودرادارند. همین اینترنت که بعدا در دسترس هزاران انسان و دانشگاه قرار گرفت، اول در ارتش امریکا کاربرد داشته است وپس از دهه ها به مراکز دانشگاهی آمده است. پس کشورهای بزرگی چون امریکا وشرکا چه احتیاجی به یک معلم ویا دانشجو دارند که برایشان کارهای استراتژی وبرنامه ریزی اطلاعاتی بکند. آنها با آن امکانات نظامی وغیر نظامی نمی آیند به دانشگاهها که مراکزی تحقیقاتی وعلمی هستند وابسته شوند. جمهوری اسلامی با این ادعاهایش خرفتی خودرابه نمایش گذاشته است و چون این اظهارات از مجرای اطلاعات رژیم به بیرون رسیده است، واقعا خرفتی این دستگاهها را می رساند که از ناتوانی فقط شکنجه وزندان وتروربرایشان باقی است. طبیعی است، کسانی که در نهادهای امنیتی رژیم به شکنجه وبازجویی مشغولند باید هم دامنه اطلاعاتشان همین سطح باشد. با دادن عنوانهای علمی به خود و رهبران رژیم که علمشان بالا نمی رود. آنها همان هستند که سخنانشان از طریق یک زندانی زجردیده به بیرون سرایت می کنند.

 جمهوری اسلامی نمی داند که دادن بورسیه برای تحقیق وتحصیل نمی تواند کاری به اطلاعات سازی داشته باشد. عملکردهای ضد انسانی رژیم آنقدر آشکاراست که برای یک محقق خارجی سخت نیست که بداند در ایران مردم از دست این رژیم زجر می کشند. براساس این استدلال نامعقول رژیم ، حتما جایزه نوبل هم به کسانی داده می شود که می خواهند کار اطلاعاتی بکنند. براساس این اظهارات رژیم باید در تمام جهان تمامی مراکز علمی درجهان که بورسیه می گیرند و درس می دهند و درس می خوانند و تحقیق می کنند، همه اطلاعاتی وجاسوس وتوطئه گر ونظامی باشند. البته در فرهنگ جمهوری اسلامی تحقیق یعنی شکنجه ویا تجسس از زندگی انسانها ونقض حقوق بشر. برای همین هم یک نهاد عقب مانده وضد انسانی اطلاعات ایران اینها به فکرش رسیده تا به جامعه بدهد، آنهم اززبان کسی که تنها رفته است تا به کشورش سری بزند واز طرف اینها مستقیما ازفرودگاه بازداشت شده و چندین ماه زندانی شده است.

 می توان از این زوایه به تفکر رییس جمهورجمهوری اسلامی، جناب دکترمحموداحمدی نژاد هم پی برد، که کشتار یهودیان را انکار می کند و برای خانم مرکل نامه می نویسد و او را تشویق به همکاری باایران برای زدودن ظلم امریکا واینگلیس در جهان می کند. احمدی نژاد نتیجه همین حکومت است که در پی ایجاد مراکز هسته ای است، اما ازسویی خرافات از افکارشان می بارد. اینها نمی تواند علم را قبول کنند و برای همین هم تنها می خواهند از عناوین توخالی آن نظیر دکتر احمدی نژاد و دکتر محسن رضایی و دکتر لاریجانی و هزاران عنوان دیگر استفاده کنند، ولی عملا از علم سرسوزنی نیآموزند.

 این سخنان که اززبان یک زندانی این رژیم بیرون آمده، ماهیت ضد علمی این رژیم را بیشتر آشکار می کند. این رژیم با این کارهایش بیشترین ضربه را به مردم ایران می زند. این رژیم با این نگاهش به جهان، جامعه ایران را ویران ومیلیونها معتاد را تحویل جامعه داده است.

 این اقدامات رژیم برای انسانهای هوشیار وبا فکر این امر را روشن می کند که یک رژیم احمق وعقب ماند و مسلح به دستگاه شکنجه وزندان وترور تاچه حد شعورش کار می کند. بازهم روشن می کند که اینها چه مقدار ازعلم ودانش زمانه آگاهی دارند. اینها بازگو کننده رنجی است که بر جامعه ایران ودستگاههای علمی آن می رود. اینها بیانگر آن است که این رژیم مانع پیشرفت جامعه ایران است . برای همین هم هست که سالانه هزاران جوان ایرانی کشورشان را به امید زندگی انسانی تر و رسیدن به پیشرفت ترک می کنند.

 نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی آنقدر آشکار است که همه نهادهای حقوق بشری دنیا از آن مطلعند. اینها نیازی به تحقیق ندارند و تنها باید جمع آوری شده وبه گوش دیگر مردم جهان برسد، که در ایران رژیمی برقرار است که عملا ضد همه مردم است. در زندانهایش انسانها را شکنجه کرده تا سخنان ماموران اطلاعات را بزنند. باید به جهان گفت که این رژیم انسانها را شکنجه کرده تا برعلیه خود دروغ بگویند و بعدا آنها را یا ازبین می برد ویابا هویتی شکسته در جامعه رها می کند. این کار را رژیم درحق همه آن کسانی که دستگیر کرده ازهمان دوران سر کار آمدنش به نحوی کرده است. حنای رژیم، رنگی ندارد ومایه مسخره و استهزای منادیان این حکومت از طرف انسانها هوشیار می شود.

 پنج شنبه 9 شهریور ماه 1385 برابربا31 آگوست 2006

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.