رفتن به محتوای اصلی

نظام مديريتي حاكم بر شركتهاي دولتي
23.05.2007 - 11:26

 شركتهاي دولتي و يا تحت نظارت دولت در كل كشور از ساختار و الگوي واحد مديريتي ، تبعيت ميكند كه در طول اين سالها بوجود آمده ، تكامل يافته و تثبيت شده است .روشي كه باعث ترويج فساد اداري و اقتصادي شده است .هر چند كه همواره استثناء وجود دارد ولي اين قاعده در سياست كلان مملكتي نيز جاري است . آنچه در همه جا ميتوان ديد :

1- وجود مديريت نالايق و غير متخصص

انتصاب مديران نه بر اساس عملكرد مثبت و موفقيت مدير بلكه به دليل وابستگي به مراكز قدرت انجام ميشود. عدم وجود تخصص و شايستگي باعث ميشود كه مديران و به تبع آن مسئولين زير دست آنها از رشد افراد متخصص در سازمان جلوگيري كنند و به روشهاي مختلف افراد توانمند را از چرخه كار خارج كنند تا مبادا خطري پست آنها را تهديد كند.

درجهت جبران خلاء تخصص در كنار مديران ، مشاوران ظهور ميكنند كه در حقيقت همان مديران لايقي هستند كه از سازمان خارج شده و به هر دليل حاضرند تخصص خود را بفروشند.

2- وجود واحدهاي انگل صفت

در هر شركت / سازماني واحدهائي كه اصولا در جهت فعاليت و ماموريت سازمان تشكيل نشده اند و صرفا نمايندگان حكومت و رابط درون سازمان با ارگانها هستند (جاسوس حكومتي ) مانند انجمن اسلامي ، شوراي اسلامي ، بسيج و..... وجود دارد . اينها هيچ نفع اقتصادي براي شركت نداشته و انگل صفت از سود شركت ارتزاق ميكنند و براي دستگاههاي امنيتي و اطلاعاتي كار ميكنند.

3- جاسوس پروري

خبر چيني ،بدگوئي و دو به هم زني يكي از مسائل رايج در شركتهاست كه بين كاركنان رواج شديد دارد . سيستم آموزشي حكومت به نحوي است كه دانش آموز در دوره دبستان با بسيج و انجمن اسلامي و منافع و امتيازات خاص اعضاء آن آشنا ميشود و متوجه ميشود درس خواندن تنها راه نمره گرفتن نيست .از همان دوره مدرسه با خبر چيني و تملق آشنا ميشود . اين خصلت در فرد پرورش يافته به نحوي كه در دانشگاه نيز سراغ كميته هاي فرهنگي و انضباطي را ميگيرد . وقتي فرد فارغ التحصيل ميشود براي اشتغال بايد از همه كانالهاي جاسوسي ، پارتي بازي ، تملق و غيبت استفاده كرده باشد. پديده اي كه كاركنان با وجدان و متخصص از آن رنج ميبرند.

4- تمايز و تفاوت عقيدتي

افراد يك سازمان در كسب امتيازات رفاهي از لحاظ رفتارهاي عقيدتي ارزيابي ميشوند . نماز جماعت خواندن ، پوشش و ظاهر مسلكي ، اخلاق زشت ريا و دو شخصيتي را براي ما به ارمغان آورده است .

5- رشوه

ميل شديد به برون سپاري (out source) نه به دليل كاهش هزينه است بلكه به دليل اين است كه برونسپاري راههاي كسب درآمد نام مشروع را باز ميكند . امروز در هر شركت و سازماني ميتوان با پول " كار راه انداخت " و هيچ پيمانكاري نيست كه نداند نرخ دستگاه نظارت و مسئول قرارداد و مدير سازمان چقدر است . هر كسي يك نرخي دارد .

6- رابطه

وجود رابطه به جاي ضابطه و عدم رعايت تصميمات اتخاذ شده باعث شده تا هرچه بيشتر افراد براي انجام كارها محتاج به مدير و در نتيجه تملق و بندگي داشته باشند . مذاكره در وقت به جاي التزام به مقررات اداري بسيار متداول و مرسوم است . مقررات حتي اگر ابهام نداشته باشند ، اجراي آن بنا به صلاح و تصميم مسئول است .

7- عدم ثبات رويه

بسيار رايج است كه با تعويض مديريت دستورات و بخشنامه ها تغيير ميكند ، كاركنان به خوبي ميدانند كه در صورتي كه دستوري مخالف ميلشان بود چگونه به كسب مجوز و امتياز برسند ، راههائي مانند ارجاع كار به مسئول ديگر در زمان مرخصي مدير يك روش قديمي و متداول است .

8- تكنولوژي گريزي

همه عوامل بالا باعث ميشود تا هر پديده شفاف ساز و يا ابزاري كه نياز شركت را به مسئول كمتر كند با مقاومت مواجه شود . هر چيز كه ناظم امور و آشكار ساز روابط درون سازمان باشد با مقاومت و سركوب شديد روبرو ميشود .اين خود باعث ميشود تا پديده هائي مانند فناوري اطلاعات ، تجارت الكترونيك ، اينترنت ، پول الكترونيكي ، سيستم هاي مكانيزه و.... بر خلاف مزايائي كه در كشور هاي پيشترفته دارند باعث تحميل هزينه بيشتر و ايجاد مشكل در كارها شود .

9- بي نظمي و ظلم حل نشدني

در ادارات تبعيض و ظلمي اجحاف ميشود كه مسئولين در مورد آن اهمال ميكنند ، كاركنان هميشه منتظر يك قدرت مافوق و از بيرون سازمان هستند كه مثل ناجي وارد ميدان شود و همه ظلم ها را بخشكاند و همه حقوق از دست رفته را پس بدهد ولي هميشه نتيجه اوضاع برعكس بوده .

 

آيا اين مشت نمونه خروار نيست ؟ آيا در كل كشور نظامي جز اين است ؟ آيا از نظام مديريتي راضي هستيد؟ هموطن ، همكار هيچ ناجي وجود ندارد . رهبر در ميان ماست ، خود "ما" است . حركت را شروع كنيم كه نه امام زماني در كار است و نه آمريكا مي آيد .

 راد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.