رفتن به محتوای اصلی

جنبش اصلاح طلبی
24.05.2007 - 11:26

 آموزش هزينه دارد و همه میپذیرند که برای کسب دانش باید پول پرداخت کرد ,این یک امر کاملا بدیهی است ، يادگيري هم از طريق آكادميك ميسر است وهم تجربي ولی کسب دانش از روی تجربه هم هزينه بیشتری دارد و هم زمان بيشتري مصرف میکند . از سال 57 تا كنون كشور ما در حال آموزش دمكراسي و رنسانس است و چون کلاس آن تجربي است ، هم هزينه سنگین مالي را ميپردازيم و هم متاسفانه هزينه جاني بابت آن میپردازیم .همه میدانیم که اوضاع كشور بسيار وخيم است ، تورم ، فساد ...... اما اتفاقات خوبي هم روی داده که نبايد از آن چشم پوشيد , وقایعی که نشان میدهد این 28 سال بی فایده هم نبوده است .كشور در حال دگرريسي است ، پیله دگرریسی تاریک و تنگ و کثیف است اما پرواز شوق دیگری دارد. اشتباهات , خرافات , ساده انگاری , احساس گرائی و خلاصه هر خصلت اجتماعی بد که کشور را بدینجا کشانده در حال زدوده شدن است , ایرانی طلائی دارد که باید در این اسید بسوزد تا ناب و آشکار شود. ما مجبور به تحمل این تیزآب هستیم تا دیگر شعبان بی مخ ها نتوانند با هوچی گری و شارلاتان بازی مجری کودتای 28 مرداد شوند , تا با تهییج احساسات پاک مذهبی از روی منبر نتوانند مدیری لایق مثل مصدق و فاطمی تنها بماند. اينكه مردم از جريانات خارج از كشور حمايت نميكنند نشانه كم آگاهي نيست ، برعكس نشانه كسب دانشي است كه اگر سال 57 داشتند امروز وضع ديگري داشتيم . اینکه مردم هنوز به پای صندوق رای این رژیم میروند فقط به دلیل فریب خوردگی و ترس نیست , بلکه دانشی است اگر سال 57 داشتیم با آمدن بختیار انقلاب متوقف میشد , ما به این باور رسیده ایم که اصلاحات هر چند که راه طولانی تری نسبت به انقلاب برای کسب آزادی است ولی از آمدن بدتر جلوگیری میکند , جنبش اصلاح طلبی را چیزی برخواسته از درون حکومت ندانید , جنبش اصلاح طلبی از درون ملت بیرون آمده , ولی متاسفانه دستمایه حکومت شد . مردم این رژیم را نمیخواهند ولی در وحله اول میخواهند این رژیم خودش استعفاء دهد یا آرام کنار برود تا کشورگرفتار هرج و مرج و نا امنی نشود. آتشی شعله نکشد تا "تر" ها کنار خشک بسوزند. ملت متوجه ارزش انسانهای فداکار و فرهیخته را فهمیده اند و راضی نمیشوند آنان را به راحتی از دست بدهند , مگر یک ملت چند گلسرخی دارد ؟ چقدر باید صبر کرد تا مصدق دیگری متولد شود , رشد کند , مجرب شود و به حکومت برسد ؟ چقدر باید عزای سرهنگ روزبه را به دل کشید ؟ چند خلاق و مبتکر مانند جزنی , حنیف باید داد تا مثلا حکومتی مردمی حاکم شود؟ مگر اینها فرزندان و سرمایه های ملت نیستند؟ به نظر من حکومت اسلامی هزینه ای است که این ملت برای درک و کسب دمکراسی میپردازد و متاسفانه سنگین ترین هزینه را , اما آنچه بدست آورده شالوده حکومتی دمکراتیک است .

امروز :

ملت ایران آگاه ترین , باتجربه ترین و مدرن ترین فرهنگ و دانش را در منطقه دارد , ملت ایران دارای پتانسیل حکومت لیبرال و ارتجاع ستیزی شده و آمادگی شروع یک تحول را دارد , این اتفاق در هیچیک از کشورهای اطراف ایران , علی رغم حکومت آنها , نیافتاده .

ایرانی , گفتگو را مناسب ترین راه برای ابراز عقیده میداند , کسانی که با چماق و زنجیر به خیابان می آیند , اراذل و اوباشی هستند که با سودای پول و قدرت توسط حکومت اجیر شده اند .

مردم متوجه شدند کشته شدگان در انقلاب حتما به هدف نمی رسند و میوه چینانی نیز وجود دارند !!!

جوانان نظر و ديدگاه روشن تري نسبت به مذهب یافته اند ، جوانان امروز خرافه زدائي را شروع كرده اند. این نسل عكس امام را در ماه نمیبیند , همانطور كه هاله نور احمدی نژاد مسخره جوانان و موضوع جوك شد. جوانان سوال میکنند آیا واقعا حق با امام حسین بود؟ آیا یزید جلوی حکومت دینی شبیه امروز را گرفته ؟ آیا اصلا دعوای حسین و یزید موضوع حق و عدالت بود؟ این سوالها در ذهن نسل من یک گناه و خود سانسوری شدید بر آن حاکم بود .

مردم در يك همفكري عمومي از حكومت مذهبي متنفر شده اند . دروغهائی مانند وعده بهشت ، ظهور منجي اعظم ، روياي حكومت عدل علي و امثالهم از ذهنيت مردم در حال كنار رفتن است.

آزادي !!! بحدي افزايش يافته كه ميتوان مطمئن و بدون واهمه در اتوبوس واحد فرياد زد بر پدر خامنه اي لعنت و یا جوك جديدي از احمدي نژاد را با صداي بلند گفت و مطمئن بود كه همه تبسم میکنند وهيچكس تو را لو نميدهد.

جداشدن دين از سياست براي غالب جا افتاده و همه متوجه شده اند كه اگر به مقدسات و ارزش ها لباس قدرت بپوشانند همه قدرت طلبان به ظاهر تقدس در مي آيند و تشخيص قديس از گناهكار قابل تشخيص نيست .

بحث هاي سياسي از محيط هاي دانشگاهي به سطوح پائين جامعه گسترش يافته ، تاكسي ها ، صف نانوائي و هر جا كه مردم عادي هستند ، صحبت ها و تحليل هاي کلان سياسي شنيده ميشود.

اگر زمانی پدرها از پسرها میترسید ند اکنون دیگر ترسی از مامور مخفی وجود ندارد , اطلاعاتی ها از عرصه های عمومی جامعه خارج شده اند و به سنگرهای امن خزیده اند , سطح عمومی جامعه در دست مردم آزادیخواه است . فقط رعب و وحشت حکومت در جامعه باقی است.

مردم نشان داده اند كه ديگر به راحتي فريب هر شعاري را نميخورند و حتي اوضاع فعلي را در مقابل وعده هاي نا مشخص خارج نشينان از دست نميدهند . بطور مشخص ، اگر براي ملت هدف و صداقت سخنران ثابت نشود ، حمايت مردم را نخواهد داشت .

جامعه به سطحي ازآگاهي رسيده كه در رویدادها بسیاردقيقتر و سريعتر ازروشنفكران تحليل و نتيجه گيري ميكنند به نحوي كه امروز روشنفكران پرچم را از دست داده , پشت سر مردم مي آيند و اين نشانه ضعف در طبقه روشنفکر جامعه است , گویا روشنفکران نتوانستند مانند مردم از این کلاس ناخواسته کسب دانش کنند و هنوز درسهای 100 سال قبل را مرور میکنند . متاسفانه عملكرد نيروهاي مترقي طوري است كه بايد به آنها گفت " از مردم بياموزيد ".

روشنفكران بايد تلاش مضاعف كنند تا هم عقب ماندگي خود را جبران كنند و هم اعتماد مردم را جلب كنند تا بتوانند پرچم مبارزه را بدست بگيرند . نيروهاي مترقي و روشنفكر ، از زندان اشتباهات خارج شويد ، گذشته ، گذشته است و هيچ دليلي ندارد براي دفاع از تفكر امروز خود سعي در توجيه عملکرد گذشته كنيد ، مشروطه دلم را سوزاند ، 28 مرداد کمرم را شکست وبهمن 57 چشمانم راکور کرد اما چرا ما هنوز داريم دنبال مقصر ميگرديم ، مشكل ما دنبال مقصر گشتن ها است؟ فقط ريشه يابي وقايع كافي است تا تجربه جلوي تكرار اشتباه را بگيرد ، اگر سازمان نظامی حزب توده به مقابله با کودتای 28 مرداد برنخواست , امروز گروه و حزب دیگری که منتقد حزب توده است , ممکن است همان اشتباه را بکند.

جنبش اصلاح طلبی شروع شده ونیازبه درایت و رهبری دارد , بهوش باشیم این جنبش به شکست نکشد .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.