رفتن به محتوای اصلی

دور ِ تازۀِ آروایش هایِ اروپا بر ایران
08.08.2008 - 13:56
برگردان:
خشایار رُخسانی

EU Sets Sanctions on Iran, Inching Past UN Resolution

August 08, 2008

Bloomberg

James G. Neuger

 دولت هایِ اروپایی آروایش هایِ (تحریم های) ترازداریک (اقتصادی) نو ای را بر ایران پذیراندند و بارکردند (تحمیل کردند)، و با این کارشان همچنین از فَراپیش هایی (اقداماتی) پیروی کردند که در پیمان نامۀِ سازمان ملل نشاخت شده است (تعیین شده است)، پیمان نامه ای که باید ایران را به شَوَندِ (علت) دنبال کردن و بالابردن ِتوانایی هایِ هسته ای خود کیفر بدهد. براَنگیخته شده بدستِ جرج بوش (President George W. Bush)، هَنگَمِه (اتحادیه) اروپا سازگارید (توافق کرد) که کشورهایی را که با ایران داد و ستد میکنند، زیر فشار بگُذارد. با این کار آنها از آنچه که مرز ِ "هوشیاری" در برخورد با ایران خوانده میشود که در ماه مارس (March) از سویِ شورایِ امنیت سازمان ملل در یک پیمان نامه نشاخت شده بود (تعیین شده بود)، گُذرکردند.

27 کشور ِهموندِ اروپا امروز در یک بیانیه که در تارنمایِ آن در بروکسل بیرون آمده است، بازگو کردند: " دولت هایِ اروپایی باید که فشارها بر ایران را با جلوگیری از دادن ِ کمک هایِ بازرگانی در راستایِ داد و سَتد با این کشور، در نَدادن ِ وَرسَنگ (اعتبار بازرگانی) برایِ جلوگیری از صدور ِ کالا و با جلوگیری از دادن ِ پایندان (ضمانت) و سِپُرده های بانکی، پیش ببرند. "

این گامی که اروپایی ها برداشته اند یک پیش نمایش برایِ یک زورآزامایی تازه میباشد که از سویِ سازمان ملل رهبری میشود، که در آن آمریکا و همبستگان ِ اروپایش تلاش میکنند ایستادگی و راهبندهایی (موانعی) را که روسیه و چین ایجاد میکنند، دور بزنند تا تَنویی (شدّت) آروایش ها (تحریم ها) را در ناسازی با ایران، بالا ببرند.

اروپا دیروز آشکار گردانید که اجرایِ سومین آروایش هایی (تحریم هایی) را که سازمان ِملل آنرا در مارس (March) نشاخت کرده بود (تعیین کرده بود) آغازیده است. این آروایش ها (تحریم ها) در بر گیرندۀِ وام هایِ همگانی (عمومی) برایِ کمک به داد و ستد با ایران و افزایش ِخویشکاری (مسئولیت) در تَنویی ِ (شدّت) بازرسیِ کالاهایی که در راه ایران هستند، میشود.

بیانیه ای که امروز بیرون آمد گُفت: اروپا میخواهد " هوشیاریِ" بیشتری بر روی ترابُردها (transactions) بین بانک هایِ اروپایی و بانکِ ایرانیِ "صادرات" ، بکار ببندد. دولت هایِ اروپایی همچنین پیمان بستند (قول دادن) که هیچگونه کمکِ ترازداریک (اقتصادی) به رژیم ایران ندهند، مگر اینکه برایِ " آماج هایِ هومَنی (انسانی) و رَخشارِشی (توسعه ای، development).

برنامۀِ هسته ای

آمریکا در این هفته چهارُمین زینۀِ (مرحلۀِ) آروایش ها را آغازید، آنهم پس از اینکه ایران پیشنهادِ کشورهایِ باختر را در بازایستاندن ِ برنامه هایِ هسته ای خود، رد کرد. این پیشنهاد از ایران خواسته بود که ایران در تاخت زدن ( مبادله) برایِ گرفتن بستۀِ ارمغان هایِ بازرگانی و دسترسی یافتن به دانستنیهایِ کارشناسانه در پیوند با تکنولوژی هایِ تازه، برنامه هایِ هسته ایِ خود را در تراز (سطح) کنونی آن، بازایستاند.

فشار ِجهانی، غنی سازیِ اورانیوم ِ ایران را در تیرس ِخود گرفته است، چیزیکه هم میتواند در بجا آورن ِ نیاز هایِ شهروندی (civilian) بکار گرفته شود و هم در برنامه هایِ ارتشی. ایران میگوید که برنامۀِ وی برایِ فَرآوردنِ (تولید) نیرویِ کَهرَبا (برق) میباشد، و بدگمانیِ آمریکا را که گواه بر این است که این کشور میخواهد بُمب اَتُمی بسازد، رد میکُند.

وزیر خارجه آمریکا خانم کُندلیزا رایس (Condoleezza Rice) این هَفته به ایران اِرَنگِ (اتهام) زد که با "زمان بازی میکُند".

بستۀِ ارمغان ِ کشورهایِ باختر فَراگیرَندۀِ ساختن ِ یک راکتور آب سَبُک هَسته ای و پایندان (ضمانت) برایِ فَراهَمیدن (تأمین) سوخت آن بود. درونمایۀی (محتوی) این بسته میبایستی که دستیابیِ ایران به بازار جهانی را گُسترش بدهد، درآمدن ِ ایران به سازمان ِتجارتِ جهانی را یاری دهد، و بروز کردن ِ(update) فیار (صنعت) کشاورزی و پیوستمان (ارتباطات) را یاری دهد.

آمریکا خویشکاریِ (مسئولیت) خودش را به این گونه نشان داد که نمایندۀِ خود آقای ویلیام بُرنز (William Burns to) را به نِشستی فرستاد که در آن نمایندگان ِ اروپا و نمایندگان ِایران در ژنو در ماه گذشته هُماسیده بودند (شرکت داشتند)، و این نشست بالاترین تَرازِ (سطح) پَرماس (تماس) بین ِ آمریکا و ایران از زمان ِانقلابِ اسلامی در سال 1979 بود.

چشم انداز سازش

یک کاردار اروپا گفت: "دولت هایِ اروپایی میخواهند که چشم انداز ِ گفتگوهایِ آشتی جویانه را زنده نگه بدارند، و آنها نمیخواند که با بلند کردن ِگام هایِ رَستادی (رسمی) دَرها را ببندند، و آخرین پیمان نامۀِ سازمان ملل را به اجرا در آورند".

"دَر، همیشه برای گفتگوها باز است، " دولت فرانسه، که برای شش ماه فَرنشین (رئیس) هَنگَمِه (اتحادیه) اروپا میباشد، در یک بیانیه رَستادی (رسمی) دیروز به آگاهی همگانی رساند. "اگر ایران برایِ رسیدن به همکاری کوتاهی کُند، این کشور، راهِ رو در رو کردن ِخودش با آروایش هایِ (تحریم های) تازه را بَرگُزیده است".

روسیه پس از یک نشستِ تلفنی که در 6 آگوست (August) در میانِ کاردارهایِ پنج کشوری که هموندِ (عضو) همیشگیِ شورایِ امنیت هستند، -- آمریکا، انگستان بُزرگ، فرانسه، روسیه و چین – و افزون بر آن آلمان و اروپا، برگُزار شد، شَک خودش را در پیوند با به اجرا در آوردن ِ آروایش هایِ (تحریم های) دیگر، نشان داد.

در جون (June)، در پی برنامه ای که از سویِ سازمان ملل رهبری میشُد، اروپا شاخه ای (شُعبه) از بانکِ ملی را که در تهران جایگیر میباشد، بست. اروپا به این شاخۀِ بانک ملی ایران اِرَنگ (اتهام) زده بود که خریدِ برنامه هایِ هسته ای و موشکی را برایِ تهران آسان میکند.

پس از دو برابرشدن ِگُنجایش ِبازرگانی بین سال های 2003 و 2006، به 14.4 میلیارد یورو ($22 billion)، واردات ایران از اروپا به 13.9 میلیارد یورو در سال 2007 فروکش کرد، زمانیکه فشارهایِ آمریکا برایِ به انزوا کشاندن ِ رهبران ِملاها در ایران نهادینه شده بودند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.