رفتن به محتوای اصلی

پُشتِ پَردۀِ بازدیدِ اَسَد از ایران
09.08.2008 - 13:59
برگردان:
خشایار رُخسانی

Behind the Scenes of Al-Assad"s Visit to Iran

August 05, 2008

Asharq Al-Awsat

Ali Nourizadeh

 لُندُن – یک بُنمایۀِ (منبع) گُزارشگر ِ ایرانی، کسی که گُفتِگُوهایِ بَشار اسد با همتایِ ایرانیِ خود، احمدی نژاد، را در زَمان ِبازدید او از تهران، دُنبال میکَرد، در بارۀِ درونمایۀِ (محتوای) آن گُفتگو که بین ِفَرنشین هایِ (رُئسای) دولت هایِ ایران و سوریه انجام پذیرفته است، با روزنامۀِ " الشَرق الأوسط" گفتگو کَرد.

آن گُزارشگر ِ ایرانی گفت: "اسد نیامده بود تا میان ِایران و آمریکا میانجیگری کُنَد. ما دیگر نیازی به سوریه و یا میانجیگر از کشور ِدیگری نیستیم، برایِ اینکه راه هایِ پیوَستِمانی (ارتباطی) بین ما و آمریکا راسته (مستقیم) و باز است. راستی این است که، اسد به بازدیدِ ما آمده بود تا بَرداشت و سُهِش ِ(احساس) خودش را از گُفتگوهایِ خودویژه ای (خصوصی ای) که با نیکولاس سَرکوزی (Nicolas Sarkozy) فَرنِشین ِ (رئیس) دولتِ فَرانسه در بازدیدِ واپَسین ِ خود از پاریس داشت، به آگاهی ما برساند."

آن گُزارشگر ِایرانی، کسی که منوچهر مُتکی را در فَرانافت (سَفَر) به آنکارا و دَمشق همراهی کرده بود، گُفت، فَرنِشین ِ دولتِ سوریه با چند پاسُخ به پُرسش هایی آمد که منوچهر مُتکی در دَمشق با او درمیان گُذاشته بود. این پُرسش ها در برگیرندۀِ دِگَرِش هایِ (تغییرات) نارسا (نامُشخص) در سوُیگیریِ (موضعگیری) سوریه در برابر ِرویدادهایِ بَرزَنی (منطقه ای) میباشند که از مَهَند (اهمیتِ) راهبُردی (استراتژیک) برایِ ایران برخوردارند. آن گُزارشگر فرانمود (توضیح داد) که: " مَهین ترین ِ (مُهمترین) این پُرسمان ها (مسائل) پیش از هرچیز لُبنان، فلسطین و عراق میباشند، و افزون بر آن اسرائیل. این پُرسِش ها دُرُست زمانی در میان گُذاشته شُدند، که همۀِ شهرمدارهایِ (سیاستدمداران) مَهین (مهم) ایران می هایَند (تایید میکنند) که تل آویو (Tel Aviv) در تلاش برایِ خَنزَک (خُنثی) کردن ِ دَمشق میباشد، پیش از اینکه تازش ِارتشی خود به ایران را به آغازد." آن گُزارشگر ِ ایرانی افزود.

در این میان، " الشرق الأوسط" گُزارش داد که ناهمسانی (اختلاف) در میان ِ سوُیگیری هایِ (مُوضعگیری هایِ) فَرنِشین (رئیس) دولتِ سوریه و همتایِ ایرانی او در هِنگام ِ نِشَستِ رسانه ای (کُنفرانس رسانه ای) آنها، هویدا شُده است. احمدی نژاد در آن نِشَستِ رسانه ای گُفت که هر دو کشور دیدگاهِ یکسانی را دَر بَرخورد با اسرائیل و آمریکا نمایندگی میکُنند. او افزود که هر دو کشور ِ ایران و سوریه در هال ِ (حال) آمده کردن ِخودشان برایِ فروپاشی هستی صهیونیست ها میباشند و اینکه هَستی صهیونیست ها، دولت آمریکا و مَجدِ (قدرت سیاسی) آنها شتابان در هال (حال) ناپدیدشدن میباشند. این گُفته، اسد را شِگفتزده کرد، بگونه ای که او به ناگهان سوُیِ گُفتار را دِگَر کرد و به بازکاوی (تشریح) زیربنایِ ساستاری هایِ (سیاست های) کشورش و آرزویش در نهادینه شدن ِ آرامش و پایداری در خاورمیانه پَرداخت، تا جان ِ تازه ای در زندگیِ مردم در این بَرزَن (منطقه) دمیده شود و دولت ها در خاورمیانه در زمینه های ِ گوناگون پیشرفت کُنند.

رهبر رازمان (رژیم) ایران، آیت الله خامنه ای، نِشَستی را با فَرنشین ِ (رئیس) دولتِ سوریه بَرگُذار کرد. اَفزون بر فَرنِشین ِجُمهوری اسلامی و بَرخی وَزیران، اَندَرزگر (مشاور) در پُرسمان هایِ (مسائل) ساستاریک (سیاسی)، وزیر ِبرونمرزیِ پیشین ،دکتر علی ولایتی نیز در این نِشَست هُماسید (شرکت کرد). خامنه ای مَنِش ِ فَرنِشین ِپیشین ِ سوریه را والا اید (تمجید کرد) کسیکه زیربنایِ مراوده هایِ کِرامند (با اهمیت) بین تهران و دَمشق را پایه گُذاری کرد. خامنه ای از بکار گیریِ فَراز هایِ (جملات) بهَنجار ِ (عادی) خود در گُشودن ِرویِ سُخن به رهبران و فَرنِشین هایِ دولت و ملت های دیگر، خودداری وَرزید، ونکه (بلکه) بیشتر به والایش ِ (تمجید) از اسد پرداخت؛ رویِ گفتۀِ خود را به او گُشود و گُفت: " گرامیِ من، شما همان راه پدر ِخود را دنبال کَردید، راه ای که در آن، هَمبَستِگی ما خوب و مَهین (مهم) ادامه میابد. ".

خامنه ای در بارۀِ پَدیدۀِ رُست (رشُد) پایورزی (مقاومت) در خاورمیانه و نیاز به توانمندتر کردن ِ نغش (نقش) سازمان هایِ انقلابِ اسلامی در عراق، لبنان، فلسطین، گفت، جاهاییکه پیکارگران ِ اسلامی نیرویِ مِهَستی (عظیمی) را برپا ساخته اند که میتوانند با تَرفَندهایِ دُشمَن رو در رو شوند. همچنین، او حزب الله، حَمَاس و جهادِ اسلامی را والا اید (تمجید کرد). در پاسُخ به این گُفتارها، فَرنِشین ِ دولتِ سوریه نَمارد (اشاره کرد) که درهالیکه (حالیکه) دُشمَن هر روز ناتوان تر میشود، پایورزیِ (مقاومت) بُزُرگِ دلاورانۀِ اسلامی و کامگارانه (موفقیت آمیز) در لبنان، نیرومند شدن و گُسترش ِ ایستادگی و نغش (نقش) جُنبِشِ حماس در فلسطین، انگیزه ای برایِ برخود بالیدن و والایش (تمجید) از خود میباشد.

بنا به گفتۀِ گُزارشگر ِ " الشرق الأوسط"، اسد دو دور ِ گُفتگو با همتایِ ایرانی خود بَرگُذار کرد. در دور ِنُخستِ گفتگو، هر دو فَرنشین ِ دولت هایِ سوریه و ایران با یکدیگر بگونۀِ خودویژه ( خصوصی) در باشَندگی (حضور) بَرگردان کُنندۀِ زبان (مُترجم) که به او احمدی نژاد بدون چون و چرا اَپَستام (اعتماد) دارد، دیدار کردند. در دور ِدوم، گروهی که اسد را بَدرَهه (بدرقه) میکردند، دستیاران ِ احمدی نژاد و اندرزگران (مشاوران) او و وزیرانی که هموندِ (عضو) کُمیتۀِ همکاریِ هایِ دوجانبه بین دو کشور بودند در گفتگو هُماسیدند ( شرکت کردند). در این میان، هَموندان ِ گروه ارتشی و زنهارداری (امنیتی) که اسد را بَدرَهه (بدرقه) کرده بودند، بگونه جداگانه با سران ِ ارتش ِایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به گُفتگو نشستند.

با رویکرد به بیانیه و سویگیری هایِ (موضعگیری های) آقای سررکوزی (Sarkozy) فَرنِشین دولت فرانسه، اَنگیزه ای که فَرنِشین ِدولت سوریه را پیش احمدی نژاد آورد، باید که گفته شود که این بیانیه در برگیرندۀِ یک هُشداری است که بنا بر آن اگر ایران پیروی از درخواستِ همبودگاه جهانی (the international community"s demand) برایِ بازایستاندن ِغنی سازیِ اورانیوم را نادیده بگیرد، این کشور همۀِ درها را برای رسیدن به یک سازش خواهد بست – اروپا از ایران خواسته بود که برایِ یک زمان ِکرانمند (محدود) نه بیشتر از شش ماه و نه کمتر از یک ماه و نیم، از غنی سازیِ اورانیوم دست بکشد، و این زمانی بود که برایِ انجام ِگُفتگوهایِ رسا (واضح و کامل) بین ایران و نمایندگان ِپنج کشوری که هموند ِهمیشگیِ شورایِ امنیت سازمان ِملل هستند، افزون بر آن آلمان، مورد نیاز بود --. در این پیوند، و بنا بر این بیانیه، فرانسه و یاران اروپایی آن این توانایی را نخواهند داشت که از تازش ِنابود کُنندۀِ اسرائیل به پایگاه هایِ اَتُمی ایران جلوگیری کُنند.

الشرق الأوسط گُزارش داد که فَرنشین ِ(رئیس) دولتِ فرانسه به آگاهی سوریه رسانده است که اگر ایران غنی سازیِ اورانیوم را به دِرَنگَد (به تأخیر اندازد)، آن فَردات هایی (امتیاز هایی) که میتوانند به ایران داده شوند به " بستۀِ اَرمغان ِ" اروپا کرانمند (محدود) نخواهند ماند. در این پیوند، فرانسه آگُمان است (یقین دارد) که رویهمرفته برگِ دیگری از مراوده ها میان ِ ایران با باختر، و بویژه با آمریکا باز خواهد شد. آمریکایی ها همچنین آماده خواهند بود که ایران را در خاستگاهِ یار ِخود به پذیرند، کشوری که در خاورمیانه یک مَجدِ (قدرت) بزرگ است و شاید نغش ِ(نقش) مَهینی (مهمی) در روندِ آرامش و آشتی در بَرزَن (منطقه) بازی کند.

بازگردیم به آن گُزارشگر ِ ایرانی، کسیکه گُفتگوهایِ بین اسد و احمدی نژاد را دُنبال میکرد و خواهش کرد که گُمنام بماند، او گُفتگویِ هر دو فَرنِشین را تَراپَدید (شفاف) و بی آلایش (صادقانه) بازکاوی (تشریح) کرد. آن بُنمایۀِ (منبع) گُزارش گفت که فَرنِشین ِدولت سوریه بگونۀِ ساده، فرنود هایِ (دلائل) خودش را فرانمود (توضیح داد) که چرا کشور او با رویکرد (توجه) به پیشآمدهایِ جاری در لُبنان، یک گُفتگویِ ناراسته (غیرمستقیم) را با اسرائیل آغازیده است. فَرنِشین ِدولت سوریه یادآور گَشت، زمانیکه یک دولتِ نیمه دوستانه ای و یک فَرنشین ِدولت که سوریه او را می اَپَستامد (به او اعتماد دارد) در لبنان سر ِکار میآید، سوریه پُشتیبانی خود را از او می پایَنداند (تضمین میکُند). نِهید (وضع) در گُستره (قلمروی) فلسطین برای اسرائیل پَسَندیده نمی باشد، که بخواهد بگونۀِ جداگانه ای گُفتگو با دولتمردان ِ ملی فلسطین را به پیش ببرد. او افزود، از سویِ دیگر نِهیدِ (وضع) جاری در اسرائیل ژایش (شانس) سوریه را در پس گرفتن ِ زمین هایِ از دست رفته اش، بالا میبرد؛ بدون ِ اینکه سوریه بخواهد فَرداتی (امتیازی) را به اسرائیل بدهد. این امتیاز، پایندانی (ضمانتی) است که تل آویو (Tel Aviv) در جایِ یک پیش پیغان (پیش فرض) درخواست میکُند، پیش از اینکه بخواهد که هر گونه گامی برایِ پس دادن ِبلندیهایِ جولان به سوریه بردارد. فَرنِشین دولت سوریه همچنین داوید (ادعا کرد) که یک گُفتگویِ راسته (مستقیم) بین کشور او و اسرائیل شاید که بزودی و یا دیر تر برگُذار شود، و اینگونه گُفتگوها نباید که دستآویزی برایِ نگرانی تهران باشند. از اینرو، سوریه از یک آزمایش ِسخت، سربلند سربرآورد برایِ اینکه بی ریایی و پیمانداریِ (وفا) خود را به همپیمانِ راهبُردیش (strategic) در تهران، نشان بدهد.

در پیوند با آیندۀِ حزب الله، کمابیش یک سازگاری (توافق) رسا (کامل) بین هر دو کشور وجود داشت. با این وجود، فَرنِشین دولت سوریه کمتر از همتایِ ایرانی خود خُشنود از جُنبشِ حَماس بود. با آنکه اسد پُشتیبانی خودش را از حماس بازگوکرد، او نِمارد (اشاره کرد): " حماس نمی تواند برنامه هایِ جاریِ خودش را دنبال بکُند. آن سازمان هِنگامۀِ (موقعیت) خودش را از دست میدهد، اگر همچنان به درگیری ادامه بدهد و آواهایی را که برایِ یگانگیِ فلسطینی ها بلند میشوند خاموش سازد". در پیوند با عراق، ایرانیان سوُیگیری (موضعگیری) سوریه را والاایدند (تمجید کردند) از این رو که سوریه به عمر الحکیم نزدیک شده است و از او پیشوازی کرده است (استقبال کرده است). عمر الحکیم پسر ابدولعزیز الحکیم، فرنشین شورای عالی اسلامی عراق میباشد. عمر الحکیم آمادۀِ جانشینی پدرش شُده است، که از بیماری رنج میبرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.