رفتن به محتوای اصلی

با ایران رَفتار ِ راستین (واقعی) داشته باشید
14.08.2008 - 13:59
برگردان:
خشایار رُخسانی

Getting Real on Iran

August 14, 2008

The Boston Globe

Editorials

 

به تازگی نشانه هایِ خوشایندی سر برآورده اند که بر پایۀِ آنها دولتِ بوش آهَنگِ آن دارد، که تنها از راه گُفتگو، ایران را از توانایی هایِ وَخشارِش ِ (توسعه) جنگ ابزار ِ هسته ای بازدارد. همانگونه که وزیر جَنگ آقایِ روبرت گیتس (Robert Gates) در یک نوشتار ِ تازه برای "یاران ِجَنگِ ارتش آمریکا" (United States Army War College) نوشت، "جَنگِ دیگر در خاورمیانه، واپَسین چیزی است که ما به آن نیاز داریم ".

هُشدارهایِ نو ِ سرپَرَست های رده بالایِ ارتش و کارگُزاران ِ زنهارداری (امنیتی) آمریکا به اسرائیل در راستایِ بُمباران نکردن ِ پایگاه هایِ هسته ای ایران، نشان از اُستوان (محکم) بودن پُشتِ آقایِ گیتس (Gates) دارد. آن هُشدارها به اسرائیل بازتابی تازه از پیدایش ِ آمادگی برایِ برآوَرد کردن (تخمین زدن) ِسیج ها (ریسک هاrisks,) در مورد هایی است که میتوانند هَنایش هایِ (تأثیرات) زنهارداری (امنیتی) ژَرفی برایِ آمریکا، اسرائیل و خیلی از کشورهای جهان داشته باشند.

پیش پیغان هایی (پیش فرض هایی) که بر آن ها این هُشدار استوار میباشد، باورهایی میباشند که میگویند: "

1) ایران هنوز راه درازی تا فَرآوریِ (تولید) بُمبِ هسته ای در پیش دارد.

2) ایران را میتوان وادار کرد که به فَرنودِ (دلیل) بی پروایی (بی توجه ای) آن کشور به درخواست هایِ جهانی برایِ اَندَرواییدن ِ (به تعلیق در آوردن) غنی سازی اورانیوم، هزینۀِ گَزاف تری را پرداخت کُنَد.

3) بُمباران ِپایگاه هایِ شناخته شدۀِ هسته ای ایران، میتواند پیشرفت در غنی سازیِ این کشور را بیشینِه (حداکثر) برایِ یک تا دوسال به دَرَنگَد (به تأخیراندازد)".

بنا به گُزارش واشنگتن پُست (Washington Post) فَرنِشین ِ دستگاهِ زنهارداری میهَنی (The National intelligence)، آقایِ مایک مک کُنّل (Mike McConnell)، و فَرنِشین یگان های همبَستۀِ ارتش آمریکا (Chiefs of Staff) آقایِ مایک مولن (Mike Mullen)، در ماه جون (June) به اسرائیل رفتند، که به کارگُزاران و سَرپَرستان ِوزارتِ پدافندیِ اسرائیل بگویند، که آمریکا به اسرائیل پروانۀِ پرواز بر فراز ِ آسمان ِ عراق برایِ بُمباران کردن ِپایگاه هایِ هسته ایِ ایران را نخواهد داد. آنها بسامدگونه ( بطور مُکرر) فَرنودند (دلیل آوردند) که ایران به زینۀِ (مرحلۀِ) فَرآوریِ (تولیدِ) جنگ ابزار ِ هسته ای نزدیک نشده است، و اینکه یک تازش ِهوایی از سویِ اسرائیل به ایران، به زیان ِ سود و خواستِ آمریکا میباشد.

دستِکم همکنون، این یک تلاش ِخَرَدمَندانه میباشد. ایران بیگُمان دَستگاه هایِ سِنتریفیوژ ِ خود را در پَناگاه هایِ زیرزَمینی پراکَنده است. بُمباران ِلایه هایِ بالایی این پناگاه ها نه تنها ایرانیان را به فراپیشی هایِ (اقدامات) کینه جویانه برخواهد انگیخت، ونکه (بلکه) مایۀِ آن میشود که ایران به برنامۀِ هسته ای خود شتاب ببَخشَد.

برایِ آگُمانیدن ِ (مطمئین کردن) اسرائیل، گیتس (Gates) بگونه خَرَدورزانه ای برپایی یک سیستم رادار پیشرفته ای را به اسرائیل پیشنهاد کرد و اینکه اسرائیل را راسته (مستقیم) زیر ِ پوشِش ِ چَتر ِسیستم ِ پیش-هُشدار ِ ماهواره هایِ آمریکای بگیرند. او همچنین پیشنهادِ افزایش ِ سرمایه هایِ پولی از سویِ آمریکا به برنامه هایِ پادموشکی (ضد موشکی) اسرائیل را داد که در هال ِ (حال) وَخشاریدن (توسعه یافتن) میباشند.

آقایِ بوش (Bush) همچنین آن اندازه خَرَدمند هست که تا با گوش فرادادن به پیشنهادِ اسرائیل، همکاریِ روسیه را برایِ بالابردن و استوان کردن ِ (محکم کردن) آروایش ها (تحریم ها) بر ایران بدست آورد. برایِ اینکه بوش (Bush)به این آماج برسد، او بایستیکه از برنامۀِ پُر از لغزش و ماندَک مندِ (خطا آمیز) خود در برپایی ِ چتر ِ پدافندیِ پادموشکی در لهستان و جمهوریِ چک دست بردارد. او بایستیکه از یک چتر ِ پَدافندی ای که اُستوان (محکم) نیست، به تاوان ِ بدست آوردن ِیک ژایش (شانس) برایِ بازایستاندن ِ ایران از تَرادیسی (بدل شدن) به یک نیروی ِ اَتُمی، چشمپوشی کُند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.