رفتن به محتوای اصلی

استقلال کوزوو یا کوسوو تجربه‌ای نو در خدمت استقلال کردستان
18.02.2008 - 10:58

یکشنبه‌ 28 بهمن 1386 برابر با 17 فوریه‌ 2008 کوزوو بطور یکجانبه‌ اعلام استقلال کرد پارلمان کوزوو در این روز در نشستی رسمی به‌ طور یکجانبه‌ استقلال استان کوزو را از کشور صربستان اعلام کرد و به‌ رغم مخالفت صربستان کوزوو از این کشور جدا شد.

هاشم تاچی نخست وزیر کوزو در جلسه‌ پارلمان گفت ما رهبران کوزوو بو طور دمکراتیک انتخاب شده‌ ایم اعلام میکنیم که‌ کوزوو یک کشور مستقل و با اقتدار است ایشان اضافه‌ کردند که‌ استقلال کوزوو خواست ملت بوده ایشان همنطور گفتند ما در لحظات تاریخی قرار داریم یک تصمیم مهم که‌ ما را به‌ یکی از ملتهای آزاد جهان تبدیل خواهد کرد.

بااعلام این خبر تلویزیونهای جهان مردم کوزوو بخصوص در پرشتینا پایتخت آن را نشان دادند که‌ مردم با در دست داشتن پرچم آلبانی تبارهای کوزوو که‌ نشان از شادی و قاطعیت این مردم داشت در استقلال این ملت برای آزاد زیستن و یک رأی در سازمان ملل . بی شک استقلال کوزوو دروازوهای تازه‌ای را در برابر این ملت خواهد گشود که‌ قبلأ از آن محروم بودند .

روزنامه‌ نگاری از سوئد که‌ همزمان با اعلام استقلال کوزوو در پرشتینا بوده‌ .

وضعیت را چنین توصیف میکند مردم از تمام نقاط کوزوو از چند روز پیش به‌ طرف پایتخت کوزوو پریشتینا آمده‌اند که‌ در جشن استقلال شرکت کنند ایشان که‌ زمان اعلام استقلال کوزوو در رستورانی بودند میگویند که‌ با اعلام استقلال رستوران که‌ بنای آن کاملأ از بتون بوده‌ از شادی و پایی کوبی احساس میکردم به‌ زودی تمام بنای ساختمان از جا کنده‌ خواهد شد ، بعضی ها گریه‌ میکردند بعضیها میخندیدند همدیگر را در آغوش میگرفتند و همدیگر را میبوسیدند در بیرون از ساختمان با هوای زیر صفر درجه مردم را میدیدم که‌ فقط با یک زیر پیراهن به‌ جشن آمده‌ بودند و هیچگونه‌ آثاری از سرما در وجود آنها دیده‌ نمیشد خلاصه‌ در تمام عمرم با چنینن احساساتی که‌ مردم کوزوو از خود نشان میدادند روبرو نشده‌ بودم در کنار دستم در رستوران با مردی که‌ از خوشحالی گریه‌ میکرد صحبت کردم ایشان میگفتند پدر بزرگم و پدر پدر بزرگم برای این چنینین روزی مبارزه‌ کردند پدرم 14 سال برای این روز زندان کشید ولی افسوس آنها مثل من خوشبخت نبودند این روز را ببینند.

من به‌ عنوان یک استقلال طلب کرد، از صمیم قلب به‌ اراده‌ قاطع ملت کوزوو تبریک میگویم و خود را شریک شادی این ملت میدانم در اعلام جدایی و استقلال آن از صربستان به‌ عنوان جوانترین و تازه‌ ترین عضو جامعه‌ جهانی سازمان ملل متحد.

کوزوو با استقلال خود به‌ 193 همین کشور مستقل جهان تبدیل شد و به‌ ششمین کشور ی که‌ بعد از سلووانیا. کراتیا . مقدونیه‌ . بوسنیا . منتنگرو .و کوزوو که‌ از اتحاد یوگسلاوی سابق جدا میشوند.

کوزوو دو میلیون نفر جمعیت دارد یک ملیون و هشتصد هزار آن آلبانی تبار هستند بقیه‌ صرب و از ملتهای دیگر کوزوو بخشی از آلبانی بوده‌ که‌ از سال 1389 از طرف سلطان مراد اول عثمانی اشغال شد تا شکست و اضمحلال امپراطوری عثمانی در جنگ اول جهانی تا سال 1912 به‌ مدت 500 سال تحت سیطره‌ عثمانی ها بود و بعد از پایان جنگ اول جهانی به‌ بخشی از صربستان ملحق شد در جنگ دوم جهانی همراه آلبانی به‌ اشغال ایتالیا در آمد بعد از پایان جنگ دوم جهانی کوزوو را از آلبانی جدا کردند و آن را به‌ یگوسلاوی ملحق کردند در زمان تیتو کوزوو از خود مختاری نسبی بر خوردار شد در سال 1989 میلوشویچ خودمختاری کوزوو را ملغی کرد و با تحمیل جنگی صعبانه‌ بر ملت کوزوو 1000 ها انسان بیگناه را کشتار کرد 1992 ابراهیم راگووا به‌ رئیس جمهر کوزوو انتخاب میشود در سال 1998 در جنگی کوزوو با صڕبستان و کشتار مردم بیگناه کوزوو نظر مردم جهان را به‌ طرف خود جلب کرد و جامعه‌ جهانی مجبور به‌ دفاع از آنها شد و از آن زمان در حالتی نیمه‌ مستقل بودند تا 17 فوریه‌ 2008 که‌ اعلام استقلال کردند .

استقلال کوزوو تجربه‌ای نو که‌ ملت کرد باید از آن بیاموزدو از آن استفاده‌ کند.

ما در چند سال گذشته‌ شاهد استقلال 2 ملت بودیم که‌ به‌ 2 شیوه‌ جداگانه‌ به‌ استقلال رسیدند . 1 - استقلال تیمور شرقی . 2- استقلال کوزوو

تیمور شرقی که‌ تحت مستعمره‌ی اندونزی بود بعد از درگیرهای سخت مردم تیمور شرقی با اندونزی ، بلاخره‌ با حمایت جامعه‌ جهانی از حق تعیین سرنوشت از مردم تیمور شرقی در یک رفراندم تحت نظر جامعه‌ جهانی با اکثریت آراء تیمور شرقی از اندونزی جدا شد و به‌ کشور مستقلی تبدیل شد

و کوزوو که‌ شرح آن در بالا آمده‌ که‌ استقلال یکجانبه‌ بود، و از طرف پارلمان کوزوو اعلام شد

استقلال کوزوو باید از هر نظر برای ملت کرد قابل تأمل باشد و‌ راهی را که‌ کوزوو در پیش گرفت ملت کرد نیز در آینده‌ میتواند از آن استفاده‌ کند و اتفاقأ ملت کرد دارای تجربیاتی است که‌ حتی ملت کوزوو از آن نیز بر خوردار نبود ملت کرد قبلا 2 بار اعلام استقلال کرده‌ بود یکی اعلام جمهوری آرارات دیگری اعلام ، اعلام جمهوری کردستان 1324 در مهاباد.

راهی را که‌ تیمور شرقی در آن به‌ استقلال رسید حق تعین سرنوشت هر چند که‌ راهی است پسندیده‌ ولی هیچ ملتی و کسی سرزمین و خانه‌ خود را به‌ رأی نمیگذارد که‌ آیا خانه‌ من خانه‌ من است یا نه‌ ؟هر چند که‌ ملت کرد به‌ وسیله‌ احزاب خود بارها از حق تعیین سرنوشت صحبت به‌ میان آورده‌اند و حتی حاضر به‌ این شق از راه حل نیز هستند ، ولی استقلال کوزوو راه حل واقع بینانه‌ تری را پیش پای ما میگذارد.

استقلال کوزوو خط بطلانی بر این نظریه‌ طرفداران تمامیت ارضی ایران نیز کشید که‌ دم از به‌ در هم آمیختگی فرهنگی ، زبانی ، ملی ،مذهبی در ایران میزدند طرفداران تمامیت ارضی ایران به‌ هر قیمت همیشه‌ صحبت از این به‌ میان می آوردند که‌ مردم ایران را نمیشود از هم جدا کرد چون مردم ایران در هم قاطی شدند کرد با فارس و ترک و بلوچ در هم قاطی شدند چه‌ بسا در خانواده‌ای پدر فارس است مادر کرد، یا بر عکس یا خاله‌ ام ترک است و شوهر خاله‌ام کرد .

هیچ کشوری در جهان به‌ اندازه‌ی یوگسلاوی سابق و همینطور کوزوو ملتها، زبانها، فرهنگها، مذاهب در هم آمیختگی وجود نداشت ولی در یک تند پیچ زمانی این ملتها سرنوشت خود را از هم جدا کردند و این ملتها به‌ واقعیات موجود تن دادند و آن را به‌ رسمیت شناختن که‌ میتوانند 6 کشور همسایه‌ و دوست باشند به‌ جای دشمن اکنون در کراتیا، بوسنین با وجودی که‌ 2 کشورند بوسنیهای که‌ در کراتین زندگی میکنند آزاداند و کراتهای که‌ در بوسنین زندگی میکنند همینطور.

و باید امیدوار بود کشور تازه‌ استقلال یافته‌ کوزوو تمام حقوق اقلیت 100000 نفری صرب را در کوزوو به‌ رسمیت بشناسد .

در رابطه‌ با کردستان هم اکنون حد اقل کردستان جنوبی (عراق) که‌ تمام شرایط اعلام استقلال را دارد یکبار همزمان با انتخابات عراق در رأی گیری غیره‌ رسمی 98% ملت کرد به‌ استقلال کردستان و جدایی از عراق رأی دادند و سازمان ملل متحد نتیجه‌ این رأی گیری را در اختیار دارند

کردستان عراق داری 1 پارلمان تصمیم گیری است که‌ میتواند همانند پارلمان کوززو این مهم را به‌ سرانجام برساند

کردستان دارای پرچم ملی خود و همینطور سرود ملی خود است

کردستان دارای 150000 تا 200000 نفر نیروی مسلح مدرن است که‌ میتواند از از استقلال کردستان دفاع کند بیشک اگر چنینن امری به‌ وقوع انجامد از پشتیبانی بیدریغ میلیونی ملت کرد بر خوردار خواهد شد

کردستان دارای حکومت . دادگاها و قانون . و تمام امکانات گذر به‌ این واقعه‌ تاریخی را دارد

در آخر امیدوارم پارلمان و ملت کرد نیز این قاطعیت را از خود نشان دهند همانند پارلمان کوزوو با جسارت استقلال کردستان را به‌ جهانیان اعلام کنند .

سرزمین من سرزمین من است و خانه‌ من خانه‌ من بگذارید در خانه‌ خود صاحب خانه‌ خود باشم

حمید یوسف 2008.2.18

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.