رفتن به محتوای اصلی

پایان حمله‌ نظامی؟ یا شکست ترکیه‌ در کردستان ؟
03.03.2008 - 11:04

روز جمعه‌ 29.02.2008 ارتش ترکیه‌ بعد از 9 روز حمله‌ نظامی وسیع به‌ بخشی از سرزمین کوردستان ( باشور کوردستان ) یا کوردستان عراق پایان داد و نیروهای آن به‌ داخل ترکیه‌ عقب نشینی کردند در اعلامیه‌ سر فرماندهی نیروهای مسلح ارتش ترکیه‌ آمده‌ است که‌ ارتش ترکیه‌ به‌ هدفهای خود در این حمله‌ نظامی به‌ کوردستان رسیده‌ است و این عقب نشینی در اثر فشار هیچ نیروی خارجی نبوده‌ است .و آن را پایان عملیات نظامی خواندند

 بلافاصله‌ بعد از اعلامیه‌ سر فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه‌ رجب طیب ادوغان نخست وزیر ترکیه‌ در نطق رادیو تلویزیونی خود با تأ ید عقب نشینی نیروهای مسلح ترکیه‌ از کوردستان -

 از پ ك ك دعوت میکند که‌ از مبارزه‌ مسلحانه‌ دست بردارند و راه مسالمت آمیز مبارزه‌ برای خواستهای خود را انتخاب کنند ایشان میگویند که‌ دمکراسی در ترکیه‌ آنقدر نهادینه‌ شده‌ است که‌ هر حزب و گروهی در این کشور آزادانه‌ به‌ فعالیت به‌ پردازند.

 همزمان با این اظهار نظرها انتقادات و تهدیدات نیز هنوز ادامه‌ دارد اوردغان ضمن اینکه‌ از کشور عراق و حکومت کردستان نیز انتقاد میکنند که‌ در سرکوبی گریلاهای پ ك ك همکاری لازم را با ترکیه‌ نکرده‌اند و همچنینن اعلام میدارند که‌ که‌ مبارزه‌ تا نابودی پ ك ك ادامه‌ خواهد داشت.

 آنچه‌ که‌ معلوم است و سخنان ارتش ترکیه‌ و سران حکومت این کشور آن را نشان میدهد صحبتهای یک بام دو هوای آنهاست از یک طرف پ ك ك را به‌ مبارزه‌ مسالمت آمیز دعوت میکنند و از طرف دیگر صحبت از ادامه‌ نابودی پ ك ك به‌ میان میاورند.

 اگر ترکیه‌ و حکومت این کشور همچنان که‌ خود میگویند دمکراسی در ترکیه‌ نهادینه‌ شده‌ است و حل مشکل کورد و پ ك ك راه حل نظامی ندارد و از پ ك ك می خواهند اسلحه‌ زمین بگذارد باید در همان حال نیز جرئت آن اقدام جسورانه‌ را داشته‌ باشند و پ ك ك را بعنوان طرف مقابل قبول کنند و با پ ك ك بر سر حل معضل کورد در ترکیه‌ به‌ دیالوگ بنشینند اگر پ ك ك راه حل مسالمت آمیز را رد کرد و حاضر به‌ دیالوگ نشد و بر مبارزه‌ مسلحانه‌ اسرار داشت ، ترکیه‌ افکار عمومی جهان حتی افکار عمومی ملت کورد را نیز با خود خواهد داشت در غیر اینصورت هر گونه‌ حمله‌ نظامی و لشکر کشی ترکیه‌ در کوردستان برای نابودی پ ك ك محکوم به‌ شکست خواهد بود.

 اکنون نزدیک به‌ 30 سال است ، ترکیه‌ عضو ناتو ، پیمان آتلانتیک شمالی کشوری که‌ بعد از آمریکا بزرگترین نیروی نظامی را در ناتو در اختیار دارد با پ ك ک در گیر جنگ میباشد در عرض این 30 سال یکبار نیز تا مرز جنگ تمام عیار با سوریه‌ نیز پیش رفت بدلیل اینکه‌ نیروهای پ ك ك در دره‌ بقا لبنان که‌ تحت کنترل سوریه‌ قرار داشت در آن جا حضور داشتند آن زمان پ ك ك گره کوچکی بود و سوریه‌ تحت فشار ترکیه‌ کمکهای خود را به‌ پ ك ك قطع کرد و پ ك ك به‌ رشته‌ کوهای زاگروس و (قندیل) کوردستان نقل مکان کرد قندیل جایی که‌ آغوش خود را در 100 سال اخیر همیشه‌ برای مبارزان راه آزادی کوردستان ، در عراق، ایران ، ترکیه‌ باز کرده‌ قندیلی که‌ زمانی مرکز فرماندهی ملامصطفی بارزانی بود ، بعد از خیانت شاه ایران به‌ جنبش کورد در الجزیره‌ سال 1975 و شکست جنبش کوردستان .

 صدام حسین بعد از امضای قرار داد الجزایر در نطقی گفتند اگر در (( قندیل )) درخت خرما کاشته‌ شد و از خرمای آن بتوان خورد آن زمان بار دیگر میتواند جنبش کوردستان مبارزه‌ مسلحانه‌ را در قندیل شروع کند . ( اشاره‌ صدام حسین به‌ این بود که‌ با قرار داد الجزیره‌ جنبش کوردستان برای همیشه‌ ساکت شده‌ است )

 ولی دیری نپاید بار دیگر قندیل مرکز فرماندهی جلال طالبانی و جنبش نو پای آن اتحادیه‌ میهنی کوردستان شد تا 1990 بعد از قیام همگانی در کوردستان و پیروزی ملت کورد بر صدام اتحادیه‌ میهنی ( حزب جلال طلبانی) و پارت دمکرات کوردستان ( حزب مسعود بارزانی )از قندیل به‌ طرف شهرهای کوردستان نقل مکان کردند از آن تاریخ کوهای قندیل گریلاهای پ ك ك را در آغوش کشید و به‌ مرکز فرماندهی بخشی دیگر از کوردستان ( باکور ) یعنی کوردستان ترکیه‌ تبدیل شد.

 در این مدت ترکیه‌ بار ها و بارها حکومت عراق را تهدید کرده‌ بارها و بارها حکومت کوردستان را تهدید کرده‌ ترکیه‌ اولین بار نبود که‌ به‌ کوردستان یورش نظامی میبورد از سال 1990 تا 2008 در مجموع 33 بار ترکیه‌ به‌ سرزمین کوردستان حمله‌ کرده‌ و هر بار اعلام کرده‌ که‌ برای نابودی پ ك ك به‌ این یورشها دست میزند و هر بار سران ارتش فاشیستی ترکیه‌ به‌ گورگهای خاکستری ترکیه‌ قول میدهند که‌ با حمله‌ نظامی ، پ ك ك را برای همیشه‌ ساکت خواهند کرد ولی نتیجه‌ بر عکس بوده‌ اینجا قصد بر این نیست که‌ تمامی حملات ترکیه‌ را در این مبحث کوتاه بیان کنم فقط بحث را به‌ آخرین لشکر کشی ترکیه‌ متمرکز میکنم که‌ بیشتر حضور ذهن خوانندگان است .

 ترکیه‌ اکنون حدود یک سال است به‌ تمرکز وسیع نیروهای خود در مرز ترکیه‌ و کوردستان عراق دست زده‌ وخبر گزاریها تعداد این تمرکز وسیع را تا 200000 نفر بر آورد میکنند کسانی که امکان دیدن ‌ روژ تلویزیون( تلویز یون کوردی ) یا تلویزیونهای ترکیه‌ را دارند خود شاهد بودند و میدیدند که‌ هر روز تانکها و زره‌پۆش ها و ماشینهای جنگی ترکیه‌ به‌ سوی مرز کوردستان در

 حرکت بود همه‌ میدانستند که‌ ترکیه‌ دیر یا زود به‌ کوردستان یورش خواهد برد نشست اوردغان با جورج بوش در واشنگتن ترکیه‌ این چراغ سبز را از آمریکا برای حمله‌ به‌ کوردستان گرفت در

 کنفرانس خبری جورج بوش و اوردغان 2 کشور پ ك ك را تروریست اعلام کردند و جورج بوش اظهار داشت که‌ پ ک ک دشمن مشترک آمریکا و عراق و ترکیه‌ است.

 قبل از شروع حمله زمینی ‌ هواپیماهای ترکیه‌ حدود 2 ماه شب و روز بدونه‌ وقفه‌ کوهای قندیل و آبادیهای دامنه‌ کوهای قندیل را بمب باران میکردند و در این بمب بارانها به‌ مردم عادی آسیب جدی رسید و در قبال اعتراضات حکومت کوردستان به‌ بمب باران مردم عادی ترکیه‌ هار ترو هار تر میشد و وسعت دامنه‌ بمب بارانها را بیشتر میکرد

 بلاخره‌ 9روز پیش ترکیه‌ حمله‌ زمینی خود را شروع کرد و تا 35 کیلومتر خاک کوردستان پیشروی کرد حکومت کوردستان ضمن محکوم کردن حمله‌ ترکیه‌ اظهار داشت که‌ در جنگ پ ك ك و ترکیه‌ دخالت نخواهد کرد ولی اگر ترکیه‌ به‌ شهروندان کوردستان آسیب برساند بی صدا نخواهند ماند و مقامات ارتشێ و حکومتی ترکیه‌ مرتب اظهار میداشتند تا نابودی کامل پ ک ک در عراق میمانند اوردغان اظهار میداشت اگر برای نابودی پ ک ک 10 سال به‌ ماندن ارتش ترکیه‌ در عراق نیاز باشد این 10 سال را در عراق میمانیم وزیر دفاع ترکیه‌ در کنفرانس خبری خود با همتای آمریکا یی رابرت گیس بر ادامه‌ ماندن ارتش ترکیه‌ تا نابودی کامل پ ک ک اصرار داشت در این 9 روز پ ک ک به‌ مقابله‌ ارتش ترکیه‌ پرداخت و 2 طرف درگیر جنگی سخت شدند

 من در اینجا احتیاجی نمیبینم به‌ آمار کشته‌های که‌ 2 طرف اعلام میکردند اشاره‌ کنم ولی آنچه‌ که‌ معلوم است ترکیه‌ متحمل تلفات سنگینی شد و بعد از 9 روز جنگهای شدید ترکیه‌ نیروهای خود را از کوردستان خارج کرد . و پ ك ك بعد از پایان این جنگ اعلام کرد که‌ به‌ پیروزی رسیده‌ ، و ترکیه‌ اعلام کرد که‌ به‌ عملیات نظامی خود پایان داده .

 به‌ عقیده‌ من صحبت پ ك ك از پیروزی نیروهای آن بر ترکیه‌ بیشتر به‌ واقعیت نزدیک است تا نظر ترکیه‌ پایان عملیات

 معمولأ رسم بر این است که‌ هر نیروی نظامی برای انجام عملیاتی اهدافی را پیش پای خود میگذارد و بعد از پایان عملیات رسیدن به‌ این هدفها را مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار میدهند و اظهار میدارند که‌ به‌ قسمتی یا تمامی آن اهداف رسیده‌ اند اهداف ترکیه‌ از این عملیات نابودی کامل پ ك ك بود آیا ترکیه‌ به‌ این اهداف خود که‌ از زبان تمام مقامات لشکری و کشوری بیان میشد رسیدند ؟

 3 عامل مهم در این جنگ باعث عقب نشینی زود وقت ترکیه‌ از کوردستان عراق بود . پ ك ک با در نظر گرفتن این 3 عامل یا هیچکدام از آن باز طڕف پیروز این جنگ با ترکیه‌ بود .

 1- مقاومت گریلاهای پ ك ك در مقابل ارتش ترکیه‌ و ضرباتی که‌ به‌ آن وارد کرد بخصوص سرنگونی 2 هلکوپتر که‌ آن را از تلویزیون روژ و الجزیره‌ نیز نشان دادند پ ك ك هر گونه‌ پێشروی ترکیه‌ را در این فصل سال سرما سد کرده‌ بود

 2- فشار مردم کوردستان در تمام دنیا و در ترکیه‌ و کوردستان عراق با تظاهراتهای وسیع در کوردستان ترکیه‌ شهرهای. دیاربکر.وان. ماردین . درسیم . بایزید، جۆله‌میرگ. شمزینان.استانبول . آنکارا. ارزروم .و شهرهای کوردستان عراق مثل اربیل ، دهوک ، سلیمانه‌ ، و همچنین کوردهای اروپا و آمریکا این جریان باعث همبستگی عمیق تمامی بخشهاهی سرزمین کوردستان

 شد و ادامه‌ این اشغالگری کم ، کم داشت به‌ قیام تمام ملت کورد در منطقه‌ تبدیل میشد . ترکیه‌ از این ترس داشت بخصوص در کوردستان ترکیه‌ دامنه‌ تظاهرتها وسیعتر شود و کنترل از دست حکومت و ارتش ترکیه‌ خارج شود .

 3- فشار بین المللی .آمریکا، اتحادیه‌ اروپا، عراق ترکیه‌ را زیر فشار قرار داده‌ بودند که‌ هر چه‌ زدتر ترکیه‌ از کوردستان عقب نشینی کند آنها به‌ عینیت در یافته‌ بودند که‌ امکان دارد کنترل از دست همه‌ خارج شود چه‌ بسا حکومت کوردستان ، چون مردم کوردستان مستقلأ بدونه‌ کمک حکومت کوردستان داشتند به‌ گریلاهای پ ك ك کمک میرساندند و نیروهایی از حکومت کوردستان نیز خود را در اختیار پ ک ک قرار میدادند ادامه‌ این اشغالگری بیم آن میرفت تمام نیروی مسلح حکومت کوردستان به‌ پ ک ک ملحق شوند .

 این جریان نشان داد که‌ پ ك ك چند 1000 نیروی مسلح در کوهای کوردستان نیستند بلکه‌ از پشتیبانی وسیع ملت کورد برخوردارند بخصوص در کوردستان ترکیه‌ پ ك ك به‌ عینیت مبارزه‌ مسلحانه‌ را با مبارزه‌ شهری تظاهرتهای وسیع مردمی تلفیق داده‌ و آن بکار میگیرد .

 بنا بر این پ ک ک در این جنگ اخیر با ترکیه‌ قدرتمدتر از پیش گردید و ملت کورد هم اکنون پ ک ک را در این جنگ پیروز میدانند . پ ک ک در چند روز گذشته‌ محبوب میلونها انسان کورد در تمام کوردستان گردیده‌ محبوب تمامی انسانهای که‌ از فاشیزم و زور گویهای ترکیه‌ بیزارند و راه چاره‌ای برای بیرون رفت از بن بست میطلبند ولی با مخالفت ترکیه‌ روبرو بودند .

 با تمام این احوال عقب نشینی ترکیه‌ یک شکست برای ترکیه‌ بود و یک پیروزی تاریخی برای پ ک ک و ملت کورد

 ترکیه‌ راهی به‌ غیر از دیالوگ با پ ک ک و ملت کورد در ترکیه‌ ندارد . و برای حل این معضل باید نمایندگان حکومت ترکیه‌ به‌ دریای مرمری جزیره‌ ای که‌ زندانی ‌ عبدولا اوجلان رهبر

 پ ک ک در آنجا زندانی است بروند و با اوجلان بر سر حل مسله‌ کورد در ترکیه‌ به‌ گفتگو بنشینند ‌

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.