رفتن به محتوای اصلی

"فرهنگ گفتگو" نمونه ای از اطلاع رسانی دموکراتیک
11.11.2007 - 19:52

تا بوده و بوده ، قطب نمای عالم سیاست و به تبعیت آن ارگانها ، انستیتوتها ، و نهادهای سیاسی وسیاست ورزی سیاست ورزان تحت تا ثیرمیدان مقناطیس اطلاعاتی به این یا آن طر ف چرخیده است. از این رو مراکز قدرت، با هر سمت و سوئی که دارند و داشته اند، هرگز از اهمیت عظیم این ابزار نیرومند غافل نبوده اند. رژیم های ضد مردمی، قدرتهای بزرگ، شرکت های فراملیتی و ... همواره ، بعلت امکانات زیاد خود، بیشترین سوء استفاده را از این نرم افزار استراتژیکی برای جهت دادن افکار عمومی و یا توجیه سیاست های خود ، کرده اند. و در این عرصه از عرصه های پیکار همواره رسانه هائی که نخواسته اند سر به آستان قدرت بسایند و یا به انگیزۀ آزادی دوستی خط کشیهای سرخ و سیاه فرقه ای و ایدئولوژیک را زیر پانهاده اند ، از هر طرف زیر فشار بوده اند.

تا آنجا که به ما ایرانیها مربوط میشود، اجاق اطلاعات رسانیمان یا از طرف استبداد دینی و غیر دینی و یا بدیل اپوزیسیونی ایدئو لوژیک و تبار گرای سیاسی آن خفه و خاموش گشته است. آن رسانه هائی هم آزادی که کوشیده اند مشعل راستی و حقیقت را به سهم و در توان خود شعله ور نگاه دارند، نه تنها مورد بی مهری بلکه آماژ کین انحصارطلبان داخل و خارج قدرت سیاسی قرار داشته و دارند.

امروزه با فرو کاستی غم انگیز احزاب و سازمانهای سیاسی و نهاد های مدنی پایدار و همچنین، رونق ارتباتات اینترنتی ، ارگانهای اطلاعات رسانی رژیم به بزرگترین بازیگر این عرصه عمده پیکار تبدیل گردیده اند. امروزه بیشترین نشریات و سایتها و خبر رسانیها ئی که به عنوان منبع اصلی مورد استفااده قرار میگیرند یا آنهائی هستند که بر زمینی روئیده اند که از خاک آن گرفته تا کود رسانی و آبیاری آن محصول ژئوپولیتیک تاریخی انقلاب اسلامی است و آن بخشی هم که در و از این خاک نروئیده است، از جای خود کنده و بازکشت شده و یا ساده تر تسخیر گردیده است. دستگاه های مسئول اطلاعاتی رژیم، به ماهرانه ترین وجهی در آشپز خانه خود ، باب همه سلیقه ها و عقیده ها سوپهای اطاعات و خبر رسانی و .. طبخ میکنند و ، تا آنجا که به داخل مملکت مربوط میشود، در خفه کردن رسانه های متمرد درنگ و تردید نمیکنند.

و اما سیاست رژیم در خارج کشور به گونه دیگر است. این سیاست، آنقدر ابله و ساده نیست که رسانه های واقعاً یا ظاهراً مخالف را به سنا گوی رژیم تبدیل کرده و اثرپذیری آنها را زایل کند. رژیم به بلندگهای مخالفی نیازمند است که در عین مخالفت تحت کنترلش باشند و یا در آن جهتی راه یابند که با اهداف سیاسی رژیم در انطباق تکتیکی یا استرتژیک باشند. یکی ازمحورهای استراتزیک رژیم، در این زمینه، عاری کردن این رسانه ها از سمت گیری باز و دموکرابیک این رسانه ها و یک سویه کردن آنهاست. این امر معآلاً رسانه های ضد رژیم را، به لحاط بار اطلاعات رسانی دموکراتیکشان، در حد همان رسانه های خود رژیم، منهای پشتوانه مالی آنان، تقلیل داده و بل مآل موضوعیت و علت وجودی آنان را از بین میبرد و آنها را به مرگ طبیعی میکشاند.

در این وانفسای اطلاعات رسانی بر من و تو است تا با آنچه در امکان داریم به یاری آن رسانه هائی بر خیزیم که زحمت پیکار را در این شرایط دشوار بر خود هموار کرده و نه تن به رشوه های مستقیم و غیر مستقیم رژیم میدهند و نه حاضرند به ارگانهای رسانه ئی این یا آن جریان تبدیل شوند.

سایت فرهنگ گفتگو ، که براستی و حد اقل تا امروز، در راستای خط این تابلوئی که بالابرده، ایساده است. تا آنجا که من و بسیار دیگر در این چند سال دیده ایم، از آن معدود سایت هائی است که با دشواریهای مالی و غیر مالی جنگیده و از نفس نیفتاده است.

ما ، چه آنانکه در این سایت قلم میزنند و چه آنها که وقت خود را صرف خواندن مطالب نوشته شده میکنند باید کمک کنند تا این سایت و آقای کیانوش توکلی از نفس نیفتند. کیانوش باید پس از ساعتها تاکسی رانی و سر وکله با مشتری بیاید،به جای استراحت، بنشیند و ده ها نوشته یا مقاله را بخواند قبل از اینکه آنها را در سایت بگذارد. به ده ها و شاید صدها اِ ـ میل و یا تلفن جواب دهد و ... . این نه انصاف است و نه میتواند در بلند مدت تاب آورد.

مقداری کمک مالی مختصرمن و تو، باری روی بار ما نمیگذرد ولی به کیانوش این امکان را میدهد که این سایت را اداراه کند.

گر درشهر کس است

یک حرف بس است!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.