رفتن به محتوای اصلی

مصاحبه فرید زکریا با خانم شیرین عبادی در شبکه CNN
20.11.2008 - 12:29

روز یکشنبه گذشته برابر با 26 آبان ماه 1387 شبکه جهانی CNN مصاحبه ای ازخانم شیرین عبادی را پخش کرد که این مصاحبه ، بلحاظ مصاحبه کننده و سئوالاتی که از خانم عبادی کرد و نه بلحاظ جواب های کلیشه وار خانم عبادی که اغلب ما با آن آشنائی داریم ، جالب بود . مصاحبه کننده شخصی است بنام فرید زکریاء که مانند سلمان رشدی که خمینی فتوای قتلش را صادر کرد ، از مسلمانان هندی تبار است و با اسلام و مسائلی که در کشورهای اسلامی و خاورمیانه جریان دارد ، بخوبی آشنا است و نیک می داند که در باتلاق های اسلامی خاورمیانه چه می گذرد .،

 خوب بود که رادیو فردا عین مصاحبه را بدون کم و کاست پخش می کرد نه اینکه بریده هائی از آن مصاحبه را ، ولی این رادیو عمداً بخش هائی را از سخنان خانم عبادی دست چین کرده است .و جای تأسف است که سایت ایران گلوبال

و سایر سایت های طرفدار دمکراسی و حقوق بشر بدون مراجعه به اصل مصاحبه ، از روی رادیو فردا کُپی کرده و مصاحبه ناقص و مُثله شده ای را تحویل خوانندگان خود داده اند. بهرحال اینجانب متن کامل این مصاحبه را در اینجا درج می نمایم تا هموطنان آنرا بخوانند و با مطلبی که رادیو فردا در این زمینه درج کرده است مقایسه کنند.

 

فرید زکریا :

 « بسیاری از مردم بر این عقیده اند که یکی از دشوارترین چالش هائی که اوباما ، رئیس جمهور آینده امریکا با آن مواجه خواهد بود چگونگی روبرو شدن با مسئله ایران است ، کشوری که دخالت هایش در امور داخلی لبنان و عراق و غیره ، مشهود است ، کشوری که دست یابی احتمالی اش به سلاح هسته ای ، تمام همسایگانش را نگران کرده است و کشوری که در عین حال گفته می شود مردم اش مدرنیسم را دوست دارند و خواهان رابطه با امریکا و جوامع دمکراتیک غرب می باشند . برای اینکه بدانیم در این کشور چه می گذرد از یکی از چهره های سرشناس ایران دعوت کرده ایم که به سئوالات ما پاسخ گوید .

 شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل 2003 . شیرین عبادی نخستین ایرانی و نخستین زن مسلمان است که مفتخر به دریافت این جایزه شده است . شیرین عبادی تمام عمر خود را صرف مبارزه برای احقاق حقوق زنان ایران و درهم شکستن بنیادگرائی افراطی در ایران کرده است و به همین خاطر مدتی نیز در زندان اوین زندانی بوده است .

 (س) فرید زکریا - خانم شیرین عبادی عکس العمل شما و نیروی طرفدار اصلاحات در ایران ، در مورد انتخابات امریکا وانتخاب اوباما به ریاست جمهوری امریکا چیست ؟

 (ج) شیرین عبادی – بطور کلی باید بگویم که مردم ایران و من شخصاً خوشحال هستیم از اینکه شخصی به ریاست جمهوری امریکا انتخاب شده است که خواهان جنگ نیست و ترجیح می دهد راه مذاکره و گفتگو را با ایران در پیش گیرد .

 (س) فرید زکریا – برخی از مردم بر این عقیده اند که بنیادگرایان افراطی در ایران ترحیج می داده اند که بجای اوباما ، در انتخابات امریکا ، مک کین به پیروزی می رسید . آیا حقیقت دارد ؟

 (ج) شیرین عبادی - بطور کلی باید بگویم که افراطیون همه جا مثل هم فکر می کنند ، این مسئله در مورد ایران هم می تواند درست باشد .

 (س) فرید زکریا - در امریکا ، خیلی ها و ازجمله اوباما اینطور فکر میکنند که امریکا می بایستی که خیلی پیش از این ها با ایران وارد مذاکره مستقیم میشد ولی برخلاف دسته اول ، دسته دیگری هم هستند که می گویند : حتی اگر امریکا خواهان مذاکره باشد این ایران است خواهان چنین مذاکره ای نیست ، ایران است که آمادگی چنین کاری را ندارد . این دسته می گویند : بنیاد گرایان افراطی ایران اصولاً خواهان مذاکره با امریکا نیستند چون به سود آنان است که این تشنج بین دوکشور وجود داشته باشد زیرا همین تشنج است که سوخت مورد نیاز افراط گری آنان را تأمین می کند ، آیا حقیقت دارد ؟

 (ج) شیرین عبادی – بهترین راه این است که امریکا بدون هیچ پیش شرطی با ایران وارد مذاکره شود . اگر این مذاکرات نتیجه داد که چه بهتر و اگر نتیجه نداد آنوقت همه به مواضع ایران پی خواهند برد و ایران دیگر نخواهد توانست که دراین میان نقش قربانی را بازی نماید .

 (س )- فرید زکریا - در مورد احمدی نژاد ، ما چگونه باید فکر کنیم ؟

 (ج) شیرین عبادی - کافی است که به پاره ای از سخنان و مصاحبه های ایشان گوش دهید تا بفهمید که ایشان چگونه آدمی است .

 (س) فرید زکریا - آیا احمدی در ایران محبوبیت دارد ؟

 (ج) شیرین عبادی – وقتی که آراء احمدی نژاد را با خاتمی مقایسه می کنیم ، می بینیم که 22 ملیون نفر به خاتمی رأی دادند در حالی که احمدی نژاد با 14 ملیون رأی در دور دوم انتخاب می شود . این نشان می دهد که محبوبیت او کمتر از خاتمی است .

 (س) فرید زکریا – از زاویه حقوق زن در ایران و جامعه ای که با یک حکومت دینی اداره می شود ، می بینیم که قوانین اسلامی که همه مبانی قرآنی هم دارند ، نوع رفتار با زنان را در کشور شما تعیین میکنند ، مثلاً در مورد مسئله ارث و یا نحوه نگاه قانون به زنان و حقوق آنان در دادگاه و از این قبیل ، این مسئله و این دوگانگی را چگونه می بینید ؟

 (ج) شیرین عبادی – مثل هر دین دیگری قوانین اسلامی را می توان به صورت های مختلفی تفسیر کرد . ما معتقد به حقوق و احترام زن در اسلام هستیم و من معتقدم که با قرائت درست از اسلام ، ما می توانیم مسائل را حل کنیم . کشورهائی مانند مالزی و مراکش و تونس از اسلام قرائت های خودشان را دارند وآنرا اجرا می کنند البته من به جدائی دین از سیاست معتقد هستم تا سیاستمداران نتوانند از دین سؤاستفاده کنند ولی در کشوری که حکومت دینی با رأی مردم به قدرت رسیده است و حکومت مذهبی منتخب مردم است ما باید قرائت درستی از اسلام ارائه دهیم که این قرائت بتواند با حقوق بشر انطباق پیدا کند و چنین کاری عملی است.

 (س) فرید زکریا - نومحافظه کاران امریکا بر این عقیده اند که اگر رژیم دمکراتیکی در ایران قدرت را بدست گیرد و دمکراسی در این کشور حاکم شود و یک رژیمی که با امریکا دوست باشد ، آنوقت ما با ایران اختلافات اساسی از قبیل تجهیز حزب الله بوسیله ایران و دخالت ایران درمسائل عراق و مسئله سلاح هسته ای ، نخواهیم داشت . آیا فکر نمی کنید که تغییر رژیم ایران ، باعث تغییر در سیاست های داخلی و خارجی ایران گردد ؟

 (ج) شیرین عبادی - من با شما هم عقیده ام ، دمکراسی باعث تغییر در سیاست های داخلی و خارجی کشور خواهد شد ولی این دمکراسی باید از داخل بوجود بیاید .

 (س) فرید زکریا – اگر شما شخصیت معروف و برنده جایزه صلح نوبل نبودید آیا می توانستید آنچه را که امروز در اینجا گفتید ، بگوئید ، آیا هنگام بازگشت به ایران شما را به زندان نمی انداختند ؟

 (ج) شیرین عبادی - بهرحال تعدادی از روزنامه نگاران ، دانشجویان و مخالفان رژیم در زندان بسر می برند ، بله می توانست برای من خطر داشته باشد .

 (س) فرید زکریا – از شرکت شما دراین برنامه تشکر می کنم .

 * شرین عبادی – من هم خیلی متشکریم .

 در مورد سخنان خانم عبادی که در مصاحبه ی خود ، پس از 100 زجر وشکنجه واعدام فرزندان این مرز وبوم در راه آزادی و عدالت اجتماعی ، امروزه به ما نوید می دهد که می خواهد میهن بلا کشیده ما را حداکثر به مالزی و مراکش و توتس تبدیل نماید همان به که سکوت اختیار کنم و قضاوت را به شما بسپارم ولی فقط یادتان باشد چندی پیش که خانم عبادی می خواست در کنفرانسی در مالزی شرکت کند ، دولت مالزی به توصیه جمهوری اسلامی ، به ایشان ویزای ورود به این کشور را نداده بود که موجب اعتراض ایشان به دولت مالزی گردید .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.