رفتن به محتوای اصلی

حمایت بوش از گشایش دفتر شورای آمریکاییان و ایرانیان
06.10.2008 - 14:30

این گزارش با عنوان "بوش از برنامه گروه مطالعاتی آمریکایی برای افتتاح دفتر در ایران حمایت می کند" به قلم رابرت تیت چاپ شده و در آن آمده است که دولت بوش، در اقدامی که به معنی فاصله گرفتن از سیاست سختگیرانه منزوی کردن رژیم اسلامی است، به یک گروه مطالعاتی آمریکایی اجازه داده است تا در ایران دفتر نمایندگی تاسیس کند.

گاردین با اشاره به گزارش احتمال اعزام دیپلمات های آمریکایی برای استقرار در دفتر حفاظت از منافع ایالات متحده در تهران که چند ماه پیش منتشر شد، می نویسد که اجازه به شورای آمریکاییان - ایرانیان برای ایجاد دفتر در ایران همزمان با تصمیم کاخ سفید به کنار گذاشتن طرح تاسیس بخش حفاظت از منافع انتشار می یابد.

به نوشته گاردین، برنامه ایجاد دفتر حفاظت از منافع در تهران به این دلیل در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا لغو شد که این نگرانی وجود داشت که ممکن بود چنین اقدامی به پاداشدهی به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور تندرو ایران تعبیر شود که با مصوبات سازمان ملل برای تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم در این کشور مخالفت ورزیده است.

این روزنامه می افزاید که شورای آمریکاییان - ایرانیان از گروهی از دانشگاهیان و دیپلمات های سابق تشکیل یافته و در پرینستون، نیوجرسی، مستقر است و اداره نظارت بر دارایی های خارجی، وابسته به وزارت خزانه د اری آمریکا، که تماس آمریکاییان با ایران را به منظور حصول اطمینان از رعایت تحریم های ایالات متحده زیر نظر دارد، مجوزی یک ساله به این شورا داده است تا در ایران حضور یابد.Missing media item.

به نوشته گاردین، به نظر می رسد که محمود احمدی نژاد در ملاقات با اعضای ارشد شورا هنگام سفر به نیویورک در ماه گذشته تلویحا حمایت خود را از ایجاد دفتر نمایندگی این موسسه در ایران ابراز داشت.

این روزنامه می نویسد شورای آمریکاییان - ایرانیان، که در سال 1997 تاسیس شد، در جریان سفر آقای احمدی نژاد برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ترتیب ملاقات گروهی از دانشگاهیان و بازرگانان برجسته آمریکایی را با او داد و در حال حاضر، هوشنگ امیراحمدی، رئیس شورا که تابعیت دوگانه آمریکایی و ایرانی دارد، برای کسب مجوز از مقامات ایران در تهران به سر می برد.

مخالفت تندروها

گاردین می افزاید که انتظار می رود تصمیم مقامات ایرانی در مورد درخواست شورا طی چند روز آینده اعلام شود در حالیکه تندروهای جمهوری اسلامی به شدت با چنین درخواستی مخالفت کرده اند و علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز گذشته با توصیف امیراحمدی به عنوان نماینده دست چندم ایالات متحده، خواستار رد درخواست ایجاد دفتر نمایندگی شورا در تهران شد.

به نوشته گاردین آقای بروجردی اظهار داشت که آمریکاییان تا کنون بارها خواستار گفتگو با ایران در سطوح گوناگون شده اند اما این درخواست به دلیل مواضع آنان عملی نشده و بنابراین، دادن اجازه به چنین شخصی [امیراحمدی] برای بازکردن دفتر در تهران با منافع ملی جمهوری اسلامی منطبق نیست.

گاردین می نویسد که در مقابل، شورای آمریکاییان - ایرانیان استدلال می کند که اقدام ابتکاری این نهاد می تواند باعث تسهیل ارتباط بین مقامات دولتی و قانونگذاران دو کشور شود و این روند سرانجام ممکن است به عادی سازی روابط سیاسی بیانجامد.

این روزنامه به نقل از برنت لولیس، مدیر اجرایی شورا، نقل می کند که تقاضای تاسیس دفتر در تهران با پیشنهاد وزارت خارجه ایالات متحده برای ایجاد بخش حفاظت از منافع در تهران ارتباطی ندارد.

آقای لولیس گفته است که لازم است تفاوت بین اقدامات دولت آمریکا و اقدامات شورا به خوبی به ایرانیان منقل شود و می افزاید که اگرچه شورا خواهد توانست خدماتی را ارائه دهد که برای دیپلمات ها و قانونگذاران مفید خواهد بود اما نمی تواند جایگزین بخش حفاظت از منافع محسوب شود.

به گفته مدیر اجرایی شورا، این موسسه پس از استقرار در تهران، خواهد توانست تماس های گسترده ای را ترتیب دهد که هدف اصلی آن کمک به کسانی از هر دو طرف خواهد بود که خواستار گفتگو با یکدیگر هستند.

گاردین یادآور می شود که همین روزنامه در ماه ژوئیه سال جاری خبر احتمال ایجاد نخستین دفتر رابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا در سال های پس از انقلاب را منتشر کرد اما بعدا اعلام شد که دولت آمریکا این طرح را تا پس از انتخابات ریاست جمهوری به حالت تعلیق در آورده است.

به نوشته گاردین، کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته است که این پیشنهاد به طور کامل کنار گذاشته نشده و با توجه به آثار احتمالی آن بر روابط آمریکا با مردم ایران، بررسی خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.