رفتن به محتوای اصلی

آیاجامعه‌ی ایران در این 30 سال تغییرکرده است؟ سه شنبه 29 ژانویه ساعت 21 به وقت اروپای مرکزی
28.01.2008 - 09:34

_ باید دیدمان واقعی باشد. یعنی اینکه یک عده آخوند قرون وسطایی آمده‌اند و جامعه را برده‌اند به قرون وسطا، اصلا چنین چیزی نیست. الان جامعه‌ی ایران نسبت به تمام کشورهای عربی و خاورمیانه، افغانستان که هیچ، الان مدرن‌ترین جامعه‌ی کل کشورهای خاورمیانه است و بسیار بستر مناسبی است برای رشد دموکراسی و اگر واقعا در آن انتخابات آزاد برگزار بشود، سرنوشت می‌رود به سوی دموکراسی.

_اما اینک آقای گنجی خانه خرابی روستائیان و مهاجرت آنها به شهرها را که بدست آوردن کار ولقمه نانی خلاصه می شود مترقی می دانند و من نمی دانم چرا نیروهای چپ لال شده اند وجواب اکبر گنجی را لا اقل در ذکر شده نمی دهند؟

 

مجریان برنامه :

شایان دلیر کردستانی

جهانگیر

کیانوش توکلی

ما دو مقاله از اکبر گنجی و ناصر مستشار را به شرکت کنندگان در اتاق پیشنهاد می کنیم:

 

نظام ایران هر چه هست ارتجاعی نیست

 اکبر گنجی

 

وی افزود: «اول انقلاب، شما اگر به سنت ادبیات چپ نگاه بکنید، موقعی که بحث می‌شد در نزاع‌های اول، تمام گروههای چپ تحلیل‌شان این بود که رژیم جمهوری اسلامی و رژیم ملاها، آخوندها و حزب‌اللهی‌ها، یک مشت آدم فناتیک ارتجاعی هستند که جامعه را می‌خواهند ببرند به سوی قرون وسطا. خب این تحلیل اشتباه بوده و چنین چیزی صادق نبوده و همین تحلیل اشتباه و نادرست خیلی به گروه‌های چپ ضربه زد.

 این را مثلا به عنوان پدیده‌ی ارتجاعی‌ دیدن نادرست است، هم از این جهت که مثلا شما ببینید، این رژیم دانشگاه‌ها را تعطیل نکرده است، فیزیک، شیمی، علوم و اینجور چیزها را اتفاقا خیلی اهمیت می‌دهد و براساس آمار و ارقام هم، اگر شما نگاه کنید، رشد تحقیقات در زمینه‌ی علوم پایه در جمهوری اسلامی خوب بوده است.

 لذا به این جامعه باید دیدمان واقعی باشد. یعنی اینکه یک عده آخوند قرون وسطایی آمده‌اند و جامعه را برده‌اند به قرون وسطا، اصلا چنین چیزی نیست. الان جامعه‌ی ایران نسبت به تمام کشورهای عربی و خاورمیانه، افغانستان که هیچ، الان مدرن‌ترین جامعه‌ی کل کشورهای خاورمیانه است و بسیار بستر مناسبی است برای رشد دموکراسی و اگر واقعا در آن انتخابات آزاد برگزار بشود، سرنوشت می‌رود به سوی دموکراسی. چیزی که هست با زور این جامعه را نگهداشته‌اند. ولی به لحاظ تحولاتی که در بطن جامعه به صورت تحولات ساختاری صورت گرفته است، اصلا آن چه در عراق، افغانستان، مصر امکان پذیر است، در جامعه ایران امکان‌ناپذیر است.»

 اکبر گنجی در مورد سوژه‌های مورد بحث روشنفکران دینی در ایران درباره‌ی دین و اینکه چنین آزادی‌های بیانی در مورد مسایل دینی در هیچ کشور عربی و خاورمیانه‌ای وجود ندارد، گفت: «بحث‌هایی که در ایران توسط آن کسانی که اسم خودشان را گذاشته‌اند روشنفکران دینی طرح می‌شود، نوع این مباحث را اگر شما در کشورهایی مثل مصر یا عربستان بزنید، سریع اعدامتان می‌کنند. این نشان می‌دهد که در سطح و بطن این جامعه تحولاتی صورت گرفته است که نمی‌شود اینها را نادیده گرفت و آدم یک تصویر کاملا قرون وسطایی و عقب‌مانده از جامعه‌ی ایران بدهد. این واقعیت ندارد.»

 جامعه‌ی ایران بعد از این سی سال انقلاب تغییر کرده، خیلی تغییر کرده است. ما نمی‌توانیم چون با جمهوری اسلامی بد هستیم تحولات جامعه را نبینیم. بنده با این دولت بدم و معتقدم باید یک نظام کاملا سکولار جمهوری تمام عیار بیاید توی این مملکت، برای این هم دارم مبارزه می‌کنم. ولی نمی‌شود چون ایده‌ی من این است، جامعه را نبینم. در این جامعه پیشرفت‌های گوناگونی صورت گرفته است. من به انقلاب ایران خیلی ایراد دارم، ولی این انقلاب مردم را به عنوان «ایجنت» آورده است توی تاریخ. چرا این را نمی‌بینیم؟

  

وقتی افراد چهره واقعی خود را نشان می دهند؟

ناصر مستشار:

 

اما آقای گنجی همه این مقاومت هائی که جامعه از خود نشان داده است وهمچنان بسوی علم تلاش می ورزد را به حساب ارتجاعی نبودن رژیم اسلامی می گذارد تا ثابت نماید حکومت حاکم برایران هرگز مانع پیشرفت وترفی در جامعه ایران نبوده است اما نمی گوید که جامعه ایران مستقل از حاکمیت در تکاپوی بدست آوردن علم وترقی است .آخوند ها اولین قشری را که دشمن خود می دانستند ،زنان جامعه ایران بودند که بلافاصله به سراغ زنان رفتند وتا کنون بیشترین سرکوب ها ومحرومیت ها را در حق آنها روا داشته اند.حجاب اجباری زندانی است برای زنان که به آنها تحمیل شده است اما از نظر گنجی همه اینها ارتجاعی محسوب نمی شود؟ آقای گنجی ادعا می کند که شهر نشینی 70 درصد شده است واین نشانه ترقی حکومت و نظام اسلامی می باشد ولی نمی گوید اگر شهرنشینی ومهاجرت روستائیان به شهر ها نسبت به دوره قبل از انقلاب بالا تر رفته است ،بخاطر فقر و فقدان کار و امکانات رفاهی وتحصیلی می باشد نه چیز دیگر! در دوره قبل از انقلاب ارتجاعی واسلامی همه چپ ها مهاجرت روستائیان به شهرها را نتیجه اصلاحات ارضی شاه ارزیابی می نمودند و آنرا همواره محکوم می نمودند اما اینک آقای گنجی خانه خرابی روستائیان و مهاجرت آنها به شهرها را که بدست آوردن کار ولقمه نانی خلاصه می شود مترقی می دانند و من نمی دانم چرا نیروهای چپ لال شده اند وجواب اکبر گنجی را لا اقل در ذکر شده نمی دهند؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.