رفتن به محتوای اصلی

تاثیر انتخابات آمریکا در انتخابات ایران! سه شنبه 5 فوریه ساعت 21
04.02.2008 - 09:34

سه شنبه 5 فوریه ساعت 21 به وقت اروپای مرکزی

مجریان برنامه :

جهانگیر

شایان

دلیر کردستانی

کیانوش توکلی

مقالات پیشنهادی:

بازگشت به صفحه اول چاپ مطلب

 

سام قندچی

 کلينتون-اوباما و ايران

 

فردا روزي است که به سه شنبه سرنوشت ساز در آمريکا مشهور است چرا که معمولاً در اين روز تعداد زيادي از ايالات آمريکا انتخابات مقدماتي رياست جمهوري خود را انجام ميدهند و سرنوشت انتخابات آتي تا حد زيادي مشخص ميشود. هدفم در اين نوشتار پيش بيني نتايج انتخابات فردا نيست و بحثم در اين مورد است که بخاطر جايگاه آمريکا در اقتصاد و سياست جهان چه موضعي در انتخابات سال 2008 ميتواند به دنيا بيشترين منفعت را برساند.

به عقيده من آنچه در انتخابات 2008 براي يک کانديدا ميتواند خط مشي اقتصادي درست باشد بيشترين تأثير را نه تنها برروي اقتصاد آمريکا بلکه برروي اقتصاد گلوبال خواهد داشت. معهذا معتقدم نتايج اين انتخابات بر روي موضع نامزدان انتخاباتي درباره جنگ عراق تعيين خواهد شد و نه بر مبناي موضع آنها درباره اقتصاد.

 فردا روزي است که به سه شنبه سرنوشت ساز در آمريکا مشهور است چرا که معمولاً در اين روز تعداد زيادي از ايالات آمريکا انتخابات مقدماتي رياست جمهوري خود را انجام ميدهند و سرنوشت انتخابات آتي تا حد زيادي مشخص ميشود. هدفم در اين نوشتار پيش بيني نتايج انتخابات فردا نيست و بحثم در اين مورد است که بخاطر جايگاه آمريکا در اقتصاد و سياست جهان چه موضعي در انتخابات سال 2008 ميتواند به دنيا بيشترين منفعت را برساند.

 به عقيده من آنچه در انتخابات 2008 براي يک کانديدا ميتواند خط مشي اقتصادي درست باشد بيشترين تأثير را نه تنها برروي اقتصاد آمريکا بلکه برروي اقتصاد گلوبال خواهد داشت. معهذا معتقدم نتايج اين انتخابات بر روي موضع نامزدان انتخاباتي درباره جنگ عراق تعيين خواهد شد و نه بر مبناي موضع آنها درباره اقتصاد.

 وقتي به دو کانديداي پيشتاز جمهوريخواه نگاه ميکنم، جان مک کين هيچ استرانژي تازه اي نسبت به دولت کنوني بوش ارائه نکرده است. در مقايسه «ميت رامني» درک خوبي از سکتور فراصنعتي اقتصاد دارد و سالهاست که سرمايه گذار موفقي در آن سکتور اقتصادي است.

 معهذا بنظر نميرسد که آقاي رامني بتواند برنده نامزدي از سوي حزب جمهوريخواه شود و بنظر ميرسد که جان مک کين نامزد نهائي آن حزب شود. چنان نتيجه اي به اين معني خواهد بود که موفقيت کمپ جمهوريخواهان در اين انتخابات به نفع اقتصاد نو که از سال 2000 لطمات زيادي خورده است نخواهد بود و مناطقي نظير «سيليکان ولي» در کاليفرنيا وضع چندان بهتري از آنچه در گذشته درباره بحران سال 2001 نوشتم پيدا نخواهند کرد و اين در حالي است که دوباره صف هاي بيکاران در سن حوزه در کاليفرنيا در حال طولاني تر شدن است.

 http://www.ghandchi.com/500-FuturistIran.htm

 از سوي ديگر در سمت دموکرات ها، باراک اوباما کانديدائي است که درک بهتري از جامعه فراصنعتي و نقطه انفصالي دارد يعني تحولي که ري کورزويل آينده نگر برجسته مدت هاست بحث کرده و نشان داده است که صد سال آينده در قرن بيست و يکم معادل 20000 سال خواهد بود و اينکه اين تحول چه نتايجي براي بشريت خواهد داشت.

 http://www.singularity.com

 جالب است که حتي آقاي رامني کانديداي جمهوريخواه که خود سرمايه گذار ونچر است ديدگاهش از اقتصاد 10 سال آينده بسيار به ديدگاه آقاي کورزويل درباره آنچه ما در قرن 21 با آن مواجه هستيم نزديک است، هر چند کل پلاتفرم آقاي رامني در تطابق با ديدگاه اقتصادي اش نيست.

 در مقايسه آقاي اوباما بيشتر و بيشتر کوشش کرده است تا راه هائي بيابد که بشود بين جامعه کنوني و دورنمايي که در برابرآينده بشريت در اين قرن قرار دارد، پلي بزند.

 معهذا اگر جان مک کين نامزد حزب جمهوريخواه براي انتخابات 2008 بشود، به عقيده من هيلري کلينتون شانس بهتري براي پيروزي دارد تا باراک اوباما.

 همانطور که اشاره کردم هرچند خط مشي اقتصادي را موضوع کليدي براي آمريکا و همه جهان در اين برهه از تاريخ ميبينم، وليکن بعقيده من جنگ عراق فاکتور تعيين کننده در اين انتخابات خواهد بود. اگر اينطور جلو برود کسانيکه از جنگ در عراق حمايت نميکنند، براي هر نامزد دموکرات رأي خواهند داد، چه کلينتون باشد و چه اوباما، در صورتيکه آنها که بر حسب وضعيت از جنگ دفاع ميکنند، ممکن است رأي خود را بشکنند اگر در سوي دموکراتها هيلري کلينتون حضور داشته باشد، در صورتيکه اگر اوباما باشد، با مک کين خواهند ماند، چرا که چه بهتر و چه بدتر، آقاي اوباما با ديnکاه خروج از جنگ عراق به هر قيمت شناخته شده است در صورتيکه خانم کلينتون آنگونه ديده نميشودT و بسياري که در رابطه با جنگ عراق موضع محافظه کارانه دارند ممکن است به خانم کلينتون رأي دهند.

 هر چند گزينه کلينتون شانس بيشتري از گزينه اوباما براي شکس دادن مک کين دارد ولي بنظر من گزينه مشترک کلينتون-اوباما بهترين گزينه براي انتخابات 2008 است. فکر ميکنم چنين گزينه اي نه تنها شانس بيشتري براي پيروزي دارد بلکه ميتواند يک خط مشي اقتصادي آينده نگر را به پيش ببرد تا آنکه در کلاف سردرگم سياست هاي اقتصادي قديمي که به توسعه اقتصاد فراصنعتي لطمات شديدي زده است، در جا زده شود.

 حتي وقتي در کره جنوبي فيبر نوري در مايل آخر به خانه ها کار گذاشته شده است، در آمريکا هنوز دسترسي به اينترنت راه زيادي دارد تا ;i به چنين زيربنائي برسد که لازمه آنچه اينترنت2 خواند ه ميشود (يعني اينترنت جديد) است. وقتي مدارس ميتوانند کتابها را آنلاين ارائه کنند، مدارس دولتي آمريکا هنوز مثل دوران پيش از اينترنت کار ميکنند و کوله پشتي هاي دانش آموزان سنگين تر ميشوند وقتي حتي بسياري کشورهاي کمتر توسعه يافته بيشتر از اينترنت در سيستم آموزش عمومي خود بهره ميبرند تا آمريکا و مسائل ديگر عدالت اجتماعي را نيز در گذشته مفصلاً بحث کرده ام و نيازي به تکرار نيست.

 http://www.ghandchi.com/265-EconJustice.htm

 ***

 اين مقاله با اين هدف بود که ايران را در رابطه با انتخابت رياست جمهوري آمريکا بحث کند در صورتيکه درباره موضوعاتي که نه تنها مشخصاً ذر آمريکا بلکه تأثير گلوبال دارند را بحث کردم. چرا؟ به اين خاطر که روشن بگويم اگر آمريکا خط مشي درستي در اين انتخابت در رابطه با موضوعات گلوبال در پيش نگيرد ميتواند به همه جهان و از جمله به ايران و ايرانيان لطمه وارد شود.

 معهذا بايستي نظرم در رابطه با برخورد هيلري کلينتون و باراک اوباما در رابطه با جمهوري اسلامي ايران و مردم ايران را بحث کنم. به عقيده من خانم کلينتون موضع درستي گرفت وقتي که به تحريم سپاه پاسداران رأي داد در عين آنکه از موضع حمله نظامي به ايران دفاع نکرد. به عبارت ديگر عدم دفاع از حمله نظامي عليه ايران که ديدگاه خود من هم ميباشد، به معني کنار آمدن با تروريسم جمهوري اسلامي و سعي در خشنود کردن آن نيست.

 ضد جنگ بودن فقط به معني متوقف کردن هر گونه حمله نظامي به ايران نيست بلکه همچنين به اين معني است که هرگونه فروش تسليحات توسط روسيه، چين يا هر کشور ديگري به ايران نيز بايد متوقف شود. بسياري از لابي گران جمهوري اسلامي تلاش ميکنند تا از احساسات ضد جنگ براي کمک به جمهوري اسلامي جهت بيشتر مسلح کردن خود بهره برداي کنند. درصورتيکه چنين رويدادي نيز خطر جنگ را افزايش ميدهد. رئيس جمهور آينده آمريکا نه تنها بايستي چنين توسعه نظامي را متوقف کند بلکه بايد بداند که با جمهوري اسلامي بايستي خيلي جدي در عرصه حقوق بشر روبرو شود.

 مضافاً آنکه شرط حقوق بشر ديگر براي مبناي مناسبات دموکراسي هاي غربي و کشورهاي ديگر دموکراتيک با حمهوري اسلامي کافي نيست، و امروز هر دولت مترقي بايستي از جنبش دموکراسي خواهي مردم ايران براي ايجاد دولت سکولار دفاع کند. دولت مذهبي در ايران توسط جنبش مدني زنان، دانشجويان و دانش آموزان، معلمان، ;کارگران، گروههاي اتنيک و ديني، و تمام گروه هبندي هاي اجتماعي که در جنبشي مسالمت آميز براي خواستهاي مدني بوجود آمده اند، به چالش کشيده شده است. اين مجنبش بايستي توسط هر دولت و سازمان دموکراتيک وقتي به ايران برخورد ميکنند، مورد حمايت قرار گيرد. جمهوري اسلامي ايران بايد برود.

  

بهروز خلیق

 علیه فرمایشی کردن انتخابات به اعتراض برخیزیم!

 

ولی فقیه، سپاه پاسداران و راست افراطی می‌خواهند مجلس دست‌پخت خود را تشکیل دهند. اگر آنها با اعتراضات وسیع روبرو نگردند، برنامه خود را پیش خواهند برد. زمان آن است که علیه انتخابات فرمایشی، علیه رد صلاحیت‌ها و در دفاع از برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و سالم صدای اعتراض را بلند کرد و اجازه نداد که جریان حاکم نقشه خود را پیاده کند. اعتراض‌هايی که اخیراً توسط فعالین سیاسی و برخی احزاب صورت گرفته است، نشان می‌دهد که این ضروت درک شده است. باید این صدا را تقویت کرد.

 در جمهوری اسلامی انتخابات همواره غیر دمکراتیک بوده و امکان حضور و شرکت برای نیروهای اپوزیسیون، سازمان ها و احزابی که طبقات اجتماعی و گروه های مختلف جامعه را نمایندگی می کنند، وجود ندارد. کارکرد انتخابات در جمهوری تنها ناظر بر جریان های درون حکومتی بوده و محل چالش آن ها به حساب می آمد. انتخابات امکان می داد که ارگان های انتخابی بین جناح های حکومتی دست به دست گردد و راه رسیدن به قدرت برای آن ها باز باشد. در مواقعی هم ـ همانند انتخابات دوم خرداد ـ این امکان برای گروه های اجتماعی فراهم می آمد که از شکاف های موجود در درون حکومت بهره جسته و بر روند انتخابات تاثیر بگذارند، به کاندیداهای حکومت "نه" بگویند و به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند.

 از این زاویه انتخابات در جمهوری اسلامی تفاوت هائی با انتخابات در دوره محمد رضاشاه داشت. در زمان شاه انتخابات مجلس جنبه فرمایشی داشت و از هرگونه خصلت دمکراتیک و رقابتی تهی بود.

 انتخابات در جمهوری اسلامی هم با روی کار آمدن جریات توتالیتر در این راستا سیر می کند. جریان توتالیتر که بر نهادهای قدرت از جمله بر قوه مجریه و مقننه چنگ انداخته است، می خواهد انتخابات غیردمکراتیک را که محل حل و فصل منازعات سیاسی جناح های حکومتی است، همانند دوره شاه به انتخابات فرمایشی تبدیل کند.

 رد گسترده صلاحیت کاندیداهای مجلس نشان می دهد این جریان در صدد است انتخاباتی را برگزار کند که در آن تنها جریان اصولگرا در صحنه باشد و از صندوق های رای همانند زمان محمدرضا شاه لیستی بیرون بیآید که قبلا در پشت درهای بسته تنظیم شده است.

 

لیست جبهه متحد اصول‌گرایان

 برای جریان توتالیتر انتخابات دوره هشتم مجلس از اهمیت زیادی برخوردار است. این جریان که تصور می کرد صاحب 17 میلیون رای است، در انتخابات شورای محلی از ائتلاف با راست سنتی سرباز زد و راسا وارد کارزار انتخاباتی شد و شکست خورد. این بار توهمات جریان توتالیتر نسبت به موقعیت خود در جامعه فرو ریخته است.

 بهمین خاطر برای تضمین پیروزی خود از یکسو از ابتدا وارد ائتلاف با راست سنتی شده و در تشکیل جبهه متحد اصولگرایان شرکت جسته و از سوی دیگری به تسویه گسترده رقبای اصلاح طلب و کاندیداهای مستقل دست یازیده است تا بدین ترتیب:

 1 ـ رقابت بین دو جریان راست در انتخابات شکل نگیرد تا رای دهندگان مجبور به انتخاب بین دو جریان راست نشوند؛

 2 ـ کاندیداهای مستقل و اصلاح طلبان را بطور گسترده حذف نمود تا انتخابات به صحنه رقابت میان اصلاح طلبان و اصولگرایان تبدیل نگردد؛

 3 ـ نتیجه انتخابات از قبل معلوم باشد تا مبادا از صندوق های رای ترکیب دیگری بیرون آید.

 دو جناح حکومتی که زیر عنوان اصولگرایان فعالیت می کنند از ماه ها قبل یک هیات شش نفره مرکب از نمایندگان سه جریان تشکیل دادند(طرفداران احمدی نژاد، جمعیت موتلفه و دستجات همسو با آن و ایثارگران). هر یک از این جریان ها دو نفر نماینده در این جمع دارند. هیات ۵ نفره دیگری هم از زعمای آن ها تشکیل شده بود تا در صورت به اختلاف برخوردن هیات اول به هیات دوم مراجعه صورت گیرد تا اختلافات را حل کند و یا به داوری و قضاوت به نشیند.

 در درون هیات چانه زنی برای گرفتن سهم بیشتر در چند ماه گذشته جریان داشت. هیات تا کنون روی لیست 23 نفره برای تهران توافق کرده و در روزهای آتی هم آن را تکمیل خواهند نمود. اما آن ها در این مدت حتی حاضر نشدند مردم را در جریان کشاکش های خود قرار دهند تا مشخص شود که چه تفاوت برنامه ای بین جناح های درون اصولگرایان بر سر مسائل پر اهمیت همانند سیاست خارجی، بحران هسته ای و مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد.

  

رد گسترده صلاحیت‌ها

 رد گسترده صلاحیت کاندیداها در دوره های قبل توسط شورای نگهبان و هیات های نظارت وابسته به آن انجام می گرفت. این بار جریات توتالیتر پیشقدم شده و کار شورای نگهبان را تسهیل نموده و هزینه رد صلاحیت ها را متقبل گشته است. رد گسترده صلاحیت ها توسط هیات های اجرائی صورت گرفته است. این هیات ها توسط فرمانداری ها انتخاب می شوند. فرماندارها هم برگزیده وزارت کشور هستند. وزارت کشور هم در اختیار نظامی ها و امنیتی ها است.

 بعد از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد، سپاه بیشترین کادر خود را وارد این وزارتخانه کرد. اکثر استاندارها و فرماندار ها برگزیده سپاه هستند. از این رو می توان گفت که سپاه پاسداران در رد صلاحیت کاندیداها بیشترین نقش را دارد.

 از مدت ها قبل 50 تن از فرماندهان سپاه برای شرکت در انتخابات از سپاه استعفا داده اند. بدون تردید استعفای آن ها به خواست فرماندهان بالای سپاه صورت گرفته است. در دوره قبلی هم تعدادی زیادی از فرماندهان سپاه از سپاه استعفا داده و در انتخابات مجلس شرکت کرده و به مجلس راه یافتند.

 

ضرورت اعتراص به فرمایشی کردن انتخابات مجلس

 آنچه می توان گفت ولی فقیه، سپاه پاسداران و راست افراطی می خواهند مجلس دست پخت خود را تشکیل دهند. اگر آن ها با اعتراضات وسیع روبرو نگردند، برنامه خود را پیش خواهند برد. زمان آن است که علیه انتخابات فرمایشی، علیه رد صلاحیت ها و در دفاع از برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و سالم صدای اعتراض را بلند کرد و اجازه نداد که جریان حاکم نقشه خود را پیاده کند. اعتراض هائی که اخیرا توسط فعالین سیاسی و برخی احزاب صورت گرفته است، نشان می دهد که این ضروت درک شده است. باید این صدا را تقویت کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.