رفتن به محتوای اصلی

بخر، بخوان و نظر بده!
13.08.2013 - 19:18

دوست بسیار عزیزی، اثری بی‌نهایت ارزنده منتشر کرد و در پیامی به من نوشت: « احد عزیز! کتاب تو اینجا پیش من است. اگر آدرست رو بنویسی برایت پست می‌کنم.» به دوستم می نویسم: «ممنون نازنین! من مخالف پخش مجانی آثار فرهنگی، هنری و ادبی هستم. من خودم آن را تهیه می کنم.

شوربختانه جو غالب بر محیط فرهنگی ما طوری است که دوست من نمی تواند مطمئن باشد، وقتی یکی از عزیزترین دوستانم، با زحمات و تلاشی طاقت فرسا، اثری بغایت ارزنده منتشر می کند، من دوستش که به فرهنگ، ادب و هنر میهن‌مان نیز علاقه‌مندم اثرش را که به‌خوبی در رسانه‌ها معرفی شده است، می‌خرم.

ما، برای اعتلای فرهنگ، ادب و هنرمان باید این جو را بشکنیم. ما باید آثار فرهنگی، ادبی و هنرئی که منتشر می‌شوند را، بخریم، بخوانیم و با صدای رسا راجع به آن نظر بدهیم.

 

چرا باید بخریم؟

دلایل خرید آثار هنری را با این پرسش‌ها شروع می کنم:

یک آن تصور کنید، آخر این ماه کار فرمایت حقوق ترا پرداخت نکند. چقدر احساس اجحاف می کنی؟

از نویسنده و هنرمند بگذریم، آنها از خورد و خوراک خانواده و تفریح بچه‌هایش می زنند و اثری را که ماه‌ها و یا سال‌ها روی آن کار کردند را منتشر می‌کنند. دست اندر کاران فرهنگی هنری ما چگونه اقتصاد مراکز تولید و توزیع آثار هنری را بگردانند؟

هیچ ناشری توان و اطمینان انتشار کتابهای فارسی را ندارد. کتابهای فارسی به خرج نویسندگان و مترجمان چاپ می‌شوند. آیا بی‌انصافی نیست که نویسنده را مجبور کنیم، اثرش را با خرج خود چاپ کرده، مجانی برای ما پست هم بکند؟

تو با امتناع از دریافت اثر هنری به عنوان هدیه از خالقش، با خودداری از کپی غیرقانونی، و با خریدن کتاب، سی.دی، رفتن به کنسرت و رفتن به تئاتر، نویسنده و ناشر و توزیع کننده آثار فرهنگی هنری را در ادامه کارشان کمک می‌کنی. این خود یک اقدام بزرگ فرهنگی هنری و شرکت در روند آفرینش هنری است.

 

چرا باید بخوانیم؟

ما با خواندن، شنیدن و دیدن آثار هنری نه تنها سطح فرهنگی و هنری خود، خانواده و جامعه‌مان را ارتقاء می بخشیم، بلکه با این پیام به هنرمندان که آثارشان با آغوش باز پذیرفته می‌شود، به آنها توان، انگیزه و الهام می بخشیم و با این کار در روند خلاقیت میهن ما سهیم می‌شوید.

 

چرا باید نظر بدهیم؟

فرض کنید نویسنده‌ای یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای منتشر کرد. هر ۱۵ صفحه نوشته تقریبن معادل یک ساعت گفتار است. این به این معنی است که نویسنده حدود ۲۰ ساعت با ما حرف زد. آیا بی‌ادبی نیست با کسی که بیست ساعت با ما حرف زد، حتی یک سطر برایش ننویسیم؟

نظردادن و انتقادات، پیشنهادات و بازخورد (feedback) هم برای خوانده مفید است، هم برای خالق آثار هنری راهگشاست. خواننده با بازخورد از حالت مصرف‌کننده منفعل در می‌آید و دقیق و خلاق می‌شود. برای خالق اثر این نظرات بسیار سازنده است و نه فقط تشویق می‌شود بلکه در رشد و تکامل هنری او نیز نقشی بنیادین دارد. این کار در عصر رسانه‌های اجتماعی چندان دشوار نیست.

*****

بدون حمایت همه‌جانبه از هنرمندان و زحمتکشان عرصه فرهنگی، هنری و ادبی، بدون خریدن، خواندن، شنیدن و تماشا کردن آثار آنها، بدون تشویق و نقد و نظر دادن راجع به کار آنها، شکوفائی فرهنگ و هنر ما میسر نیست.

نازنین! این گره فقط با دست تو گشوده می شود. از همین امروز اثر هنرمند محبوبت را از نزدیکترین مغازه بخر و یا در فروشگاه اینترنتی سفارش بده.

 

احد قربانی دهناری

 (۱۳ ژوئن ۲۰۱۳) ۲۲ مرداد ۱۳۹۲

گوتنبرگ

ahad.ghorbani@gmail.com

http://ahad-ghorbani.com/

http://www.facebook.com/ahad.ghorbani.dehari

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

احد قربانی دهناری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.