رفتن به محتوای اصلی

اما گویا این تحلیل به مذاق گردانندگان بی بی سی خوش نیامده است
06.07.2008 - 12:21

آیدین تبریزی

برنامه هسته‌ای؛ ایران باز هم در پی راه حل میانه؟

تحلیل های آقای احمد زیدآبادی از جمله دقیق ترین و سنجیده ترین تحلیلهای داخلی در مورد پرونده هسته ای است. آقای زیدآبادی نه مثل عده ای در برابر هر خبر ناخوش آیندی همه چیز را تمام شده می داند و نه با انتشار یک واکنش مثبت از سوی طرفین آن را مساوی حل مساله و به توافق رسیدن طرفین می داند. در تحلیل جدید هم برخلاف خوش باوریهای عجولانه عده ای، بر اساسی بودن شرط تعلیق غنی سازی برای غربیان تاکید می کند و بدون پاسخ صریح به آن، حل مساله را غیر ممکن می داند. اما گویا این تحلیل به مذاق گردانندگان بی بی سی خوش نیامده است و برخلاف روال معمول، آن را تنها در صفحه داخلی ایران منتشر کرده اند و در صفحه نخست قرار نداده اند تا افرادی که تنها صفحه اول را می خوانند آن را نبینند!؟

باید دقت کرد که باتوجه به سه قطعنامه محکومیت در شورای امنیت، جمهوری اسلامی به عنوان یک عضو خاطی جامعه بین الملل شناخته می شود و هیچ گاه بی دلیل مشوقی برای عضو خاطی در نظر گرفته نمی شود چون چنین رفتاری همه را تحریک خواهد کرد تا برنامه هسته ای به راه اندازند و از 5+1 بسته تشویقی دریافت کنند!؟ بسته پیشنهادی دقیقا تنها در قبال چشم پوشی دائمی و قابل اثبات از غنی سازی اورانیوم و برچیدن کامل تاسیسات مربوطه به ایران پیشنهاد شده است و خیلی ابلهانه است که کسی فکر کند هم می توان بسته پیشنهادی را گرفت و هم غنی سازی را ادامه داد!؟ این به آن معنی است که با وجود پی گیری مخفیانه تحقیقات هسته ای به مدت 18 سال نه تنها حق غنی سازی را به ایران بدهند بلکه بابت این موفقیت! جایزه هم به او بدهند!؟

اگر قرار بود حق غنی سازی را به ایران بدهند که دیگر بحثی وجود نداشت و دیگر بسته پیشنهادی و مشوق ها چه معنایی دارد؟ فکر نمی کنم درک این مساله ساده آنقدرها هم پیچیده باشد که وقتی غربی ها از بسته مشوق ها و مذاکرات صحبت می کنند منظورشان بحث بر روی یک سری مشوق ها در قبال برچیدن کامل و دائم غنی سازی در ایران است و منظور از مذاکره چانه زدن بر روی قیمت مورد درخواست ایران برای چشم پوشی از غنی سازی است درست مثل کره شمالی که در قبال چشم پوشی از غنی سازی قول دادن نفت و گاز را به آنها دادند.

منظر جاوید

جناب حبیب تبریزیان گرامی!

بنظر من مقولاتی از این دست که شخصی در اپوزیسیون؛ از مواضع سیاسی حکومت دفاع می کند . چیز تازه ای نیست . نسل ما بخوبی آگاه است که در گذشته نه چندان دور کیانوری ها منافع استراتزیک حزب خود و شوروی را همراه با شعارهای "مرگ بر امریکا" و دفاع از زحمتکشان خمینی ارزیابی می کردند. تحولات سیاسی انقدر سریح بود که پس از سه سال حزب توده و فدائیان اکثریت خود قربانی سیاست های خود شدند. نه ایران مورد حمله امریکا قرار گرفت نه اتوبوس ؛ برق اب مجانی شد اما اخوند ها از حوزه علمیه راهی کاخ ها شدند وضع مردم هزار بار بد تر از گذشته شد . حا ل حکایت این ارش گرگین شده است ایران پرستی ایشان بر سطلنت پرستی او ارجعیت دارد . بنظر من آغاز چنین برخورد هایی از دکتر داریوش همایون آغاز شد . گرگین بازی را با خراب کردن اپوزیسیون از چپ تا راست اغاز کرد و در این نقد رادیکالیسم را یدک کشید و او بیش از همه علیه داریوش همایون و حزب مشروطه مطلب نوشت . بهر حال بایستی نظرات ارش گرین ها را به نقد کشید وگرنه از راوابط پنهان این و ان نمی شود بجایی رسید .

بهروز ستوده

پاسخی به دکتر گلمراد مرادی

قابل توجه آقای کیومرث نویدی. جواب سئوالی که شما از من کرده بودید در این نوشته ی آقای عرفان قانعی فرد نهفته است . امیدوارم که شما و همفکرانتان آنرا بدقت نه یکبار که چند بار بخوانید که این آوای نسل جوان و خردجوی ایران است .نسلی که خود را از دایره تقلید و مرید ومرادی بیرون کشیده است و رّد پای اش را می توانید در جنبش های زنان،کارگری ،دانشجوئی ، معلمی ، اقوام و....مشاهده کنید.هشدارید و به "راسیست و شوونیست فارس و صادر کننده حکم اعدام اقوام" متهم اش نسازید که نمادی از نسل جوان و خرد ورز ایران است .

کمانگر

انسان که از بی طرفی حرف می زند، باید آن را رعایت کند!

همانگونه که دکتر مصدق برای پیشبرد اهداف بزرگش با حزب توده و شوروی و اخوندها متحد بود قاضی محمد و دکتر قاسملو نیز چنین بودند و این اساس کار سیاسی است که دشمن دشمن تو دوست توست اما این بدان مفهوم نیست که جریان مصدقی یا حزب دموکرات را شوروی تاسیس کرد بلکه تنها در مقطعی متحد شوروی بودند چنانکه امروز متحد امریکا هستند یافتن متحدان مقطعی سیاسی برای پیشبرد اهداف اساس فعالیت سیاسی است و به مفهوم وابستگی نیست اما اقای دکتر مرادی باید بدانند که عرفان قانعی فرد یک بازیچه ساده لوح بیش نیست!

آیدین تبریزی

«سیستم فدرال بدون اسم!» در بریتانیا

بحث فدرالیسم حتی در کشورهای پیشرفته ای مثل بریتانیا هم هنوز بحثی داغ است و محافظه کاران انگلیسی همچنان در برابر تغییرات ضروری در سیستم سیاسی کشورشان مقاومت می کنند و جالب این است که این مقاومت به ضرر خود انگلیسی ها تمام شده است! چون انگلستان تنها بخش بریتانیای کبیر است که مجلس و دولت ایالتی ندارد و با اعطای خودمختاری به سایر بخشها، انگلیسی ها حق اظهار نظر در امور داخلی آنها را ندارند ولی در مقابل مثلا اسکاتلندی ها می توانند در امور داخلی انگلستان حق رای داشته باشند که باعث تبعیض بر علیه انگلیسی ها شده است که 90 درصد جمعیت را هم دارند! همه اینها ناشی از هراس از نام فدرال در میان انگلیسی هاست که آنها را از داشتن مجلس و دولت ایالتی محروم کرده است!؟ این در حالیست که سیستم سیاسی بریتانیا در قبال سایر بخشها عملا فدرالی است بدون آنکه نام فدرال داشته باشد و در این میان فقط انگلستان از حق داشتن مجلس و دولت ایالتی محروم شده است.

كاوه

ظهور امپراتوری نوین روسیه و خطر تجزیه ایران

نوشته ايد : "ایران و ایرانیان در مبارزه جهانی با فاشیسم از خود، خود گذشتگی های فراوانی بخرج دادند" حتما مطلع هستيد كه در خلال جنگ جهاني دوم در ايران حكومت فاشيستي رضا خان در جريان بوده است واز بين رفتن اين حكومت هم به دليل نزديكي او با آلمانها يعني همان فاشيستها و خيانت به دايي بزرگ خود انگليس بود كه با گوش مالي شديد كشور هاي متفق مواجه گرديد والبته چوب آن را هم ملت هميشه بدبخت ايران خورد ..

... در ضمن روسيه موجب تجزيه آذربايجان نشد و اين فرقه دمكرات بود كه با كمك تعدادي روشنفكر آذربايجاني سعي در التيام زخمهاي آذربايجان به جا مانده از سياستهاي فاشيستي رضا خان و عقب ماندگي هاي بي حد وحساب آذربايجان در آن زمان با استفاده از موقعيت به وجود آمده نمود و البته پاسخ خدمات خود را هم از ارتش به ظاهر پيروزمند پهلوي پسر گرفت !!!!به عبارتي آذربايجان بعد از ورود ارتش صلح پهلوي به آن غارت شد..... در ضمن بهتر است در مورد جزاير سه گانه وچگونگي تصرف آنها به وسيله ايران اطلاعات دقيق و جامعي (بدون غرض) بدهيد وبعد از آن نداي از كفمان رفت را سر دهيد

در مورد مطلب :"جمهوری سه گانه قفقاز، پنج کشور آسیای میانه ، اکرائین، کشورها سه گانه حوزه بالتیک و غیره امروزه برای تلاش بمنظور خارج شدن از زیر استیلای مسکو بهای گزافی را می پردازند" در مورد كشور هاي سه گانه قفقاز بهتر بود دوگانه مي نوشتيد زيرا ارمنستان از اين مقوله خارج است وتمام بود ونبود اين كشور بستگي شديد به حمايت سردمداران مسكو دارد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.