رفتن به محتوای اصلی

حوض تاريخي ميدان ارگ با توپ مرواریدش تخریب شد!
02.11.2011 - 10:56

حوض تاريخي ميدان ارگ که بيش از 130 سال قدمت دارد و تنها حوض باقي‌مانده از تهران قديم به‌شمار مي‌آيد توسط شهرداري تهران تخريب شد.

شهرداري منطقه 12 تهران معتقد است نشست‌هايي که در حوض صورت گرفته بود باعث شد در قالب طرح احياء ميدان ارگ اين حوض دوباره بازسازي شود که البته بازسازي آن با تاييد سازمان ميراث‌فرهنگي صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی درحال‌حاضر تخريب يکي از دو حوض تاريخي تهران و ساخت و ساز در ميدان ارگ اعتراض بسياري از کارشناسان و دوستداران ميراث‌فرهنگي را برانگيخت.

«نصرالله حدادي» تهران‌شناس با مشاهده تخريب کامل حوض تاريخي ميدان ارگ گفت: «حوض تاريخي ميدان ارگ بيش از 130 سال قدمت دارد و يکي از حوض‌هاي باقيمانده از تهران قديم است که ماندگاري آن براي حفظ هويت شهر تهران ضروري است. چنانچه در کتاب‌هاي مختلفي و خاطرات مهدي خان شقاقي به اهميت و چگونگي ساخت اين حوض اشاره‌هاي بسياري شده است.»

اين درحالي‌است که به گفته حدادي، شهرداري با ساخت و ساز‌هايي که انجام مي‌دهد اين حوض را کاملا تخريب کرده و اثري از آن باقي نگذاشته است.

«محمد علي محمدي» مدير بافت تاريخي منطقه 12 دراين‌باره افزود: «از آنجايي‌که حوض حوض ميدان ارگ دچار نشست و فرسودگي شده بود شهرداري تصميم گرفت در قالب طرح کلي احياء ميدان ارگ و پياده‌راه سازي به مرمت و بازسازي اين حوض تاريخي هم بپردازد.»

وي در پاسخ به پرسشی مبني بر اينکه حوض ميدان ارگ کاملا از بين رفته است و شهرداري قصد مرمت داشته يا ساخت دوباره گفت: «اين حوض طبق طرح نمونه اوليه و با کيفيت حوض اصلي و کاملا کارشناسي‌شده با تاييد سازمان ميراث‌فرهنگي دوباره ساخته مي‌شود.»

ميدان ارگ که در واقع از دوره زنديه به جاي مانده در زمان فتحعلي شاه "ارگ" نام گرفت. در حال حاضر در ميدان ارگ حوضي واقع شده که بيش از 130 سال قدمت دارد. در محل حوض ميدان يک توپ کهنه با لوله ضخيم و دو چرخ بسيار بزرگ وجود داشت که به آن توپ مرواريد مي گفتند. روي لوله‌هاي توپ شعرهايي از فتحعلي خان و ملک الشعرا درباره فتحعلي شاه حک شده بود. اين توپ هم اکنون در محل سابق باشگاه افسران که اکنون قسمتي از وزارت امور خارجه است در سي ام تير نگهداري مي‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.