رفتن به محتوای اصلی

علائم اولیه تنها گذاشتن سوریه از جانب ایران!
04.09.2013 - 16:05

آیا جمهوری اسلامی پس از سی و پنج سال بهره گیری ابزاری از سوریه ،رهبران آن کشور رادر بحرانی که آنها گرفتار آمده اند ـ تنها خواهد گذاشت؟سوریه در تمام سی وپنج سال گذشته بعنوان یک کشور متحد جمهوری اسلامی ـ همواره از کمک های مالی بلاعوض رژیم ایران اسلامی ، که بالغ برهفده میلیارد دلارمی شود برخوردار شده است!اختلاف احزاب بعث عراق و سوریه که مصادف با انقلاب اسلامی و آغاز جنگ ایران وعراق گردید ،توانست بهترین زمینه های نزدیکی رژیم های ایران و سوریه را مهیا سازد. حافظ اسد اتوریته طلبی صدام را مانع وحدت دو کشور سوریه و عراق تلقی کرد و منافع ملی سوریه را مقدم بر وحدت ایدولوژیک آن دوکشور ارزیابی نمود وپان عربیسم صدام را برنتافت.خاندان اسد که از فرقه علوی هست ودرعین اینکه با مذهب شیعه ملازمت چندانی ندارد، اما اولین زمینه های مشترک با رژیم اسلامی ایران را فراهم ساخت!

سخنرانی اخیر هاشمی رفسنجانی در مازندران که بشار اسد را بخاطر بمباران شیمیائی محکوم کرده است ، مطمئنا در هماهنگی کامل با سید علی خامنه ای بوده است ـ چرا که تا به امروز هاشمی رفسنجانی از جانب حاکمیت استنتاج نشده است!

خامنه ای شخصا ، هاشمی را مامور عقب نشینی نظام ازمواضع قبلی رژیم در مورد سوریه کرده است تا حفظ  رژیم اسلامی از جانب کشورهای غربی به زیر سئوال نرود.

همانطوری که جمهوری اسلامی در سرنگونی صدام با غرب ، به همکاری پرداخت تا شعله جنگ به جمهوری اسلامی سرایت نکند!

رژیم اسلامی ایران در طول 30ماه گذشته که مصادف با جنگ های داخلی سوریه علیه رژیم حاکم در جریان بوده است ،  بارها تهدید نموده است که اگر غرب به سوریه حمله نظامی کند ـ ایران اسلامی به دفاع از خاندان اسد برخواهد خاست اما امروز شیخ حسن روحانی با یک عقب نشینی استراتژیک ـ حمایت از سوریه را تنها به کمک غذايي و دارويي معطوف کرد!

دکتر روحاني افزود: البته اگر براي مردم سوريه مشکلاتي بوجود آيد جمهوري اسلامي ايران به وظايف ديني و نوع دوستانه خود براي کمک غذايي و دارويي به مردم سوريه اقدام خواهد کرد.

http://president.ir/fa/70910

شیخ حسن روحانی در چهاردهمين اجلاس رسمي دوره چهارم مجلس خبرگان رهبري هیچ سخنی مبنی بر حمایت از رژیم خاندان اسد بر زبان نیاورد و تنها به کمک غذايي و دارويي اتکاء ورزیده است که این خود اولین نشانه شانه خالی کردن از وعده های جمهوری اسلامی در حمایت از رژیم حاکم بر سوریه است!

رژیم اسلامی ایران که تاکنون از کشور سوریه به شکل ابزاری علیه عراق و اسرائیل بهره برده است ،اینک بدین سیاست دست یافته است که نباید تمام تخم مرغ هایش را در سبد بحرانی سوریه بگذارد و غرق شدن کشتی نظام سوریه را به رژیم تهران سرایت دهد!

ترکیه از جنوب با سوریه هم مرز هست وبه همان اندازه ای ایران در همجواری با عراق که خود را در سرنوشت آن کشور سهیم می داند، ترکیه نیز در مورد سوریه این چنین می اندیشد!

رجب اردوغان در هفته های گذشته رسما از موضوعات داخلی سوریه بعنوان مسائل حاد سیاسی ومنافع ملی ترکیه یاد کرد و آنرا در استراژی کلان داخلی وخارجی ترکیه گنجاند!

ترکیه بعنوان عضو پیمان ناتو ومتحد غرب و هیجدهمین کشور مقتدر اقتصادی جهان ـ اینک در سرنوشت کشور همسایه خود یعنی کشور سوریه نقش بسزائی به خود اختصاص داده است!

بدین خاطر باید التیمام های سران ترکیه به سران سوریه را جدی گرفت ، چرا که ترکیه در هم پیمانی با غرب به مسئولیت های تاریخی خود بخوبی واقف هست.

اگر غرب و پیمان ناتوـ تصمیم نهائی را آنطور که در مورد معمر قذافی در لیبی اتخاذ نمودند در مورد سران سوریه برگزیند ،آنگاه ترکیه به میدان اصلی نبرد تبدیل خواهد شد.

غرب از همجواری ترکیه با سوریه برای حل و فصل سیاسی ویا نظامی بسیار خوشبین هست.این در حالیست که غرب وناتو تاکنون در عملیات نظامی علیه رهبران لیبی از موقعیت هیچ همسایه ای در کنار کشور لیبی برخوردار نشده است!

سران جمهوری اسلامی با کر کری خواندن های بی شمار در حمایت از سران سوریه در نهایت تسلیم شکست و سرنگونی خاندان اسد خواهند شد وهیچ اقدامی علیه منافع غرب انجام نخواهند داد و فروپاشی نظام سیاسی سوریه را با آینده رژیم تهران گره نخواهند زد!حفظ نظام با هر حیله و نیرنگی که ابزار سرکوب نیز از اجزاء اصلی حاکمان ایران هست ،از واجبات اصلی رژیم ولایت فقیه است و بقیه مناسبات در درجه دوم از اهمیت برخوردار هستند!

همانطوریکه همگان شاهد بودیم، رژیم اسلامی قبل از اقدام نظامی علیه معمر قذافی نیز به تهدید جهان آزاد پرداخت و عاقبت به سکوت خفت بار روی آورد!

"فراموش نکرده ایم که محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در تاریخ 15.03.2011 در مورد ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی و هر گونه اقدام نظامی دیگر علیه آن کشور، به قدرتهای غربی هشدار داد اما همه آنها پوچ و توخالی بود".

مدتها ست که کشورهای آزاد دنیا ، تهدید های توخالی سران جمهوری اسلامی را جدی نمی گیرند و در برابر فشارهای مصنوعی رهبران نظامی و سیاسی رژیم اسلامی  در مورد سوریه کرنش نخواهند کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.