رفتن به محتوای اصلی

لمپنیسم چیست ؟
16.09.2013 - 23:03
پدیده ای ناشناخته اما مهم را در تاریخ ایران بررسی کنیم ، و آن نقش لمپنیسم در تاریخ ایرانست . ببینیم لمپنیسم چیست ؟ قشر لمپن « لات ، باجگیر ، چاقو کش ، گردن کلفت » است از بطن توده ها سر بر می آورد ، اما مانند توده ها ضعیف نیست .
لمپن مانند مردم عادی که ثمره کار و رنجشان به جیب الیگارشی(1) و مونارشی(2) میرود ، تن به کار و تولید نمیدهند و چون سر نترس و گردن کلفتی دارد ، اغلب در چپاول مردم توسط الیگارشی و مونارشی شرکت کرده و سهم خود را هر چند ناچیز، میگیرد.
مشاغلی که لمپن به آن روی می آورد به هیچ وجه جنبه تولیدی ندارد. درست است که لمپن سابقا کارگر یا کشاورز بوده اما بر ضد کار وطبقه ای که به آن متعلق است طغیان کرده و با فرا دستان در چاپیدن فرو دستان مشارکت میکند. لمپن گردنه گیر و باج خور است، مشاغل شرافتمندانه او بعضا به کارهای از قبیل معاملات املاک ، ماشین و خلاصه هر نوع معامله کلانی که صورت میگیرد ختم میشود.
او سر گردنه می ایستد ، حال این گردنه ممکن است میدان تره بار باشد و یا جای دیگر. دونفر دیگر  معامله  میکنند ، اما سهم او محفوظ است؛ دو نفر دیگر ملکی را خرید و فروش میکنند ، اما کمیسیون او قرص و محکم وصول میشود  .
اما اگر شغلهای غیر شرافتمندانه برود میشود قاچاقچی و... . سر آمدن این قشر با الیگارشها و مونارشها پیوند بر قرار کرده و در کودتاه ها و انقلابهای قلابی سلسه جنبان میشوند  .
این قشر هم به دو گروه تقسیم میشود ،لمپنیسم همواره  در تعارضات داخلی طبقات اجتماع نقش منفی بازی کرده و می کند .
الف: این گروه طرفدار مونارش میشود و سلطنت طلب است و در کودتاهای سلطنت طلبها استارت شورش را این گروه میزند و تاج بخش میشود( شعبان بی‌ مخ ها )
ب: این گروه طرفدار الیگارشی هستند که از همه مزدور ترند و در ظاهر همچون خود الیگارشی خود را متدین به دین و آئین مرسوم هم نشان می دهد، اما در نهایت نقش او حفاظت از منافع الیگارشی است .(مزدوران بسیجی‌ و لباس شخصی‌ ها)
اگر قیام مردم جدی باشد « لُمپن الیگارش» دوش به دوش «لُمپن مونارش» بر ضد مردم وارد  عمل میشود و با چاقو کشی و قمه کشی آب به آسیاب مونارش و الیگارشی میریزد . اما اگر مردم از مرحله پرت باشند گاه لُمپنیسم مونارشی با لُمپنیسم الیگارشی در گیر میشود و دعوای این دو مظهر از دعاوی الیگارشی و مونارشی بر سر چاپیدن مردم است .
خلاصه اینکه نظام کثیف اسلامی،در زمان انقلابات مردمی و قیام‌های ۷۸،۸۸ از این لمپن‌ها که در اذهان مردم با عنوان لباس شخصی‌‌ها و چماق به دستان یاد میشوند و از جانب رهبر سفیهه با عنوان نیروهای خودی و حافظین انقلاب یاد میشوند، نهایت استفاده را برده و میبرد،ضمن اینکه بر همگان روشن است که این مزدوران در اشل بزرگ سازماندهی و حمایت میشوند،چرا که در حوادث ۸۸،با لباس فرم‌های خاص در (جلیقه‌های مخصوص) برای سرکوب مردم،تحت فرماندهی بسیج دیده می‌شدند.

نان،آزادی،کرامت انسانی در جامعه انسانی‌ حق همه انسانهاست.

زنده با د سوسیالیسم

 
(1)
اشراف‌سالاری یا اولیگارشی (به انگلیسی: oligarchy)‏ (یا حکومت گروه اندک) کلمه‌ای است که اشاره‌های تحقیرآمیزی دارد؛ معنی آن نه تنها حکومت یک گروه کوچک، بلکه حکومت گروه کوچکی است که در برابر توده‌ی مردم مسول نیست، فاسد است، یا از جهات دیگر مورد  نفرت همگان است.اشراف‌سالاری ممکن است به حاکمیت عده ای اندک نه تنها در زمینه ی حکومت کشور، بلکه به حکومت عده ای هم مسلک یا  گروه  کوچک در هر مجمع خواه کلیسا، .... یا هر مجمع دیگر اشاره داشته باشد.   
(2)
 منارشی
پادشاهی یا سلطنت (به انگلیسی: Monarchy) شکلی‌است از نظام حکومتی که در آن فردی به عنوان رئیس کشور به نام پادشاه یا ملکه دارد. این عنوان معنای خاص نمادی دارد.
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.