رفتن به محتوای اصلی

افزایش صدور حکم اعدام برای فعالان کُرد
02.10.2013 - 13:22

هم اکنون با صدور حکم اعدام برای این فعال کرد ، اسامی فعالین محکوم به اعدام به ۲۲ تن رسیدند که به شرح زیر میباشد.
۱. حبيب الله لطيفی ، ۲. رشيد آخکندی ، ۳. مصطفی سليمی ، ۴. شيرکو معارفی ، ۵. سمکو خورشيدی ، ۶. سيروان نژاوی ، ۷. ابراهيم عيسي‌پور ، ۸. رزگار (حبيب) افشاری ، ۹. علی افشاری ، ۱۰. حبيب الله گلپری پور ، ۱۱. زانيار مرادی ، ۱۲. لقمان مرادی ، ۱۳. هوشنگ رضايی ، ۱۴. رضا اسماعيلی ، ۱۵. بهروز آلخانی ، ۱۶. سيد سامی حسينی ، ۱۷ . سيد جمال محمدی ، ۱۸. بختيار معماری ، ۱۹ منصور آروند ، ۲۰ ، سامان نسيم و صابر موخلید موانه
تحقیقات و گفته های بسیاری از خانواده های این زندانیان نشان می دهد که در بسیاری از پرونده های این زندانیان محکوم به اعدام مراحل قانونی دادرسی رعایت نشده، بیشتر آنها به وکیل دسترسی نداشته و اظهارات آنها در مراحل دادرسی مورد توجه قرار نگرفته است. اکثریت این فعالان سیاسی محکوم به اعدام که در زمان بازجویی مورد آزار واذیت وشکنجه فیزیکی قرار گرفته اند. به گفته خانواده برخی از آنها که چنین ادعاهایی را حتی با نوشتن نامه از زندان مطرح کرده اند، قوه قضاییه تحقیقات مستقل برای بررسی ادعاهای یاد شده انجام نداده است. 
از طرفی دیگر دستگاه قضایی با اعمال مجازات‌های سنگین و صدور احکام اعدام برای معترضان از اقلیت‌های ملی در ایران، سبب ایجاد تردیدهای فراوانی در مورد بی‌طرفی دادگاه‌ها شده است.
احکام اعدام برای برخی فعالان سیاسی متاسفانه به دایرهٔ اجرای احکام ارسال شده و تهدید جانی جدی متوجه بیشتر آنها شده است. از سوی دیگر همین روند غیرقانونی و ناعادلانه قضایی در مورد دادگاه فعالان سیاسی وجود دارد که صدور حکم منصفانه برای هر سطح از اتهام را با پرسش‌های جدی مواجه می‌کند.
عملکرد حاکمین در نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق بشر در ایران و با توجه به نشانه هایی که در این زمینه در بالا آمد همگی خبر از امکان به وقوع پیوستن یک فاجعه دیگر انسانی میدهد. بویژه افزایش صدور حکم اعدام برای فعالان سیاسی و امنیتی کردن برخی مناطق کردنشین و افزایش بازداشتهای خودسرانه و دادگاهی کردن فعالان سیاسی و مدنی و کارگری به نگرانی فزاینده نسبت به آغاز سرکوبی گسترده در کردستان دامن میزند.
جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر حداقل یازده زندانی سیاسی کرد را اعدام کرده است. " ساسان آلکنعان ، اسماعیل محمدی ، حسن حکمت دمیر، فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی، حسین خضری، احسان فتاحیان، فصیح یاسمنی، عزیز خاکنژاد" زندانیان سیاسی هستند که در چند سال گذشته از سوی جمهوری اسلامی ایران اعدام شده اند.
ازین رو جا دارد که تمامی فعالان و نهادهای حقوق بشری بین المللی را در راستای جلوگیری از اعدام و سرکوب گسترده مخالفان در ایران به اقدام فوری و موثر و آگاه سازی اذهان عمومی جهانیان جهت پیشگیری از فاجعه دیگر فرا بخوانیم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.