رفتن به محتوای اصلی

اطلاعیە بمناسبت برگزاری هشتمین پلنوم کمیتەی مرکزی حزب دمکرات کردستان
03.10.2013 - 20:18

 بە اطلاع کلیەی مبارزان، اعضا و دوستان حزب دمکرات و تمامی هواخواهان و دلسوزان جنبش ملی در کردستان ایران می‌رسانیم کە کمیتەی مرکزی حزب طی روزهای اخیر هشتمین پلنوم خود را برگزار کرد.

پلنوم کارهای خود را پیش از ظهر روز یکشنبە هفتم مهرماه (29 سپتامبر) با شرکت اعضای اصلی، علی‌البدل و مشاور کمیتەی مرکزی و جمعی از چهرەهای سرشناس دمکرات با یکدقیقە سکوت در گرامیداشت یاد و خاطرەی شهدای کردستان آغاز کرد. در ابتدای جلسات پلنوم، شرکت کنندگان دستورکار پلنوم را تصویب کردند. بحث پیرامون اوضاع سیاسی منطقە و بویژە ایران و کردستان ایران نخستین موضوع دستور کار این پلنوم بود کە در قالب یک گزارش سیاسی از سوی دبیرکل حزب، آقای خالد عزیزی بە شرکت‌کنندگان در هشتمین پلنوم کمیتەی مرکزی ارائە گردید. تحولات خاورمیانە و فرصتها و بسترهایی کە بطور کلی برای کردها فراهم گشتە و چگونگی حفظ و تقویت آنها و همچنین نقش ایران در ایجاد آشوب و تنش‌زایی در خاورمیانە بمنظور نجات خویش، از جملە مسائلی بودند کە در این بخش مورد اشارە قرار گرفت.
پلنوم در ادامە بە تحلیل و ارزیابی دیدگاه و نگرش دفتر سیاسی حزب در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تحولاتی کە نشانەهایی از آن در مواضع و سخنان سران جمهوری اسلامی در سطح رهبر و رئیس جمهور جدید بە چشم می‌خورد، پرداخت. در این رابطە از جملە دیدگاهی کە شرکت‌کنندگان در پلنوم برسر آن اتفاق نظر داشتند عبارت بود از اینکە همانگونە کە اکثریت رأی‌دهندگان ایرانی برای ایجاد حداقلی از تغییرات در اوضاع بسیار نابسامان سیاسی و اقتصادی ایران، غیر از انتخاب روحانی راه دیگری سراغ نداشتند، تصمیم‌گیرندگان اصلی این نظام بویژە شخص خامنەای نیز جهت خلاصی از بحرانها و فشارهایی کە از داخل و خارج گریبانگیر آنها شدە است، چارەی دیگری غیر از عقب‌نشینی و نرمش در سخنان و مواضع همیشگی خویش نداشتند. کمیتەی مرکزی با اشارە بە سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدارهای نامبردە و وزیر امور خارجە و هیأت همراه وی در این سفر، و نیز نشانەهایی از برخی تغییرات در سیاستهای داخلی دولت جمهوری اسلامی، ضمن با اهمیت خواندن آنها، معتقد بود کە در تحلیل و داوری پیرامون تحولات سیاسی مزبور، نباید دو نکتەی جوهری را فراموش کرد. نخست اینکە آیا تغییرات سیاسی یادشدە تنها در قالب تاکتیک و مانور و عمدتا در زمینەی سیاست خارجی محدود خواهد ماند یا بە سیاست همیشگی و از این پس جمهوری اسلامی بدل خواهد شد؟ دوم اینکە آیا جمهوری اسلامی در سطح داخلی و در خصوص حقوق و مطالبات مشروع مردم ایران، از جملە برخورد با حقوق ملی و فرهنگی ملیتهای ایران بویژە ملت کرد نیز، آمادگی تغییر و بازنگری در سیاستهای خود را خواهد داشت؟ پلنوم ضمن هشدار در اینمورد کە تودەهای مردم و نیروهای سیاسی نباید از سویی دچار خوشبینی کاذب و پیشداوری عجولانە گردند و از سوی دیگر در چنبرەی داوریهای کلیشەای خود در مورد جمهوری اسلامی محدود بمانند، خواستار آن بود کە حزب ما و دیگر نیروهای حاضر در جنبش آزادیخواهی در خارج و داخل کشور، باید دو موضوع مهم را فراموش نکردە و بطور جدی در مورد آنها کار کنند. نخست: تحولاتی کە جمهوری اسلامی در پی برسر کارآمدن حسن روحانی بە آنها گردن می‌نهد در خدمت بقای این نظام و دور ساختن تهدیدات مخاطرات داخلی و خارجی از این نظام هستند، اما در عین حال زمینەساز گشایش فضای سیاسی و ایجاد فرصت جهت مطرح شدن خواستهای مردم خواهند بود. دوم: میزان گردن نهادن حاکمیت برای ایجاد تحول در زمینەی احترام بە خواستها و مطالبات اقشار و طبقات مختلف جامعە در گرو بە میدان آمدن هشیارانە مردم و وجود جنبشهای گوناگون است. بە همین دلیل فعالیت در زمینەی سازماندهی نارضایتیها و مطرح ساختن انتظارات مردم و استفادەی بهینە از ظرفیتها و فرصتها، باید بە یکی از اولویتهای فعالیت  و مبارزەی نیروی مسئول و دارای پایگاهی چون حزب دمکرات کردستان بدل گردد. در ادامەی این موضوع، شانسها و فرصتهای سیاسی و مبارزاتی پیش روی حزب دمکرات کردستان در سطح داخلی و منطقەای مورد بحث و تبادل نظر کافی قرار گرفت.
دومین موضوع دستورکار پلنوم هشتم، ارزیابی انتقادی مبارزە و فعالیت حزب دمکرات کردستان در کردستان ایران و مشخص ساختن اولویتهای فعالیت این حزب در پرتو تحولات پیش‌بینی شدە در سطح کردستان و ایران بود. در این رابطە شرکت کنندگان در پلنوم نقاط ضعف و قوت فعالیت حزب در عرصەهای سازماندهی، اطلاع‌رسانی، حضور مستقیم مبارزان حزب در میان مردم و چند و چون ارتباط رهبری و مبارزان حزب با نخبگان کردستان ایران را مورد بحث قرار دادند و با ارائەی ملاحظات و رهنمودهای خویش، نکات لازم را بە کمیسیونها و ارگانهای ذیربط خاطرنشان ساختند.
در ادامەی این بحث، دبیرکل حزب، بنابە توصیەی پیشین دفتر سیاسی توجە شرکت‌کنندگان در پلنوم را بسوی یک سؤال جوهری جلب نمود کە عبارت بود از آیندەی تیرەی نفوذ و تأثیر حزب دمکرات کردستان بر جامعە در ادامەی عدم دخالت آن در معادلات و تحولات داخل کشور. پلنوم کمیتەی مرکزی ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی برخورد حزب ما با پیامدهای این وضعیت و استقبال و پشتیبانی از ابتکارات بسترساز در خصوص شیوەهایی از مبارزەی مردم کە مورد بی‌توجهی قرار گرفتە شدەاند، بە دفتر سیاسی و کمیسیونهای مربوطە توصیە کرد کە ضمن گردآوری اطلاعات لازم در رابطە با زمینە و دلایل مسائل و مشکلات سیاسی، ملی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فعلی جامعە، برای برپاخاستن، راهنمایی‌ و حمایت از حرکتهای اعتراضی بە تدوین پروژە و برنامە بپردازد. این امر نیز پیش از هرچیز بە انتقال بخش عمدەی فعالیت بە داخل، شناخت دقیق و روشن تحولات داخلی کردستان و ایران و تشویق شمار هرچە بیشتری از اقشار و طبقات و بخشهای جامعە بە مطرح ساختن مطالبات خویش، نیاز دارد. در این راستا پلنوم تکرار کرد کە حزب دمکرات کردستان بە عنوان دوست و یاری‌دهندە بە فعالان و کنشگران سیاسی، فرهنگی و مدنی کردستان ایران و سازمانها و انجمنهای غیردولتی می‌نگرد و بر این باور است کە باید در آیندە با آنها ارتباط نزدیکتری داشتە باشد.
هشتمین پلنوم کمیتەی مرکزی، سومین بخش دستورکار خود را بە استماع و ارزیابی گزارش مربوط بە کار و فعالیت حزب دمکرات کردستان در رابطە با کارهای مقدماتی کنگرەی ملی کرد اختصاص داد. پلنوم در عین حال کە نگرش ملاحظات و انتقادات دفتر سیاسی در خصوص چند و چون کارهای مقدماتی برگزاری این کنگرە و جایگاه اختصاص دادە شدە بە کردستان ایران را درست و اصولی خواند، همکاری و هماهنگی احزاب این بخش از کردستان با یکدیگر در چارچوب کمیتەی تدارکاتی کنگرەی مزبور را نمونەای موفق و بسترساز برای همکاریهای آیندە توصیف کرد. کمیتەی مرکزی در این رابطە ضمن مسئولانە خواندن حرکت در راستای ایجاد یک ارادەی ملی و گفتمان مشترک در سطح کلیەی بخشهای کردستان، بر لزوم انعکاس مجموعە اصول و پرنسیپهای از دیر باز جاافتادەی حزب دمکرات در تصمیمات و مصوبات کنگرە تأکید بعمل آورد.
هشتمین پلنوم کمیتەی مرکزی، همچنین نگاهی داشت بە مناسبات حزب دمکرات کردستان با احزاب و سازمانهای سیاسی بخشهای گوناگون کردستان در پرتو مهمترین رویدادها و تحولات سیاسی هرکدام از بخشهای کردستان، رهنمودها، ملاحظات و توصیەهای لازم را در راستای تداوم و تقویت مناسبات کردستانی حزب بە دفتر سیاسی ارائە داد.
در چهارمین بخش از کار پلنوم اخیر، شرکت‌کنندگان در خصوص چند موضوع داخلی و تشکیلاتی بحث و تبادل‌نظر کردند و موارد لازم را بە دفتر سیاسی خاطرنشان ساختند.
هشتمین پلنوم کمیتەی مرکزی منتخب کنگرەی پانزدهم، بعد از ظهر روز سەشنبە نهم مهرماه (اول اکتبر) پس از برگزاری یازدە جلسە و نشست و تبادل‌نظر شفاف و مسئولانە در خصوص مهمترین موضوعات مربوط بە حزب دمکرات کردستان و جنبش ملی کرد بە کارهای خود پایان داد.
 
حزب دمکرات کردستان
دفتر سیاسی
10 مهرماه 1392
2 اکتبر 2013

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
کردستان وکرد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.