رفتن به محتوای اصلی

جلسەی دبیرکل حزب با کادرها و پیشمرگان بمنظور تشریح مباحث پلنوم هشتم حزب
06.10.2013 - 23:36

 کوردستان و کورد نیوز: کمیسیون آموزش و تحقیق حزب دمکرات کردستان، پس از پایان پلنوم هشتم حزب دمکرات کردستان، اقدام بە برگزاری جلسەای نمود تا طی آن دبیرکل حزب دمکرات بە تشریح مباحث آخرین پلنوم کمیتەی مرکزی بپردازد.

در این جلسە کە پیش از ظهر روز شنبە، 13 مهرماه و با شرکت صدها تن از کادرها و پیشمرگان در سالن اجتماعات حزب برگزار گردید، آقای خالد عزیزی در خصوص رودیدادهای سیاسی ایران و منطقە بە تفصیل سخن گفته‌ و بە موضوعات مورد بحث در هشتمین پلنوم حزب نیز اشارە کرد.
آقای خالد عزیزی در ابتدای سخنان خویش با پراهمیت خواندن تحولات جدید ایران و عرصەی سیاسی این کشور درپی انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد تغییر در نگرش و برخورد دولت جدید در حل و فصل مشکل اتمی و اقتصادی کشور خود و بازنگری مناسبات ایران با جامعەی بین‌المللی اظهار داشت: این تحولات هم بسود جمهوری اسلامی بە عنوان دولت سودمند است و هم برای مردم. اگر جمهوری اسلامی می‌تواند در پرتو این تحولات مجموعە بحرانهایی را از سر بگذارند و در عرصوی رویدادها و معادلات سیاسی جهان جایی برای خود بازکند؛ برای مردم نیز از این لحاظ مهم است کە مادامیکە از ایران بحث بە میان می‌آید، نگاهی هم بە اوضاع آنها و مشکلاتشان افکندە شود. مهم آنست کە چە کسی در این میان از تحولات ایجاد شدە به‌سود مصالح خویش بهرە خواهد گرفت.
دبیرکل حزب دمکرات کردستان در رابطە با اوضاع سیاسی ایران اظهار داشت کە اساسا در ایران بدون توجە بە این امر کە چە کسی بر کرسی ریاست جمهوری تکیە زدە است و وجە تمایز رفتار احمدی نژاد و روحانی چیست، این حقیقت جلب نظر می‌کند کە بطور کلی اپوزیسیون برانداز رژیم نتوانستەاست آلترناتیو قابل بحثی را مطرح ساختە و ایجاد نماید؛ بە همین دلیل ما بعنوان کرد نیز باید همانگونە با جمهوری اسلامی، رهبران و گردانندگان آن برخورد و رفتار نماییم کە آنها طبق مصالح خویش در راستای بقای حاکمیتشان با جامعەی جهانی عمل می‌نمایند.
آقای خالد عزیزی با نگاهی بە اوضاع سیاسی و اقتصادی فعلی ایران و حتی احتمال عقب نشینی این کشور از پروژەی اتمی خویش و سازش با جامعەی بین‌المللی اذعان داشت کە ایران بدین دلیل بە چنین کاری دست می‌زند تا فرصتی برای نجات خود از بحرانهایی کە دامنگیر آن شدەاست، بدست آورد، این امر بە نوبەی خود فرصت و بستری برای مجموعە مباحث و مسائلی برای مردم ایران و بویژە کردها فراهم می‌سازد کە ما باید بدانها توجە کردە و بر روی آنها کار کنیم.
دبیرکل حزب دمکرات تصریح کرد کە حزب دمکرات در حال حاضر مترصد ایجاد فرصت و مجال بودە و قصد دارد کلیەی این فرصتها و مجالها را مشخص سازد و با عنایت بە مصالح مبارزات و مطالبات تودەهای مردم کردستان بر روی آنها کار کند.
آقای عزیزی در این بخش از سخنان خویش با اشارە بە جایگاە و پایگاه حزب دمکرات در میان مردم خویش و ارزیابی وضعیت اپوزیسیون در تبعید جمهوری اسلامی و عدم وجود یک آلترناتیو جهت سرنگون کردن جمهوری اسلامی بر بررسی مسألەی کرد در کردستان ایران پرداخت و اظهار داشت کە ملت کرد در ایران بیش از 35 سال است کە ماهیت و هویت مبارزاتی خود را حفظ کردە و در سطح منطقە نیز مسألەی کرد بە یک موضوع  قابل بحث بدل گشتەاست و پیشرفت مسألەی کرد در ترکیە، سوریە و عراق، فرصتی برای کردهای ایران محسوب می‌گردد. بنابراین باید با توجە بە این واقعیات جمهوری اسلامی بە چالش کشیدە شود.
دبیرکل حزب دمکرات کردستان در توضیح بیشتر این موضوع بە موانع و فرصتهای پیش رو اشارە کرد و تصریح نمود کە از جملە این فرصتها اینست کە خوشبختانە مسألەی ملی و مبارزە ملی در داخل کردستان و کشورهای همجوار کە بخشی از ساکنان آنها را کردها تشکیل می‌دهند بە گونەی برجستەای مطرح است و در داخل کردستان ایران نیز علیرغم وجود سیاستهای جنوب کردستان هم مردم بطور روزافزونی جذب مبارزە و فعالیت ملی می‌گردند و تجربەی اقلیم کردستان و تحولات منطقە و مهمتر از همە اعتبار و پیشینەی درخشان حزب دمکرات در زمینەی تلاش و مبارزە، همەی فرصتهای بهینەای هستند کە حزب دمکرات در خصوص آنها کار خواهد کرد.
آقای خالد عزیزی در این بخش از بیانات خویش با اشارە بە چالشهای موجود بر سر راه حضور فعال در معادلات فعلی و بهرەگیری از فرصتها، پراکندگی و انشقاق نیروهای سیاسی کردستان ایران را یکی از موانع اصلی توصیف کرد. دبیرکل حزب تصریح کرد کە بسیاری اوقات مشاهدە می‌کنیم کە ما گفتمان و نگرشی امروزین و پاسخگو و مترقی‌ای را مطرح ساختەایم کە توجە مردم را بە شیوەی وسیعی بە سوی خود جلب کردەاست، اما رقابت و کشمکش میان احزاب اجازە ندادەا ست در عرصەی عملی برروی این گفتمانها و نگرشهای سیاسی کار شود و بر مسائل سیاسی‌مان تأثیرگذار بودە و برای آنها بسترسازی شدە و مردم را با خود همراه سازد.
دبیرکل حزب در این بخش بە تلاشهای بی‌وقفە و مسئولانەی حزب دمکرات در راستای رفع این مشکل، بویژە در رابطە با طیف دیگر حزب دمکرات کردستان متأسفانە تاکنون هیچ پاسخی بدان دادە نشدە، اشارە کرد.
عدم وجود رابطە و گفتمانی مشترک و همەجانبە میان اپوزیسیون کرد و تودەهای مردم در داخل کشور اعم از کلیەی اقشار و طبقات آن یکی دیگر از مشکلاتی بود کە آقای خالد عزیزی بدان پرداخت و در این رابطە بە تلاش و برنامە و فعالیتهای حزب در راستای تثبیت این گفتمان مشترک کە هدف آن پیشگیری از تهی شدن ماهیت ملی مسألەی کرد در نتیجە تعصبات منطقەای و مذهبی و... بالعکس تعمیق و تقویت آن بودەاست، اشارە کرد.
تأکید بر فراهم ساختن فرصت و اهمیت بهرەگیری از فرصتها و مجالها در کردستان و ایران، احساس مسئولیت کلیەی احزاب و نیروهای سیاسی در راستای مصالح عالی ملی، کنگرەی ملی کرد و سیاست حزب در قبال پیام این کنگرە و مناسبات احزاب سیاسی و شماری موضوع داخلی و تشکیلاتی، بخشهای دیگری از بیانات دبیرکل حزب دمکرات در این جلسە را تشکیل می‌دادند.
شایان ذکراست کە بخشی از این جلسە بە طرح سؤالات و ملاحظات شرکت کنندگان اختصاص یافت کە در خاتمە از سوی دبیرکل حزب بدانها پاسخ دادەشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
krdstan wkrd

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.