رفتن به محتوای اصلی

برخورد دوگانه کاخ سفید با تروریست القاعده
09.10.2013 - 19:56

*«باید آمریکا را از نظر اقتصادی تضعیف کنیم. راهش این است که آن را وادار کنیم هزینه‌های امنیتی‌اش را افزایش دهد. نقطه ضعف آمریکا، اقتصادش است که با افزایش هزینه‌های نظامی و امنیتی‌اش، ضعیف می‌شود»

این سخنان بخشی ازپیام صوتی دکترایمن الظواهری رهبرکنونی جریان تروریستی القاعده است که به مناسبت دوازدهمین سالگرد بمب گذاری برج های دوقولوی امریکا دریازدهم سپتامبرمنتشرشده است. وی همچنین دراین نوارمنتشرشده ازحامیان خود خواسته است تا درشبکه هایی مستقل وخودجوش با اعمال تروریستی به منافع امریکا درجای جای کره خاکی ضربه وارد آورند.

**«عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در لیبی و سومالی نشان دهنده اراده جدی دولت آمریکا بر دستگیری عاملان فعالیت‌های تروریستی است . . . آمریکا در جنگ علیه تروریسم نرمش نشان نخواهد داد»

این مواضع ازسوی وزیرامورخارجه دولت امریکا درنشست سازمان همکاری های اقتصادی آسیا – اقیانوسیه دراندونزی اتخاذ شد.

اما اکنون چگونه این دوموضع متفاوت ومتضاد میباید مورد تحلیل قرارگیرند؟

آنچه متصوراست:

اول: حمله به منافع امریکا به گونه خود جوش وشبکه ای درجای جای کره جغرافیایی اززبان کسی عنوان شده است که پیش ازاین رهبری فکری شاخه شمالی القاعده را عهده داربوده. شاخه شمالی برعکس شاخه جنوبی که رهبری آن را اسامه بن لادن برعهده داشت معتقد بود که به جای حمله به منافع غرب همواره میباید به منافع دولت های وابسته ملل اسلامی حمله وبا سست نمودن پایه های حاکمیت شان سلطه شان را ازملل مسلمان مرتفع نمود. ازاین جهت اعلام موضع اخیردکترایمن الظواهری درحمله به مواضع امریکا پیامی تازه ازرویارویی القاعده وتجمیع تمامی توان بالقوه وبالفعل این جریان دررویارویی با منافع امریکا دارد.

دوم: این بار ایمن الظواهری درپیام صوتی خود فقط اعضای القاعده را مخاطب قرارنداده است، بلکه مخاطبان اوتمامی مسلمانانی میباشند که قرائتی همچون اوازاسلام داشته وتمامی مشکلات جوامع مسلمان را ازچشم دول غربی وبالاخص امریکا میبینند میباشند. یقینن پیام اخیرایمن اظواهری میتواند مشکلات امنیتی امریکا درمبارزه با تروریسم را حجیم ترازقبل نماید. چرا که اکنون امریکا میباید درانتظارحرکت های تروریستی نه فقط ازسوی القاعده بلکه ازسوی هرمسلمانی باشد که همچون ایمن الظواهری می اندیشد ودراین صورت هرچه را نیروهای امنیتی امریکا نخ کرده بودند رشته خواهد شد ونیروهای امنیتی این کشوراکنون با تروریست های جدیدی که تا پیش ازاین هیچ سابقه تروریستی نداشته وهمچون اشباح سرگردان هستند طرف حساب خواهد بود.

سوم: دربیش ازیک دهه اخیرکاخ سفید همواره خود را منادی مبارزه با تروریسم خوانده ودیپلوماسی خود را براین شعاربنا نهاده. ازنتایج این دیپلوماسی اعظام نظامیان امریکایی به دیگرمرزهای جغرافیایی ازجمله افغانستان وعراق بوده است. اما اکنون عملکرد امریکا دراین باب افکارعمومی جهانیان وسیاستمردان را دچارشک وشبهه دراین باب کرده است.

سئوالاتی ازاین دست بسیاراست. ازجمله اینکه اگرامریکا واقعا برمبارزه با تروریسم استواراست پس ازچه روی ازجریان های تروریستی نزدیک به القاعده دربرابربشاراسد درسوریه حمایت میکند؟

درواقع آنچه ازحمله امریکا ودول غربی به عراق، افغانستان ولیبی بدست می آید بیش ازاینکه مبارزه با تروریسم باشد جولان دادن وایجاد فضای عمل امن برای رشد ونمواسلام تروریستی درمنطقه خاورمیانه است. گروه های تروریستی وابسته به القاعده که مرزهای افغانستان، عراق، لیبی وهم اکنون سوریه را درنوردیده وازجغرافیایی امن برای اعمال خشونت بارخود برخوردارشده اند. حال چرا امریکا درحمایت ازمخالفان شبکه های تروریستی القاعده همچون جبهه النصره درسوریه پای میفشارد واقعا رخنه ای درشعارمبارزه با تروریست ایجاد میکند.

سوم: شعارمبارزه با تروریسم ازسوی دولتمردان کاخ سفید بیشتربه شوخی شباهت دارد تا عزمی جدی دربرچیدن تروریست، چرا که تضاد دررفتاردوگانه کاخ سفید درمبارزه با تروریسم وآنچه تا کنون با دستاویزقراردادن این شعاردرحمله به دیگرنقاط جهان انجام شده است منتج به نتایجی درراستای تقویت تروریست شده است ومضافا آنچه ازرفتاردول غربی درمواجهه با اسلام وپیروانش روئیت میشود فقط وفقط درراستای تقویت وگسترش تفکرالقاعده است. شاهدی براین مدعا حرکات تحقیرآمیزغرب نسبت به مسلمین میباشد که ازآن جمله میتوان به انتشارکاریکاتورپیامبرعظیم الشأن اسلام دربرخی ازمطبوعات غربی وهمچنین است ساخت ونمایش فیلم های توهین آمیزنسبت به شخصیت های مورد احترام مسلمانان میباشد که هیچگونه ارزش هنری ندارد وفقط جهت تحقیروجری کردن مسلمانان طراحی وتدوین میشود. گویی کاخ سفید براین است تا با دوگانه مبارزه با تروریسم ازیک سوی وبسط وگسترش تروریسم القاعده درمیان مسلمانان ازدیگرسوی دستاویزی برای برهم زدن نظم نوین جهانی ولشکرکشی نظامیانش به خاورمیانه منافع اقتصادی واستعماری خود را درزیرپوشش مبارزه با تروریسم بیش ازپیش ودروجه مدرنش تأمین وبه کرسی نشاند.

***آنچه درباب رفتاردوگانه امریکا دربرخورد با تروریسم وگشودن وبسط تروریسم القاعده وتأمین منافع نا مشروع کاخ سفید لازم می آید تا بدان ارجاع داده شود بخشی ازمقاله "یک درخواست ازروسی" درنشریه نیویورک تایمزاست که دریازدهم سپتامبراخیربه قلم ولادمیرپوتین انتشاریافته است. بخشی ازاین مقاله چنین است:

« سوریه شاهد یک نبرد برای دموکراسی نیست بلکه یک جنگ مسلحانه بین دولت و مخالفان در این کشور چند مذهبی برقرار است. در سوریه پیشتازان برای دموکراسی بسیار کم اند . ولی آنجا بیش از حد کافی رزمندگان القاعده و انواع گوناگون افراطیون که با دولت می جنگند حضور دارند . وزارت خارجه آمریکا جبهه النصره و سازمان دولت اسلامی عراق و شامات را در لیست سازمانهای تروریست قرار داده است. این درگیری داخلی که با سلاح هائی که توسط بیگانگان به اپوزیسیون تحویل داده میشود، یکی از خونین ترین درگیری های جهان است . مزدوران از کشور های عربی در سوریه می جنگند و صد ها میلیشیا از کشورهای غربی و حتا از روسیه در سوریه حضور دارند که این یک موضوع عمیقا برای ما نگران کننده است. آیا آنها با تجربه هائی که در سوریه بدست می آورند , به کشور های ما باز نخواهند گشت؟ دست آخر آنها که در لیبی می جگیدند به کشور مالی رفتند . این خطر همه ما را تهدید می کند»

بله، هم اکنون هم پیام صوتی ایمن الظواهری تهدیدی جدی ست که امریکا را بیش ازگذشته درمخاطره می افکند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مازیارشکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.