رفتن به محتوای اصلی

سونامی قتل‌های خانوادگی زنان
26.08.2011 - 17:49

گرچه قتل‌های خانوادگی زنان مدت‌هاست که به یکی از موضوعات مطرح رسانه‌ها تبدیل شده اما اخباری که اخیرا انتشار یافته نشان می‌دهد که ابعاد زن کشی در درون خانواده‌ها فاجعه‌بار است. مروری بر خبرهای یک هفته گذشته نشان می‌دهد که مردان در مواجهه با اختلافات و مشکلات خانوادگی بیش از پیش با قتل فجیع زنان صورت مساله را پاک می‌کنند.

· روز پنجشنبه سوم شهریور- خبر «افشای راز جسد سوخته زن جوان» منتشر شد. به گزارش روزنامه خراسان، مردی همسر سابقش را به قتل رسانده ،جسد او را به آتش کشید و در کانالی در نزدیکی مشهد رها کرد. وی اعتراف کرده است: «به دليل برخي اختلافات از همسرم جدا شده بودم اما قبل از جنايت دوباره با يکديگر رابطه برقرار کرديم. روز حادثه با او در محلي قرار گذاشتم و با کشاندن وي به يک مکان خلوت، تصميم به قتلش گرفتم».

· سوم شهریور - خبر قتل دختری منتشر شد که قربانی اختلافات خانوادگی شده است. ابتکار نیوز به نقل از رئیس حوزه قضایی استان گلستان نوشت قاتل جوانی به نام کیومرث است که متواری است. «خانواده قاتل و مقتول از مدت ها پيش با يکديگر اختلاف داشتند که اين اختلاف در نهايت مرگ دختر جوان را رقم زد».

· دوم شهریور - وطن امروز خبر قتل یک زن توسط همسرش در تهران را منتشر کرد. مرد زن را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود. همسایه‌ها با فریاد دختر 16 ساله این مرد به محل آمدند. مرد به پلیس گفته است «همسرم همیشه به اینکه من به کار کردنش در نهاد خاصی اعتراض کرده و باعث شده بودم به آموزش و پرورش رفته و در آنجا کار کند اعتراض داشت و همین کینه بین من و وی را عمیق‌تر کرد». آن شب نیز «با هم درگیر شدیم، این دعوا تا نیمه‌شب آتش زیر خاکستر بود تا اینکه باز به همدیگر گیر دادیم و من که خسته شده بودم به آشپزخانه رفته و به طرف طناز بازگشتم و با زدن ضربات زیاد وی را کشتم».

· اول شهریور - خبر حمله یک مرد به همسر سابق‌اش در شهر ری منتشر شد. به گزارش وطن امروز، مرد پس از این که متوجه شد همسر سابقش، یک سال و نیم پس از جدایی از او، به عقد موقت مردی دیگر درآمده به خانه زن رفت و با تیغ موکت‌بری به او حمله کرد. زن که در آستانه مرگ قرار گرفته بود توسط همسایه‌ها به بیمارستان منتقل شد.

· اول شهریور - مرد جوانی که قصد داشت همسر و مادر زنش را با اسلحه به قتل برساند در هتلی در کرمانشاه دستگیر شد. به گزارش جام جم همسر این مرد در پی اختلاف با او به خانه والدینش در کرمانشاه آمده بود. مرد در تحقیقات پلیس گفته است: « با تهيه سلاح به اين شهر آمدم تا در فرصتي مناسب همسر و مادرزنم را به قتل برسانم».

· اول شهریور - خبر کشف جسد زن جوانی بر ترک موتورسیکلت در آبکوه خراسان منتشر شد. مرد به قتل زن، که همسر موقت او بوده، اعتراف کرد. او پس از قتل زن جسد او را در درون تشکی پیچیده و بر ترک موتور به خواجه ربیع می‌برد.

· 26 مرداد - خبر قتل زن جوانی توسط شوهر میانسال او انتشار یافت. مرد در جایگاه پمپ‌بنزینی در شمال تهران زن را با ضربات چاقو از پای درآورد. تحقیقات پلیس حاکی است که این دو از چندی پیش با یکدیگر اختلاف و درگیری داشته‌اند. به گزارش روزنامه جام جم «تا اين‌كه روز حادثه هنگام بازگشت به خانه‌شان بوده‌اند كه در مقابل يك جايگاه سوخت با هم درگير شده‌اند».

قتل‌های خانوادگی زنان به روایت آمار

بسیاری از قتل‌های خانوادگی زنان مکتوم می‌مانند. با این حال آمار ارائه شده توسط پلیس جرایم جنایی نشان می‌دهد که در سال 1389، قتل‌های خانوادگی یک سوم قتل‌های رخ داده را تشکیل می‌داده است و قتل زن توسط شوهر در صدر قتلهای خانوادگی قرار داشته است. بیشتر قتل‌ها با استفاده از سلاح سرد انجام شده است. استان‌های خوزستان و فارس بیشترین قتل‌های خانوادگی را داشته‌اند.

انگیزه‌ها

مشکلات اقتصادی و اجتماعی، اختلافات فرهنگی، سوء ظن، و ازدواج های اجباری از عواملی هستند که به تشدید اختلافات خانوادگی و در نهایت به قتل زنان توسط مردان می‌انجامند. در مناطق سنتی‌تر و در حاشیه شهرها قتل زنان و دخترانی که به نحوی معیارهای سنتی و مذهبی را زیرپا گذاشته‌اند، از سوی خانواده یک وظیفه محسوب می‌شود. محمد پیروی خامنهروانشناس در باره قتل دختران و زنان در این مناطق می‌گوید: «وقتی ظن خانواده به دختری بیشتر شود آنها در دادگاهی خانوادگی حکم قتل وی را صادر کرده و همان شب اجرا می کنند».

مجازات قتل‌های خانوادگی

این نوع قتل‌ها اغلب اعلام نمی‌شوند و در صورتی که مساله به پلیس و دستگاه قضایی بکشد، قوانین حاکم بیشتر تشویق‌کننده است تا بازدارنده. اگر چه در صورتی که ثابت شود قتل بطور عمدی صورت گرفته، مستوجب قصاص است. اما اجرای قصاص منوط به پرداخت مابه‌التفاوت دیه زن و مرد از سوی خانواده زن مقتول است. اگر مرد ثابت کند که همسرش با مرد دیگری ارتباط داشته از مجازات فرار می‌کند. بر اساس ماده 630 قانون مجازات اسلامی، مردی که همسرش را با مرد دیگری ببیند می‌تواند او را به قتل برساند بدون اینکه مجازاتی در انتظارش باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.