رفتن به محتوای اصلی

گزارش ماهانه ی اویرنجی از نقض حقوق بشر در آذربایجان - مرداد ماه 1390
24.08.2011 - 14:03

مرداد ماه نیزهمچون سایر ماههای سپری شده برای آذربایجان توام با دستگیری و محاکمه فعالین مدنی بود.خبر انتقال سعید نعیمی و سعید موغانلی به بند عمومی زندان تبریز و نیز آزادی ساسان واهبی وش ، علیرضا فرشی ، یوسف مهر، بیوک سیدلر تحت الشعاع خبر دستگیری سایر فعالین آذربایجانی و نیز رد طرح دو فوریتی آب رسانی به دریاچه ی اورمیه از سوی مجلس شورای اسلامی ، قرار گرفت. در کنار تبرئه ی 11تن از فعالین مدنی آذربایجان از اتهامات وارده، محکومیت سایر فعالین سرشناس مدنی به حبس نیز خود نمایی می کرد! طبق روال مرسوم دادگاه ها بدون حضور وکیل و غیر علنی برگزار میشود.

سه‌شنبه ۱ شهريور ۱٣۹۰ - ۲٣ اوت ۲۰۱۱

1مرداد: کارگران کارخانه ی پارچه بافی سبلان در اعتراض به حقوق های معوقه ی خود در مقابل این کارخانه در اردبیل تجمع کردند.این کارخانه چندی قبل رسمن تعطیل شد و هنوز نتوانسته حقوق های معوقه ی کارگرانش را بپردازد.

3مرداد: بابک حسینی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.وی که 11 فروردین ماه به اتهام دعوت از مردم برای اعتراض به خشک شدن دریاچه ی اورمیه به دستور هاشم زاده قاضی شعبه چهارم دادسرای تبریز دستگیر شده بود پس از محاکمه در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به 1سال حبس تعزیری محکوم شد.این فعال مدنی 1ماه در بازداشت موقت بود و با قرار وثیقه ی 20میلیونی آزاد شده است.

4مرداد: یوروش(آیت) مهرعلی بیگلو به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.این فعال سرشناس سیاسی از سوی شعبه 114 دادگاه عمومی تبریز به جرم اختفای هادی موسوی و کمک به خروج غیرقانونی سجاد رادمهر از کشور به یک سال حبس محکوم شده است.5مورد دیگر از اتهامات وی در دادگاه انقلاب در حال رسیدگی است.

8 مرداد: تقی مولوی و بهزاد خدایاری درشعبه اول دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شدند.اتهام آنان توهین به رهبری ، تبلیغ علیه نظام و اخلال در امنیت عمومی عنوان شده است .این دو از طرفداران تیم تراکتورسازی هستند که پس از بازی تراکتور سازی و مس کرمان دراسفند ماه 89 دستگیر شده بودند.

15مرداد: آیدین موغانلی(ناصر دراز شمشیر) در جعفرآباد مغان دستگیر شد.این فعال ملی فارغ التحصیل علوم سیاسی از آکادمی ملی باکو است.هنوز از علت دستگیری وی اطلاعی در دست نیست.

15 مرداد: علیرضا فرشی استاد اخراجی دانشگاه های تبریز و جلفا از زندان تبریز آزاد شد.این فعال سیاسی پس از 82 روز بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات و زندان تبریز با پایان یافتن دوران محکومیتش آزاد شد.وی سال قبل همراه همسرش "سیما دیدار" به 6ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

17 مرداد: مهدی جلیل خانی روزنامه نگار زنجانی به 3 سال حبس تعلیقی محکوم شد. این نویسنده و منتقد ادبی که در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده بود در شعبه اول دادگاه انقلاب زنجان به اتهام توهین به رهبری به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.وی از سوی شعبه 102 دادگاه جزایی زنجان نیز به اتهام تشویش اذهان عمومی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر محکومیت های فوق را با تعلیقی نمودن هر دو حکم تائید کرد.

18 مرداد: زهرا جدی، مرضیه جدی و علی امینی در دادگاه انقلاب محاکمه شدند. این فعالین مدنی آذربایجان که در روز جهانی زبان مادری و با ضرب و شتم ماموران امنیتی در بازار تبریز دستگیر شده بودند برای چهارمین بار در دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شدند.دادگاه قبلن آنان را محکوم به 91 روز حبس ، 50ضربه شلاق و 5/2 درصد دیه کرده بود که با شکایت سرهنگ منوچهر فرشی که مدعی شده بود در حین دستگیری آنان مورد ضرب و شتم قرار گرفته ، محاکمه شده بودند.

18 مرداد: یوسف مهر از زندان اوین آزاد شد. این فعال سیاسی که در پی فعالیت در ستاد مجازی 88 در تبریر بازداشت و به 4ماه حبس تعزیری و 8ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود پس از اتمام دوران محکومیتش از زندان اوین آزاد شد.این فعال اصلاح طلب اذربایجانی یکی از امضا کنندگان شهادت نامه ی زندانیان بند 350 اوین در مورد نحوه ی شهادت هدی صابر بود.

19مرداد: موسی ساکت دبیر شعبه ی آذربایجان شرقی سازمان ادوارتحکیم وحدت جهت اجرای حکم حبس به زندان تبریز فراخوانده شد.این فعال سیاسی به دلیل عضویت در نهضت آزادی به 91 روز حبس تعزیری وبه اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که جمعن 7ماه حبس تعزیری وی از سوی دادگاه تجدید نظر نیز تائید شده است.

19مرداد: امیر رضایی فعال دانشجویی دانشگاه اورمیه از دانشگاه اخراج شد.این فعال دانشجویی که چندین بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است قبلن به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود که با پایان یافتن سنوات تحصیلش از دانشگاه اخراج شد.

20مرداد: دادگاه 11 نفر از فعالین مدنی آذربایجان در تبریز برگزار و رای به برائت آنان ازاتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام داده شد.آقایان حسین نصیری ، ارسلان زارع، سعید جهانی ، صابرجهانی ، عطا کریمی ، نائب لطفی ، محمد محمد لو ، مرتضی عوض پور ، عبدالله زارع ،محمد رضایی ، مهدی اژدری که در تاریخ 13 فروردین سال گذشته در تجمع اعتراضی به خشک شدن دریاچه ی اورمیه دستگیر شده و هفته ها در انفرادی به سر برده بودند در دادگاه مذکور و با وکالت آقایان خلیفه برزین و محمودی از اتهام وارده تبرئه شدند.

20 مرداد: سعید موغانلی و سعید نعیمی به بند عمومی زندان تبریز منتقل شدند. سعید موغانلی شاعر بنام آذربایجان 18 خرداد در اردبیل بازداشت و سپس به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده بود.سعید نعیمی فعال حقوق بشر و عضو شورای سیاستگزاری ادوار تحکیم وحدت نیز اردیبهشت ماه در کرج بازداشت و به تبریز انتقال یافته بود.هنوز پس از گذشت چند ماه از دستگیری این فعالین مدنی از اتهامات و دلایل بازداشت آنان خبری در دست نیست.

24مرداد: حسین رونقی در حین انتقال به بیمارستان مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفت.این فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس ملکانی برای چندمین بار به دلیل وخامت وضعیت جسمانی اش به بیمارستان منتقل شد و در حین انتقال نیز بی دلیل با حمله ی مامورانی که وی را به بیمارستان می بردند مواجه شد.احتمالن دلیل این حمله به زندانی بیمار نامه ای باشد که وی چندی قبل به دادستانی نوشته بود.

25 مرداد: دکتر عابدی(رئیس جبهه مشارکت آذربایجان شرقی) اورجعلی محمدی(فرماندار اسبق تبریز) امینییان (عضو شورای شهر هریس) داوود کهنموئی به اتاق 37 زندان تبریز احضار شدند.این فعالین اصلاح طلب آذربایجانی در پی برگزاری جلسات تفسیر نهج البلاغه در منازلشان احضار شده و تحت فشار قرار گرفته اند که هیچ گونه جلسه ای اعم از مذهبی و سیاسی برگزار نکنند.چند ماه قبل نیز جلسات تفسیر مثنوی که قد متی 50 ساله داشت با تهدیدهای نیروهای امنیتی در تبریز تعطیل شد.

26 مرداد : علی هدایتی هنرمند و فعال مدنی در تیکان تپه دستگیر شد.این فعال آذربایجانی در محل کارش بازداشت شده و پیگیری خانواده اش برای اطلاع از دلایل دستگیری و محل نگهداریش هموز به نتیجه نرسیده است.

27 مرداد: محمد علیمرادی و چند تن دیگر پس از مسابقه شهرداری تبریز هنگام خروج از ورزشگاه دستگیر شدند. علل دستگیری و محل نگهداری انها نامعلوم است. محمد علیمرادی قبلن نیز به دلیل فعالیت های مدنی اش دستگیر شده بود.

27 مرداد: دادگاه ساسان واهبی وش و نیما پوریعقوب (فعالین دانشجویی) و نیز شاهرخ زمانی و محمد جراحی و بیوک سیدلر ( فعالین کارگری ) برگزار شد..دادگاه آنان فقط با حضور وکلای شاهرخ زمانی و نیما پور یعقوب و به صورت غیر علنی برگزار شد. این فعالین چپ خرداد ماه دستگیر شده و پس از یک ماه انفرادی و بازجویی در اداره ی اطلاعات با تمدید قرار بازداشت به زندان تبریز منتقل شدند.

29 مرداد: ساسان واهبی وش فعال دانشجویی از زندان آزاد شد. این فعال چپ پس از 72 روز بازداشت موقت با قرار وثیقه ی 30 میلیون ریالی از زندان تبریز آزاد شد.دادگاه وی روز 27 مرداد همراه با سایر فعالین چپ برگزار شد.

30 مرداد: بیوک سیدلر فعال کارگری از زندان آزاد شد. وی که از فعالین چپ کارگری است خرداد ماه دستگیر شده بود که با تودیع قرار وثیقه ی 30 میلیون ریالی از زندان تبریز آزاد شد.

30 مرداد: مهسا مهدیلی فعال سیاسی آذربایجان در اورمیه دستگیر شد. این فعال سیاسی که از ترکیه به اورمیه بازگشته بود شب سی ام مرداد توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.دستگاه های ذیربط از دادن هرگونه پاسخی به خانواده ی وی در خصوص علل بازداشت و مکان نگهداری او امتناع می ورزند.مهسا مهدیلی در دوران دانشجویی در دانشگاه اورمیه نیز بارها دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.