رفتن به محتوای اصلی

بیانیه اعلام موجودیت انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران ایرانی
07.08.2011 - 13:24

انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران ایرانی؛ در آستانه سالروز انقلاب مشروطیت؛ فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند.

تشکیل انجمنی برای گردهم آئی روزنامه‌نویسان ایرانی با هر اندیشه و اعتقاد و سلیقه، برخاسته از نیاز روز جامعه ایران است که اکنون در سراسر جهان پراکنده‌اند.

هیات موسس انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران ایرانی (که تا زمان برگزاری نخستین مجمع عمومی وظیفه شورای دبیران موقت را هم بعهده دارد)؛ ترکیبی از چند نسل روزنامه نویسان ایرانی است. روزنامه‌نگارانی که از نحله‌های فکری متفاوت و افق‌های سیاسی – اجتماعی ناهمگون می‌آیند و برپائی انجمن را ادامه تلاش روزنامه‌نویسان ایران برای داشتن نهادی مدنی و مستقل می‌دانند.

سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات ایران و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایرانی دو نهاد مدنی شکل گرفته توسط روزنامه‌نگاران ایرانی در دو دوره مختلف تاریخی‌اند که هر دو با بن‌بست استبداد روبرو شدند و راه فعالیت را بسته دیدند. اعضای هیات موسس انجمن بین المللی روزنامه‌نگاران ایرانی، که اکثریت قریب به اتفاق آنها عضو یکی ازاین دو نهاد و یا دیگر نهادهای بین‌المللی روزنامه‌نگاری هستند و یا بوده‌اند، با بزرگداشت همه تلاش‌های پیشین، سازماندهی جدیدی را بر اساس شرایط نوین ضروری یافته‌اند.

در شرایط کنونی، متاسفانه میهن ما براساس بیانیه‌های متعدد سازمان گزارشگران بدون مرز به بزرگترین زندان روزنامه‌نویسان تبدیل شده و چنانچه استناد کمیته حفاظت از خبرنگاران حاکی است، بسیاری از روزنامه‌نویسان ایرانی بندی استبداد هستند. استبدادی که سبب شده‌است تا جمع کثیری از روزنامه‌نگاران ایرانی کشور را ترک کنند و به فعالیت در نقاط مختلف جهان و در رسانه‌های گوناگون مشغول شوند. به این جمع متکثر از نظر عقاید و نظریات و سلیقه‌ها باید روزنامه‌نگاران ایرانی الاصل را هم افزود که روز بروز حضور بیشتری در رسانه های غیر فارسی زبان پیدا می‌کنند.

هیات موسس انجمن بین المللی روزنامه‌نگاران ایرانی با این باور که همه روزنامه‌نگاران ایرانی با تمامی سلایق و علائق زیر نام ایران و آزادی ایران و در متن حقوق بشر، قوانین مدنی و اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری به هم می‌رسند، از یک سال پیش فعالیت خودرا برای تشکیل انجمن آغاز کرد.

اکنون، پایه های تشکیلاتی انجمن ریخته شده، تدابیر برای نامزدی آن درانجمن بین المللی روزنامه‌نگاران به ثمر نشسته، و نسخه پیشنهادی اساسنامه و فرم درخواست عضویت آماده شده‌است.

هیات موسس برخود فرض می داند از فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، سندیکای روزنامه نگاران ایتالیا، سندیکای روزنامه نگاران دانمارک، سازمان گزارشگران بدون مرز، خانم گلنوش نیک نژاد و آقای امید حبیی نیا برای همکاری در شکل گیری انجمن سپاسگزاری کند.

هیات موسس با احترام به همه جانباختگان راه آزادی بیان و قلم در ایران و به یاد بلندروزنامه‌نویسان دربند، از همه اهالی رسانه‌های ایرانی دعوت می‌کند به انجمن خود بپوندند.

هیئت موسس موقت انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی:

نوشابه امیری (رئیس)

علیرضا نوری زاده (نایب رئیس)

احمد رافت (خزانه دار)

نیک آهنگ کوثر (بازرس)

هوشنگ اسدی

کامبیز فروهر

روزبه میرابراهیمی

اهالی رسانه‌ می توانند در اینجا در انجمن عضو شوند .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.